Abraham met Hagar, geoorloofd??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Abraham met Hagar, geoorloofd??

Berichtdoor liezel » 19 jan 2005 19:00

Hoi allemaal!

Oké misschien is dit een wat domme vraag maar ik vroeg me nou af of het geoorloofd was dat Abraham met Hagar ging...
Hij had een eigen vrouw Sara maar die kreeg niet vroeg een kind, dus 'trouwde' Abraham maar met Hagar???

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jan 2005 19:05

Abraham heeft ongetijfeld de Genesis vertelling al gekend, Hij kende tenslotte de God van de schepping goed.

dan had hij ook geweten, dat God 1 vrouw aan Adam heeft gegeven...

en je slavin als vrouw tot je nemen dus betekende dat hij zich op dat moment 2 vrouwen veroorloofde en dat dit dus in strijd moest zijn met wat God al geleerd had.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 19 jan 2005 19:08

Ik denk dat het zeker niet geoorloofd was. Het is absoluut in strijd met het 7e gebod. En waarom nam Abraham Hagar tot zijn vrouw? Enkel en alleen om een kind te krijgen. Dit kan nooit goed zijn.

Abraham wilde God's belofte naar zich toewerken. Op zijn eigen tijd en manier in vervulling laten gaan. Hij vergeet dat God geen hulp nodig heeft van de mens.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 19 jan 2005 19:34

Ik denk dat het zeker niet geoorloofd was. Het is absoluut in strijd met het 7e gebod.

Abraham had het 7e gebod nog niet....

In die tijd was het hebben van meer dan één vrouw heel normaal...
En niemand had hem verteld dat het niet mocht.
De Bijbel spreekt er niet afkeurend over dus waarom ik wel?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 19 jan 2005 20:06

egbert schreef:
Ik denk dat het zeker niet geoorloofd was. Het is absoluut in strijd met het 7e gebod.

Abraham had het 7e gebod nog niet....

In die tijd was het hebben van meer dan één vrouw heel normaal...
En niemand had hem verteld dat het niet mocht.
De Bijbel spreekt er niet afkeurend over dus waarom ik wel?

Maar God had 1 vrouw gegeven aan Adam, Hij had er ook meer kunnen geven maar dat deed Hij niet, ik denk niet dat God het gewild heeft dat een man meerdere vrouwen nam en in dit geval, Abraham verlangde een kind en door Hagar zou hij die krijgen...
Dus alleen voor een kind 'trouwde' hij met Hagar, terwijl God beloofd had dat hij toch echt een zoon zou krijgen!

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 19 jan 2005 22:30

Maar God had 1 vrouw gegeven aan Adam, Hij had er ook meer kunnen geven maar dat deed Hij niet, ik denk niet dat God het gewild heeft dat een man meerdere vrouwen nam en in dit geval, Abraham verlangde een kind en door Hagar zou hij die krijgen...
Dus alleen voor een kind 'trouwde' hij met Hagar, terwijl God beloofd had dat hij toch echt een zoon zou krijgen!

Ik ontken ook niet dat dat z'n reden was maar Abraham kwam uit een maatschappij waarin dit heel gewoon was. Een Bijbel had hij niet. Of hij van het bestaan van Adam wist weet ik niet...
Ik denk wel dat hij meer op de belofte van God had moeten vertrouwen.
Maar als de bijbel bij het optekenen van dit verhaal geen enkel oordeel uitspreekt over het feit dat hij Hager erbij nam voel ík de vrijheid niet om dat wel te doen...
De reden waarom hij Hagar er bij nam was dus wel fout denk ik maar het feit op zich niet.

Later nam hij er zelfs nóg een vrouw bij (Ketura) en kreeg daarbij nog eens 6 zonen. Ook hier alleen maar een vermelding, geen oordeel....
En hij was niet de enige met meer dan één vrouw. Jacob had er twee, David, Salomo zelfs 1000...
Ook hier zie je nergens een opmerking in de bijbel dat zij hier verkeerd aan deden.

Hiermee zeg ik niet dat we het maar weer moeten gaan invoeren!
Alleen dat de Bijbel er niets negatiefs over zegt.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 jan 2005 10:16

Ik ben het niet eens met de stelling dat de Bijbel niets negatiefs zegt over het feit dat een man meerdere vrouwen kan hebben. Als je alle voorbeelden uit de Bijbel naast elkaar legt waarbij een man meerdere vrouwen heeft, dan valt op dat het altijd problemen geeft. Dus impliciet veroordeelt de Bijbel dit wel.

Een aantal voorbeelden waarbij het fout ging bij een man die meerdere vrouwen had:

Abraham, Jakob, Salomo, Elkana (1 Sam 1) enz. Altijd zorgde dit voor problemen in het gezin. Ik ben nog geen een voorbeeld in de Bijbel tegengekomen waar het wel goed ging.

In het Nieuwe Testament wordt steeds in het enkelvoud gesproken als het over het huwelijk van een man met een vrouw gaat, bijv. 1 Kor. 7:2, Matth. 19:5 (waar staat: die twee).

Overigens is het inderdaad zo dat in de tijd van het Oude Testament het cultureel gezien normaal was dat een man meerdere vrouwen had, maar dat wordt door de Bijbel niet goedgekeurd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 10:18

1 Doch Sarai, Abrams huisvrouw, baarde hem niet; en zij had een Egyptische dienstmaagd, welker naam was Hagar.
2 Zo zeide Sarai tot Abram: Zie toch, de HEERE heeft mij toegesloten, dat ik niet bare; ga toch in tot mijn dienstmaagd, misschien zal ik uit haar gebouwd worden. En Abram hoorde naar de stem van Sarai.
3 Zo nam Sarai, Abrams huisvrouw, de Egyptische Hagar, haar dienstmaagd, ten einde van tien jaren, welke Abram in het land Kanaan gewoond had, en zij gaf haar aan Abram, haar man, hem tot een vrouw.
4 En hij ging in tot Hagar, en zij ontving. Als zij nu zag, dat zij ontvangen had, zo werd haar vrouw veracht in haar ogen.
5 Toen zeide Sarai tot Abram: Mijn ongelijk is op u; ik heb mijn dienstmaagd in uw schoot gegeven; nu zij ziet, dat zij ontvangen heeft, zo ben ik veracht in haar ogen; de HEERE rechte tussen mij en tussen u!
6 En Abram zeide tot Sarai: Zie uw dienstmaagd is in uw hand; doe haar, wat goed is in uw ogen. En Sarai vernederde haar, en zij vluchtte van haar aangezicht.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 jan 2005 15:29

Met betrekking tot de cultuur van die tijd. Het is zeker waar dat een man meerdere vrouwen had. Dat was een cultuureigenschap, maar van den beginne is het alzo niet geweest.... Maar toen deze laatste woorden werden gesproken was het ook weer niet meer zo gewoon om meerdere vrouwen te hebben. Was het zonde? Ik neig naar 'ja' maar ben daarin niet heel overtuigd.

Met betrekking tot de belofte die Abraham had gekregen is het zeker zonde. Het was simpelweg ongeloof.
The one thing you can give and still keep is your word.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 15:31

In onze cultuur is het momenteel gewoon en geoorloofd dat mannen met mannen mogen trouwen, je ongeboren kinderen mag vermoorden en zieke mensen mag doden... MAAR VAN GOD MAG HET NIET!

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 20 jan 2005 15:44

Het is zonder meer zonde. Er worden niet voor niets zoveel voorbeelden in de Bijbel gegeven om te laten zien dat dat verkeerd gaat. Denk aan Hanna en Pennina, Sarai en Hagar dus, Lea en Rachel en de 700 vrouwen van Salomo. Daar kwamen allemaal verkeerde dingen uit voort. Ik denk dat dit sowieso al duidelijk aangeeft dat het niet geoorloofd is om met meerdere vrouwen te trouwen, ook niet in de tijd van de Bijbel.
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 jan 2005 16:02

egbert schreef:En hij was niet de enige met meer dan één vrouw. Jacob had er twee, David, Salomo zelfs 1000...

Absoluut schreef:Denk aan Hanna en Pennina, Sarai en Hagar dus, Lea en Rachel en de 700 vrouwen van Salomo

Je zou ook de tel kwijtraken. :mrgreen:
Het hele jaar twee tot drie per nacht en dan telkens een ander, dat kan nooit uit God zijn.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 16:02

Alle twee hebben ze het fout.. Hij had maar 300 vrouwen en 700 bijwijven..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 jan 2005 16:05

Raido schreef:Alle twee hebben ze het fout.. Hij had maar 300 vrouwen en 700 bijwijven..

Wat zou het verschil zijn?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 16:07

Uhm :) Bijwijven waren meer de vrouwen die wel eens bij de koning waren, lees het boek Hizkia maar eens... :)

Terug naar “Archief”