wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jan 2005 12:00

joris schreef:
Aragorn schreef:
joris schreef:
Aragorn schreef:
joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan :P ) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.

Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.
denk er nu eerst maar eens over na.

Dat impliceert dus dat ik er niet over nagedacht zou hebben? Buiten het gegeven dat ik dat een ietwat aanmatigende opmerking vind zou ik liever zien dat je dan ook even aangeeft waar ik een denkfout maak, feiten verdraai of een kromme redenering ophang. Dan is het gelijk duidelijk wat je bedoelt en hoeft niet het hele forum te wachten tot uiteindelijk het moment van Aragorn's illuminatie is aangebroken..
ja je antwoord kwam wel heel snel vond ik. En het stukje over het verbond daar wordt nog niet op gereageerd. En omdat je het nog door niemand hebt horen vertellen, tja dat is toch geen argument? Logisch juist dat je het nog nooit gehoord hebt, want het is niet erg gereformeerd of reformatorisch om dat te denken.

vraag maar wat je onduidelij kvind in mijn uitleg al in bovenstaande stukjes. Dan kan ik een gerichter antwoord geven.

Hmz, dat van het verbond volgt toch uit het voorgaande? Het is waar dat dat an sich geen argument is, maar ik geloof dat je uit het al dan niet psalmen zingen van iemand niet kunt concluderen of hij/zij wel of niet (impliciet) in het nieuwe verbond gelooft. Dat gaat me vele stappen tever.
Ik bedoelde in eerste instantie ook helemaal geen mensen die ipv opwekking alleen maar psalmen zingen, maar mensen die gewoon een andere smaak hebben. Maar als je het daar toch over wilt hebben: mi. is dat gewoon traditie, die misschien voortkomt uit een bepaalde gedachte, maar die gedachte zelf wordt niet breed gedeeld, dunkt me (zoals met wel meer tradities :wink: ).

Ik heb zelf helemaal geen moeite met opwekkingsliederen, maar wat me stoort is het moeten. Je moet wel van opwekkingsliederen houden om een goede christen te zijn, je mag je niet beperken tot psalmen, etc. Ik geloof dan toch dat er belangrijker dingen zijn en dat je elkaar hier best een beetje vrij in kunt laten. :)

En tja, ik denk gewoon snel. :P

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 12:37

ik blijf erbij dat je pas echt vn opwekkingsliederen kan gaan houden als je begrijpt waarom ze gezongen worden. En dat heeft alles te maken met het vershcil tussen evangelisch en gereformeerd. namelijk dat de gereformeerde vanuit e belofte leeft nog eigenlijk en de evangelische vanuit de verlossing (of vervulde belofte). En dat geeft echt een ander soort blijdschap. En een andere relatie met God en dus ook andere liederen.
En dan kan je dicht bij God zijn en tig keer zingen dat je van Hem houdt en Halleluja enzovoort. dat is dan niet raar.

ik vertel mijn vriendin op een knuffelmoment ook tig keer dat ik gek o haar ben en dat blijft ze leuk vinden. ,misschien spoort ze niet zowiezo al niet omdat ze mij leuk vind :-)

Ik heb het niet over moeten. ik heb over logische gevolgen. Als jemerkt hoe groot God is in je dagelijkse leven kan je niet meer uit de voeten met de psalmen alleen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 13:33

Als het een logisch gevolg is beweer je dus dat een ieder die deze 'ontwikkeling' niet doormaakt geen echte christen is? Of bedoel je dat niet?

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 13:47

kurtyo schreef:Als het een logisch gevolg is beweer je dus dat een ieder die deze 'ontwikkeling' niet doormaakt geen echte christen is? Of bedoel je dat niet?
wil je nu perse ruzie maken? doe ik niet aan mee hoor.

ikheb het niet over echt of onecht. ik heb he wel over het kennen van God en je gekend weten door God. En over de blijdschap die dat meebrengt.

ofwel: ik heb het over mijn eigen leven, mijn eigen zoektocht, mijn eigen twijfels, mijn eigen pijn. En ook ove rmijn eigengeluk en mijn eigen vrienden die dezelfde zoektochtmaken. En ontdekken dat God vele malengroter is dan we ooit gedacht hebben en dna in woorden is uit te drukken.En daarom doen we het wel met woorden die dicht bij ons gevoelliggen en die we daarom eindeloos willen herhalen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2005 13:55

Joris,
als ik alle keren tel dat ik "God heb ik lief" heb gezongen...

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 16:24

ik kan persoonlijk niet veel met psalm 116. ik weet het, het is een tophit. Lied wat uitgaat van de tempeldienst en niet vanuit ieders persoonlijk relatie met God en vervulling met de Heilige Geest.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 jan 2005 13:33

joris schreef:wil je nu perse ruzie maken? doe ik niet aan mee hoor.

ikheb het niet over echt of onecht. ik heb he wel over het kennen van God en je gekend weten door God. En over de blijdschap die dat meebrengt.

ofwel: ik heb het over mijn eigen leven, mijn eigen zoektocht, mijn eigen twijfels, mijn eigen pijn. En ook ove rmijn eigengeluk en mijn eigen vrienden die dezelfde zoektochtmaken. En ontdekken dat God vele malengroter is dan we ooit gedacht hebben en dna in woorden is uit te drukken.En daarom doen we het wel met woorden die dicht bij ons gevoelliggen en die we daarom eindeloos willen herhalen.

Maar Joris toch, wie heeft het hier over ruzie maken? Ik geef alleen aan dat het onzin is dat je perce iets anders nodig hebt om echt christen te zijn. Zowel psalmen als opwekkingsliederen hoeven geen toegevoegde waarde te hebben. Je kunt christen zijn en God daadwerkelijk volgen zonder je aangetrokken te voelen tot een van beide. Bovendien is het mensenwerk... Of niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 15:29

joris schreef:ik blijf erbij dat je pas echt vn opwekkingsliederen kan gaan houden als je begrijpt waarom ze gezongen worden. En dat heeft alles te maken met het vershcil tussen evangelisch en gereformeerd. namelijk dat de gereformeerde vanuit e belofte leeft nog eigenlijk en de evangelische vanuit de verlossing (of vervulde belofte). En dat geeft echt een ander soort blijdschap. En een andere relatie met God en dus ook andere liederen.

Ja, jij ziet alles vanuit het evo vs. refo-perspectief en dat is wat ik hier nu juist probeer te ontlopen. Ik ben geen ultra-refo, kurtyo is geen ultrarefo en toch zijn we geen groot van van opwekkingsliederen.. dat dat niet in jouw wereldbeeld past is vervelend, maar er is niets aan te doen.

joris schreef:
En dan kan je dicht bij God zijn en tig keer zingen dat je van Hem houdt en Halleluja enzovoort. dat is dan niet raar.

ik vertel mijn vriendin op een knuffelmoment ook tig keer dat ik gek o haar ben en dat blijft ze leuk vinden. ,misschien spoort ze niet zowiezo al niet omdat ze mij leuk vind :-)

Ja, dat klopt, daar is niets raars aan. Maar, nogmaals: niet iedereen houdt van de vorm van opwekkingsliederen. Er zijn ongetwijfeld ook vrouwen die het niet kunnen waarderen als je 100x zegt hoe leuk je ze vindt, maar voor wie een knuffel op het juiste moment veel meer zegt.

Ik heb het niet over moeten. ik heb over logische gevolgen. Als jemerkt hoe groot God is in je dagelijkse leven kan je niet meer uit de voeten met de psalmen alleen.

En dat vind ik dus heel eng (in tweeerlei betekenis). Want nu geef je een impliciet oordeel over mensen die wel met alleen de psalmen uit de voeten kunnen, wat overigens, nogmaals, niet het soort mensen was waar ik op doelde.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 01 feb 2005 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 01 feb 2005 09:06

joris schreef:Ik heb het niet over moeten. ik heb over logische gevolgen. Als jemerkt hoe groot God is in je dagelijkse leven kan je niet meer uit de voeten met de psalmen alleen.

idd een beetje gewaagde uitspraak... ik denk dat dit voor iedereen anders ligt. Ik houd zelf ook erg veel van opwekking en kan af en toe heerlijk uit mn dak gaan bij zo'n lied, maar ik houd zeker ook van de psalmen. En juist nu ik echt merk hoe groot God is in mijn dagelijkse leven, ga ik psalmen steeds meer waarderen. De psalmen hebben zulke mooie teksten... alleen de woorden zijn wat ouderwets en de melodieën ook, maar dat zegt natuurlijk niet dat vanaf mijn bekering ik de psalmen niet meer genoeg kan vinden... gelukkig nietL! ("zeg mij wat uw muziekkeus is, en ik zeg u of gij bekeerd zijt..." :? :? :? )
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

joris

Berichtdoor joris » 01 feb 2005 09:09

Philindertje schreef:
joris schreef:Ik heb het niet over moeten. ik heb over logische gevolgen. Als jemerkt hoe groot God is in je dagelijkse leven kan je niet meer uit de voeten met de psalmen alleen.

idd een beetje gewaagde uitspraak... ik denk dat dit voor iedereen anders ligt. Ik houd zelf ook erg veel van opwekking en kan af en toe heerlijk uit mn dak gaan bij zo'n lied, maar ik houd zeker ook van de psalmen. En juist nu ik echt merk hoe groot God is in mijn dagelijkse leven, ga ik psalmen steeds meer waarderen. De psalmen hebben zulke mooie teksten... alleen de woorden zijn wat ouderwets en de melodieën ook, maar dat zegt natuurlijk niet dat vanaf mijn bekering ik de psalmen niet meer genoeg kan vinden... gelukkig nietL! ("zeg mij wat uw muziekkeus is, en ik zeg u of gij bekeerd zijt..." :? :? :? )
we zongen pas in de grefokerk waar ik af en toe heen ga psalm 25. ik heb er niet veel meer mee moet ik zeggen. want GOd is groter, de heilige Geest is uitgestort, we zijjn verlost. En God is nu dichterbij dan ooit!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2005 09:33

Dat mag je vinden... :D Sommige mensen hebben er wel veel mee.... en niet zoveel met opwekking... dat zit hem dan denk ik meer op vormen dan op inhoud vast :) Maar de mate van iemands geloof kan niet worden gezien aan de hand van de liederenkeus van hem/haar :)

En psalm 25 geeft juist weer aan dat God heel dicht bij is.... zijn vertrouwelijke omgang vinden (en lees maar ff verder)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 01 feb 2005 13:21

Marnix schreef:Dat mag je vinden... :D Sommige mensen hebben er wel veel mee.... en niet zoveel met opwekking... dat zit hem dan denk ik meer op vormen dan op inhoud vast :) Maar de mate van iemands geloof kan niet worden gezien aan de hand van de liederenkeus van hem/haar :)

En psalm 25 geeft juist weer aan dat God heel dicht bij is.... zijn vertrouwelijke omgang vinden (en lees maar ff verder)
ja en dat vindt ik dus niet. ik selecteer alkleen op inhoud, niet op vorm. want dat is smaak en niet discutabel.

Gotic kleding wijs ik niet af omdat ik het lelijk vindt, maar omdat de inhoud niet klopt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 13:34

joris schreef:
Marnix schreef:Dat mag je vinden... :D Sommige mensen hebben er wel veel mee.... en niet zoveel met opwekking... dat zit hem dan denk ik meer op vormen dan op inhoud vast :) Maar de mate van iemands geloof kan niet worden gezien aan de hand van de liederenkeus van hem/haar :)

ja en dat vindt ik dus niet. ik selecteer alkleen op inhoud, niet op vorm. want dat is smaak en niet discutabel.

Gotic kleding wijs ik niet af omdat ik het lelijk vindt, maar omdat de inhoud niet klopt.

Lees jij ook het OT niet meer dan?

Je opmerking over Gothic kleding snap ik niet.. kleding IS vorm, dat heeft geen inhoud.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 13:36

kleding IS vorm, dat heeft geen inhoud.

Als het in de kast hangt niet nee, als je het aan je lijf hebt wel;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 13:41

TheKeimpe schreef:
kleding IS vorm, dat heeft geen inhoud.

Als het in de kast hangt niet nee, als je het aan je lijf hebt wel;)

Ha, dat is waar. :) Maar dat zou ik dan weer een beetje seksistisch van joris vinden. :P

Terug naar “Archief”