vergeving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nicx
Verkenner
Verkenner

vergeving?

Berichtdoor nicx » 20 jan 2005 15:09

hoi!
ik ben op zoek naar bijbelteksten die over vergeving gaan.
een vriend van mij zit heel erg met een daad van vroeger. hij heeft er ontzettend veel spijt van en het stond tussen God en hem in.
nu heeft hij eindelijk rust erin, en hij wil zich laten dopen!!!! heel cool dus..
maar ik wilde hem op die dag een tekst meegeven waarop hij kan terugvallen als satan hem weer aanklaagt.
een beetje te volgen??
jullie zouden me enorm helpen!!!
hey you! need an asperine?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 jan 2005 15:23

2 Timotheus 2:13 Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen. (St.vert)

joepie

Berichtdoor joepie » 20 jan 2005 15:30

Als je naar http://www.biblija.net gaat en je typt bij woorden zoeken , vergeving in. Dan komt er een heel lijstje.
Wel even de goede bijbelvertaling voor zetten.

Maar ik vind persoonlijk deze tekst heel mooi:
Jesaja 1: Bekering beter dan offers
10 Hoort het woord des HEREN, bestuurders van Sodom; neigt uw oor tot de onderwijzing van onze God, volk van Gomorra. 11 Waartoe dient Mij de menigte uwer slachtoffers? zegt de HERE; oververzadigd ben Ik van de brandoffers van rammen en het vet van mestkalveren, en aan het bloed van stieren, schapen en bokken heb Ik geen welgevallen. 12 Wanneer gij komt om voor mijn aangezicht te verschijnen – wie heeft dit van u verlangd mijn voorhoven plat te treden? 13 Gaat niet voort met huichelachtige offers te brengen – gruwelijk reukwerk is het Mij; nieuwe maan en sabbat, het bijeenroepen der samenkomsten – Ik verdraag het niet: onrecht met feestelijke vergadering. 14 Uw nieuwemaansdagen en uw feesten haat Ik met heel mijn ziel, zij zijn Mij een last. Ik ben moede ze te dragen. 15 Wanneer gij uw handen uitbreidt, verberg Ik mijn ogen voor u; zelfs wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; uw handen zijn vol bloed. 16 Wast u, reinigt u, doet uw boze daden uit mijn ogen weg; houdt op kwaad te doen; 17 leert goed te doen, tracht naar recht, houdt de geweldenaar in toom, doet recht aan de wees, verdedigt de rechtszaak der weduwe.
18 Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. 19 Als gij gewillig zijt en luistert, zult gij het goede des lands eten; 20 maar als gij weigert en weerspannig zijt, zult gij door het zwaard worden verteerd, want de mond des HEREN heeft het gesproken

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 15:33

Wie uw naam kennen, kunnen op U vertrouwen; wie U zoekt laat U nooit in de steek, HEER.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 jan 2005 15:50

Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

De dieptepunten van ons leven zullen een vergeving niet in de wegstaan, omdat wij in Chritus Jezus nieuwe mensen zijn :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2005 16:59

Psalm 103

Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
2 Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.

3 Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
4 hij redt uw leven van het graf,
hij kroont u met trouw en liefde,

5 hij overlaadt u met schoonheid en geluk,
uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.

6 De HEER doet wat rechtvaardig is,
hij verschaft recht aan de verdrukten.
7 Hij maakte aan Mozes zijn wegen bekend,
aan het volk van Israël zijn grootse daden.

8 Liefdevol en genadig is de HEER,
hij blijft geduldig en groot is zijn trouw.
9 Niet eindeloos blijft hij twisten,
niet eeuwig duurt zijn toorn.

10 Hij straft ons niet naar onze zonden,
hij vergeldt ons niet naar onze schuld.
11 Zoals de hoge hemel de aarde overspant,
zo welft zich zijn trouw over wie hem vrezen.

12 Zo ver als het oosten is van het westen,
zo ver heeft hij onze zonden van ons verwijderd.
13 Zo liefdevol als een vader is voor zijn kinderen,
zo liefdevol is de HEER voor wie hem vrezen.

14 Want hij weet waarvan wij gemaakt zijn,
hij vergeet niet dat wij uit stof zijn gevormd.

15 De mens – zijn dagen zijn als het gras,
hij is als een bloem die bloeit op het veld
16 en verdwijnt zodra de wind hem verzengt;
de plek waar hij stond, kent hem niet meer.

17 Maar de HEER is trouw aan wie hem vrezen,
van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Hij doet recht aan de kinderen en kleinkinderen
18 van wie zich houdt aan zijn verbond
en naar zijn geboden leeft.

19 De HEER – zijn troon staat vast in de hemel,
als koning heerst hij over alles.
20 Prijs de HEER, u die zijn boden bent,
sterke helden die doen wat hij zegt,
gehoorzaam aan het woord dat hij spreekt.

21 Prijs de HEER, hemelse machten,
dienaren die doen wat hem behaagt.
22 Prijs de HEER, al zijn schepselen,
prijs hem, overal in zijn rijk.
Prijs de HEER, mijn ziel.

If satan reminds you at your past.... Remind him at his future!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 jan 2005 18:34

Raido schreef:Wie uw naam kennen, kunnen op U vertrouwen; wie U zoekt laat U nooit in de steek, HEER.

Mooi!
Waar staat dat?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 20 jan 2005 21:20

Jesaja 43:24-25
24. Mij hebt gij geen kalmus voor geld gekocht en met het vette uwer slachtoffers hebt gij Mij niet gedrenkt, maar gij hebt Mij arbeid gemaakt met uw zonden, gij hebt Mij vermoeid met uw ongerechtigheden.
25. Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.

Jesaja 43, een prachtig hoofdstuk! Zegt wat over de soevereine genade van God. Wat wij nu absoluut niet verdiend hebben, wil Hij ons nu schenken! Waarom? Om Zijnentwil.

Daar staat heel Jesaja trouwens vol mee!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jan 2005 01:06

"Ziet, gij vertrouwt u op valse woorden, die geen nut doen". (Jer. 7:8 )
Ik vind het niet eerlijk t.o.v. die vriend om hem maar meteen een grond uit Gods Woord te geven dat het wel goed zit met hem. Want de Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en oordeel en van daaruit een toevluchtnemen tot Christus. Maar spijt of berouw over één zonde is niet genoeg. Wij moeten niet verzoening ontvangen over één zonde, maar over alle zonden, ja over dadelijke en erfzonde. Zet zo'n jongen niet gelijk op valse gronden, maar houdt hem het Woord en het Recht Gods zuiver en eerlijk voor ogen. Waar horen we tegenwoordig nog over volkomen schuld? Men is maar zo bekeerd op grond van spijt over één of een paar zonden, maar lieve mensen, en dat meen ik echt, er moet een volkomen verzoening plaatsvinden van al onze zonden die enkel en alleen geschied door de inplanting in Christus.
Hou toch op met versjes en tekstjes die de mensen blindelings naar de rampzaligheid leiden. De Geest werkt d.m.v. een heilige ongerustheid, niet d.m.v. een valse gerustheid.
Laatst gewijzigd door jas op 22 jan 2005 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 22 jan 2005 01:21

Luc 6, 37 NBV

Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2005 01:51

psalm 121

Een lied Hammaaloth Ik hef mijn ogen op naar de bergen, van waar mijn hulp komen zal.
2 Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
3 Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren, noch slapen.
5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.
6 De zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts.
7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren.
8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

nicx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nicx » 22 jan 2005 18:39

jas schreef:"Ziet, gij vertrouwt u op valse woorden, die geen nut doen". (Jer. 7:8 )
Ik vind het niet eerlijk t.o.v. die vriend om hem maar meteen een grond uit Gods Woord te geven dat het wel goed zit met hem. Want de Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en oordeel en van daaruit een toevluchtnemen tot Christus. Maar spijt of berouw over één zonde is niet genoeg. Wij moeten niet verzoening ontvangen over één zonde, maar over alle zonden, ja over dadelijke en erfzonde. Zet zo'n jongen niet gelijk op valse gronden, maar houdt hem het Woord en het Recht Gods zuiver en eerlijk voor ogen. Waar horen we tegenwoordig nog over volkomen schuld? Men is maar zo bekeerd op grond van spijt over één of een paar zonden, maar lieve mensen, en dat meen ik echt, er moet een volkomen verzoening plaatsvinden van al onze zonden die enkel en alleen geschied door de inplanting in Christus.
Hou toch op met versjes en tekstjes die de mensen blindelings naar de rampzaligheid leiden. De Geest werkt d.m.v. een heilige ongerustheid, niet d.m.v. een valse gerustheid.

punt 1: je weet t halve verhaal niet, ik vroeg alleen om n tekst en niet om commentaar oid
punt 2: dopen gaat helemaal over 'volkomen verzoening' dus ja, daar is zijn we ons best wel bewust van
punt 3: God wil niet dat we de hele tijd nadenken over onze volkomen schuld. Jezus is juist gestorven zodat we daardoor vrij konden zijn. en alle zonden bij hem konden achterlaten. het is al vergeven, zelf al moeten we die zonde nog begaan.
dank u
hey you! need an asperine?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jan 2005 21:20

nicx schreef:
jas schreef:"Ziet, gij vertrouwt u op valse woorden, die geen nut doen". (Jer. 7:8 )

punt 1: je weet t halve verhaal niet, ik vroeg alleen om n tekst en niet om commentaar oid
punt 2: dopen gaat helemaal over 'volkomen verzoening' dus ja, daar is zijn we ons best wel bewust van
punt 3: God wil niet dat we de hele tijd nadenken over onze volkomen schuld. Jezus is juist gestorven zodat we daardoor vrij konden zijn. en alle zonden bij hem konden achterlaten. het is al vergeven, zelf al moeten we die zonde nog begaan.
dank u

Ik ben gewoon eerlijk tegen je en ik verzeker je dat jij of je vriend zich op valse gronden naar de eeuwigheid begeeft. Daarnaast merk ik dat je een soort aflaathandel met Jezus bedrijft. Waarom zou Jezus voor jouw zonden gestorven zijn? Hoe weet je dat? Of voor die van je vriend? Heb je dat zwart op wit?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jan 2005 21:25

Geeft God briefjes uit de hemel tegenwoordig?

maar jas je kunt toch niet oordelen over iemand die je niet kent? :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2005 21:36

Jas, je loopt te blaten over iets waar je geen bal vanaf weet en waar je niets mee te maken hebt. Er staat dat hij er rust in heeft gevonden, hoe of wat daar weet jij niets van, en dus ook niet of die grond vals is of niet.

Met dit soort zogenaamde heilige eerlijkheid worden mensen terug de bekommernis ingeschopt..

Terug naar “Archief”