Verachtering in de genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 jan 2005 09:33

joris schreef:
Retep schreef:Ja. En soms kan het zelfs zo ver gaan dat je een afkeer krijgt van alles wat je eerst met vreugde deed. Net zoals vóór je bekering, want toen zag je het leven naar Gods wil ook als een samenraapsel van wetjes. Belangrijk is het in ieder geval daar niet aan toe te geven door niet meer te Bijbellezen en naar de kerk te gaan enzo, want zo erg kan een christen afdwalen...
hmm dat is toch het enige waar je over praten hoeft als christenen? de rest staat in de bijbel.
Dus we kunnen nu gaan fuseren, de evangelischen en de reformatorischen We zijn het eindelijk eens over geloofsbeleving.

Ik ben bang dat veel predikanten aan de reformatorische kant van het speelveld een beleving van "het missen van de genade" als essentieel ervaren voor het ware geloof, terwijl veel evangelischen daarentegen het zich niet kunnen inleven dat een mens ook maar één minuut afdwaalt van Jezus. Als je de basis bekijkt, geloven we inderdaad allemaal in dezelfde Jezus Christus, maar de beleving ervan is zo van totaal verschillende aard dat ik een fusie voorlopig nog niet zie zitten :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jan 2005 09:55

Ik denk persoonlijk dat de refojongere toch wat anders is als de reformatorische kerk in zijn geheel. Ik denk dat het op jongerenniveau een heel stuk mogelijker is om een fusie te begaan dan op het niveau van predikanten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2005 10:01

nou ja, niet afdwalen is natuurlijk onzin. ik dwaal constant af, maar dat heeft neits met genade te maken maar met mijn foute keuzes. De genade wordt er alleen maar groter van uiteindelijk.
Maar dit is gewoon het enige onderwerp waarover ik zou willen praten met anderen: wat merk ik van God, wat merk jij van God, wat zijn jouw aanvechtingen en hoe kunnen we elkaar helpen dicht bij God te blijven.
En dan ervan uitgaande dat we zondige mensen zijn maar geheiligd in Christus en dat we onszelf dus heilige mogen noemen omdat God dat ook doet. Kijk maar naar de brieven van Paulus, zelfs de gemeente van laodicea worden heiligen genoemd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2005 11:50

Retep schreef:
terwijl veel evangelischen daarentegen het zich niet kunnen inleven dat een mens ook maar één minuut afdwaalt van Jezus.

Ik weet niet hoeveel evangelische vrienden/kennissen hebt, maar ik heb er tientallen. Niet één daarvan beleeft het zoals jij hier boven beschrijft. Dit is een karikatuur van deze mensen. En dan moet je de reformatorischen horen klagen over het stuk van Jan Zwemer. Hoezo meten met twee maten?????

Terug naar “Archief”