Moderator: Moderafo's
regenboog schreef:Gisteren was ik op de sing-in (nu echt voor het laatst) en wat ik er vooral heel erg op tegen heb (en dat ervaar ik ook bij mezelf) dat mensen op zo'n moment door de muziek en de massa worden meegesleept en dat ze later als ze thuis zijn en alleen zijn met God het allemaal heel anders is.
Dan vertel je Hem ook dat je het soms allemaal niet zo geweldig vind gaan, dat je soms bang bent enz.
Als je daar in de massa staat kun je het niet maken om niet mee te zingen en daarom zingt iedereen maar. Ik vond het vaak heel erg teleurstellend.(voor mezelf dan) Ik kwam gisteravond thuis en dacht: wat had ik hier nou aan? Het is goed op God te loven, maar ik zeg Hem dat liever persoonlijk en op een andere manier.
Bovendien hou ik veel meer van psalmen Niet de wijs en het tempo, want die zijn afgrijselijk, maar wel van de tekst. Veel psalmen zijn lofpsalmen, dat weet ik, maar gek genoeg vind ik psalmen veel realistischer dan opwekkingsliederen, zeker in een wereld als waarin wij leven.
Raido schreef:de Psalmberijmingen niet meer ... David was een meester op zijn harp, en zijn psalmen zijn erg diep, toch heel wat anders als "Your so holy, en de hele meute zingt het nog eens na".
ik denk niet dat je mijn antwoord goed gelezen hebt.kurtyo schreef:joris schreef:Moeit emet opwekkingsliederen blijf je houden zolang je niet gelooft dat d e Heilige Geest ook nu nog aan iedereen gegeven wordt en dat Hij nu nog spreekt door mensen heen en mensen door het leven leidt en aanwijzingen geeft.
Eerder neem je opwekkingsliederen niet serieus omdat ze niet zijn 'geinspireerd' omdat ze niet in de bijbel staan.
Dit vind ik onzin. De Heilige Geest spreekt ZEKER NIET alleen d.m.v. opwekkingsliederen. Daarbij kan ik er goed inkomen dat mensen moeite hebben met deze 'gezangen', dat heeft op dat moment weinig te maken met het al dan niet gelovig zijn van die personen. Natuurlijk zijn er mooie opwekkingsliederen, gezangen en andere aanbiddingsnummers. Maar het overgrote deel is muzikale crap/rotzooi en bovendien qua inhoud wel erg simpel en niet diepgaand. (Ik generaliseer bewust.) Ik heb absoluut moeite met dit soort avonden, vanwege de sfeer die (kunstmatig) gecreerd wordt. Het vervelende pushen van vele aanbiddingsleiders ('geef je hart aan god', 'vraag god dit', 'doe zus en zo', etc.). Ik heb een hekel aan het kuddegedrag.
Mij niet gezien.
probleem is echter dat ik me ook niet thuisvoel in kerken... :S
PS: in psalmen zit vaak meer diepgang (muzikaal gezien zijn ze ongetwijfeld nogal verkracht i.v.m. de oorspronkelijke versies... David was muzikaal, dat zijn veel psalmen niet meer...
joris schreef:moet toch ook.Aragorn schreef:joris schreef:Moeit emet opwekkingsliederen blijf je houden zolang je niet gelooft dat d e Heilige Geest ook nu nog aan iedereen gegeven wordt en dat Hij nu nog spreekt door mensen heen en mensen door het leven leidt en aanwijzingen geeft.
Eerder neem je opwekkingsliederen niet serieus omdat ze niet zijn 'geinspireerd' omdat ze niet in de bijbel staan.
Nounou, dit zijn dingen die regenboog niet gezegd heeft. Nu lijkt het net alsof iedere ware gelovige wel van opwekking moet houden.
joris schreef:ik bedoel dat het wel/niet zingen van opwekkingsliederen niet te maken heeft met kleur en smaak enzo. Het hoort bij het gereformeerde gedachtengoed om te vinden dat alleen psalmen goed zijn> Want eigenlijk geloven gereformeerden dat de heilige Geest een keer is uitgestort namelijk bij pinksteren. dit staat letterlijk ind e anticharismatische geloofsbelijdenis die een paar week geleden in het nederlandsdagblad was te lezen.
kurtyo schreef:Ik ben blij dat ik niet van opwekking houd, ik heb je antwoord nog eens gelezen joris, maar als ik het (schijnbaar) niet goed begrijp: leg het dan nog eens uit? Verder Marnix, het is misschien een karikatuur, ik zie het meer als een terechte generalisering. Over het algemeen kun je gewoon stellen dat in psalmen meer diepgang zit dan in de vaak eenvoudige opwekkingsnummers (met name de bundel opwekking etc.)... Er is genoeg betere en diepere muziek te vinden. Gelukkig...
we denken dat het zingen van pslamen te maken heeft met traditie. Maar het is een geloofsovertuiging. tis echt zo hoor, het zingen van psalmen/opwekingsliederen heeft alles te maken met de verbondsleer.Aragorn schreef:joris schreef:ik bedoel dat het wel/niet zingen van opwekkingsliederen niet te maken heeft met kleur en smaak enzo. Het hoort bij het gereformeerde gedachtengoed om te vinden dat alleen psalmen goed zijn> Want eigenlijk geloven gereformeerden dat de heilige Geest een keer is uitgestort namelijk bij pinksteren. dit staat letterlijk ind e anticharismatische geloofsbelijdenis die een paar week geleden in het nederlandsdagblad was te lezen.
Wat heeft de uitstorting van de Heilige Geest nu weer met psalmen te maken?
En uit dit topic blijkt dat er genoeg mensen zijn die opwekkingsliederen gewoon niet mooi vinden op grond van kleur en smaak. Waarom zo'n big deal van opwekking maken? Je lijkt wel een gereformeerde die het over psalmen heeft.
Marnix schreef:kurtyo schreef:Ik ben blij dat ik niet van opwekking houd, ik heb je antwoord nog eens gelezen joris, maar als ik het (schijnbaar) niet goed begrijp: leg het dan nog eens uit? Verder Marnix, het is misschien een karikatuur, ik zie het meer als een terechte generalisering. Over het algemeen kun je gewoon stellen dat in psalmen meer diepgang zit dan in de vaak eenvoudige opwekkingsnummers (met name de bundel opwekking etc.)... Er is genoeg betere en diepere muziek te vinden. Gelukkig...
Hehe.... misschien moeten psalmen en praiseliederen niet zo met elkaar vergeleken worden. Tuurlijk hebben de psalmen meer.... Psalmen gaan over mooie dingen, minder mooie dingen... over het leven met God... dat soms toppen heeft... en soms diepe dalen. Psalmen kunnen klaagzangen zijn.... maar ook lofliederen. Opwekkingsliederen zijn over het algemeen praiseliederen, lofliederen... en aanbiddingsliederen. Daarbij gaat het niet vaak over hele moeilijke momenten.... wat dat betreft zijn opwekkingsliederen in sommige situaties gewoon niet geschikt... en zijn ze dus beperkt... maar als je reden hebt om God te loven zijn ze voor mij heel mooi... en hebben ze voor mijn relatie met God meer inhoud dan een psalm over Israel en Jeruzalem
Psalmen is natuurlijk ook superruim, als je ze nu in een hokje zou stoppen en qua lading een muziekstyle bij zou zetten dan heb je een heel divers iets... Je hebt opwekking, ballads, metalnummers vermoed ik. De ene Psalm is duister en donker/depressief, de ander vol van vreugde.. Het enige wat de Psalmen bij elkaar houd is dat ze in het boek Psalmen staan.kurtyo schreef:Ik ben blij dat ik niet van opwekking houd, ik heb je antwoord nog eens gelezen joris, maar als ik het (schijnbaar) niet goed begrijp: leg het dan nog eens uit? Verder Marnix, het is misschien een karikatuur, ik zie het meer als een terechte generalisering. Over het algemeen kun je gewoon stellen dat in psalmen meer diepgang zit dan in de vaak eenvoudige opwekkingsnummers (met name de bundel opwekking etc.)... Er is genoeg betere en diepere muziek te vinden. Gelukkig...
joris schreef:we denken dat het zingen van pslamen te maken heeft met traditie. Maar het is een geloofsovertuiging. tis echt zo hoor, het zingen van psalmen/opwekingsliederen heeft alles te maken met de verbondsleer.Aragorn schreef:joris schreef:ik bedoel dat het wel/niet zingen van opwekkingsliederen niet te maken heeft met kleur en smaak enzo. Het hoort bij het gereformeerde gedachtengoed om te vinden dat alleen psalmen goed zijn> Want eigenlijk geloven gereformeerden dat de heilige Geest een keer is uitgestort namelijk bij pinksteren. dit staat letterlijk ind e anticharismatische geloofsbelijdenis die een paar week geleden in het nederlandsdagblad was te lezen.
Wat heeft de uitstorting van de Heilige Geest nu weer met psalmen te maken?
En uit dit topic blijkt dat er genoeg mensen zijn die opwekkingsliederen gewoon niet mooi vinden op grond van kleur en smaak. Waarom zo'n big deal van opwekking maken? Je lijkt wel een gereformeerde die het over psalmen heeft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten