Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 18:24

hahaha schreef:Sabra, als we er allemaal ervanuit gaan van dat wat jij zegt, kunnen we wel stoppen met het discuseren. Want we raken nooit met de volle100% met elkaar eens, dus dat is slappe onzin :!: :mrgreen:

Ik zie er hier maar een die slappe onzin verkondigt en dat ben jij. En alle andere mensen die denken dat discussieren slechts zin heeft als je het met elkaar eens wordt.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 17 jan 2005 19:10

[quote="Aragorn"][quote="hahaha"]Sabra, als we er allemaal ervanuit gaan van dat wat jij zegt, kunnen we wel stoppen met het discuseren. Want we raken nooit met de volle100% met elkaar eens, dus dat is slappe onzin :!: :mrgreen:[/quote]
Ik zie er hier maar een die slappe onzin verkondigt en dat ben jij. En alle andere mensen die denken dat discussieren slechts zin heeft als je het met elkaar eens wordt.[/quote]

Ik zeg niet dat er alleen gedicuseerd kan worden als je het eens kan worden...!!
Ik ben het juist met jou eens, het is juist goed om met elkaar van gedachte te verwisselen. Er was juist een ander die het altijd eens moest worden.
Sorry, als het verkeerd overkwam :oops:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 21:36

Hm, oke, dan heb ik volgens mij ook weer iets niet helemaal begrepen, alhoewel ik nu de link van jouw post naar die van Sabra ook niet helemaal meer vat. :roll: Excuse me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 02:08

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.... ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord om taalgebruik van 150 jaar geleden te gaan praten in de kerkdienst.... Waarom kan normaal praten in jeugdgerichten diensten of op cathechisatie vaak wel.... maar moet het in de kerkdienst toch een hoop ouderwetser.... klinkt dat gewichtiger? Soms zou ik bijna gaan denken dat dat de reden is.

Tsja, misschien wil men ook wel verhullen dat men geen boodschap te verkondigen heeft. Of wil men zich in iedere zin dogmatisch indekken tegen een valse leer.
Maar eerlijk is eerlijk, houdt elke zondag maar eens een goede preek in gewoon nederlands, das echt moeilijker dan je denkt. Korter preken is ook geen optie, een korte preek maken is moeilijker dan een lange.

Ik ken er genoeg! Een aantal gereformeerde predikanten..... bij jeugdkerken kom ik ze regelmatig tegen... Het heeft helemaal niets met moeilijkheid te maken.... Dat het moeilijk is, okeej, maar dat is hun werk, daar worden ze ook voor opgeleid... Maar hoe zwaarder te kerken worden, des te zwaarder wordt ook het taalgebruik. Dat heeft met traditie en zo ook te maken... Een goed begin zou zijn om het de predikanten niet zo aan te leren.... Daar beginnen de problemen vaak al :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jan 2005 09:11

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Inderdaad.... ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord om taalgebruik van 150 jaar geleden te gaan praten in de kerkdienst.... Waarom kan normaal praten in jeugdgerichten diensten of op cathechisatie vaak wel.... maar moet het in de kerkdienst toch een hoop ouderwetser.... klinkt dat gewichtiger? Soms zou ik bijna gaan denken dat dat de reden is.

Tsja, misschien wil men ook wel verhullen dat men geen boodschap te verkondigen heeft. Of wil men zich in iedere zin dogmatisch indekken tegen een valse leer.
Maar eerlijk is eerlijk, houdt elke zondag maar eens een goede preek in gewoon nederlands, das echt moeilijker dan je denkt. Korter preken is ook geen optie, een korte preek maken is moeilijker dan een lange.

Ik ken er genoeg! Een aantal gereformeerde predikanten..... bij jeugdkerken kom ik ze regelmatig tegen... Het heeft helemaal niets met moeilijkheid te maken.... Dat het moeilijk is, okeej, maar dat is hun werk, daar worden ze ook voor opgeleid... Maar hoe zwaarder te kerken worden, des te zwaarder wordt ook het taalgebruik. Dat heeft met traditie en zo ook te maken... Een goed begin zou zijn om het de predikanten niet zo aan te leren.... Daar beginnen de problemen vaak al :)

Wat ook een groot probleem is, is dat in veel gemeenten het uit het hoofd preken als een teken van roeping en bevinding wordt gezien. Immers, dan preekt men uit het hart, is het idee.
Sta je dan op de preekstoel, dan is het risico te vervallen in kreten wel erg groot. Veel preken worden bovendien gemaakt, zonder bijbelgedeelte erbij. De schriftlezing zoekt men er later wel bij.
Althans, die indruk heb ik wel eens... :mrgreen:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 18 jan 2005 10:15

Maja de Bij schreef:Wat ook een groot probleem is, is dat in veel gemeenten het uit het hoofd preken als een teken van roeping en bevinding wordt gezien. Immers, dan preekt men uit het hart, is het idee.
Sta je dan op de preekstoel, dan is het risico te vervallen in kreten wel erg groot. Veel preken worden bovendien gemaakt, zonder bijbelgedeelte erbij. De schriftlezing zoekt men er later wel bij.

Dat is niet helemaal waar. Probleem is echter wel dat lang niet alle dominees dezelfde gaven hebben. Ik heb wel eens een verhaal gehoord over een dominee, waar enkele gemeenteleden tegen zeiden: "Dominee, u moet de preek maar niet meer voorbereiden, want anders komt het niet uit het hart." De volgende week gaf de dominee aan deze oproep gehoor, maar de preek was na vijf minuten wel afgelopen... :roll:
Dominees hebben daarnaast ook hun verschillende humeuren en geloofsovertuigingen. Het zijn geen robots die mechanisch het Woord van God de gemeente inwerpen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 12:44

Marnix schreef:Maar hoe zwaarder te kerken worden, des te zwaarder wordt ook het taalgebruik. Dat heeft met traditie en zo ook te maken... Een goed begin zou zijn om het de predikanten niet zo aan te leren.... Daar beginnen de problemen vaak al :)

Mjah, maar sommigen willen het ook kunnen omdat het ook een soort certificaat van echtheid is. :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 15:49

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:

Wat ook een groot probleem is, is dat in veel gemeenten het uit het hoofd preken als een teken van roeping en bevinding wordt gezien. Immers, dan preekt men uit het hart, is het idee.

Is dat zo? Zo leer ik ook nog es wat nieuws :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 20 jan 2005 22:43

hahaha schreef:
Sabra schreef:
hahaha schreef:
Ik denk niet dat dat de ideale manier is van het doorbrengen van de zondag. :?

Wat niet?

In je handjes klappen en zingen en opstaan en halleluahdoen is niet wat God van ons vraagt op de zondag, :!: opandere dagen uiteraard ook niet :|

Een beetje op het orgel rammelen en psalmen balken is niet wat God van ons vraagt op de zondag, :!: op andere dagen uiteraard ook niet. :?

Ik heb niks tegen het zingen van psalmen trouwens. Het zijn de enige liederen die bij mij in de kerk op zondag worden gezongen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 10:53

Ik heb een nieuw woord waarvoor ik een vertaling zoek: wat is een door onwedervoorgedrevene? het enigste wat ik me kan voorstellen is Donar ofzo maar dat lijkt me in de context niet juist..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2005 11:15

Raido schreef:Ik heb een nieuw woord waarvoor ik een vertaling zoek: wat is een door onwedervoorgedrevene? het enigste wat ik me kan voorstellen is Donar ofzo maar dat lijkt me in de context niet juist..

Raido,

zie Jesaja 54:11 in de Statenvertaling. Nu alleen de betekenis nog...

Om het zoeken daarnaar makkelijker te maken heb ik nog een paar vertalingen opgezocht.

SV:
Gij verdrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste! zie, Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen, en Ik zal u op saffieren grondvesten.

Luther:
Gij ellendige, over wie alle onweders gaan, gij troosteloze, zie, Ik zal uwe stenen tot een sieraad leggen, en zal uwen grond met saffieren bedekken,

Leidsche vertaling:
Gij arme, voortgezweepte, ongetrooste! zie, ik ga uw stenen leggen in blinkend erts, en zal u grondvesten met saffieren;

Willibrordvertaling:
U, ongelukkige, opgejaagd en niet bemoedigd,
Ik leg uw stenen op kleurrijke mortel,
en uw grondvesten op saffier;

NBV:
Ongelukkige, zo opgejaagd en ongetroost.
Met fijne leem zal ik je stenen inleggen,
op saffier zal ik je grondvesten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 11:36

Dank je TK, het was gewoon een term die de dominee aanhaalde, zo'n bekend iets net als de nachthutjes in de kommerhoven enzo.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”