Moderator: Moderafo's
Yael schreef:Is de gemeente van Veenendaal in de gg ook niet erg groot? die hebben geen dominee...
in de cgk waar ik lid van ben staan er op Urk wel 4 of 5 dominee's dat geeft bij mij een beetje een rare smaak want andere kleinere gemeentes zijn al jaren vacant.
tanteoranje schreef:Deels roeping, deels menselijk aspect meen ik. Zeker als een dominee verwend is met een superdeluxe pastorie en hoog traktement.
hahaha schreef:Is het niet triest dat er dan kerekn zijn van het zelfde genootschap die in 40 jaar!!!!!! nog nooit een ds hebben gehad, en er bijzonder weinig preekbeuret door een ds worden vervuld???????????![]()
Alsof rijsen betre is dan anderen. Ik zou me schamen om in zo'n kerk te moeten zitten met 4 dominees.
schamen naar andere gemeentes dan.....
try schreef:
Waarschijnlijk hebben niet de stoffelijke dingen aantrekkingskracht, maar juist de ' geestelijke' dingen. Ik bedoel: het is voor een predikant (vooral van de GG) heel aantrekkelijk om een grote, behoudende gemeente te dienen. Daar heeft hij het gevoel, dat hij gewaardeerd wordt, dat zijn boodschap niet kritisch wordt bejegend, dat een predikant een zeker gezag geniet. Het is het warme bad van de herkenning en het gevoel, dat het goed is, zoals het is. Daar wordt de rust geschonken.
Er zijn daarentegen veel gemeenten, waar de rust helemaal niet wordt geschonken: moeilijke stadsgemeenten, met verwarrende invloeden, die vat krijgen op de jeugd. Sociale, economische en geestelijke problematiek, die verband houdt met het harde, zakelijke leven in de Randstad en de grote steden. Daar vindt kerkverlating plaats, daar is veel eenzaamheid, daar wordt een harde strijd gevoerd om te overleven.
Je kunt je wel afvragen waar een predikant nu voor geroepen wordt. Om de rustige, stille gemeenschap te stichten of om voor mensen in verwarring een weg te wijzen van geloof en hoop. Natuurlijk gebeurt dat ook door GG-predikanten, maar het beeld is in de praktijk toch, dat de overgang van een rauwe stadsgemeente (met conflcten, verwarring en een meestal wat liberaler geluid) naar een grote hechte dorpsgemeente in de GG toch als een promotie wordt ervaren. De GG wordt toch bepaalt door de gemeenten buiten de grote steden.
hahaha schreef:Hoelang is veenendaal vacan, mischien een jaartje???
Dat is niet te vergelijken met 40 jaar natuurlijk
Aragorn schreef:Sabra schreef:Ik neem aan dat een dominee graag ziet dat gemeenteleden nadenken en kritisch de preken van een dominee aanhoren.
Helaas is dat maar al te vaak een verkeerde aanname.
Als je bijv op flakkee ziet dat daar met oudjaarsnacht de ME moet optreden tegen GERGEMjongeren(uit betrouwbarebron) dan denk ik dat er juist in die zogenaaamde rustige dorpsgemeentes heel wat veranderd moet worden
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten