Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 06:15

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Dat zou jammer zijn, maar Caprice, je zou er goed aan doen eens wat minder gewichtig taalgebruik te bezigen (in de Refobliek is dat wat anders, da's maar een spelletje, maar hier lezen veel mensen die zich vertwijfeld afvragen: wat bedoelt die gast?)

Ik gebruik helemaal geen moeilijke taal. Die is gewoon gangbaar.
Ik dacht dat dit een reformatorisch forum was.

Wellicht met de nadruk op 'was'.

Ik heb soms grote moeite je te volgen...

Begrijp je niet wat ik hierboven schreef? Om het meteen maar recht te zeggen: Refoweb is niet reformatorisch (meer).

jas schreef:Caprice, eerst wil ik zeggen: je moet niet opgeven, gewoon door blijven gaan met zeggen wat je te zeggen hebt. Laat je niet van de wijs brengen doordat mensen je boodschap niet aangenaam vinden, dat is helemaal niet belangrijk. Jij vindt omgekeerd hun boodschap toch ook niet aangenaam? Ik heb daar geen moeite mee, wel vind ik het erg dat mensen zo blind naar de hel lopen, maar dat wakkert eerder mijn ijver aan om daar tegen te ageren en te waarschuwen, dan dat ik het bijltje er bij neer zou gooien.

Dat laatste is bij mij ook het geval. Anders was ik hier allang weg denk ik.

Aragorn schreef:Tjoh, volgens mij ben ik het nog eens met jas ook. :D (Alhoewel het wel erg veel gesystematiseer is.. dat is misschien ook weer niet de bedoeling.)

Dus als ik het goed begrijp is de wedergeboorte dus de rechtvaardigmaking en de bekering een gevolg van de rechtvaardigmaking en een beginsel der heiligmaking?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 26 jan 2005 07:50

De wedergeboorte is een inwendige roeping die geschiedt door Gods Geest en is een krachtige verandering van de mens.

De heiligmaking (bekering) is een vernieuwing van de gehele mens, zowel de inwendige (Rom 12:2) als de uitwendige (wandel) die gewerkt wordt door Gods Geest in een wedergeboren mens en is in dit leven onvolmaakt.

Aldus Ds. Hellenbroek. Wat geeft hij toch wijze en eenvoudige antwoorden op zaken die soms zo moeilijk lijken.

Ik denk dat Optimatus de zekerheid van het geloof bedoelt. Dus te geloven dat Christus voor al je zonden volkomen genoeg gedaan heeft en een recht heeft gegeven op het eeuwige leven.

Waneer je dat weet? Ik zou zeggen lees hoofdstuk 16 ('Van het geloof') uit het vragenboekje van Hellenbroek eens door. Heb je dat niet in je bezit, zorg dan dat je dat rap in handen krijgt!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 10:25

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Dat zou jammer zijn, maar Caprice, je zou er goed aan doen eens wat minder gewichtig taalgebruik te bezigen (in de Refobliek is dat wat anders, da's maar een spelletje, maar hier lezen veel mensen die zich vertwijfeld afvragen: wat bedoelt die gast?)

Ik gebruik helemaal geen moeilijke taal. Die is gewoon gangbaar.
Ik dacht dat dit een reformatorisch forum was.

Wellicht met de nadruk op 'was'.

Ik heb soms grote moeite je te volgen...

Begrijp je niet wat ik hierboven schreef? Om het meteen maar recht te zeggen: Refoweb is niet reformatorisch (meer).

jas schreef:Caprice, eerst wil ik zeggen: je moet niet opgeven, gewoon door blijven gaan met zeggen wat je te zeggen hebt. Laat je niet van de wijs brengen doordat mensen je boodschap niet aangenaam vinden, dat is helemaal niet belangrijk. Jij vindt omgekeerd hun boodschap toch ook niet aangenaam? Ik heb daar geen moeite mee, wel vind ik het erg dat mensen zo blind naar de hel lopen, maar dat wakkert eerder mijn ijver aan om daar tegen te ageren en te waarschuwen, dan dat ik het bijltje er bij neer zou gooien.

Dat laatste is bij mij ook het geval. Anders was ik hier allang weg denk ik.

Aragorn schreef:Tjoh, volgens mij ben ik het nog eens met jas ook. :D (Alhoewel het wel erg veel gesystematiseer is.. dat is misschien ook weer niet de bedoeling.)

Dus als ik het goed begrijp is de wedergeboorte dus de rechtvaardigmaking en de bekering een gevolg van de rechtvaardigmaking en een beginsel der heiligmaking?

Nu haal je weer de rechtvaardigmaking en wedergeboorte door elkaar. De wedergeboorte is een scheppende daad van God, de rechtvaardigmaking een juridische daad van God, die buiten de mens plaats vindt. Wel is het zo, dat iedereen die wedergeboren is, ook gerechtvaardigd is en vice versa. Maar het zijn niet dezelfde begrippen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2005 10:52

Toen ik mijn leven overgaf in de handen van God, heeft Hij mij laten zien dat Hij al lange tijd in mij werkte. Op het moment dat ik mijn hart en ziel aan God gaf heeft Hij mij bij de hand genomen. Hij zal mij nooit meer laten gaan! Dat was voor mij het moment van mijn wedergeboorte!
Bekering is het vergeven van je zonden. Dat heeft Hij toen ook gedaan, maar dat moet nu nog steeds elke dag. Daarom moet je ook elke dag om bekering / vergeving van zonden blijven vragen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 12:10

Gerdien B. schreef:Toen ik mijn leven overgaf in de handen van God, heeft Hij mij laten zien dat Hij al lange tijd in mij werkte. Op het moment dat ik mijn hart en ziel aan God gaf heeft Hij mij bij de hand genomen. Hij zal mij nooit meer laten gaan! Dat was voor mij het moment van mijn wedergeboorte!
Bekering is het vergeven van je zonden. Dat heeft Hij toen ook gedaan, maar dat moet nu nog steeds elke dag. Daarom moet je ook elke dag om bekering / vergeving van zonden blijven vragen.

Bekering is niet hetzelfde als vergeving van zonden. Bekering is een handelend optreden van de mens, terwijl de vergeving der zonden (rechtvaardigmaking) lijdelijk geschiedt, dus zonder enige actie van de mens. Uiteraard is het wel zo, dat wanneer men waarachtig bekeerd is, men ook de vergeving der zonden deelachtig is. Maar het is niet hetzelfde.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 26 jan 2005 12:12

Hoe dan ook, bekering is geen wedergeboorte, hoewel wedergeboorte wel gepaard gaat met bekering, kan bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte

Ik begrijp dan niet helemaal wat de bekering inhoudt zonder wedergeboorte...
Iemand kan dus bekeerd zijn zonder dat God in hem/haar werkt?
In de Bijbel wordt toch menigmaal opgeroepen tot bekering, maar dat staat dan dus los van wedergeboorte?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 12:18

Lana schreef:
Hoe dan ook, bekering is geen wedergeboorte, hoewel wedergeboorte wel gepaard gaat met bekering, kan bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte

In de Bijbel wordt toch menigmaal opgeroepen tot bekering, maar dat staat dan dus los van wedergeboorte?

Als we het hebben over de waarachtige bekering, dan is iemand die bekeerd is ook wedergeboren. Toch zijn bekering en wedergeboorte niet hetzelfde als kunnen ze dan zonder elkaar niet bestaan. Wedergeboorte is dat de mens een nieuwe natuur krijgt waardoor hij de zonde gaat haten en laten. Hij keert zich dus daarvan af. I.p.v. dat hij zoals voorheen de zonde en de wereld dient, keert hij zich daarvan af, hij wendt zich naar God en probeert in alle gebrek Hem te dienen met verzaking van zichzelf. Dat is de bekering. Dat gaat dus gepaard met een ombuiging van de menselijke wil. Namelijk, die wil was eerst totaal verdorven, geneigd tot alle kwaad en wordt nu door genade geneigd tot het oprecht dienen van God. Als je praat over bekering zonder wedergeboorte, dan bestaat dit slechts in een uitwendig, vaak tijdelijk, dienen van God, het laten van enkele (erge) zonden, maar zonder geestelijk licht over de aard en verdorvenheid van de eigen natuur en de ernst der zonde. De ware bekering kan dus niet zonder wedergeboorte.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 26 jan 2005 12:29

jas schreef:
Lana schreef:

Als we het hebben over de waarachtige bekering, dan is iemand die bekeerd is ook wedergeboren. Toch zijn bekering en wedergeboorte niet hetzelfde als kunnen ze dan zonder elkaar niet bestaan. Wedergeboorte is dat de mens een nieuwe natuur krijgt waardoor hij de zonde gaat haten en laten. Hij keert zich dus daarvan af. I.p.v. dat hij zoals voorheen de zonde en de wereld dient, keert hij zich daarvan af, hij wendt zich naar God en probeert in alle gebrek Hem te dienen met verzaking van zichzelf. Dat is de bekering. Dat gaat dus gepaard met een ombuiging van de menselijke wil. Namelijk, die wil was eerst totaal verdorven, geneigd tot alle kwaad en wordt nu door genade geneigd tot het oprecht dienen van God. Als je praat over bekering zonder wedergeboorte, dan bestaat dit slechts in een uitwendig, vaak tijdelijk, dienen van God, het laten van enkele (erge) zonden, maar zonder geestelijk licht over de aard en verdorvenheid van de eigen natuur en de ernst der zonde. De ware bekering kan dus niet zonder wedergeboorte.

Oké, dan zijn we het eens. Je kunt dus eigenlijk niet spreken over een (Bijbelse) bekering zonder wedergeboorte.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 12:30

caprice schreef:

Lees de kleine lettertjes. :wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jan 2005 12:34

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Juist. Het is misschien wel een beetje te vergelijken met verliefd worden op iemand. Daar kun je ook een klinisch verhaal over houden, en daar is op zich ook niets mis mee. Maar wil je er echt over meepraten, dan moet je ervaringsdeskundige zijn, want dan snap je ook wat niet gezegd kan worden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 16:20

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Ik heb de kleine lettertjes gelezen maar ben er niet zo van onder de indruk. Het is noodzakelijk om de zaken aangaande de bekering recht voor te stellen. Het is nl. het belangrijkste wat een mens noodzakelijk in zijn leven moet ondergaan. Als je een zakelijke transactie aangaat wil je toch ook duidelijkheid voor alles? Waarom dan niet bij zaken aangaande de eeuwige zaligheid?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 16:23

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Juist. Het is misschien wel een beetje te vergelijken met verliefd worden op iemand. Daar kun je ook een klinisch verhaal over houden, en daar is op zich ook niets mis mee. Maar wil je er echt over meepraten, dan moet je ervaringsdeskundige zijn, want dan snap je ook wat niet gezegd kan worden.

Jaja, en iedereen die er dus zogezegd niet over wil praten, is dan ervaringsdeskundige zeker? Wel, ik weet één ding zeker, als een mens wedergeboren is, vraagt hij zich ten eerste al niet af óf hij wedergeboren is, en ten tweede wil hij m.b.t. deze dingen ook precies weten hoe het zit.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jan 2005 16:30

Een ding, ik zie Caprice en Jas helemaal niet graag vertrekken. Eerlijk gezegd is dat het laatste waar ik me mee bezig houd. Maar waar jullie zeggen dat jullie het erg vinden dat velen direct naar de hel lopen (daar hoor ik vast bij volgens jullie redenatie) daar vind ik het erg wat jullie doen en wat jullie beweren... Dat moge duidelijk zijn. Verder vind ik wedergeboorte en bekering vage begrippen. Weet je bijvoorbeeld altijd van jezelf of je jezelf bekeerd/wedergeboren mag noemen?

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2005 16:36

kurtyo schreef:Een ding, ik zie Caprice en Jas helemaal niet graag vertrekken. Eerlijk gezegd is dat het laatste waar ik me mee bezig houd. Maar waar jullie zeggen dat jullie het erg vinden dat velen direct naar de hel lopen (daar hoor ik vast bij volgens jullie redenatie) daar vind ik het erg wat jullie doen en wat jullie beweren... Dat moge duidelijk zijn. Verder vind ik wedergeboorte en bekering vage begrippen. Weet je bijvoorbeeld altijd van jezelf of je jezelf bekeerd/wedergeboren mag noemen?

het is ook helemaal niet nodig, want God dopt z'n eigen boontjes wel. Hij trekt zijn volk, ook zonder het woeste gedreig van deze heren en soms zelfs met liefde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 17:35

jas schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Ik heb de kleine lettertjes gelezen maar ben er niet zo van onder de indruk. Het is noodzakelijk om de zaken aangaande de bekering recht voor te stellen. Het is nl. het belangrijkste wat een mens noodzakelijk in zijn leven moet ondergaan. Als je een zakelijke transactie aangaat wil je toch ook duidelijkheid voor alles? Waarom dan niet bij zaken aangaande de eeuwige zaligheid?

Ze waren ook niet bedoeld om indruk te wekken jas, niet iedereen gaat met dergelijke motieven de aarde rond. Maar wel om enige relativering tov. al dit technisch jargon aan te geven. Me dunkt, een zakelijke transactie is toch wel heel iets anders dan een liefdesrelatie, of niet? :roll:

jas schreef:Jaja, en iedereen die er dus zogezegd niet over wil praten, is dan ervaringsdeskundige zeker? Wel, ik weet één ding zeker, als een mens wedergeboren is, vraagt hij zich ten eerste al niet af óf hij wedergeboren is, en ten tweede wil hij m.b.t. deze dingen ook precies weten hoe het zit.

Ja jas, die willen graag hun wegje verklaard horen, of niet? En idd, zoals jij het zegt gaat het altijd, bij iedereen. Want dat zegt niet zomaar iemand, dat zegt Jas De Alwetende, Strijder Voor God's Heilig Recht. Gefeliciteerd ermee kerel.

Terug naar “Archief”