Enige inside-informatie van een ex-heilsofficier! jawel, ik heb een tijdje gezworven en ben op mijn 17e in het leger gekomen en na o.a. de Kweekschool in Amstelveen (toen nog) te hebben doorlopen ben ik offcier geweest tot ik terugkeerde naar de kerk waarin ik geboren ben.( nu PKN)
Het Leger predikt Jezus Christus en Dien gekruisigd en legt in al haar prediking sterk de nadruk op de liefde voor de Heer. Hoezo alverzoening? Ik weet echt niet waar dat vandaan zou moeten komen.
Het Leger des Heils is een kerkgenootschap in de zin van de wet van 1853. Zij komt zondags bijeen in samenkomsten, zij hebben een zeer bloeiend jeugdwerk met een vorm van catechese.
Daarnaast heeft het leger dus de grote maatschappelijke organisatie (die geheel gesubsidiëerd wordt).
Het Leger ontstond in East-End in London, waar de kerk de arme sloebers niet zag zitten, beter gezegd: de kerk uitwerkte...
Als je er ooit een keer doorgereden bent begrijp je ook onmiddellijk waarom juist daar het Leger geboren werd..
Wat het Leger gelooft?
Ik citeer:
De Krijgsartikelen (Geloofsbelijdenis) van het leger des Heils
1. Wij geloven, dat de Heilige Schrift, de boeken van het Oude en Nieuwe Testament, door goddelijke ingeving geschreven is en dat alleen hierin de goddelijke richtlijnen voor het christelijk geloof en leven te vinden zijn.
2. Wij geloven, dat er slechts één God is, geheel volmaakt, de Schepper, Onderhouder en Bestuurder van alle dingen en dat uitsluitend aan Hem goddelijke verering toekomt.
3. Wij geloven, dat er drie Personen in de Godheid zijn: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, ongedeeld in wezen en gelijk in macht en heerlijkheid.
4. Wij geloven, dat in de Persoon van Jezus Christus, de goddelijke en menselijke naturen verenigd zijn, zodat Hij waarachtig God en waarachtig mens is.
5. Wij geloven, dat onze eerste ouders geschapen zijn in een staat van onschuld, maar dat zij door hun ongehoorzaamheid hun reinheid en geluk verloren hebben en dat door hun val alle mensen zondaars geworden zijn, geheel en al verdorven en als zodanig rechtmatig aan Gods toorn blootgesteld.
6. Wij geloven, dat de Heer Jezus Christus door zijn lijden en dood verzoening bewerkt heeft voor de gehele wereld, zodat elk die wil gered kan worden.
7. Wij geloven, dat bekering tot God, geloof in de Heer Jezus Christus en wedergeboorte door de Heilige Geest noodzakelijk zijn tot ons behoud.
8. Wij geloven, dat wij uit genade gerechtvaardigd worden door het geloof in onze Heer Jezus Christus, en dat hij, die gelooft, daarvan het getuigenis in zich heeft.
9. Wij geloven, dat voortdurend gehoorzaam geloof in Christus nodig is om gered te blijven.
10. Wij geloven, dat alle gelovigen het voorrecht hebben geheel en al geheiligd te kunnen worden en dat geheel hun geest, ziel en lichaam onberispelijk bewaard kunnen worden tot de komst van onze Heer Jezus Christus (1 Thess. 5:23).
11. Wij geloven in de onsterfelijkheid van de ziel, in de wederopstanding van het lichaam, in het algemeen oordeel aan het einde van de wereld, de eeuwige gelukzaligheid van de rechtvaardigen en de eindeloze straf van de goddelozen.
Er wordt nadruk gelegd op de zgn. "heiligingsleer", je iedere dag opnieuw bekeren tot God en naar Hem toegroeien.
Er is een sterke sociale controle en je werd (in mijn tijd) geheid vermaand als je een dienst verzuimde.
Het Leger kent geen sacramenten. Dus geen Doop en Avondmaal. Een baby wordt opgedragen aan God.
De organisatie van het Leger is het beste te vergelijken met de RK.
De Paus = de Generaal
De Kardinalen: = De Kommandant
De bisschoppen = de divisie-officieren
de priesters/pastoors = de korpsoffcieren.
Ik heb niet meer bijgehouden wie de Generaal is (zetel: Londen), voorzover ik weet is Schurink de Kommandant. Maar daarvoor sta ik er inmiddels te ver af. Alle belangrike beleidsbeslissingen moeten goedgekeurd worden door het internationaal hoofdkwartier.
Beroemd is de International Staffband alsmede het Nationale Stafmuziekorps - allemaal amateurs maar met een zeer hoogstaand muzikaal gehalte.
Riska