Reactie van ds. Visscher:
http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20050114/dinp0140093.xml
Moet hem zelf nog lezen, maar nu kan iedereen dat doen.
Moderator: Moderafo's
wh schreef:Als we er even van uit gaan dat de toon de muziek maakt, moet ik dan
nog meer zeggen
Aragorn schreef:wh schreef:Als we er even van uit gaan dat de toon de muziek maakt, moet ik dan
nog meer zeggen
Hm, ik het stuk gelezen, maar eerlijk gezegd vind ik het nu niet bepaald een hatelijk of laag stuk.. wel hadden de laatste 3 alinea's van mij niet gehoeven, die vind ik dan weer een beetje sneu geformuleerd.
Maar wat denk jij, wh, dat het veel uit zou maken hoe de toon was? Het boek van vd. Zwaag gebruikt toch ook de juiste toon voor een theologische dissertatie (kheb het niet gelezen, maar ik denk dat je daar wel vanuit mag gaan)? Het resultaat is hetzelfde..
TheKeimpe schreef:http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=54667
Wat vinden jullie van dit artikel?
In een eerste lezing word ik er niet vrolijk van. Ik moet er verder nog goed over nadenken.
Boekenlezer schreef:Wat ik ervan vond: met zo'n artikel verstevig je weer lekker de karikatuurbeelden, die mensen zo graag maar al te grif overnemen.
Veel mensen loeien maar wat als koeien, zonder zèlf echt onderzoek te doen, laat staan grondig. Dat bevordert die Jan Zwemer op die manier (on)behoorlijk.Zou het niet een beter idee geweest zijn als hij dat artikel in het RD had laten zetten? Juist het ND lijkt mij een krant met lezers, waarvan wellicht behoorlijk wat niet meer hebben dan een simplistisch karikatuurbeeld van de Gereformeerde Gemeenten.
Daarom had ik met dat artikel van ds. W. Visscher zoiets van: Gelukkig, krijgen de ND-lezers tóch nog enige gelegenheid om ook een verhaal te horen van de andere kant.
Daarmee zeg ik niet dat er helemaal niks negatiefs te vertellen valt over de Gereformeerde Gemeenten. Zo heb ik ook wel mijn ernstige bezwaren tegen bepaalde uitlatingen van ds. A. Moerkerken, zoals ik in een andere discussie al eens duidelijk heb gemaakt.
Maar is dat iets wat uniek is voor dat kerkverband? Nee, bepaald niet! Zijn er eigenlijk wel kerkverbanden waar je niet een verhaal à la Jan Zwemer over kunt schrijven? (Natuurlijk, dan wel over andere punten, afhankelijk van het kerkverband.) Ik denk dat dat voor ieder kerkverband wel kan lukken, als je erop uit bent.
Een gelovige moet 'zichzelf mishagen' en langdurig in geloofsonzekerheid verkeren voor hij zich bekeerd mag noemen.
Allen bekritiseerden in meer of mindere mate de manier waarop de bekering tot gelovige - in deze kringen wordt immers zo'n beslissende gebeurtenis noodzakelijk geacht - in de prediking wordt beschreven en dus tevens min of meer normatief gesteld.
Moerkerken accepteert geloofsonzekerheid als een gangbare en meestal langdurige houding jegens Gods oproep tot geloof.
Moerkerken neemt ook aan dat in bepaalde reeksen bijbelse gebeurtenissen, zoals de verhalen van de discipelen of de aartsvaders, modellen te vinden zijn voor de fasen die aan geloofszekerheid vooraf gaan. Zelfs de mild kritische ds. Harinck moest hiervan zeggen: allerlei waarheden zijn binnengehaald die niet behoren tot het gedachtegoed van Reformatie en Nadere Reformatie. Scribenten uit andere gereformeerde denominaties deden vergelijkbare uitspraken.
De reactie vanuit het regeerkasteel van de Gereformeerde Gemeenten op de kritiek is een mengeling van afweer en stilzwijgen. Argumenten of een beroep op de belijdenisgeschriften lijken niet erg besteed aan Moerkerken en de zijnen. De critici wordt in het minste geval verweten de goede bedoelingen van de kerkleiders smadelijk te miskennen. In het ergste geval wordt hun, zoals Blaauwendraad en Van der Zwaag overkwam, de toegang tot het Avondmaal ontzegd. Blaauwendraad werd met verwijtende blikken en het uitblijven van andere communicatie het leven zo zuur gemaakt dat hij in 2001 overstapte naar de Nederlandse Hervormde Kerk.
Momenteel loopt er nog een beroepschrift van een groep kerkleden tegen ds. D. de Wit te Nieuw-Beijerland, die Van der Zwaags boek in het kerkblad De Saambinder besprak. (...)
(...) De status van de predikant en een kleine groep bekeerden, door de predikant als zodanig erkend, is bijna onaantastbaar. Bekering van andere kerkleden moet getoetst worden aan het oordeel van de predikant in een persoonlijke ontmoeting. De juiste verwoording van de bekeringsweg (zie boven) en ook uiterlijke kentekenen (kleding, gedrag) geven de doorslag.
Er waren meer gebeurtenissen die bevestigden dat dit element uit de gemeentestructuur - ik gaf het de naam labadisme mee, naar de zeventiende-eeuwse gemeente van de sektariër Jean de Labadie - een steeds groter gewicht kreeg binnen het kerkverband. Een reeks conflicten binnen afzonderlijke gemeenten gedurende het laatste decennium droeg een sterk persoonlijk karakter, waarbij voor- en tegenstanders van de overheersende groep predikanten geregeld ook op niet-theologisch gebied tegenover elkaar bleken te staan.
De één hanteert, met de hoofdstroom van het christendom, het principe 'aan de vruchten kent men de boom' en beoordeelt het individu dus op daden van medemenselijkheid en gehoorzaamheid aan Gods geboden.
De ander hanteert, als bij De Labadie en in andere sektarische groepen, veeleer de status van de betrokkene als laatste oordeelsgrond: de status als bekeerd gelovige, waarbij op den duur het element van (h)erkend worden door andere 'erkenden' heerst over het geloofselement.
Een predikant die betrapt werd op malversaties die juridisch moeilijk aanwijsbaar waren door zekere organisatorische constructies, kreeg steeds steun van een deel van de kerkelijke achterban die doof en blind bleek voor de feiten. Voor hen telde veeleer 's mans status als predikant en niet zozeer dat hij moreel verwerpelijk gehandeld had.
(...) Deze analyse komt overeen met die van ds. C.A. van der Sluijs, die onlangs in een lezing voor 'In de Rechte Straat' zei waarom een deel van het gereformeerd protestantisme de traditie voorrang geeft boven de Bijbel: door de wens 'als God te willen zijn'.
De verstarring in de Gereformeerde Gemeenten en de opkomst van een leider als ds. A. Moerkerken waren mijns inziens te verwachten. (...) De reformatorische zuil en de emancipatie op (sociaal-)economisch gebied hebben de aloude tendens tot isolement (die op zich ook weer de zuilvorming ten dele verklaart) versterkt. Slechts in zo'n situatie kan een leider zich totaal niets aantrekken van tientallen critici.
Gelukkig levert de zuil ook contacten op met mensen uit verbanden waar het bevindelijke zich gemakkelijker laat corrigeren door het gereformeerde element, vooral de Gereformeerde Bond en de christelijk-gereformeerden.
Het is dan ook via deze kanalen dat er bij de jongere generaties in de Gereformeerde Gemeenten en de overige kleine kerkverbanden ter rechterzijde (de Oud-Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) ingang komt voor meer openheid. Openheid naar de rest van de christenheid én een open staan voor de eenvoudige Evangelieboodschap.
Een deel van deze jeugd krijgt de laatste jaren antwoorden op vragen over geloofs(on)zekerheid op jongerenavonden. Deze worden geleid door predikanten van buiten de Gereformeerde Gemeenten en andere voorgangers; bij de initiatieven zijn vaak van meet aan leden uit de Gereformeerde Gemeenten zelf betrokken. Een vergelijkbaar initiatief is het Refo-web (internet), dat eind 2004 vijftienhonderd bezoekers per dag telde.
De conclusie zou kunnen zijn dat het bolwerk van Moerkerken c.s. vooral de optelsom is van een overoude vorm van geloofsbeleving en de zelfgenoegzaamheid van een emancipatiegroepering.
Slechts gereformeerd in naam, bezig om de niet-eigen elementen af te stoten in de richting van de bredere niet-sektarische christenheid en met een leider die past bij de niet-intellectuele achterban.
Scheuring is ongewenst, maar toeschouwers vragen zich af of de harde kern in de Gereformeerde Gemeenten niet stiekem blij is met het vertrek van critici. Wat overblijft is een trouwe kudde.
Zou het geen tijd zijn voor de gezamenlijke critici - als ik tenminste hun beweegredenen juist gepeild heb - om deze leidersfiguren profetisch aan te zeggen: 'Jullie kunnen wel beweren bezorgd te zijn om ons zielenheil, maar eigenlijk is het andersom. Wij vrezen dat er iets hapert aan júllie relatie met God en dat dat ook de mensen in jullie gemeenten beïnvloedt. Daarom zijn wij kritisch en niet om lastig te zijn. Als wij lastig zijn, gaat het om júllie zielenheil.'
In delen van de christenheid worden bidstonden gehouden om negatieve spiralen te doorbreken. Waarom geen bidstonden tegen deze verstarring, desnoods op de stoep van huize Moerkerken? Het moet nog maar eens herhaald worden: Christus is Heer der wereld en het meest voorkomende gebod in de Bijbel luidt 'vrees niet'.
wh schreef:Ik denk dat hij een beetje gefrustreerd en even overal tegenaan
wil schoppen, volgens mij slaat hij niet veel over.
Denk alleen maar aan wat hij zegt over de GerGem, OudGerGem,
GerGem in Ned, de SGP en het RD.
Ik snap alleen al niet dat het ND dit stuk wil plaatsen, maar aan de
andere kant laten ze hun ware aard daardoor weer goed zien.
Is dit een Christelijke manier van communiceren
Raido schreef:De ds. heeft ooit eens gepreekt over dat dat wasvat, als je daar in keek als een soort lachspiegel was en je zo een gedrocht werd en zodoende aan je zonden werd herinnerd. Sorry, dat gaat mij dus echt te ver. maar dit werd mij niet in dank afgenomen, ik had het wel over de Bijbel..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten