Automutilatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Automutilatie

Berichtdoor Raido » 21 jan 2005 12:54

Wat doet zelfverwonding nu precies; wat zijn haar betekenissen? Op (korte) termijn zijn er veel (mogelijke) gevolgen. Enkele daarvan staan hieronder, ze beschrijven wat er kan gebeuren.

· Spanning ontladen. Nadat je jezelf hebt verwond, voel je je opgelucht, de spanning is (voor een groot deel) verdwenen en/ of controleerbaar.

· Gevoelens uiten, zoals kwaadheid of verdriet. Omdat er vaak geen 'normale' uitingsmethodes (kunnen) worden gebruikt, blijft het gevoel 'in' je en richt je het op jezelf.

· Zelfbestraffing. Doordat je vindt, dat je iets fout hebt gedaan (ookal is dat - vaak - niet reeel) ga je jezelf pijn doen om jezelf te straffen.

· Een manier om om te gaan met (intense) emotionele pijn. Lichamelijke pijn is 'grijpbaar'; geestelijke pijn daarentegen niet.

· Ontsnappen aan gevoelens van afwezigheid en vervreemding. Door de pijn kom je weer 'met beide benen op de grond' te staan.

· Een manier om hulp of aandacht te vragen (medelijden willen wekken is iets anders!)

· Laten zien dat je iets waard bent omdat je de pijn kunt verdragen.

· Het is een gewoonte geworden: het is het enige/ belangrijkste middel dat je hebt om je te uiten/ met je gevoelens om te gaan (zie bovenstaande punten).

In dit rijtje zie je enkele zaken die je misschien al duidelijk maken dat jezelf beschadigen heel verslavend kan werken. Je kunt er niet 'op bevel' mee ophouden. Vaak is het, zoals eerder gezegd, het enige zogenaamde 'coping-mechanisme' (manier om om te gaan met - bijvoorbeeld - gevoelens) dat je nog gebruikt/ activeert. Ook het feit dat er tijdens het zelfbeschadigen een stofje (endorfinen) in je hersenen vrijkomt dat maakt dat je je beter voelt, is deel van de oorzaak van de verslaving.

Zoals je wel kunt raden, zijn littekens de vervelendste langetermijngevolgen. 'Dunne' littekens zullen op den duur (bijna) geheel verdwijnen, maar de wat grotere littekens zullen waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen. Over littekens kun je meer lezen op de pagina met de gelijknamige titel.

Automutilatie is geen zelfmoordpoging. Hoewel dit over het algemeen te stellen valt, is er toch een zekere tegenstrijdigheid, die je zelf ook ongetwijfeld zult aanvoelen. Globaal kunnen we stellen: automutilatie is een manier om te overleven; mensen die zichzelf beschadigen proberen hun gevoelens draaglijker te maken met behulp van snijden. Bij zelfmoord willen mensen van hun hele leven af. Een citaat hierover, dat me zelf erg aansprak: "Suicide happens when pain exceeds recources for coping with pain". Wel is het zo, dat met zelfbeschadiging zelfmoordideeën op kunnen komen/ worden versterkt.

Misschien is het een gekke of een directe vraag maar zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Automutilatie maar ook bijvoorbeeld met zelf kastijding?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Automutilatie

Berichtdoor peentje » 21 jan 2005 16:56

Ik snap het gedeeltelijk, maar misschien zijn er idd mensen die er zo over denken.
What a wonderfull girl!!

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 21 jan 2005 19:42

Ik ga hier nu niet een zwaar persoonlijk verhaal ophangen maar als iemand mijn lijf ziet, vooral armen, buik en borst dan weet diegene wel wat er aan de hand geweest is. Nahgoed, een beetje informatie dan anders is t ook maar zo vaag:

Ik deed het om de psychische pijn tijdens mijn 2 opnames te verlichten en om mezelf te straffen omdat ik gek was/ben. Althans, volgens de mensen die om me heen zaten en ervoor geleerd hadden iemand gek te mogen noemen.
Ik heb er geen spijt van, als ik nu naar mijn littekens kijk denk ik:"Ik ben er sterker door geworden." Ik schaam me ook niet voor mn littekens, ze zijn op sommige plekken nog best goed te zien maar ik heb er om t even bot te zeggen "schijt" aan wat anderen ervan denken. Ze zijn een deel van mij en dat is niet te veranderen.
Ik mis het soms, de drang is als ik me niet goed voel erg groot, het is zo makkelijk om iets scherps in je lijf te zetten en even alle narigheid te vergeten en jezelf te "mismaken" want je bent toch niks waard... (vreemde gedachtengang, i know)
Nah goed, jullie snappen mn punt denk ik wel...
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 21 jan 2005 23:02

wow Leilah, ik vind t wel sterk dat je dat zo durft te vertellen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jan 2005 23:09

goed Leilah dat je het durft te posten!

zelf ken ik automutilatie vanuit de gehandicapte zorg. Ik werkte op een groep waar een bewoner het deed. Als hij zich eenzaam voelde schuurde hij zijn voorhoofd open!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 21 jan 2005 23:46

Gerdien B. schreef:goed Leilah dat je het durft te posten!

zelf ken ik automutilatie vanuit de gehandicapte zorg. Ik werkte op een groep waar een bewoner het deed. Als hij zich eenzaam voelde schuurde hij zijn voorhoofd open!

Ja posten is toch makkelijker dan zo'n verhaal in t echt aan mensen te moeten vertellen, nu hoef ik niemand aan te kijken dus dat scheelt...
Op de afdelingen waar ik zat zaten ook een paar van zulke en dat vond ik eng terwijl ik het zelf ook deed, heel vreemd...Ik heb wel mn hoofd keihard tegen de muur gebonkt enzo, of een sjaal heel strak om mn nek gebonden... vreemd dat het zo mis kan lopen in een mensenhoofd.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 jan 2005 00:00

wij maken het in ons gezin wel mee. Mijn verst. gehandicapte broer bonkte vaak tegen zijn hoofd of met zijn vuisten op de muur. Dit deed hij meer om zijn frustatie te uiten. Dit gebeurde nadat er met hem iets ingrijpens is gebeurd. Hij kon zijn gevoelens niet uiten, dus deed hij het op die manier. Ook wilde hij zichzelf wel snijnden, maar gelukkig is dit bij enkele kleine wondjes gebleven. Verder deed hij zich alleen maar pijn door te bonken tegen zijn hoofd(soms borst) of tegen de muur.

Mijn 2 andere verst. geh. zusjes bonken ook weleens hard tegen hun hoofd, borst of in hun buik. Om ze draaien bijv. zelf hun arm om. Dit doen ze meer als ze hun zin niet krijgen, dus echt meer om de aandacht te krijgen. Maar als ze dit doen, of we zeggen hun dat ze het zelf voelen en wij niet of we beginnen gewoon te lachen, zodat het voor hun lijkt of wij er niet mee zitten. Meestal helpt het wel en stoppen ze dan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 jan 2005 00:13

mw schreef:wij maken het in ons gezin wel mee. Mijn verst. gehandicapte broer bonkte vaak tegen zijn hoofd of met zijn vuisten op de muur. Dit deed hij meer om zijn frustatie te uiten. Dit gebeurde nadat er met hem iets ingrijpens is gebeurd. Hij kon zijn gevoelens niet uiten, dus deed hij het op die manier. Ook wilde hij zichzelf wel snijnden, maar gelukkig is dit bij enkele kleine wondjes gebleven. Verder deed hij zich alleen maar pijn door te bonken tegen zijn hoofd(soms borst) of tegen de muur.

Mijn 2 andere verst. geh. zusjes bonken ook weleens hard tegen hun hoofd, borst of in hun buik. Om ze draaien bijv. zelf hun arm om. Dit doen ze meer als ze hun zin niet krijgen, dus echt meer om de aandacht te krijgen. Maar als ze dit doen, of we zeggen hun dat ze het zelf voelen en wij niet of we beginnen gewoon te lachen, zodat het voor hun lijkt of wij er niet mee zitten. Meestal helpt het wel en stoppen ze dan.

3 verstandelijk gehandicapte kinderen? Das wel heftig zeg, wat knap dat jullie daar mee om kunnen gaan, ik zou het zelf denk ik echt niet kunnen. Hoe oud zijn ze?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2005 00:18

het is en blijft moeilijk!

voor mij was het werk en ik trok na een paar uur de deur achter me dicht en vergat het!
Heb echt respect voor de mensen die hier goed mee om weten te gaan! Vooral voor diegene die het zelf hebben gedaan en er van af zijn gekomen. Heb in mijn omgeving zelf gezien hoe zwaar die strijd is!

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 jan 2005 00:24

Gerdien B. schreef:het is en blijft moeilijk!

voor mij was het werk en ik trok na een paar uur de deur achter me dicht en vergat het!
Heb echt respect voor de mensen die hier goed mee om weten te gaan! Vooral voor diegene die het zelf hebben gedaan en er van af zijn gekomen. Heb in mijn omgeving zelf gezien hoe zwaar die strijd is!

Veel pillen en nog meer psychiaters ;)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2005 00:58

Leilah schreef:
Gerdien B. schreef:het is en blijft moeilijk!

Veel pillen en nog meer psychiaters ;)

ik ben niet zo voor pillen! vaak kom je van pillen nog moeilijker af dan van het probleem waar voor ze gegeven worden!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 jan 2005 01:00

Laat ik hier ook maar wat posten.
(Normaal praat ik er echt heel slecht/niet over, maar via forum is toch wel makkelijker.)
Het is echt een taboe, dus goed plan om mensen te informeren hierover.

Het was voor mij een (slechte) manier om om te kunnen gaan met psychische pijn.
Klinkt vast raar voor een omstander, maar dat was gewoon het enige wat hielp.

Ik schaam me wel voor mn littekens, in tegenstelling tot Leilah.
Vooral omdat er zoveel onbegrip voor is. Ze zien je al gauw voor gek aan.
Ik mis het soms, de drang is als ik me niet goed voel erg groot

Zeer herkenbaar ja.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2005 01:15

AikonGirl schreef:Laat ik hier ook maar wat posten.
(Normaal praat ik er echt heel slecht/niet over, maar via forum is toch wel makkelijker.)
Het is echt een taboe, dus goed plan om mensen te informeren hierover.

Het was voor mij een (slechte) manier om om te kunnen gaan met psychische pijn.
Klinkt vast raar voor een omstander, maar dat was gewoon het enige wat hielp.

Ik schaam me wel voor mn littekens, in tegenstelling tot Leilah.
Vooral omdat er zoveel onbegrip voor is. Ze zien je al gauw voor gek aan.
Ik mis het soms, de drang is als ik me niet goed voel erg groot

Zeer herkenbaar ja.

wat goed van je dat je het toch post!
raar klinkt het zeker niet!
Iedereen zoekt afleiding op een andere manier! ik heb een eetstoornis ontwikkeld en jij bent gaan automutileren. Ik herken genoeg dingen alleen moet ik ze omzetten naar mijn situatie.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 jan 2005 01:31

AikonGirl schreef:Ze zien je al gauw voor gek aan.

Niks van aantrekken - 'ze' zijn het niet waard. Serieus, volgens mij kun je tegenwoordig beter gek zijn dan normaal... ;)

I.i.g. veel sterkte, Leilah ook!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2005 04:29

Het schijnt idd wel iets met frustratie over onvermogen te maken te hebben ja. Ik las een poosje geleden een interview met een zanger die een soort ziekte had waardoor hij soms niet meer kon zingen, benauwd werd enzo, te vergelijken met astma. Soms had hij dat op het podium en om z'n woede daarover te uiten deed hij ook op het podium aan automutilatie.

Terug naar “Archief”