Abraham met Hagar, geoorloofd??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 20 jan 2005 16:38

Dus waarschijnlijk is het dus NIET geoorloofd en heeft God nooit bedoeld dat er meerdere vrouwen voor één man waren...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2005 17:04

Hm ik denk het niet....

Het was de cultuur van die tijd maar dat wil niet zeggen dat God het zo heeft bedoeld.

Vreemd is dat je nergens in de bijbel leest dat God bijvoorbeeld het huwelijk van Jakob met zowel Lea en Rachel (en daarnaast 2 bijvrouwen, Bilha en Zilpa) afkeurde...... In ieder geval heeft Hij dat wel gebruikt aangezien uit de zonen de 12 stammen van Israel ontstonden
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 20 jan 2005 17:10

Marnix schreef:Hm ik denk het niet....

Het was de cultuur van die tijd maar dat wil niet zeggen dat God het zo heeft bedoeld.

Vreemd is dat je nergens in de bijbel leest dat God bijvoorbeeld het huwelijk van Jakob met zowel Lea en Rachel (en daarnaast 2 bijvrouwen, Bilha en Zilpa) afkeurde...... In ieder geval heeft Hij dat wel gebruikt aangezien uit de zonen de 12 stammen van Israel ontstonden

Inderdaad ja...

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 20 jan 2005 18:28

elbert schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat de Bijbel niets negatiefs zegt over het feit dat een man meerdere vrouwen kan hebben. Als je alle voorbeelden uit de Bijbel naast elkaar legt waarbij een man meerdere vrouwen heeft, dan valt op dat het altijd problemen geeft. Dus impliciet veroordeelt de Bijbel dit wel.

Ik zeg ook niet dat het geen problemen gaf...

Een aantal voorbeelden waarbij het fout ging bij een man die meerdere vrouwen had:

Abraham, Jakob, Salomo, Elkana (1 Sam 1) enz. Altijd zorgde dit voor problemen in het gezin. Ik ben nog geen een voorbeeld in de Bijbel tegengekomen waar het wel goed ging.

Ik ook niet.

In het Nieuwe Testament wordt steeds in het enkelvoud gesproken als het over het huwelijk van een man met een vrouw gaat, bijv. 1 Kor. 7:2, Matth. 19:5 (waar staat: die twee).

Waar. Maar hier had Abraham niets aan....

Overigens is het inderdaad zo dat in de tijd van het Oude Testament het cultureel gezien normaal was dat een man meerdere vrouwen had, maar dat wordt door de Bijbel niet goedgekeurd.

1. Die had hij niet...
2. Dat lees ik nergens... Daar is geen enkel gebod over.
Het OT staat bomvol wetten over het huwelijk en sexualiteit maar hier zwijgt hij over...

Waaruit kennen gij uw ellende?? Uit de wet Gods.
Abraham had die nog niet.

Ik denk dat de zonde van Abraham zat in het feit dat hij God's belofte niet afwachtte maar op eigen houtje ging zorgen dat die zoon er kwam...

Dat bedoel ik. En zo zijn er meer... Salomo, een zoon van David en Batseba. nou niet bepaald een fris huwelijk....

De zonde van David zat in het feit dat hij Uria uit de weg ruimde, en werd ook gestraft door sterven van dat kind. Maar daarna merk je toch dat er alsnog zegen komt op dit huwelijk....
Als God dit had verafschuwd had hij dat toch nooit gedaan?

Nogmaals, Ik geloof ook dat de Bijbel ons duidelijk maakt dat het beter is om maar één vrouw (of man) te hebben. Maar ik lees nergens dat de Bijbel het als zonde aanmerkt. En al was dat wel zo... Abraham had die niet dus kon ook niet weten dat dat fout was....
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jan 2005 21:20

elbert schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat de Bijbel niets negatiefs zegt over het feit dat een man meerdere vrouwen kan hebben. Als je alle voorbeelden uit de Bijbel naast elkaar legt waarbij een man meerdere vrouwen heeft, dan valt op dat het altijd problemen geeft. Dus impliciet veroordeelt de Bijbel dit wel.

Hm, ik kan die sprong naar een impliciete veroordeling niet meemaken. De bijbel laat daar gewoon de realiteit zien, de beoordeling is aan de lezer. Of er moeten bewust alleen de negatieve gevallen opgeschreven zijn, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 jan 2005 22:18

Als God die regel later letterlijk instelt lijkt me het redelijk om aan te nemen dat dat zijn wens al vanaf het begin geweest is...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 20 jan 2005 23:58

spacy schreef:Als God die regel later letterlijk instelt lijkt me het redelijk om aan te nemen dat dat zijn wens al vanaf het begin geweest is...

waar stelt Hij dan letterlijk die regel in ?

De enige regel die ik ken op dat gebied is de eis die Hij wat dat betreft stelt aan Oudsten

1 Timotheus 3:2 - Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van een vrouw, nuchter , bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen

Dus niet een regel voor iedereen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 00:29

spacy schreef:Als God die regel later letterlijk instelt lijkt me het redelijk om aan te nemen dat dat zijn wens al vanaf het begin geweest is...

Tja, er zijn twee mogelijkheden: of Hij heeft de regel zelft later pas bedacht, of Hij kwam later pas op het idee om die regel ook bekend te maken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2005 00:32

Ik kan mij in deze aansluiten bij hetgeen Aragorn zegt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 00:35

Sabra schreef:Ik kan mij in deze aansluiten bij hetgeen Aragorn zegt.

Dat ik dat nog mag meemaken! :P :D

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 21 jan 2005 09:31

ik was even in de veronderstelling dat de volgende tekst ergens in exodus-deut staat
maar het staat zelfs nog voor de vele wetten.... (zelfs nog voor de zondeval...)

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Genesis 2:24

hoewel dit nog niet op schrift stond, is er naar mijn idee voor Abraham wel een mondelinge overlevering geweest van dit gebeuren

er staat niet: 'zullen mannen verlaten' en 'aanhangen zijn vrouwen'
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jan 2005 09:41

Aragorn schreef:Tja, er zijn twee mogelijkheden: of Hij heeft de regel zelft later pas bedacht, of Hij kwam later pas op het idee om die regel ook bekend te maken.

Drie : Zijn wil is toch ook cultureel bepaald.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 jan 2005 09:44

Als je even probeert realistisch te denken:
Abram werd uit Ur der Chaleëen geroepen door een God. In Ur waren vast meer goden. Abram moest eerst leren een pelgrim te zijn; niet meer op zichzelf te vertrouwen door niet naar Egypte te vluchten; door niet zelf voor nageslacht te zorgen maar te vertrouwen op deze God.
Dan pas maakt deze G.d Zich bekend als de Almachtige; El Shaddaj en vraagt van Abram voor Zijn 'aangzicht te wandelen en onberispelijk te zijn'.
En dan is het al Genesis 17...
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 15:15

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Tja, er zijn twee mogelijkheden: of Hij heeft de regel zelft later pas bedacht, of Hij kwam later pas op het idee om die regel ook bekend te maken.

Drie : Zijn wil is toch ook cultureel bepaald.

Oja, dat kan ook nog, maar die kun je ook onder mijn tweede optie scharen. Alleen is het in jouw geval dan zo dat Hij het al wel wist, maar de tijd nog niet rijp vond voor die regel.

@Cathy: dat zou kunnen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk. In de tijd van David had men al lang de 10 Geboden en had God al zoveel ge- en verboden afgekondigd die Israel onderscheidde dat ik geen belangrijke reden kan bedenken waarom dat voor deze niet op zou kunnen gaan.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 21 jan 2005 19:16

spacy schreef:
Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.
Genesis 2:24

hoewel dit nog niet op schrift stond, is er naar mijn idee voor Abraham wel een mondelinge overlevering geweest van dit gebeuren

Waar baseer je dit idee op?

Terug naar “Archief”