Stigmata

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AssiFv
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Stigmata

Berichtdoor AssiFv » 19 jan 2005 11:46

Wat vinden jullie hiervan? Ik had het er laatst met een jongen uit onze klas over. Er is ook een film over verschenen. Ik kende dit verschijnsel omdat ik er een documentaire over op discovery heb gezien.

Voor meer informatie:
http://www.crystalinks.com/stigmata.html
http://members.lycos.nl/guiver/newpage16.html (Nederlands)

Ikzelf denk dat dit echt mogelijk is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 12:00

In eerste plaats vind ik het gewoon weg gruwelijk, in tweede plaats eng, en in de derde plaats iets van een hogere macht (en vermoedelijk van Satan), God doet zulke dingen niet omdat Hij al gestorven is en de pijn heeft gedragen. Ja het kan inderdaad...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 19 jan 2005 12:48

Goh, hier had ik nog nooit van gehoord, erg apart. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken eigenlijk.

Collateral

Re: Stigmata

Berichtdoor Collateral » 19 jan 2005 12:49

AssiFv schreef:Wat vinden jullie hiervan? Ik had het er laatst met een jongen uit onze klas over. Er is ook een film over verschenen. Ik kende dit verschijnsel omdat ik er een documentaire over op discovery heb gezien.

Voor meer informatie:
http://www.crystalinks.com/stigmata.html
http://members.lycos.nl/guiver/newpage16.html (Nederlands)

Ikzelf denk dat dit echt mogelijk is.

Zoals vermeld in de onderste link denk ik dat de stigmata puur veroorzaakt worden door geestkracht - merk op dat er vaak spijkerwonden op de handen ontstaan, terwijl dat bij de kruisiging van Jezus in principe niet het geval kan zijn geweest.

De film Stigmata vind ik erg mooi.

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2005 12:52

ik geloof zeker dat het kan. Ik heb niet het hele stuk gelezen, ehb ik effe geen tijd voor. maar tuurlijk kan het. Als satan stokken in slangen kan veranderen dan kan hij ook handen laten bloeden.

Zalig zij die niet zien en toch geloven, dus ik denk niet dat we erg hoeven te verlangen naar zulke verschijningstekenen. Bovendien is het voelen van de pijn en het zien van bloed in je eigen handen nou net niet de bijbelse boodschap. wij hoefden namelijk NIET te lijden en te bloeden, dat deed Jezus voor ons.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 12:59

Coll.. dat bedacht ik me dus pas ook inderdaad, maar Thomas zegt toch dat hij de wonden in zijn handen wil zien en voelen voordat hij zou geloven.

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2005 13:00

Raido schreef:Coll.. dat bedacht ik me dus pas ook inderdaad, maar Thomas zegt toch dat hij de wonden in zijn handen wil zien en voelen voordat hij zou geloven.
in Jezus handen, niet in onze handen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 13:01

Ik weet niet of het in alle gevallen eerlijk is om te spreken van ongeloof. Ik denk ook niet dat het terecht is om hier de quote uit de bijbel aan te halen m.b.t. zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven (Joris).

Ten tweede vraag ik me ook af of er sprake is van satanswerk of een teken van God, waarom zou het per definitie werk van Satan zijn?

Collateral, wat bedoel je met 'dat kan bij Jezus niet zo geweest zijn'? (W.b.t. de kruisigingswonden).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:01

Klopt, ik bedoel ook, iemand die gekruisigd werd, werd door zijn gewrichten geslagen (pols en enkel gewrichten), zodoende.

Het kruis was een lange martelgang de dood in. Men sloeg de gekruisigde vast aan de pols- en enkelgewrichten, waarna hij opgehangen werd aan een staak. De pin in de polsgewrichten spande de zenuw, hetgeen onmiddelijk een vlijmende pijn met zich meebracht. Verzuring in de arm en beenspieren trad op als gevolg van het hangen. Langzaam zakte de gekruisigde onder het gewicht van zijn lichaam naar beneden, wat verstikking met zich meebracht. Vlak voordat de gekruisigde zover was, richtte deze zich echter op, automatisch naar adem zoekend. Dit bracht echter de pijn in de enkelgewrichten terug. Lang hield de gekruisigde het dan ook niet vol. Hij zakte weer terug, om zich na een tijdje weer op te richten. Dit kon wel dagen duren. Al snel had de gekruisigde weinig menselijks meer, en is verworden tot een zielig hoopje bewegend vlees. Als de Romeinse soldaten ter plaatse in een goede bui waren, of het gewoon te lang duurde, brak men de benen van de gekruisigde, zodat deze zich niet meer op kon richten en stikte.
Bron : Post van Kurtyo zie : http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9461

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 jan 2005 13:10

Raido schreef:Coll.. dat bedacht ik me dus pas ook inderdaad, maar Thomas zegt toch dat hij de wonden in zijn handen wil zien en voelen voordat hij zou geloven.

In het boek Johannes ja... nu is het de vraag of Johannes (de schrijver) erbij geweest is dan wel of hij het zich goed heeft herinnerd. (Het boek Johannes wordt gedateerd ca. 80 jaar na de kruisiging.)

kurtyo schreef:Collateral, wat bedoel je met 'dat kan bij Jezus niet zo geweest zijn'? (W.b.t. de kruisigingswonden).

Idd zoals Raido aanhaalt: dat zijn handen uitgeschreurd zouden zijn als ze hem daaraan hadden gehangen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 13:14

Oke, dank je wel... :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:15

Zo voor het eerst is Kurtyo's mond gesnoerd :P

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 13:16

Grapjurk... Geef maar eens antwoord op de andere dingen die ik stelde in mijn eerste post! :mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 jan 2005 13:20

Raido schreef:Zo voor het eerst is Kurtyo's mond gesnoerd :P

Jij trakteert. :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:25

Ok (grapkilt dan altijd nog).

Ten tweede vraag ik me ook af of er sprake is van satanswerk of een teken van God, waarom zou het per definitie werk van Satan zijn?
Ik geloof niet echt dat het direct werk van God is of van Satan, ik wil dat graag in het middenlaten, ik vind het zelf een beetje eng, vast omdat dit thema wel eens gebruikt wordt in horrorfilms, maar dat terzeide..

Waarom Satan?
1. Satan ziet graag mensen lijden
2. Satan heeft veel macht

Waarom God?
1. God kan alles
2. God wil dingen laten zien, en voelen waardoor wij zouden geloven, dus wonderen en tekenen.

Dat was mijn traktatie :P

Terug naar “Archief”