joris schreef:ja je antwoord kwam wel heel snel vond ik. En het stukje over het verbond daar wordt nog niet op gereageerd. En omdat je het nog door niemand hebt horen vertellen, tja dat is toch geen argument? Logisch juist dat je het nog nooit gehoord hebt, want het is niet erg gereformeerd of reformatorisch om dat te denken.Aragorn schreef:joris schreef:denk er nu eerst maar eens over na.Aragorn schreef:joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?
Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.
Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.
Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.
Dat impliceert dus dat ik er niet over nagedacht zou hebben? Buiten het gegeven dat ik dat een ietwat aanmatigende opmerking vind zou ik liever zien dat je dan ook even aangeeft waar ik een denkfout maak, feiten verdraai of een kromme redenering ophang. Dan is het gelijk duidelijk wat je bedoelt en hoeft niet het hele forum te wachten tot uiteindelijk het moment van Aragorn's illuminatie is aangebroken..
vraag maar wat je onduidelij kvind in mijn uitleg al in bovenstaande stukjes. Dan kan ik een gerichter antwoord geven.
Hmz, dat van het verbond volgt toch uit het voorgaande? Het is waar dat dat an sich geen argument is, maar ik geloof dat je uit het al dan niet psalmen zingen van iemand niet kunt concluderen of hij/zij wel of niet (impliciet) in het nieuwe verbond gelooft. Dat gaat me vele stappen tever.
Ik bedoelde in eerste instantie ook helemaal geen mensen die ipv opwekking alleen maar psalmen zingen, maar mensen die gewoon een andere smaak hebben. Maar als je het daar toch over wilt hebben: mi. is dat gewoon traditie, die misschien voortkomt uit een bepaalde gedachte, maar die gedachte zelf wordt niet breed gedeeld, dunkt me (zoals met wel meer tradities

Ik heb zelf helemaal geen moeite met opwekkingsliederen, maar wat me stoort is het moeten. Je moet wel van opwekkingsliederen houden om een goede christen te zijn, je mag je niet beperken tot psalmen, etc. Ik geloof dan toch dat er belangrijker dingen zijn en dat je elkaar hier best een beetje vrij in kunt laten.

En tja, ik denk gewoon snel.