Ds. F. Mallan over de 3-verbondenleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 19:16

Johnny99 schreef:Hartelijk dank voor jullie info, het wordt al een stuk duidelijker!

Wat ik me nu afvraag...wat doet het er toe of je dat verbond met Abraham naast die andere 2 verbonden plaatst. Wat is daar nou zo erg aan dat je degenen die dat doen duivelskinderen noemt?
En wat is er verkeerd aan, waarom zou dat verbond daar niet thuishoren?
Alvast dank voor jullie info!

Daar blijkt mi. uit dat Jezus helemaal niet vanuit de drie of twee verbonden dacht.
Jezus had blijkbaar alle rede toe hen zo te noemen anders had Hij dat niet gedaan. Maar ds mallan maakte de fout dit door te trekken naar geheel buiten verband degene die de drie verbondenleer aanhangen.
ik hoop dat dit beetje antwoord is op je vraag. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2005 20:15

jas schreef:...In de oude bedeling was het vooral de wet waaronder men leefde. Hoewel de Bijbelheiligen natuurlijk eveneens in het verbond der genade begrepen waren als de ware gelovigen in het Christelijk tijdperk was de algemene leer die der wet en niet die der genade. (al deze dingen heb ik onderhouden)
...

Een beetje buiten het onderwerp, maar ik vind het wel een interessante kwestie...
De meesten lezen hier blijkbaar rustig overheen, zonder dat er kritische vragen in hen opkomen. Bij mij is dat anders. Voor dergelijke kwesties ben ik nogal gevoelig.

Ik ben zelf nogal voorzichtig om dergelijke tegenstellingen te poneren. Ik heb meer de neiging om de overeenkomsten van OT en NT te zoeken en te benadrukken. Het gaat er bij mij namelijk niet echt in dat we in de tijd van het NT met iets heel anders van doen zouden hebben dan in de tijd van het OT. Ik vind dat haast een beetje het christendom verraden, en het jodendom gelijk geven. (Ik wil daarmee niet zeggen dat jij dat hier doet of bedoelt. Maar ik zie hier accenten die ik zelf anders zou zetten.)
Ik geloof niet zo zeer in een tegenstelling van: OT was wet, NT is genade. Ik denk dat dat véél genuanceerder ligt.

Wat betreft het NT: denk aan de brief van Jakobus! Hij dringt aan op de werken. Die moeten er zijn, want zonder de werken is het geloof dood. Zegt hij daarmee in feite niet net zoiets als Mozes? Die spoort het volk ook steeds aan om Gods wet te onderhouden: de werken dus.

I Johannes 2:3 is ook een mooie in dit kader:
En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

En wat zei Jezus precies over 'niet een ieder die Here Here roept'? Mattheüs 7:23:
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Voor ongerechtigheid staat er in het Grieks: anomia, dat is letterlijk: wetteloosheid. (NBG '51: ...gij werkers der wetteloosheid.)
Dat ligt aardig in de lijn van Jakobus en Mozes, nietwaar?

Vandaag moest ik ook even aan Romeinen 2:12 denken. Daar staat:
Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.

(...zonder wet... in het grieks staat daar: ...anomoos... Eén woord dus, waarin het lijkt op ons woord: wetteloos.
...onder de wet... grieks: en nomooi, heel letterlijk: in de wet; ...door de wet... grieks:...dia nomou...)

Onwillekeurig had ik het begrip wet tot nu toe nooit echt ingevuld, en dacht ik altijd aan de wet in het algemeen. Vandaag dacht ik echter: eigenlijk wel logisch om hierbij aan de wet van Mozes te denken. Dat kan niet missen, gezien Paulus daar nogal eens over handelt, lijkt mij.

In Romeinen 1:17b schrijft Paulus:
gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

En daarmee zij we aangekomen bij: wat het OT betreft. Want Paulus citeert hier Habakuk 2:4.

Het is waar dat je in de Psalmen nogal eens aantreft, zoiets als: zie, in onschuld wandelt Uw knecht.
Maar in I Johannes 3:21 lees ik:
Geliefden! Indien ons hart ons niet veroordeelt, zo hebben wij vrijmoedigheid tot God;

Johannes schrijft dus niet: ...dan is er wat mis met uw geloof, dan ontbreekt het bij u aan zondebesef.
Johannes is ook geen subjectivist, want in het vers ervóór, vers 20, schrijft hij:
Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.

Er zijn natuurlijk ook verschillen tussen OT en NT.
Een verschil tussen OT en NT, is dat in het NT zo nadrukkelijk de naam Jezus Christus klinkt, en centraal staat.
Dat kon in het OT nog niet, want Hij was nog niet verschenen.
Wat me wel eens is opgevallen, is dat je wel in het OT bepaalde termen tegenkomt die ons heel sterk doen denken aan Jezus Christus.
Zoals de gezalfde in Psalm 2. Gezalfde is in het hebreeuws: massiach. De vergriekste vorm daarvan: Messias.
Of het hebreeuwse woord voor redding (SV: heil) in Psalm 3: jesjua.
Ik meen me te herinneren dat de latere joden Jezus niet Jesjua wilde noemen in de Talmoed - zoals hij eigenlijk heette - maar dat ze opzettelijk die laatste -a weglieten. De link was hun blijkbaar te duidelijk en te storend!
En wie zal bij Psalm 110 niet onvermijdelijk aan Christus denken?!

En er is vast meer over te zeggen.
Kijkend naar kerkelijk Nederland, vrees ik dat er nogal eens verkeerde accenten gezet worden, waardoor er onterechte tegenstellingen worden gestimuleerd tussen OT en NT. In reformatorisch Nederland, en ik bedoel vooral de zg. zwaardere kerken, wil men er graag aan dat niet een ieder die 'Here Here' roept het Koninkrijk van God binnengaat (Matth. 7:23). Maar ik denk dat ze dan eerder geneigd zijn aan een tekort aan bevindingen en geestelijke ervaringen te denken, dan aan een tekort in de houding om Gods wet na te leven. (De tekst oppervlakkig lezen, heet dat ook wel.) Nee, ik bedoel natuurlijk niet dat er rechtvaardigheid uit de wet is. Ik heb de brieven van Paulus aan de Romeinen en de Galaten echt wel gelezen! (Of, wat het OT betreft: wat dacht je van Deut. 9? Maakt dat hoofdstuk eigenlijk ook geen korte metten met de rechtvaardigheid van Israël puur en alleen door eigen wetswerken?) Maar een streven naar heiliging, naar het naleven van Gods wetten, hoort er helemaal bij in het christelijke leven.
Ik bedoel te zeggen: je kan zó'n sterk accent gaan leggen op de genade, en op Gods eenzijdige genadewerk, dat andere aspecten van de Bijbel uit het zicht raken.
En een dergelijke zwakte kan veroorzaken dat men op andere gebieden in de theologie ook scheef gaat.

Ik ben het overigens verder wel met je eens, jas. :wink:
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 jan 2005 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2005 20:29

Pierro schreef:Blijft nog altijd de vraag hoe ds. Mallan het in zijn hoofd durft te halen om drie-verbonden-mensen gelijk te stellen aan de mensen die zich beroemden op Abrahams zaad, en dus nu kinderen des duivels genoemd worden?????!!!!!
Ongelofelijk triest om zo, als je al zo oud bent, nog maar eens je gal te spuien t.o.v. andere kerkverbanden....

Ik denk dat het pure projectie is. Hedendaagse theologische kwesties gaan inlezen in de Bijbel, en daar vervolgens ongelofelijk ongenuanceerde consequenties uit trekken. Dat laatste, daar schijnen ultra-zwaren heel goed in te zijn. Mildheid in het oordelen, wat ook Bijbels is, daar zijn ze aanmerkelijk zwakker in.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 21:30

Yael schreef:ookal heb ik zeer sterkte twijfels bij de 2 en 3 verbondenleer, omdat ik Israel er geen plaats in toebedeeld zie. (maar das weer een andere discussie.) :P

in deze link wordt prachtig verwoord wat ik bedoel 8)
http://www.faq-online.nl/modules.php?op ... &artid=189

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 21:36

Boekenlezer schreef:
jas schreef:...In de oude bedeling was het vooral de wet waaronder men leefde. Hoewel de Bijbelheiligen natuurlijk eveneens in het verbond der genade begrepen waren als de ware gelovigen in het Christelijk tijdperk was de algemene leer die der wet en niet die der genade. (al deze dingen heb ik onderhouden)
...

Een beetje buiten het onderwerp, maar ik vind het wel een interessante kwestie...
De meesten lezen hier blijkbaar rustig overheen, zonder dat er kritische vragen in hen opkomen. Bij mij is dat anders. Voor dergelijke kwesties ben ik nogal gevoelig.

Ik ben zelf nogal voorzichtig om dergelijke tegenstellingen te poneren. Ik heb meer de neiging om de overeenkomsten van OT en NT te zoeken en te benadrukken. Het gaat er bij mij namelijk niet echt in dat we in de tijd van het NT met iets heel anders van doen zouden hebben dan in de tijd van het OT. Ik vind dat haast een beetje het christendom verraden, en het jodendom gelijk geven. (Ik wil daarmee niet zeggen dat jij dat hier doet of bedoelt. Maar ik zie hier accenten die ik zelf anders zou zetten.)
Ik geloof niet zo zeer in een tegenstelling van: OT was wet, NT is genade. Ik denk dat dat véél genuanceerder ligt.

Wat betreft het NT: denk aan de brief van Jakobus! Hij dringt aan op de werken. Die moeten er zijn, want zonder de werken is het geloof dood. Zegt hij daarmee in feite niet net zoiets als Mozes? Die spoort het volk ook steeds aan om Gods wet te onderhouden: de werken dus.

I Johannes 2:3 is ook een mooie in dit kader:
En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

En wat zei Jezus precies over 'niet een ieder die Here Here roept'? Mattheüs 7:23:
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Voor ongerechtigheid staat er in het Grieks: anomia, dat is letterlijk: wetteloosheid. (NBG '51: ...gij werkers der wetteloosheid.)
Dat ligt aardig in de lijn van Jakobus en Mozes, nietwaar?

Vandaag moest ik ook even aan Romeinen 2:12 denken. Daar staat:
Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.

(...zonder wet... in het grieks staat daar: ...anomoos... Eén woord dus, waarin het lijkt op ons woord: wetteloos.
...onder de wet... grieks: en nomooi, heel letterlijk: in de wet; ...door de wet... grieks:...dia nomou...)

Onwillekeurig had ik het begrip wet tot nu toe nooit echt ingevuld, en dacht ik altijd aan de wet in het algemeen. Vandaag dacht ik echter: eigenlijk wel logisch om hierbij aan de wet van Mozes te denken. Dat kan niet missen, gezien Paulus daar nogal eens over handelt, lijkt mij.

In Romeinen 1:17b schrijft Paulus:
gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

En daarmee zij we aangekomen bij: wat het OT betreft. Want Paulus citeert hier Habakuk 2:4.

Het is waar dat je in de Psalmen nogal eens aantreft, zoiets als: zie, in onschuld wandelt Uw knecht.
Maar in I Johannes 3:21 lees ik:
Geliefden! Indien ons hart ons niet veroordeelt, zo hebben wij vrijmoedigheid tot God;

Johannes schrijft dus niet: ...dan is er wat mis met uw geloof, dan ontbreekt het bij u aan zondebesef.
Johannes is ook geen subjectivist, want in het vers ervóór, vers 20, schrijft hij:
Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.

Er zijn natuurlijk ook verschillen tussen OT en NT.
Een verschil tussen OT en NT, is dat in het NT zo nadrukkelijk de naam Jezus Christus klinkt, en centraal staat.
Dat kon in het OT nog niet, want Hij was nog niet verschenen.
Wat me wel eens is opgevallen, is dat je wel in het OT bepaalde termen tegenkomt die ons heel sterk doen denken aan Jezus Christus.
Zoals de gezalfde in Psalm 2. Gezalfde is in het hebreeuws: massiach. De vergriekste vorm daarvan: Messias.
Of het hebreeuwse woord voor redding (SV: heil) in Psalm 3: jesjua.
Ik meen me te herinneren dat de latere joden Jezus niet Jesjua wilde noemen in de Talmoed - zoals hij eigenlijk heette - maar dat ze opzettelijk die laatste -a weglieten. De link was hun blijkbaar te duidelijk en te storend!
En wie zal bij Psalm 110 niet onvermijdelijk aan Christus denken?!

En er is vast meer over te zeggen.
Kijkend naar kerkelijk Nederland, vrees ik dat er nogal eens verkeerde accenten gezet worden, waardoor er onterechte tegenstellingen worden gestimuleerd tussen OT en NT. In reformatorisch Nederland, en ik bedoel vooral de zg. zwaardere kerken, wil men er graag aan dat niet een ieder die 'Here Here' roept het Koninkrijk van God binnengaat (Matth. 7:23). Maar ik denk dat ze dan eerder geneigd zijn aan een tekort aan bevindingen en geestelijke ervaringen, dan aan een tekort in de houding om Gods wet na te leven. (De tekst oppervlakkig lezen, heet dat ook wel.) Nee, ik bedoel natuurlijk niet dat er rechtvaardigheid uit de wet is. Ik heb de brieven van Paulus aan de Romeinen en de Galaten echt wel gelezen! (Of, wat het OT betreft: wat dacht je van Deut. 9? Maakt dat hoofdstuk eigenlijk ook geen korte metten met de rechtvaardigheid van Israël puur en alleen door eigen wetswerken?) Maar een streven naar heiliging, naar het naleven van Gods wetten, hoort er helemaal bij in het christelijke leven.
Ik bedoel te zeggen: je kan zó'n sterk accent gaan leggen op de genade, en op Gods eenzijdige genadewerk, dat andere aspecten van de Bijbel uit het zicht raken.
En een dergelijke zwakte kan veroorzaken dat men op andere gebieden in de theologie ook scheef gaat.

Ik ben het overigens verder wel met je eens, jas. :wink:

Ik begrijp wel wat je bedoelt en ben het ook met je eens. Ik stelde immers zelf al dat de Bijbelheiligen onder het OT evenzeer in het genadeverbond begrepen waren dan de mensen die na Christus tot geloof komen. Ik doelde meer op de praktische uitleving van het Jodendom onder m.n. de Farizeën, nl. een zeer wettische godsdienst. Zoals ook Bookman al stelde, is het genadeverbond opgericht met de uitverkorenen terstond na de val. "Ik zal vijandschap zetten, enz.", terwijl het Verbond der Verlossing waarin Christus Zich bereid verklaart dit onnoemelijk zware werk voor al de uitverkorenen op Zich te nemen in de eeuwigheid gesloten is. "Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven naar het welbehagen van Zijn wil". Ef.1:5
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 21:43

Bookman schreef:
caprice schreef:
Yael schreef:ik denk dat het aanbod van genade beperkter is als je de 2 verbondenleer aanhangt? :roll:

Hoezo? De Raad des Vredes en het Verbond der Genade zijn in aard en wezen hetzelfde, en daarom kun je ze toch als één verbond zien?

NEE! De Raad des Vredes is niet hetzelfde als het genadeverbond!
De Raad des Vredes was in de eeuwigheid.
En het genadeverbond werd opgericht?????
Terstond na de val.
Caprice je bent toch je vraagjes van de cathechesatie nu toch al niet vergeten hé? Puur de leer van Kersten die je daar aanhaalt. Foei toch!

Het gaat allebei toch over de zaligheid van zondaren? Raad des Vredes van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon, en het verbond der genade als uitwerking in de tijd.

Waar zit ik fout? :(

:oops:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2005 22:07

jas schreef:...Ik doelde meer op de praktische uitleving van het Jodendom onder m.n. de Farizeën, nl. een zeer wettische godsdienst. ...

Oké, daar ben ik het wel mee eens.
Maar wat je eerst zei, leek het wel alsof dat de officiële praxis tijdens het hele OT was. Alsof Mozes het zo bedoeld zou hebben.
Inderdaad, de Farizeën maakten er een enorm wettische bedoening van, en verwachten daar rechtvaardigheid voor God uit. "...op grond van vermeende werken..." schrijft Paulus ook ergens over de joden in de Romeinenbrief.
Maar het was niet de leer zoals Mozes die geleerd had.
Ik vind Deuteronomium 4:2 in dat kader heel treffend:
Deuteronomium 4:2 schreef:Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.

En Deuteronomium 5:22:
Deuteronomium 5:22 schreef:Deze woorden [= de 10 geboden] sprak de HEERE tot uw ganse gemeente...en deed daar niets toe...

De Farizeën deden dat dus wèl: eraan toedoen.
Dat zei Jezus ook, Mattheüs 15:9:
Mattheüs 15:9 schreef:Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

Dat was weer een heel verhaal. Ik ben nogal woordenrijk.
Maar kort gezegd: we zijn het met elkaar eens.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 jan 2005 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 jan 2005 22:08

caprice schreef:Het gaat allebei toch over de zaligheid van zondaren? Raad des Vredes van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon, en het verbond der genade als uitwerking in de tijd.

Waar zit ik fout? :

Je maakt al fouten bij de terminologie. Die slaat nergens op, is niet bijbels. Daarnaast tracht je ondoorgrondelijke Goddelijke zaken te kanaliseren in begrijpbare semi-wetenschappelijke systemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 23:06

Sabra schreef:
caprice schreef:Het gaat allebei toch over de zaligheid van zondaren? Raad des Vredes van eeuwigheid tussen de Vader en de Zoon, en het verbond der genade als uitwerking in de tijd.

Waar zit ik fout? :

Je maakt al fouten bij de terminologie. Die slaat nergens op, is niet bijbels. Daarnaast tracht je ondoorgrondelijke Goddelijke zaken te kanaliseren in begrijpbare semi-wetenschappelijke systemen.

Sabra, beter of meer je Bijbel lezen.
Zach. 6:12-13:
"En spreek tot hem, zeggende: Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Ziet, een Man, Wiens naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal des HEEREN tempel bouwen.
Ja, Hij zal den tempel des HEEREN bouwen, en Hij zal het sieraad dragen, en Hij zal zitten, en heersen op Zijn troon; en Hij zal priester zijn op Zijn troon; en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 23:19

wie zegt dat het daar over de zogenaamde Vrederaad gaat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 00:53

Yael schreef:wie zegt dat het daar over de zogenaamde Vrederaad gaat?

Beste Yael, als je goed leest gaat het over het Priesterlijke werk van Christus en de Raad des vredes tussen die Beiden. MET EEN HOOFDLETTER.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 jan 2005 09:33

Afgelopen keer op catechisatie hebben we het daar nog uitgebreid over gehad. Ik zal proberen het te verwoorden.

Het 'gezeur' of hoe je het ook wilt noemen, in elk geval het ontstaan van de verbonden is pas rond 1500/1600 ontstaan. Dus voor die tijd beleed men helemaal geen verbonden. En wat doen de verbonden ertoe? Het wordt er gewoon allemaal niet makkelijker op. In de Bijbel zijn die verbonden ook niet terug te vinden. Het ware geloof in Jezus gaat over kerkmuren heen, en veroordeeld elkaar dan absoluut niet.

Maar goed, alle GG'ers of alle GGiN'ers zijn allemaal nog te tellen, dus dat is geen schare die niemand tellen kan. :roll: Dus moeten ze overal vandaan komen, ja uit elk geslacht, volk, natie en tong. Niet alleen van een bepaalde kerk. Of van mensen die alleen die verbonden hebben.... NEEN.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2005 09:35

d:)b heel mooi verwoord Christa! ik ben het helemaal met je eens.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jan 2005 09:56

Christa schreef:In de Bijbel zijn die verbonden ook niet terug te vinden.

In de bijbel zijn wel verbonden terug te vinden.

Jer. 31:
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Luc 22:
19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker [is] het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.

Hebr. 7:22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.

Daarom noem ik mijzelf een 1-verbonder.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 jan 2005 10:00

Kaw schreef:
Christa schreef:In de Bijbel zijn die verbonden ook niet terug te vinden.

In de bijbel zijn wel verbonden terug te vinden.

Jer. 31:
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Luc 22:
19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker [is] het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.

Hebr. 7:22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.

Daarom noem ik mijzelf een 1-verbonder.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.... in de bijbel vind je het woord genadeverbond, werkverbond en verbond der verlossing niet terug. Dus in die zin zijn die niet terug te vinden in de bijbel. Wel verbond dat wordt vaak genoemd, maar dat is niet specifiek zeg maar. oke?

Ontopic... over de 3 verbonden

Terug naar “Archief”