Een derde weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 00:06

Pucca schreef:
Johanna schreef:Allereerst: ik ben niet reformatorisch, eerder richting de evangelischen.
Maar dit stuk vind ik erg veroordelend. Je zou de wegen ook om kunnen draaien, 't is maar net wat je er van maakt: de reformatorischen op de smalle weg en de evangelischen op de 3e weg die dan zingend hun ondergang tegemoet gaan. Ik vind een stuk als dit echt niet kunnen.

Johanna

Het gaat niet om de reformatorischen, maar om welk groot gevaar er is... Zelf niet bekeerd, maar andere mensen die wel te kennen geven bekeerd te zijn gewoon de de grond in te trappen zo van: dat kan niet echt zijn want God doet het altijd zo enz. enz..
Houd je alsjeblieft bezig met je EIGEN verzoening, om het tussen jou en God goed te maken ipv een anders relatie met God te veroordelen...

Snapje?

Ik vind het een schitterend stuk. Honderden mensen, steunend op hun onbekeerdheid lopen, vooral uit de rechterflank van de ger. gezindte de hel tegemoet. Ik hoop echt dat een stuk als dit mensen aan het nadenken zet voor het einde van die weg bereikt is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2004 09:56

jas schreef:Ik vind het een schitterend stuk. Honderden mensen, steunend op hun onbekeerdheid lopen, vooral uit de rechterflank van de ger. gezindte de hel tegemoet. Ik hoop echt dat een stuk als dit mensen aan het nadenken zet voor het einde van die weg bereikt is.

Gisteren is er bij ons gepreekt over de derde weg! Dat we er voor moeten waken dat we op de smale lopen en niet op de derde!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 15:23

Gerdien B. schreef:
jas schreef:Ik vind het een schitterend stuk. Honderden mensen, steunend op hun onbekeerdheid lopen, vooral uit de rechterflank van de ger. gezindte de hel tegemoet. Ik hoop echt dat een stuk als dit mensen aan het nadenken zet voor het einde van die weg bereikt is.

Gisteren is er bij ons gepreekt over de derde weg! Dat we er voor moeten waken dat we op de smale lopen en niet op de derde!

Zeker door ds Kater??

Vind het een schitterend boekje! Zou eigenlijk in alle kerkelijke bladen (met name de Saambinder) afgedrukt moeten worden.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 21:18

Afat82 schreef:Vind het een schitterend boekje! Zou eigenlijk in alle kerkelijke bladen (met name de Saambinder) afgedrukt moeten worden.

Hoezo juist daarin, en niet bijv. de Wachter Sions o.i.d.?

Ik moet wel zeggen dat er de laatste tijd opvallend veel gepreekt en gebeden wordt tegen de 'dode orthodoxie'.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 11 jan 2005 21:27

caprice schreef:
Afat82 schreef:Vind het een schitterend boekje! Zou eigenlijk in alle kerkelijke bladen (met name de Saambinder) afgedrukt moeten worden.

Hoezo juist daarin, en niet bijv. de Wachter Sions o.i.d.?

Ik moet wel zeggen dat er de laatste tijd opvallend veel gepreekt en gebeden wordt tegen de 'dode orthodoxie'.

niet voor niets naar ik aanneem
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jan 2005 09:38

Tja, de Wachter Sions ken ik persoonlijk niet.

Het punt is dat er onder de Ger.Gem.-leden aardig wat mensen zijn die de Saambinder als leidraad houden. Nu ben ik zelf niet zo heel erg pro-Saambinder, omdat ik het met de manier waarop bepaalde dingen veroordeeld worden, gewoon niet eens ben.

Om een paar voorbeelden te noemen: enige tijd geleden schreef ds. Moerkerken een serie artikelen over de SRA-jongerenavonden. Als je de artikelen zo oppervlakkig leest, klinkt het allemaal heel degelijk en vroom, tot je beter gaat lezen. Dan zie je dat een aantal kritiekpunten die hij aanhaalt, eigenlijk nergens op slaan. Of dat hij halve zinnen aanhaalt, die uit hun verband haalt, etc.
Ook schreef ds. Moerkerken eens een artikel tegen de herziene Statenvertaling. De voorbeeldteksten die hij aanhaalt, zijn inderdaad voor iedereen wel te begrijpen, zoals 'Ze maakten zich op en trokken op naar Jeruzalem'. Erg flauw dus. Maar over teksten die wel voor hertaling vatbaar zijn, hoor je hem niet.

Het probleem is dat er zoveel mensen zijn die klakkeloos aannemen wat er in de Saambinder geschreven wordt, en die op grond daarvan iedereen veroordelen die überhaupt al geen Ger.Gem. is (Want...als je echt bekeerd zou zijn, zou je wel naar de Ger.Gem. overkomen). Immers, het wordt ook zo door de Saambinder gepropageerd?? Een samenwerking met de Herstelde Hervormden kan toch immers niet, omdat er zùlke grote leerverschillen zijn. Ja ja....

Maar goed, ik merk het in mijn eigen omgeving ook, dat je steeds weer tegen een muur oploopt, iedereen die bekeert denkt te zijn en het niet continu over zijn zondenstaat heeft, en niet in het zwart loopt (en zelfs nog wel eens in een lange broek loopt) die is definitely niet bekeerd, volgens hen.

Dit doet vreselijk veel pijn, als je mensen, die je dierbaar zijn, zo star ziet oordelen en veroordelen, die zelf 'Eerlijk Onbekeerd' zijn en daar haast nog trots op lijken te zijn ook.
Het is bij hen: de Bijbel zegt dit , maar Gods volk leert het anders...

En daarom ben ik zo blij dat er een boekje is als "De derde weg", waarin dit soort schijngodsdienst weerlegd wordt.

Let op: ik scheer echt niet alle Ger.Gemmers over één kam, ben zelf ook lid in een Ger.Gem.gemeente, en gelukkig, gelukkig zijn er nog genoeg mensen die anders denken.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2005 22:23

Afat82 schreef:
Gerdien B. schreef:

Zeker door ds Kater??

Vind het een schitterend boekje! Zou eigenlijk in alle kerkelijke bladen (met name de Saambinder) afgedrukt moeten worden.

nee door ds. Visscher! die had geruild met onze eigen ds.
idd wordt er veel naar de Saambinder verrwezen binnen de ger gem. Eerlijk gezegt lees ik hem zelf niet!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 20 jan 2005 10:41

Ik ook bijna nooit, slecht voor m'n hart...! :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 12:58

Afat82 schreef:Ik ook bijna nooit, slecht voor m'n hart...! :wink:

Bedoel je dat het slecht is voor een verdorven hart, de oude mens?

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 21 jan 2005 08:35

Dat ook, maar de voornaamste reden is dat ik het regelmatig niet eens ben met (de wijze van schrijven van) de artikelen. Maar daarover heb ik al een uitvoerige post geplaatst.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 21 jan 2005 11:25

Afat82 schreef:Dat ook, maar de voornaamste reden is dat ik het regelmatig niet eens ben met (de wijze van schrijven van) de artikelen. Maar daarover heb ik al een uitvoerige post geplaatst.

ik herken een hoop dingen uit je stuk! mijn vader leest de saambinder wel maar juist om te kijken wat ds Moerkerken en de zijnen weer voor kritiek spuien op boeken, studentenverenigingen, jongerenavonden enz. We zijn thuis ook van de ger. gem. alleen zijn er bij ons in de gemeente gelukkig een hoop mensen die wat genuanceerder zijn en niet op uiterlijkheden beoordelen.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 21 jan 2005 12:36

Bij ons gelukkig ook.
Daarom vind ik het zo jammer dat er geen ingezonden brieven worden geplaatst in de Saambinder, zou meteen het aantal pagina's verdubbelen (en de oplage waarschijnlijk ook).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jan 2005 14:49

ik kom ook uit de gergem. bij ons zie je een groot verschil tussen de ouderen en de jongeren.
de jongeren zijn veel genuanceerder.
De ouderen daar en tegen maken zich druk om de jeugd want ze vinden dat de jongeren te makkelijk met (vooral uiterlijke) zaken om gaan!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 jan 2005 15:10

Het is toch te zot voor woorden dat men zich druk maakt om uiterlijke zaken terwijl men de essentie voorbij loopt? Ds. Moerkerken zou er goed aan doen om op te stappen. Het curratorium dient vernieuwd te worden of minimaal goed onder te loep te worden genomen... Zoals het nu gaat is het verwerpelijk...

Overigens om terug te komen geloof ik dat er 'vele wegen zijn die naar Rome leiden'. M.a.w. Ik denk dat je op vele manier tot Christus kunt komen. En dat al die wegen samengevat worden als 'de smalle weg'. Zelf heb ik het idee dat ik op een nog veel smallere weg loop en over nog meer bergen, door nog meer dalen, door ontoegangbare bossen etc, ga...

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 21 jan 2005 21:05

kurtyo schreef:Het is toch te zot voor woorden dat men zich druk maakt om uiterlijke zaken terwijl men de essentie voorbij loopt? Ds. Moerkerken zou er goed aan doen om op te stappen. Het curratorium dient vernieuwd te worden of minimaal goed onder te loep te worden genomen... Zoals het nu gaat is het verwerpelijk...

Maar verwerpen moet je de uiterlijke zaken zeker niet.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”