Een beroep aannemen - roeping?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 12:58

Ik denk ook zeker dat het tractement, het woonhuis en andere secundaire arbeidsvoorwaarden heel erg meetellen. Daarin zijn dominee's niet anders dan andere mensen, en ik zie er ook niets verkeerds in. Waarom zouden dominee's hier niet hun baan op uitkiezen? Beetje naïef om te veronderstellen dat zij enkel vanwege een zogenaamde roeping naar een gemeente gaan, alhoewel er natuurlijk wel dominee's zijn die het wel zo doen, maar de overgrote meerderheid niet denk ik.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 jan 2005 15:12

Yael schreef:Is de gemeente van Veenendaal in de gg ook niet erg groot? die hebben geen dominee...

in de cgk waar ik lid van ben staan er op Urk wel 4 of 5 dominee's dat geeft bij mij een beetje een rare smaak want andere kleinere gemeentes zijn al jaren vacant.

volgens mij is onze -grote- gemeente ook behoorlijk lang vacant geweest. Denk dat het voor dominees ook wel een enorm opzien is, zo'n grote gemeente!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 jan 2005 18:48

ik had het in deze over de cgk :wink: maar dr zal altijd nog genoeg over te zeggen zijn denk ik ja. is er dan ook een cgk in rijssen? of bedoel je de gg?

try

Berichtdoor try » 16 jan 2005 19:02

Ik denk (en hoop) niet, dat de secundaire arbeidsvoorwaarden het beslissende criterium is voor een predikant om een beroep naar een gemeente te overwegen, aan te nemen of daarvoor te bedanken. Ik denk, dat er iets anders aan ten grondslag ligt:

Waarschijnlijk hebben niet de stoffelijke dingen aantrekkingskracht, maar juist de ' geestelijke' dingen. Ik bedoel: het is voor een predikant (vooral van de GG) heel aantrekkelijk om een grote, behoudende gemeente te dienen. Daar heeft hij het gevoel, dat hij gewaardeerd wordt, dat zijn boodschap niet kritisch wordt bejegend, dat een predikant een zeker gezag geniet. Het is het warme bad van de herkenning en het gevoel, dat het goed is, zoals het is. Daar wordt de rust geschonken.

Er zijn daarentegen veel gemeenten, waar de rust helemaal niet wordt geschonken: moeilijke stadsgemeenten, met verwarrende invloeden, die vat krijgen op de jeugd. Sociale, economische en geestelijke problematiek, die verband houdt met het harde, zakelijke leven in de Randstad en de grote steden. Daar vindt kerkverlating plaats, daar is veel eenzaamheid, daar wordt een harde strijd gevoerd om te overleven.

Ik heb het zwart wit gezegd en misschien teveel dorp tegenover stad geplaatst, maar toch...ik denk, dat dit toch meespeelt als we de gemeente Rijssen vergelijken met bv. Rotterdam-West ( al lang opgeheven wegens te weinig kerkgangers)

Je kunt je wel afvragen waar een predikant nu voor geroepen wordt. Om de rustige, stille gemeenschap te stichten of om voor mensen in verwarring een weg te wijzen van geloof en hoop. Natuurlijk gebeurt dat ook door GG-predikanten, maar het beeld is in de praktijk toch, dat de overgang van een rauwe stadsgemeente (met conflcten, verwarring en een meestal wat liberaler geluid) naar een grote hechte dorpsgemeente in de GG toch als een promotie wordt ervaren. De GG wordt toch bepaalt door de gemeenten buiten de grote steden.

try

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 16 jan 2005 19:33

tanteoranje schreef:Deels roeping, deels menselijk aspect meen ik. Zeker als een dominee verwend is met een superdeluxe pastorie en hoog traktement.

Kleine rechtzetting:
-traktement is universitair, klopt.
-huis kost over het algemeen zeker zo veel(behoorlijke toeslag op je belasting, kan ik uit ervaring vertellen) dan via een gewone hypotheek.
-Aangeslagen als een kleine zelfstandige voor de belasting (en degenen die dat ook meemaken weten hoe hoog dat is, zeker als je als predikant zelfs je ambtskleding en materialen niet af kunt trekken als zijnde beroepskosten).

Dus met dat verwennen valt het wel mee.

Overigens snap ik wel waar je op doelt, namelijk het menselijk aspect van een keuze, maar dit wilde ik graag toch even rechtzetten.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 jan 2005 20:00

hahaha schreef:Is het niet triest dat er dan kerekn zijn van het zelfde genootschap die in 40 jaar!!!!!! nog nooit een ds hebben gehad, en er bijzonder weinig preekbeuret door een ds worden vervuld??????????? :?:
Alsof rijsen betre is dan anderen. Ik zou me schamen om in zo'n kerk te moeten zitten met 4 dominees.
schamen naar andere gemeentes dan.....

Wat die preekbeurten betreft; Ik denk dat het vooral te maken heeft met de handigheid/overredingskracht van de persoon in de gemeente die dat moet regelen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 23:02

try schreef:
Waarschijnlijk hebben niet de stoffelijke dingen aantrekkingskracht, maar juist de ' geestelijke' dingen. Ik bedoel: het is voor een predikant (vooral van de GG) heel aantrekkelijk om een grote, behoudende gemeente te dienen. Daar heeft hij het gevoel, dat hij gewaardeerd wordt, dat zijn boodschap niet kritisch wordt bejegend, dat een predikant een zeker gezag geniet. Het is het warme bad van de herkenning en het gevoel, dat het goed is, zoals het is. Daar wordt de rust geschonken.

Ik neem aan dat een dominee graag ziet dat gemeenteleden nadenken en kritisch de preken van een dominee aanhoren. De dominee moet niet voor een stel ja-knikkers staan te preken, maar voor mensen die betrokken zijn bij het geloof en bij de bijbel en de dominee hierop aanspreken. Daarnaast zie ik niet in dat het werken in een kleine gemeente minder voldoening zou geven, omdat in een grote gemeente een dominee niet toekomt aan al zijn taken. Een kleinere gemeente staat wel toe dat een dominee al zijn taken goed en grondid kan vervullen. Het is meer egotripperij van dominees om in een grote gemeente te staan.

Er zijn daarentegen veel gemeenten, waar de rust helemaal niet wordt geschonken: moeilijke stadsgemeenten, met verwarrende invloeden, die vat krijgen op de jeugd. Sociale, economische en geestelijke problematiek, die verband houdt met het harde, zakelijke leven in de Randstad en de grote steden. Daar vindt kerkverlating plaats, daar is veel eenzaamheid, daar wordt een harde strijd gevoerd om te overleven.

Jezus liet de kudde alleen om op zoek te gaan naar het verloren schaap. Zou zo je ook een gemeente in een grote stad kunnen zien. Waarom al je aandacht schenken aan de mensen die ruimschoots worden voorzien op de bible-belt, maar geen enkele aandacht schenken aan de mensen die het moeilijk hebben in een grote stad. Daar ligt juist ook de geloofsuitdaging voor een dominee.

Je kunt je wel afvragen waar een predikant nu voor geroepen wordt. Om de rustige, stille gemeenschap te stichten of om voor mensen in verwarring een weg te wijzen van geloof en hoop. Natuurlijk gebeurt dat ook door GG-predikanten, maar het beeld is in de praktijk toch, dat de overgang van een rauwe stadsgemeente (met conflcten, verwarring en een meestal wat liberaler geluid) naar een grote hechte dorpsgemeente in de GG toch als een promotie wordt ervaren. De GG wordt toch bepaalt door de gemeenten buiten de grote steden.

Een dominee is er niet om zijn eigen behoeftes te bevredigen, maar vooral om de behoeftes van de gemeente te bevredigen. Daarnaast is het niet zo dat mensen die christen zijn in een grote stad, vol verwarring, conflictzoekend en liberaal zijn. Mensen uit het westen openen sneller hun mond en zijn openen dan mensen uit het oosten van het land, wat ik opzich een zeer goede eigenschap vind. Ik snap dan ook niet dat een gemeente in een grote stad wordt gezien als een degradatie. Niet dat een dominee zijn hele leven in de Randstad moet dienen, maar minstens 1 gemeente daar hebben gehad is toch wel een voorwaarde voor een dominee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 02:10

Sabra schreef:Ik neem aan dat een dominee graag ziet dat gemeenteleden nadenken en kritisch de preken van een dominee aanhoren.

Helaas is dat maar al te vaak een verkeerde aanname. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 06:38

hahaha schreef:Hoelang is veenendaal vacan, mischien een jaartje???
Dat is niet te vergelijken met 40 jaar natuurlijk :mrgreen:

Veenendaal is nu ruim 8 maanden vacant.

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Ik neem aan dat een dominee graag ziet dat gemeenteleden nadenken en kritisch de preken van een dominee aanhoren.

Helaas is dat maar al te vaak een verkeerde aanname. :)

Maar niet altijd, want sommig dominee's zeggen zelf: 'Als je Bijbels gefundeerde kritiek hebt mag je dat altijd komen zeggen.'

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 17 jan 2005 16:48

try[/quote]Mag ik er op wijzen dat een niet stadse gemeente juist de gemeenten zijn waar veel probleemjongeren zijn.
Als je bijv op flakkee ziet dat daar met oudjaarsnacht de ME moet optreden tegen GERGEMjongeren(uit betrouwbarebron) dan denk ik dat er juist in die zogenaaamde rustige dorpsgemeentes heel wat veranderd moet worden.
En dat stadsgemeenten een degradatie is voor een predikant ben ik niet met je eens.
Neem nou rotterdamzuid.
De huidige ds(Terlouw) is daar echt niet voor zijn lol heen gegaan i.v.m met kerksluiting en dergelijke, hij heeft op dit moment niet eens een eigen kerkgebouw!!!!!!! en om daar mee te beginnen.......
Ds Meeuwse idem die begon ook met die zelfde stadsgemeente, het is maar wat voor waarde je hecht aan een beroep :?

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 17 jan 2005 16:57

Sabra schreef:
Dat het naief is om te denken dat een ds allen maar opo zijn roeping af gaat.

Helaas is dat inderdaad haast naief om dat te denken.
Maar dat wil niet zeggen dat men daar maar in moet berusten?!?!
Want in niet aantrekkelijke gemeenten lopen er ook schapen. Net als bij de rest. Maar in de niet aantrekkelijke gemeenten is men alleen herderloos.
Wat zou het dan goed zijn als zo'n verwende herder eens bij het warme vuur vandaan gaat en die schapen in de kou van nietaanterkkelijke gemeenten eens schaapjes zou gaan opzoeken.
:mrgreen:

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 17 jan 2005 19:22

Ik denk dat er 1 grote pot moet komen waaruit alle predikanten in de gergem uit worden betaald.
Net als bij de emirituskas. Dan krijgen vooral kleinere gemeenten een kans om een ds te krijgen. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jan 2005 19:51

ben ik met je eens, zodat geld €) geen rol kan spelen in keuze voor bepaalde gemeente.

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 17 jan 2005 21:53

Als je bijv op flakkee ziet dat daar met oudjaarsnacht de ME moet optreden tegen GERGEMjongeren(uit betrouwbarebron) dan denk ik dat er juist in die zogenaaamde rustige dorpsgemeentes heel wat veranderd moet worden

Sorry, er waren slechts een paar jongeren uit de Gereformeerde Gemeente aanwezig toen de Mobiele Eenheid een paar jongeren wilde oppaken. Er er zijn er zo'n 20 opgepakt, dacht ik, en de meeste gaan nooit naar de kerk. Wel zitten daar natuurlijk wel randkerkelijke jongelui tussen.

Trouwens, over de roeping binnen de Gereformeerde Gemeenten daar heb ik weleens mijn twijfels over. (Waarom is de classis Barneveld zo vol, en de classis Rotterdam zo leeg?). Waarom hebben grote Gereformeerde Gemeenten zo'n korte vacaturetijd? Ik kan zo een paar Gereformeerde Gemeenten opnoemen die al jarenlang vacant zijn.
Zo maar een paar:
Emmeloord (500 a 600 zielen), sinds 1993 vacant.
Zoetermeer (400 zielen), sinds 1987 vacant
Borssele (1000 zielen), sinds 1998 vacant
Meliskerke (1000 zielen), sinds 1992 vacant.
Kruiningen (1000 zielen), sinds 1996 vacant.
Leerdam (400 zielen), sinds 1965 vacant

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 12:14

Sint-Annaland (300-400 zielen) sinds 1854 vacant

Terug naar “Archief”