Vloeken. Zeg je er wat van?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Vloeken. Zeg je er wat van?

Berichtdoor ratje » 22 jan 2005 21:30

Als er in mijn omgeving gevloekt wordt (bijv. op mn werk), zeg ik daar (bijna) nooit wat van.
Ik ben benieuwd of jullie dat wel doen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jan 2005 21:32

Ze vloeken bijna nooit bij mij op mijn werk, maar eerlijk gezegt zeg ik er niets van, als het wel gebeurd.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 22 jan 2005 21:35

Nee, ik zeg er op m'n werk maar weinig van... en dat komt omdat ik vóór ik meer in het geloof ging zien zelf ook nogal eens stevig vloekte. En ja... dan komt het nogal een beetje hypocriet over om iedereen gelijk lik op stuk te geven :oops: :oops: :oops: Tegen klasgenoten ofzo vind ik wel wat anders, die gaan vaker met me om en hebben dus (hopelijk :roll: ) gezien dat ik de laatste tijd nogal veranderd ben...

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jan 2005 23:03

"Jezus heeft hier niks mee te maken hoor"

kan ik er op kantoor nog wel op laten volgen, tenminste als iemand in zijn verhaal niet zo snel doorrateld dat het raar lijtk om nog op iets terug te grijpen wat hij/zij een paar zinnen darvoor zei...

opzich weten ze heel goed dat ik christelijk ben en het niet erg leuk vind als er gevloekt wordt, en heb er dan ook vrijwel niet mee te maken.

op een ander bijbaantje, namelijk het werken in de gevangenis lag het wat anders, vooral als je ook nog met gedetineerden samenwerkt, want die hebben ook hun klusjes wel binnen de muren, het volk is hier wat ruiger dan op ene gemiddelde kantoorbaan, maar het wordt wel gerespecteerd als je voor je mening en geloof uitkomt, ach ja als je qua eten ook odnerscheid moet maken tussen: koosjer, mohammedaans en ander ritueel of vegetarisch voedsel, zijn ze op dat soort plaatsen wel wat acceptatie en respect voor elkaar gewend, maar aan de andere kant, je moet soms wel tot erg vaak herhalen, en steevast reageren, anders verslap het zo weer, en vliegen de vloeken je weer om de oren.
uiteindelijk is dat dan ook een van de redenen geweest dat ik dit bijbaantje opgezegd heb.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 22 jan 2005 23:14

Er is hier al een topic over namelijk hier

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 11:21

Ik zeg er zelden iets van. Gelukkig betrap ik mezelf niet meer zo vaak op vloeken. Naast dat het mensen kwetst (en als je gelooft, geloof je ook dat het god kwetst) is het ook nog stompzinnig, asociaal en tekenent voor een gebrek aan verbale kracht. (Ik heb het over veelvuldig vloeken).

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 24 jan 2005 11:59

ik zeg er ook zelden wat van. alleen als je met iemand alleen bent die vloekt, probeer ik soms voorzichtig aan te geven dat je door te vloeken mensen kan kwetsen. maar als je in een groep bent is de kans groot dat het vloeken ook erger wordt wanneer je er wat van zegt.
maar ik denk wel dat het je plicht is om er wat van te zeggen, daarom voel ik me soms wel schuldig als ik nix zeg wanneer iemand vloekt. het ergste is natuurlijk dat God erdoor gekwetst wordt en ik vind wel dat ik voor de eer van God op moet komen. maar het is vaak angst ofzoiets dat je er van weerhoudt.
en ik vraag me ook af of het feit, dat je zelf ook wel eens een woord laat vallen wat niet door de beugel kan, je ervan moet weerhouden om nix tegen een andere vloeker te zeggen..
het leven is geen appeltaart

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 12:09

Van vloeken zeg ik meestal wel wat, ik zit dan wel in een klas die wil luisteren waarom het zo erg is als we vloeken, maar ik heb een paar van die gasten ertussen zitten die God's naam zo'n beetje als stopwoord gebruiken, en die trekken zich er niets van aan, bij hen laat ik het toch een beetje sloffen...
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 24 jan 2005 15:57

ik zit op een openbare school, waar veel wordt gevloekt. (betreft klasgenoten)

zo dra iemand vloekte vond ik het heel moeilijk om daar wat van te zeggen. maar ik voelde mij ook niet lekker bij het vloeken. nadat het een keer weer gebeurde heb ik er ook wat van gezegt.
ik stond verbaast bij het begrip dat zij voor mij toonde. ze letten nu erg op wat ze zeggen. komt er toch perongeluk een vloek uit en ze zien mij. dan zeggen ze: sorry suus dat. sorry. dit is echt vet tof van ze.

nu was ik echt dankbaar dat ik wat van het vloeken heb gezegt :!:

tips als je er wat van wilt zeggen.
1. spreek de persoon er niet op aan als hij in een groep staat: dus spreek hem persoonlijk aan.
2. leg uit wat ze zeggen, en wat het jou doet
3. en of ze er rekening mee willen houden dat jij je er onprettig bij voelt.

heb je de persoon er al een keer op aan gesproken en doet hij het weer (herhadelijk) maak dan een opmerking van:
- effe rustig aan
- wil je om je woord gebruik denken
- enz

suc6 schaam je niet :!:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 jan 2005 18:03

We gaan verder bij de door Memmem gegeven link.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”