God egoistisch..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

God egoistisch..?

Berichtdoor Johanne » 25 jan 2005 13:59

Het is vast niet erg "christen-verantwoord" of hoe je het wilt noemen wat ik hier ga schetsen, maar ik vraag t me wel af enzo, dus post ik t toch maar...

Soms denk ik weleens is God niet gewoon een grote egoist..? Ik bedoel, Hij bedacht van ik ga de wereld schapen maar het is niet af, dus laat ik er maar wat mensen bij doen om het leuker te maken. Vervolgens maken die mensen een fout en geeft God ze straf. Hij maakt het leven veel onaangenamer voor ze daarna.
Vervolgens zend God Zijn Zoon om voor onze zonden te sterven en zo de dood te overwinnen zodat wij weer bij God kunnen komen...
Dan vraag ik me toch af, God is toch almachtig, waarom moet Zijn Zoon dan sterven om de dood te overwinnen en de weg naar God weer vrij te maken voor de mensen. Kan God dat niet gewoon zelf..?
En vervolgens wil God dat we Hem loven en prijzen omdat Hij ons gemaakt heeft en van alles voor ons gedaan heeft enzo...
Maar misschien ben ik er wel helemaal niet blij mee dat ik besta enzo... moet ik iemand prijzen die voor Zijn eigen zin/plezier mensen heeft gemaakt, terwijl die mensen er zelf helemaal niet blij mee zijn....

En zo kan ik nog wel een beeetje doorgaan....

Liever wil ik bovenstaande helemaal niet zo zien, en wil ik God enzo alleen maar prijzen... Maar dan steeds denk ik bovenstaande dingen en ja.. ik wil er van af dat ik zo denk, maar hoe... zijn er hier mensen die me op een of andere manier andere denkbeelden bij kunnen brengen.. denk ik soms veel te diep na en moet ik dat niet doen.. maar ik kan er ook niets aan doen dat ik er over na denk... naja ik ben benieuwd naar jullie antwoorden...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

sela

Berichtdoor sela » 25 jan 2005 14:08

volgens mij is het niet verkeerd om dergelijke gedachten te hebben.. heel menselijk en nadenkend juist...

een oplossing ligt volgens mij [kortgezegd] in het 'kiezen' voor je geloof en afkomst in de culturele zin van het woord. [moet ik met een oplossing komen?]

de mix die hieruit voort komt is zoiets als de diepere dingen van het bestaan. ehm... ik zoek naar een woord.. 'doorleeftheid?'.. ofwel de mindere kant van het volwassenworden.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 25 jan 2005 14:43

snap wat je bedoelt ja.

Dat je zegt dat God Jezus niet had hoeven laten sterven dat klopt. Hij had het Zelf prima op een andere manier op kunnen lossen. Maar ik denk dat Hij het zo gedaan heeft, omdat een mens behoefte heeft aan 'bewijsmateriaal'. Stel dat God in de Bijbel had laten schrijven dat we vergeven zouden kunnen worden als we maar bij Hem terug kwamen, dan was het minder concreet ofzo. Kweet niet zo goed, maar ik denk dat Hij het juist voor ons op deze manier gedaan heeft.

Dat je er moeite mee hebt om God te loven en te danken voor je bestaan snap ik goed. Dat kan ik ook niet. Want zo blij ben ik helemaal niet dat ik hier rondloop. Dat is nu juist het verrotte van deze wereld denk ik. Maar toch wil God tot een doel komen met je. En straks dan kun je Hem wel loven en prijzen, voor altijd, en reken maar dat het dan wel uit je hart komt :wink:

Kweet niet zo goed wat ik ervan zeggen moet, maar ik snap je helemaal! Ik denk ook wel eens zo, maar dat wil je dan niet lastig :shock:

Aragorn

Re: God egoistisch..?

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 14:49

Johanne schreef:Liever wil ik bovenstaande helemaal niet zo zien, en wil ik God enzo alleen maar prijzen... Maar dan steeds denk ik bovenstaande dingen en ja.. ik wil er van af dat ik zo denk, maar hoe... zijn er hier mensen die me op een of andere manier andere denkbeelden bij kunnen brengen.. denk ik soms veel te diep na en moet ik dat niet doen.. maar ik kan er ook niets aan doen dat ik er over na denk... naja ik ben benieuwd naar jullie antwoorden...

Wat is er mis met nadenken? Een van de grootste diskwalificaties voor het christendom zou zijn als het slechts is voor degenen die niet na kunnen/durven/willen denken..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 25 jan 2005 14:50

Aragorn schreef:
Johanne schreef:Liever wil ik bovenstaande helemaal niet zo zien, en wil ik God enzo alleen maar prijzen... Maar dan steeds denk ik bovenstaande dingen en ja.. ik wil er van af dat ik zo denk, maar hoe... zijn er hier mensen die me op een of andere manier andere denkbeelden bij kunnen brengen.. denk ik soms veel te diep na en moet ik dat niet doen.. maar ik kan er ook niets aan doen dat ik er over na denk... naja ik ben benieuwd naar jullie antwoorden...

Wat is er mis met nadenken? Een van de grootste diskwalificaties voor het christendom zou zijn als het slechts is voor degenen die niet na kunnen/durven/willen denken..

Ja maar, als je er niet overnadenkt en gewoon gelooft is het wel een stuk makkelijker lijkt t wel...

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 15:01

Johanne schreef:Ja maar, als je er niet overnadenkt en gewoon gelooft is het wel een stuk makkelijker lijkt t wel...

Jep. Maar de mens is niet voor't gemak geboren.. :wink: (zei m'n oma altijd 8) )

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 25 jan 2005 15:05

Als je leert ervaren dat wij gezondigt hebben in het paradijs, dan krijg je het gelijk minder moeilijk met het egoisme van God, is mijn ervaring. Dan zie je juist hoe goed God is, om toch niet zoals hij gezegd had ons te doden, maar ons ervan in de plaats een redmiddel te schenken
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 25 jan 2005 15:25

Black Tiger schreef:Als je leert ervaren dat wij gezondigt hebben in het paradijs, dan krijg je het gelijk minder moeilijk met het egoisme van God, is mijn ervaring. Dan zie je juist hoe goed God is, om toch niet zoals hij gezegd had ons te doden, maar ons ervan in de plaats een redmiddel te schenken

Ik denk ook dat dat ongeveer het antwoord moet zijn op de vraag van Johanne.

Ik heb deze gedachte ook vaak gehad (en nog steeds wel eens) maar het is goed om over deze dingen na te denken en dan nog beter als je een goed antwoord op je vraag vind. Dat kun je dan gebruiken wanneer (niet) christenen bij je komen met zo'n vraag.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2005 03:39

Interessante vraag. Of eigenlijk niet zozeer interessant, maar wel intrigerend. En beroerd lastig. Zonder een pasklaar antwoord te hebben, een paar overwegingen:

Misschien is de menselijke ellende niet zozeer als straf, maar als automatische consequentie van de zonde te zien? God is het volmaakte goed, mens loopt weg van God, dus mens mist het goede...

God had gezegd dat mensen voor Hem konden kiezen en vervolgens doen ze dat niet... Moet Hij ze dan dwingen te kiezen? Hij kan ook een vrijwillige mogelijkheid scheppen. Maar, niemand kan nog perfect zijn. Dus geeft hij daarvoor de gelegenheid door zijn Zoon te sturen. Die laat zien hoe het wel moet en die het lijden van de wereld draagt...

God prijzen voor het feit dat je leeft? Niet als je er niet blij mee bent, lijkt me. Misschien hem danken voor het feit dat er iets beters wacht, dat lijkt mij ook heel wat logischer. Hoewel de wereld soms wel mooie kanten heeft. This Beautiful Mess :)

Zover ik weet is het feit dat Jezus zowel God als mens was de reden dat Hij het weer goed kon maken tussen God en mensheid. Een volmaakt mens, dat is wat God zocht (is mij altijd verteld, ik ben er ook niet geheel uit...)

Het meest vervelende punt, waar ik ook niet echt blij mee ben (maar je kan er niet echt omheen): het feit dat God ons geschapen heeft wil ook zeggen dat Hij min of meer het recht heeft ons als stro-poppen te behandelen. Heel matig, maar waar. Het voordeel is dan weer dat God rechtvaardig is volgens onze theorieën, dus dat Hij ons eerlijke kansen geeft... Maar ja, hoe objectief is rechtvaardigheid in onze termen?

Kortom, een paar gedachten bij wat je zegt... Niet echt antwoorden misschien :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 jan 2005 13:31

Iig bedankt voor jullie antwoorden tot zover :)
K ben ook blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt...

Alleen ben ik zo bang dat dit zeg maar mn geloof zo in de weg staat enzo... ik durf niet goed te bidden omdat ik God hier van alles beschuldig en dan heb ik zoiets van als ik bid neemt God me toch niet meer serieus omdat ik dat met Hem ook niet doe, en waarom bid ik bijvoorbeeld nog terwijl ik God eigenlijk maar 'egoistisch' vind..?

Hmmm moeilijk, waarom zijn deze gedachten ooit in mn hoofd opgekomen... ik wilde dat ik gewoon kon geloven als een kind ofzo, gewoon alles aannemen, zonder na te denken....

Want ik vind t idee, zoals Gershwin t ook zegt, dat God de mensen mag behandelen als 'stropoppen' gewoon erg moeilijk.... God beslist waar Hij zin in heeft en dat gebeurt ook.....

Mensen zeg het alsjeblieft als ik iets essentieels over t hoofd zie ofzo, want ik wil het liefst mn visie zo snel mogelijk wijzigen en God zien als 'goed en liefde etc.'.

-Narnia-

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 jan 2005 14:56

Johanne schreef:Alleen ben ik zo bang dat dit zeg maar mn geloof zo in de weg staat enzo... ik durf niet goed te bidden omdat ik God hier van alles beschuldig en dan heb ik zoiets van als ik bid neemt God me toch niet meer serieus omdat ik dat met Hem ook niet doe, en waarom bid ik bijvoorbeeld nog terwijl ik God eigenlijk maar 'egoistisch' vind..?

Hoi Johanne,
Even alleen een korte reactie ^ daarop. Ik zou je aanraden om gewoon die dingen ook in je gebed te zeggen! Lees je posting gewoon maar voor voor God! Vertel hem maar hoe je over Hem denkt. God wil graag dat je je hart uitstort bij Hem, doe dat dan ook maar!
Dat zie je in de psalmen ook, daar staat ook weleens: God, waarom verlaat u mij? Dat is ook een beschuldiging, waarvan de schrijver achteraf misschien gezegd zal hebben: God had mij niet verlaten, Hij wilde me iets leren (oid).
Laat deze gedachten niet tussen jou en God instaan! Leg ze voor zijn voeten neer en vraag of Hij je duidelijkheid wil geven!
Sterkte ermee

Ik mag het van sommigen dan wel niet op het forum zetten, maar kdoe het toch: Ik bid voor je! ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 15:07

Gershwin schreef:Interessante vraag. Of eigenlijk niet zozeer interessant, maar wel intrigerend. En beroerd lastig. Zonder een pasklaar antwoord te hebben, een paar overwegingen:

[list]Misschien is de menselijke ellende niet zozeer als straf, maar als automatische consequentie van de zonde te zien? God is het volmaakte goed, mens loopt weg van God, dus mens mist het goede...

God had gezegd dat mensen voor Hem konden kiezen en vervolgens doen ze dat niet... Moet Hij ze dan dwingen te kiezen? Hij kan ook een vrijwillige mogelijkheid scheppen. Maar, niemand kan nog perfect zijn. Dus geeft hij daarvoor de gelegenheid door zijn Zoon te sturen. Die laat zien hoe het wel moet en die het lijden van de wereld draagt...

Dit kan ik volgen voor zover het het aardse leed betreft. Maar de hel had dan weer niet gehoeven.. dat is geen automatische consequentie, dat is puur een wraakactie.

Het meest vervelende punt, waar ik ook niet echt blij mee ben (maar je kan er niet echt omheen): het feit dat God ons geschapen heeft wil ook zeggen dat Hij min of meer het recht heeft ons als stro-poppen te behandelen. Heel matig, maar waar. Het voordeel is dan weer dat God rechtvaardig is volgens onze theorieën, dus dat Hij ons eerlijke kansen geeft... Maar ja, hoe objectief is rechtvaardigheid in onze termen?
Kortom, een paar gedachten bij wat je zegt... Niet echt antwoorden misschien :)

Hm, maar heeft God dat 'recht' nog steeds nadat Hij ons een eigen wil en identiteit heeft gegeven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2005 22:46

Jezus = God. God draaide in principe zelf voor de straf op. Hij dacht niet: Ik laat het wel iemand anders doen.... Dan heb ik er geen last van. God egoistisch? Heeft het Hem niets gekost? Het kostte Hem een stuk van zichzelf.... Zijn Zoon... denk je dat dat Hem heeft koud gelaten? Dat Hij gevoelloos toekeek toen Jezus aan het kruis hing, toen de eenheid tussen Hem en Zijn Zoon onderbroken werd?

Maar misschien ben ik er wel helemaal niet blij mee dat ik besta enzo... moet ik iemand prijzen die voor Zijn eigen zin/plezier mensen heeft gemaakt, terwijl die mensen er zelf helemaal niet blij mee zijn....

Waar ben je niet blij mee? Met het feit dat Hij je schiep? Of met het feit dat Hij je redde?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 jan 2005 23:26

Marnix schreef:Jezus = God. God draaide in principe zelf voor de straf op. Hij dacht niet: Ik laat het wel iemand anders doen.... Dan heb ik er geen last van. God egoistisch? Heeft het Hem niets gekost? Het kostte Hem een stuk van zichzelf.... Zijn Zoon... denk je dat dat Hem heeft koud gelaten? Dat Hij gevoelloos toekeek toen Jezus aan het kruis hing, toen de eenheid tussen Hem en Zijn Zoon onderbroken werd?

Ja, dat is wel zo :)
Maarr waarom moest dat dan zo, ik bedoel als God almachtig is, waarom kon Hij dan niet gewoon zo zeggen van het is goed, waarom moets Hij dan toch eerst zoiets laten gebeuren...? Hmmm ik zal proberen hier voortaan niet meer zo diep over na te denken....

Waar ben je niet blij mee? Met het feit dat Hij je schiep? Of met het feit dat Hij je redde?[/quote]

Met het feit dat Hij mij wil redden ben ik natuurlijk wel blij ja...
Alleen waarom heeft Hij mij geschapen vraag ik me af... maar goed dat zal wel in een ander topic thuishoren ofzo...

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 27 jan 2005 00:45

Johanne schreef:Ja maar, als je er niet overnadenkt en gewoon gelooft is het wel een stuk makkelijker lijkt t wel...

Ik denk dat het wel een "gave" is om onderscheid te maken waar je overna denkt.
Er zijn nu eenmaal dingen die ons verstand te boven gaan, en dan kom je al snel bij speculatief denken, in dat geval kun je idd beter geloven wat God ons wel laat begrijpen.
En ik geloof dat God op een Goddelijke manier denkt, en die manier is niet voor ons geopenbaart, dus zullen we het met onze menselijke manier/vermogen moeten doen, anders zal het al snel piekeren kunnen worden 8)

Terug naar “Archief”