vergeving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 00:23

Aragorn schreef:Jas, je loopt te blaten over iets waar je geen bal vanaf weet en waar je niets mee te maken hebt. Er staat dat hij er rust in heeft gevonden, hoe of wat daar weet jij niets van, en dus ook niet of die grond vals is of niet.

Met dit soort zogenaamde heilige eerlijkheid worden mensen terug de bekommernis ingeschopt..

Aragorn nu ben je niet eerlijk. Ik maak nooit grond van de bekommernis. Wat ik schreef is ook geen oordeel. Ik geef gewoon een eerlijke reformatorische mening, afgaand op wat hier medegedeeld wordt. Verder niets. Waar is iemand nou echt mee gebaat? Met een advies zijn staat t.o.v. God grondig te onderzoeken, of met een niet in Gods Recht geworteld geloof verder huppelen? Waarbij ik niet zeg dat het laatste waar is, maar waarbij ik vooral het eerste met klem aanraad.
Mag ook al niet meer tegenwoordig?
Heb ik hiermee alweer op te lange gelovige tenen getrapt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 00:24

Yael schreef:Geeft God briefjes uit de hemel tegenwoordig?

maar jas je kunt toch niet oordelen over iemand die je niet kent? :wink:

Je leest niet goed. Ik oordeel niet. Ik geef een advies.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2005 11:28

jas schreef:
Aragorn schreef:Jas, je loopt te blaten over iets waar je geen bal vanaf weet en waar je niets mee te maken hebt. Er staat dat hij er rust in heeft gevonden, hoe of wat daar weet jij niets van, en dus ook niet of die grond vals is of niet.

Met dit soort zogenaamde heilige eerlijkheid worden mensen terug de bekommernis ingeschopt..

Aragorn nu ben je niet eerlijk. Ik maak nooit grond van de bekommernis. Wat ik schreef is ook geen oordeel. Ik geef gewoon een eerlijke reformatorische mening, afgaand op wat hier medegedeeld wordt. Verder niets. Waar is iemand nou echt mee gebaat? Met een advies zijn staat t.o.v. God grondig te onderzoeken, of met een niet in Gods Recht geworteld geloof verder huppelen? Waarbij ik niet zeg dat het laatste waar is, maar waarbij ik vooral het eerste met klem aanraad.

Nee, je maakt geen grond van de bekommernis, maar onder het mom van een 'eerlijk advies' zeg je wel een heleboel dingen die je niet kunt verantwoorden. Want hier wordt helemaal niets meegedeeld over de verdere omstandigheden van die vriend, terwijl jij al zeer vergaande conclusies hebt getrokken aangaande het hoe en waarom van de teksten. Als dit slechts een goedbedoeld advies was, so be it, maar dan wil ik je vragen het de volgende keer wat subtieler te formuleren ipv wederom als een olifant door een porceleinkast te banjeren alvorens je weet hoe de vork in de steel zit.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 22:12

Aragorn schreef:
jas schreef:

Nee, je maakt geen grond van de bekommernis, maar onder het mom van een 'eerlijk advies' zeg je wel een heleboel dingen die je niet kunt verantwoorden. Want hier wordt helemaal niets meegedeeld over de verdere omstandigheden van die vriend, terwijl jij al zeer vergaande conclusies hebt getrokken aangaande het hoe en waarom van de teksten. Als dit slechts een goedbedoeld advies was, so be it, maar dan wil ik je vragen het de volgende keer wat subtieler te formuleren ipv wederom als een olifant door een porceleinkast te banjeren alvorens je weet hoe de vork in de steel zit.

Ik schrijf wat ik vind dat ik moet schrijven, gegrond op Gods Woord. Ik ben aangaande de Bijbelse boodschap slechts aan Hem verantwoording schuldig, niet aan jou of aan welk mens dan ook. De vraag was om een bemoedigende tekst voor iemand die last had van één zonde. Dat is de informatie die gegeven werd en op die informatie baseer ik ook mijn antwoord.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2005 09:22

Terug naar het topic:

Je zou iets kunnen doen met de verloren zoon. (Lukas 15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 13:32

TheKeimpe schreef:Terug naar het topic:

Het is toch zo simpel als wat. Als iemand oprecht berouw heeft moet je hem op en naar Christus wijzen. Als van oprecht berouw geen sprake is, is voor Christus geen plaats. De schuld moet volkomen zijn, wil de vergeving ook volkomen zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jan 2005 14:07

Soms denk ik weleens Jas dat jij denkt dat je God zelf bent.
Sjonge wat kun je mensen ontmoedigen en wat heb je snel je oordeel over ze klaar.
De Bijbel spreekt over andere vruchten van de Geest dan: Heilige ongerustheid. Wat dan ook moge wezen. Maar meer van : liefde, vrede, lankmoedigheid, zachtmoedigheid,blijdschap, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zelfbeheersing. Misschien een idee om daar eens bij jezelf aan te gaan werken.

Want hoe weet jij dat jij behouden bent? Wie zegt dat jij het bent?
Waarom zou Jezus wel voor de zonde van Jas gestorven zijn en niet voor die van een ander?

Trouwens er is nog wel een mooie tekst die je kunt gebruiken.
Staat zomaar in de Bijbel een aangezien ik geloof wat daarin staat zal ik ze nooit af doen als zomaar een paar versjes.

Romeinen 8:
De zekerheid des geloofs
31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 15:22

Met stijgende verbazing lees ik elke keer weer de bijdragen van jou Jas. Wat is dat voor een God waarin jij gelooft?

Is Christus dan niet gestorven voor onze zonden?
Dat is genade. Nee, geen goedkope genade. Het is niet zo dat ik kan leven als: "wat maakt het mij uit, Christus heeft het toch vergeven"...
Integendeel, ik ben mij voortdurend bewust van Gods liefde voor mij en ben heel verdrietig als het fout gaat, als ik wéét dat ik Hem bezeerd heb.

De Psalm die Marnix hier voluit schreef is jaren- en jarenlang mijn troost geweest en die van mijn overleden moeder. Zij had twee teksten: die hierboven aangehaald uit de Romeinenbrief, dat niets, helemaal niets haar kon scheiden van de liefde van Christus en dat - Psalm 103, Hij (God) onze zonden van ons doet, zover het Oosten is van het Westen.

Mijn mama - weet ik alleen uit overlevering, ik was slechts vier jaar oud - overleed in volle overgave en rust - zij wist dat ze inging in de vreugde van haar Heer.
Heb jij ooit die zekerheid voor jezelf - gewoon gebaseerd op Bijbelse gronden? Dat Christus gestorven is tot een volkoming verzoening van al onze zonden?

Ik zie vaak mensen sterven: sommigen dood-en doodsbang, want het Oordeel Gods, en" och mocht het toch zo zijn... "
Ik zie ook de andere kant: mensen die vertrouwen op Gods geloften en in alle rust sterven met de woorden: "De Heer is hier" op hun lippen...

Kijkend naar de God die jij hier bij voortduring neerzet, is die vraag er al heel lang. Misschien heel impertinent, maar toch...

Er is ons om teksten gevraagd en voor mij zijn ze hier perfect neergezet als het hart van Gods Woord: Psalm 103 en Romeinen 8: 31-39.
En ik probeer in alle oprechtheid, God op mijn manier te dienen...

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 16:06

jas schreef:

Het is toch zo simpel als wat. Als iemand oprecht berouw heeft moet je hem op en naar Christus wijzen. Als van oprecht berouw geen sprake is, is voor Christus geen plaats. De schuld moet volkomen zijn, wil de vergeving ook volkomen zijn.

Als je nu eerst eens even goed leest zie je dat de bewuste persoon het stadium van vergeving al bereikt heeft..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 16:16

Aragorn schreef:
jas schreef:

Als je nu eerst eens even goed leest zie je dat de bewuste persoon het stadium van vergeving al bereikt heeft..

Dat blijkt nergens uit. Want God vergeeft niet alle zonden minus 1.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 16:22

joepie schreef:Soms denk ik weleens Jas dat jij denkt dat je God zelf bent.
Sjonge wat kun je mensen ontmoedigen en wat heb je snel je oordeel over ze klaar.
De Bijbel spreekt over andere vruchten van de Geest dan: Heilige ongerustheid. Wat dan ook moge wezen. Maar meer van : liefde, vrede, lankmoedigheid, zachtmoedigheid,blijdschap, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zelfbeheersing. Misschien een idee om daar eens bij jezelf aan te gaan werken.

Want hoe weet jij dat jij behouden bent? Wie zegt dat jij het bent?
Waarom zou Jezus wel voor de zonde van Jas gestorven zijn en niet voor die van een ander?

Trouwens er is nog wel een mooie tekst die je kunt gebruiken.
Staat zomaar in de Bijbel een aangezien ik geloof wat daarin staat zal ik ze nooit af doen als zomaar een paar versjes.

Romeinen 8:
De zekerheid des geloofs
31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Goed hoor Joepie, wijs iedereen maar met een ingebeelde hemel naar de hel. Het zal eens van je hand geëist worden. Bovendien, de zekerheid des geloofs geldt voor de ware gelovigen. Maar je moet eerst de vraag beantwoorden wie een ware gelovige is. Daar ga je aan voorbij.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 jan 2005 17:56

Laten we bij het onderwerp blijven. Besef trouwens allemaal ook dat je over mensen spreekt, de manier waarop je iets brengt kan de toon van de discussie voor een groot deel beïnvloeden. Om het overzichtelijk in twee groepen te houden. Dit geldt zowel voor Jas, als voor degenen die op hem reageren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jan 2005 22:43

jas schreef:Want hoe weet jij dat jij behouden bent? Wie zegt dat jij het bent?

Daar ga je aan voorbij.

Aan deze vragen ga jij voorbij!

En om antwoord op jou vraag te geven, doe ik dat maar met de HC.

Vraag 21: Wat is waar geloof?

Antwoord:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft 1.
Tegelijk is het een vast vertrouwen 2, dat de Heilige Geest 3 door het evangelie in mijn hart werkt 4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil 5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus 6.

1 Rom. 4: 20, 21; Hebr. 11: 1, 3; Jak. 1: 6. 2 Ps. 9: 11; Rom. 4: 16-21; Rom. 5: 1; Rom. 10: 10; Ef. 3: 12; Hebr. 4: 16. 3 Matt. 16: 17; Joh. 3: 5; Joh. 6: 29; Hand. 16: 14; 2 Kor. 4 : 13; Ef. 2: 8; Filip. 1: 29. 4 Marc. 16: 15; Hand. 10: 44; Hand. 16: 14; Rom. 1: 16; Rom. 10: 17; 1 Kor. 1: 21. 5 Hab. 2: 4; Hand. 10: 43; Rom. 1: 17; Gal. 3: 11; Hebr. 10: 10, 38. 6 Luc. 1: 77, 78; Joh. 20: 31; Hand. 10: 43; Rom. 3: 24; Rom. 5: 19; Gal. 2: 16.

Als je even de tijd neemt kun je alle tekstverwijzingen hierbij lezen.

Terug naar “Archief”