Aragorn schreef:joepie schreef:Als het zo is dat hij overspel pleegde met de vrouw van een ander, dan zou het toch betekenen dat de tweede vrouw die er bij komt overspel pleegt met de man van een ander?
Nee, want dan stemmen ze er beide mee in. Batsheba was de vrouw van Uriah, zoals zijn os ook van hem was, en niet van David (zie ook de vergelijking van Nathan als hij David komt vertellen dat hij fout bezig is). Ook opmerkelijk dat Nathan alleen over Bathseba komt praten en niet over al z'n andere vrouwen..
Wat heeft dat met instemmen te maken???
Bathseba stemde er toch ook mee in? En pleegde dus overspel met de man van een ander.
Zodra er een derde in het spel komt pleeg je overspel. Want je verbreekt de eenheid tussen man en vrouw. Die TWEE zullen tot één vlees zijn en niet die DRIE.
Dus zodra er een ander bij komt( Met of zonder toestemming) wordt er overspel gepleegd.
Dat Abram , Jakob, David en Salomo in de Bijbel ons tot voorbeeld worden gesteld wil niet zeggen dat alles wat ze deden goed gekeurd werd.
De andere vrouwen die ze erbij namen, werd door God zeker niet goed gevonden. Zie maar heel gewoon wat er met die huisgezinnen gebeurde.
Het was er heel gewoon een zooitje.
Ze waren jaloers op elkaar en verkochten aan elkaar een nacht met de man voor een liefdesappel, Hagar werd met Ismaël verstoten, David raakte zijn zoon kwijt...enz. Nee, in hun huwelijk hoeven ze ons niet tot voorbeeld te zijn, maar wel in hoe ze oprecht berouw hadden over hun zonde. En om ons te laten zien dat God een weg gaat met zondaars.
Dat Hij ondanks de verkeerde dingen die ze deden toch van hun hield.
En Zijn belofte waar maakte. Abraham kreeg een groot nageslacht, en uit David werd Jezus geboren.
Nee de Bijbel kun je onmogelijk zo lezen dat je de dingen die onze voorvaders (zgn. ongestrafd) deden dus voor ons ook mogen. Omdat de Bijbel niet alles verteld.
We kunnen lezen dat God MAN en VROUW schiep. En aan elkaar gaf. En er zijn er maar TWEE die tot EEN vlees worden.
Verder is de Bijbel daar ook duidelijk over in het nieuwe testament.