hemelburger schreef:Opmerkelijke stukken uit 1 Joh. 18
groenrondballetje schreef:Wel laat de Vader dit toe door Pilatus de macht te laten
Laten? GEVEN
Ik zie Pilatus niet als de persoon aan wie de Vader de macht heeft
gegeven maar (toe)gelaten
groenrondballetje schreef:Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ... (zie stuk van Torenspits!)
vergelijk het maar met het gegeven dat de Vader menige volkerenmoord heeft toegelaten in de geschiedenis; Dit hoeft niet per se te betekenen dat de Vader dit gewild heeft!)
hemelburger schreef:Dus God de Vader wilde niet dat Christus zou sterven? I'm confused.
Dus de breuk tussen God en mensen moest blijven? I'm still confused.
Je haalt nu twee zaken door elkaar (vandaar dat je confused bent

):
(1) De Vader hield van de Christus en wilde liever niet dat hij stierf!
(2) maar er moest een Onschuldig Offer komen voor de begane zonden
(3) Dus liet de Christus zich opofferen, niet omdat hij wilde sterven, maar omdat Hij het offer wilde volbrengen. Immers had de Christus willen sterven, dan was zijn dood geen offer geweest, maar een doodswens
groenrondballetje schreef:Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ...
hemelburger schreef:Het was Jezus Christus wil te doen de wil Zijns Vaders.
En beide wilden niet dat de Christus zou sterven, maar wilde nog meer dan dat dat het Offer gebracht zou worden (zie ook boven).
groenrondballetje schreef:Ten eerste kan niemand God vermoorden
groenrondballetje schreef:Let op! JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN. Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim
YHWH

Scherp

Maar werd God vermoord, of het lichaam waarin God huisde

Is God gestorven aan het kruis (en heeft Nietsche gelijk met God is dood; immers een dode God kan zichzelf niet levend maken), of is lichaam van Christus gestorven aan het kruis en heeft Zijn Goddelijke Geest overwonnen.
groenrondballetje schreef:Ten tweede, mijn idee is dat de je ene leugen niet moet vervangen door de andere. Alleen de Waarheid kan stand houden
hemelburger schreef:Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Ik niet begrijpen

Ik bedoel dat je het ene eenzijdige (negatieve) beeld van de relatie Christus - Jezus niet moet vervangen door het andere eenzijdige (positieve beeld). Dat is net, zoals surfer schreef :'
je mag de daden van individuen ook niet aan een hele bevolkingsgroep toeschrijven' een vorm van generalisatie waardoor op korte of lange termijn problemen ontstaan. Dit geldt voor zowel te positieve als te negatieve generalisaties.
John