De schok van het directe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 16:18

Dus zeg niet dat Joden niet geloven in de ene en ware God, de God van de bijbel, want zij zijn op de meeste punten over het algemeen bijbelvaster dan christenen dat zijn.
Tja dat is makkelijk gezegt eigenlijk er zijn 16 Miljoen Joden, en hoeveel beleidend? Hoeveel Messias beleidend?

Joden geloven ook in de Messias, enkel niet dat Jezus de Messias is. En daar zijn ook zeer goede redenen voor te noemen. Je kunt dan beter het laatste boek van Prof. Dr. A van de Beek lezen, want hij kan het beter verwoorden dan ik. Daarin zie je dat wij mede schuldig zijn aan het feit dat Joden over het algemeen niet Jezus aannemen als de Messias.
Je hebt inderdaad gelijk, de definitie van de Messias is voor mij Jezus.. Maar ik snap het ook weer heel goed dat de Joden niet geloven..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jan 2005 16:20

Raido schreef:Je hebt inderdaad gelijk, de definitie van de Messias is voor mij Jezus.. Maar ik snap het ook weer heel goed dat de Joden niet geloven..

We zijn het er duidelijk over eens dat de meeste Joden Jezus niet aannemen als de Messias, maar dat de wij in de God van de Joden geloven. Ik begrijp dat jij dat ziet als niet-geloven. Ik zie dat anders.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2005 18:58

Romeinen 11 schreef: 1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. (...) 5 Zo is ook nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeft. (...) Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam.
(...) 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. (...) 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!
(...) 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

Hieruit concludeer ik:
1. Wie niet in Jezus Messias gelooft, is een ongelovige.
2. Als God de joden uitlevert aan ongelovigheid, verschillen zij niet wezenlijk van 'heidenen'.
3. Als een heiden als wilde tak ingeplant wordt in de edele olijfboom, hoort hij er helemaal bij (zij worden huisgenoten Gods!), al is er enig (geen wezenlijk) onderscheid.
4. Dankbaarheid en liefde voor het natuurlijke Israël is bijbels. Hierin schieten wij idd. vaak tekort.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 19:08

5. Een christen die Jezus niet kent, is ook een heiden..

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2005 19:16

Raido schreef:5. Een christen die Jezus niet kent, is ook een heiden..

Dan is hij geen christen, maar een hypokriet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 20:37

Klopt ... en er zijn heel veel hypocrieten..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jan 2005 22:42

terug op de vraag...
ik weet het niet, ok ook hier kunen wij zeggen, God werkt het geloof in osn dus had Hij dan toen ook wel gedaan.
maar aan de andere kant misschien had ik me wel net zo sceptisch opgesteld als de farizeeërs.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 08:19

Ik vrees van mij zelf, dat ik niet geloofd had, al was ik een van de discipelen geweest..

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 jan 2005 13:04

Ook ik vrees van mezelf dat ik niet geloofd had.
Stel je eens voor, een leider die met 12 jonge mannen door het land trekt en preekt. Vreemd hoor. :|
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 13:17

En dan ook nog durft te zeggen dat hij de zoon van God is, de belangrijkste mensen in het land voor adderengebroed uitmaakt... juist.. .waar is de psychiater..

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 jan 2005 13:29

Raido schreef:En dan ook nog durft te zeggen dat hij de zoon van God is, de belangrijkste mensen in het land voor adderengebroed uitmaakt... juist.. .waar is de psychiater..

Dat van adderengebroed deed Johannes...

Je moet denk ik rekening houden met de context. Als je in Israël woonde, kende je de wet en de profeten. Daarin werd, zij het niet geheel uitgekristalliseerd, de komende Heer aangekondigd.
Toen Johannes begon met optreden, kwam er een soort opleving: heel Juda en Jeruzalem liepen uit! Velen werden gedoopt als teken van boete en verwachting van vergeving. In de prediking van Johannes stond centraal dat Israël zich moest bekeren met het oog op de komende, die groter dan hemzelf zou zijn. De lijnen in de Schrift convergeren zich dus naar één persoon toe. Ik denk dat er een hele grote kans is geweest dat je met Johannes in aanraking zou zijn gekomen.
Op basis van deze kennis werkte Jezus verder. De verwerping van Jezus komt denk ik niet zozeer voort uit het vreemde van het feit van de omwandeling, maar komt voort uit het verwerpen van Jezus' leer en dat hij de Komende zou zijn.

Ik zou absoluut niet weten wat ik gedaan zou hebben, omdat ik mij geen voorstelling kan maken in welke omstandigheden ik zou verkeren als ik in die tijd zou leven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:29

Raido schreef:En dan ook nog durft te zeggen dat hij de zoon van God is, de belangrijkste mensen in het land voor adderengebroed uitmaakt... juist.. .waar is de psychiater..

Er van uitgaande dat de farizeeërs de belangrijkte mensen waren. Een beeld van niet juist is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 13:31

Op gebied van het geloof wel mijn waarde..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:46

Mispoes, ten tijde van Jezus waren dat de Saduceeën. Zo waren Kajafas en Annas, de hogepriesters afkomstig uit deze groep.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 14:25

Jezus was ook niet zo positief over die personen, jij was het die het woord farizeen in de mond nam :)

Terug naar “Archief”