Meerdere partners toegestaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jan 2005 12:32

Raido schreef:Eerlijk zullen we alles delen..

Alleen is het bij meerdere vrouwen niet eerlijk delen. Want de man heeft er meer en de vrouw mag dat niet. ;-)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 17 jan 2005 17:46

joepie schreef:
Raido schreef:Eerlijk zullen we alles delen..

Alleen is het bij meerdere vrouwen niet eerlijk delen. Want de man heeft er meer en de vrouw mag dat niet. ;-)

Volgens mij lees je meer dat mannen meerdere vrouwen had. En niet dat vrouwen meerdere mannen had.. Maar goed, het is onbijbels omdat als de man en vrouw het bed delen zullen ze 'één zijn in de ogen van God'. Dat kan niet met meerdere personen!
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 17:55

Waarom kan dat niet met meerdere personen?

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 18:19

Volgens mij is daar hier al over gesproken.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 18 jan 2005 11:36

ja das makkelijk zeggen
What a wonderfull girl!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2005 17:04

lindita schreef:
Plus mensen krijgen het idee dat ze inwisselbaar zijn voor de ander, dat ze niet de prefecte vrouw / man voor die persoon zijn. :(

Ik vind dat je je wel bijzonder moet voelen voor de ware, anders kun je het inderdaad net zo goed met iedereen doen.

Duzz... :mrgreen:

het ligt eraan in wat voor cultuur je opgroeid.
Ik ben in een cultuur opgegroeid waar het normaal was dat er ook nog een tante in huis woonde, of bij sommigen 2 tantes, en dat je daar ook een broertje van had, en ik geloof niet dat die moeders zich inwisselbaar voelden.
Vreemdgaan met een andere vrouw is anders dan dat 2 vrouwen met 1 man getrouwd zijn ( al of niet voor de wet )

Dus in sommige culturen kan voor een man 2 vrouwen de waren zijn i.pl.v. 1 vrouw.

Waarom denken we hier zo nauw? Zo vanuit 1 kleine cultuur, terwijl de wereld zo groot is, Nederland zo piepklein?
Dus waarom zijn jou normen en waarden de juisten?

joepie

Berichtdoor joepie » 20 jan 2005 17:41

Niet onze waarden of normen zijn goed, maar die van God.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jan 2005 21:25

joepie schreef:Niet onze waarden of normen zijn goed, maar die van God.

Dat zegt nog niet zo veel over het aantal toegestane partners. Ook dat is cultuurbepaald. David mocht dat WEL bijvoorbeeld :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2005 21:35

Koning David wel, ja dat bedoel ik met cultuurbepaald.
Dus toen vond God het wel goed, in die tijd?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 jan 2005 21:41

als we efeze 5:31 lezen:
Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.

er staat niet dat hij er 2 nam of 3, nee een vrouw aanhangen en die 2, man en vrouw zullen tot 1 vlees wezen. lijkt me duidelijk dat je er niet meer mag
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 20 jan 2005 22:21

Het is in het geheel niet cultuurbepaald, want ook David mocht er niet meer dan 1.
Zo heeft God dat al in de schepping gelegd.
Er staat inderdaad niet dat het bij hun afgekeurd wordt, maar je kunt uit de geschiedenis wel opmaken wat er gebeurde.
Abram en Hagar werden uit elkaar gedreven. Ismaël raakte hij kwijt.
David werd gestrafd voor zijn zonden.
Kijk ook nog maar eens hoe het eraan toe ging in de tenten van Jakob.

Nee, ook voor hun was het verboden om meer dan 1 vrouw te hebben.
Wij hebben niets te maken met cultuurbepalende zaken maar met Gods wet.
En er staat niet voor niets dat iedere man èèn vrouw en iedere vrouw èèn man zal hebben.
Ook in het oude testament.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 jan 2005 04:03

Er staat NERGENS in de bijbel dat het verkeerd was wat David deed, laat staan dat er iets over Salomo stond, behalve dat het niet slim was ONGELOVIGE vrouwen te nemen. Maar over het feit dat hij polygaam was? NIETS. Dus, in die cultuur zou ik inderdaad zeggen: niets mis mee... Zoals MM zei.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 jan 2005 07:38

Dus omdat het in de cultuur mocht vond God het toen ook goed? Zoiets?
En omdat het toen niet specefiek in de Bijbel genoemd werd was het goed? Ja, als je zo de Bijbel wil gebruiken dan ken ik er nog wel een paar.
Er worden namelijk wel meer dingen niet specefiek in de Bijbel genoemd.
Want de wetten van God werden tenslotte pas later gegeven, dus alles wat God daarin verbood was voor die tijd toegestaan.

Omdat God uitdrukkelijk in de BIjbel zegt dat hij de man en vrouw zo verbonden heeft door voor de man 1 hulp te maken die bij hem past. En die 2 zullen tot èèn vlees zijn. De man zal zijn vader en moeder verlaten.
En dat kan maar èèn keer. Als er daarna een vrouw bij komt dan is dat al niet meer mogelijk. Daarbij spreekt God over de tweeèènheid en niet over een drie of vierèènheid. Dat zou ook niet kunnen , omdat je daarmee de verhouding die er behoort te zijn tussen man en vrouw met God verstoord.

Ik heb eigenlijk nog een vraag, waarom werd David eigenlijk gestrafd door God toen hij overspel pleegde met Bathseba?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2005 14:37

joepie schreef:Dus omdat het in de cultuur mocht vond God het toen ook goed? Zoiets?

Nah, ik denk niet dat God Zijn oordeel af laat hangen van de heersende cultuur.. alhoewel, ik kan me dat soms wel voorstellen eigenlijk. Maar ik denk eerder dat God hier niet echt een hele sterke mening over heeft.

En omdat het toen niet specefiek in de Bijbel genoemd werd was het goed?

Omdat het niet specifiek goed genoemd werd was het fout? :)

Omdat God uitdrukkelijk in de BIjbel zegt dat hij de man en vrouw zo verbonden heeft door voor de man 1 hulp te maken die bij hem past. En die 2 zullen tot èèn vlees zijn. De man zal zijn vader en moeder verlaten.
En dat kan maar èèn keer. Als er daarna een vrouw bij komt dan is dat al niet meer mogelijk. Daarbij spreekt God over de tweeèènheid en niet over een drie of vierèènheid.

God spreekt niet over twee-eenheid, alleen over eenheid.

Ik heb eigenlijk nog een vraag, waarom werd David eigenlijk gestrafd door God toen hij overspel pleegde met Bathseba?

Omdat Bathseba de vrouw van Uriah was, remember?

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jan 2005 13:44

Als het zo is dat hij overspel pleegde met de vrouw van een ander, dan zou het toch betekenen dat de tweede vrouw die er bij komt overspel pleegt met de man van een ander?

Terug naar “Archief”