Verachtering in de genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Verachtering in de genade

Berichtdoor Yael » 20 jan 2005 15:34

Het is volgens mij een wat oudere term, maar wie kan mij ongeveer vertellen wat dit inhoudt en hoe je hiermee omgaat? (met verachtering in de genade)
Vroeger hebben we het er weleens over gehad op de Cat. maar dat is me eigelijk ontschoten... :roll:

Ik ben benieuwd 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jan 2005 16:07

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 jan 2005 18:15

Bedankt parsifal 8>)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 18:30

Pfff, wat een document zeg. Vol met chlichematig taalgebruik en dito verhalen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 jan 2005 20:48

Sabra schreef:

je hoeft het niet te lezen :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 23:54

Overigens is verachtering geen Nederlands woord volgens de heren van Van Dale.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 jan 2005 00:09

Sabra schreef:Overigens is verachtering geen Nederlands woord volgens de heren van Van Dale.

dat geloof ik gelijk. wellicht zou je het bevindelijk jargon kunnen noemen, net zoals bepaalde andere groeperingen hun "eigen" taal hebben, zonder dat het in de DVD staat.

begrijp me even goed, ik ben zelf ook niet zo'n van van zulk taalgebruik, maar ik erger me er wel eens aan dat telkens als er een wat afwijkend woordt wordt gebruikt, een zogezegd "bevindelijk" woord, dat er dan direct flauwe kritiek komt, in de trant die jij bezigde, en die verder helemaal niet ter zake doet. wellicht vind jij het clichematig, er zijn ongetwijfeld jongeren die er van geleerd hebben.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2005 00:25

Dat zou kunnen, ik luister persoonlijk liever naar een persoon die een duidelijk verhaal heeft, en dingen benoemt zoals ze zijn.

Persoonlijk zie ik absoluut geen waarde in woorden zoals verachtering, al ben ik het qua strekking wel met deze man eens. Leer eerst normaal Nederlands denk ik dan.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 jan 2005 00:58

Sabra schreef:Dat zou kunnen, ik luister persoonlijk liever naar een persoon die een duidelijk verhaal heeft, en dingen benoemt zoals ze zijn.

Persoonlijk zie ik absoluut geen waarde in woorden zoals verachtering, al ben ik het qua strekking wel met deze man eens. Leer eerst normaal Nederlands denk ik dan.

hmja. dat denk ik bij een voetbalcommentator op tv ook weleens...
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 jan 2005 08:52

Sabra schreef:

Mmm, ik heb er niet zoveel last van gehad hoor. Maar dat zal wel komen omdat ik aardig wat gewend ben wat dat betreft :wink:

In ieder geval vind ik het een heel goed document qua inhoud. Wat die man zegt is wáár en het lezen ervan heeft me weer zogezegd "op een rechter spoor" gebracht.

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2005 08:55

dus verachtering van de genade betekent gewoon iets als: vergeten dat je voor Jezus wilde leven?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 jan 2005 08:58

Ja. En soms kan het zelfs zo ver gaan dat je een afkeer krijgt van alles wat je eerst met vreugde deed. Net zoals vóór je bekering, want toen zag je het leven naar Gods wil ook als een samenraapsel van wetjes. Belangrijk is het in ieder geval daar niet aan toe te geven door niet meer te Bijbellezen en naar de kerk te gaan enzo, want zo erg kan een christen afdwalen...

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2005 09:02

Retep schreef:Ja. En soms kan het zelfs zo ver gaan dat je een afkeer krijgt van alles wat je eerst met vreugde deed. Net zoals vóór je bekering, want toen zag je het leven naar Gods wil ook als een samenraapsel van wetjes. Belangrijk is het in ieder geval daar niet aan toe te geven door niet meer te Bijbellezen en naar de kerk te gaan enzo, want zo erg kan een christen afdwalen...
hmm dat is toch het enige waar je over praten hoeft als christenen? de rest staat in de bijbel.
Dus we kunnen nu gaan fuseren, de evangelischen en de reformatorischen We zijn het eindelijk eens over geloofsbeleving.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jan 2005 09:20

Sabra schreef:Overigens is verachtering geen Nederlands woord volgens de heren van Van Dale.

Neem eens een oude druk van de Van Dale :D , het staat nl. in Hebr. 12:15 in de statenvertaling. En het betekent volgens de kanttekeningen gewoon achterblijven of afwijken. Eigenlijk best een mooi woord.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jan 2005 09:27

Zie topic kanseltaal...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”