Leger des Heils...echt zo fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Leger des Heils...echt zo fout???

Berichtdoor Afat82 » 14 jan 2005 15:58

In mijn omgeving werd vroeger het Leger des Heils altijd afgeschilderd als een groepje blije mensen, waar niets geen waarlijk geloof bij zat.
Opwekkingsliedern die een beetje blij klonken, waren 'Leger des Heils-liedjes', en meer van dat soort vooroordelen.

Totdat ik een paar weken geleden bij een Kom-Ook-bijeenkomst was waar de legendarische Majoor Bosshardt sprak.
Na deze avond heb ik heel erg veel bewondering voor deze majoor en voor haar werk, en bovenal voor haar geloof, waar ze heel vrijmoedig over sprak, gekregen, en vraag ik me af: is het Leger nu werkelijk zo 'fout'?
Moet zeggen dat ik me haast niet voor kan stellen dat iemand die zó uit haar geloof leeft en werkt, geen werkelijk geloof heeft.

Ik hoor graag jullie mening!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 14 jan 2005 16:18

Onzin. Vorig jaar heb ik 2 maanden stage gelopen bij het Leger des Heils in mijn woonplaats, een zeer warme gemeente met een fantastische voorganger, die een echte man van God is. Er valt op de organisatie(het hoofdkwartier in NL) wel het e.e.a aan te merken hoor, het wordt nogal vrijzinnig, maar je kan zeker niet alle korpsen over één kam scheren.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jan 2005 21:17

Misschien dat ze vrijzinnig in de opvatting zijn, maar ze HANDELEN in elk geval zoals christenen dat horen te doen: niet zeuren, maar helpen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 14 jan 2005 23:04

Ik waardeer zeker het werk van het LdH, maar aangezien je vraagt om iets dat fout is: ze leren de algemene verzoening.

sela

Berichtdoor sela » 14 jan 2005 23:23

Optimatus schreef:Misschien dat ze vrijzinnig in de opvatting zijn, maar ze HANDELEN in elk geval zoals christenen dat horen te doen: niet zeuren, maar helpen.

idd! zij geloven, maar niet in zoek het zelf maar uit...

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 14 jan 2005 23:29

Michel schreef:Ik waardeer zeker het werk van het LdH, maar aangezien je vraagt om iets dat fout is: ze leren de algemene verzoening.

Dat is niet waar, dit heb ik van de website(kon het op de Nederlandse ff niet zo gauw vinden, sorry):

We believe in the immortality of the soul, the resurrection of the body, in the general judgement at the end of the world, in the eternal happiness of the righteous, and in the endless punishment of the wicked.
http://www.salvationarmyusa.org/usn/www ... enDocument
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 15 jan 2005 15:49

Mijn oma is tot bekering gekomen onder een Leger-des-Heils 'preek' :)
Niet dat ze evangelisch is geworden, maar door middel van hen werkt Christus dus ook!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 15:53

Optimatus schreef:Misschien dat ze vrijzinnig in de opvatting zijn, maar ze HANDELEN in elk geval zoals christenen dat horen te doen: niet zeuren, maar helpen.

Hier moet ik het toch met onze paap eens zijn. Als de daad belangrijker is dan het woord staat het LdH wel on top of the list wat betreft kerkgenootschappen.

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 15 jan 2005 15:55

Ik zie zelf ook niets verkeerd in het Leger des Heils, zij doen tenminste ook DADEN...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jan 2005 15:57

Aragorn schreef:Hier moet ik het toch met onze paap eens zijn. Als de daad belangrijker is dan het woord staat het LdH wel on top of the list wat betreft kerkgenootschappen.

Hiermee implicerend dat deze mensen enkel daden doen en geen inhoudelijke bijdrage hebben.

Daarnaast vind ik de titel van het topic al ontzettend sturend. Wat zou er fout zijn aan het Leger des Heils. Typisch een reformatorische die dit heeft gedaan. Altijd maar wijzen met het vingertje.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 16:01

Sabra schreef:
Aragorn schreef:Hier moet ik het toch met onze paap eens zijn. Als de daad belangrijker is dan het woord staat het LdH wel on top of the list wat betreft kerkgenootschappen.

Hiermee implicerend dat deze mensen enkel daden doen en geen inhoudelijke bijdrage hebben.

Hm, ik kan me voorstellen dat je dat erin leest, maar dat was absoluut niet m'n bedoeling. Ik denk zelf sowieso wel dat de daad belangrijker is dan het woord, en dat is waar zij in 'uitblinken'. Inhoudelijk zal het ook best prima zijn (want de daden moeten ook ergens uit voortkomen), maar dat is bij zoveel kerken zo (alleen vergeten zij vaak de praktische consequenties), dus dat is niet zo bijzonder aan het LdH.
Dat was meer hoe ik het bedoelde..

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 15 jan 2005 17:03

Sabra schreef:

Daarnaast vind ik de titel van het topic al ontzettend sturend. Wat zou er fout zijn aan het Leger des Heils. Typisch een reformatorische die dit heeft gedaan. Altijd maar wijzen met het vingertje.

Als je mijn inleidende post even goed leest, dan zie je waarom. Dit wil niet zeggen dat ik dit zo vind, maar enkel dat dit in mijn omgeving zo gebracht werd.
En is het afschilderen van iemand als 'een reformatorische' op grond van een topictitel niet net zo min wijzen met een vingertje?????
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jan 2005 07:44

Enige inside-informatie van een ex-heilsofficier! jawel, ik heb een tijdje gezworven en ben op mijn 17e in het leger gekomen en na o.a. de Kweekschool in Amstelveen (toen nog) te hebben doorlopen ben ik offcier geweest tot ik terugkeerde naar de kerk waarin ik geboren ben.( nu PKN)

Het Leger predikt Jezus Christus en Dien gekruisigd en legt in al haar prediking sterk de nadruk op de liefde voor de Heer. Hoezo alverzoening? Ik weet echt niet waar dat vandaan zou moeten komen.

Het Leger des Heils is een kerkgenootschap in de zin van de wet van 1853. Zij komt zondags bijeen in samenkomsten, zij hebben een zeer bloeiend jeugdwerk met een vorm van catechese.
Daarnaast heeft het leger dus de grote maatschappelijke organisatie (die geheel gesubsidiëerd wordt).
Het Leger ontstond in East-End in London, waar de kerk de arme sloebers niet zag zitten, beter gezegd: de kerk uitwerkte...
Als je er ooit een keer doorgereden bent begrijp je ook onmiddellijk waarom juist daar het Leger geboren werd..

Wat het Leger gelooft?
Ik citeer:
De Krijgsartikelen (Geloofsbelijdenis) van het leger des Heils

1. Wij geloven, dat de Heilige Schrift, de boeken van het Oude en Nieuwe Testament, door goddelijke ingeving geschreven is en dat alleen hierin de goddelijke richtlijnen voor het christelijk geloof en leven te vinden zijn.
2. Wij geloven, dat er slechts één God is, geheel volmaakt, de Schepper, Onderhouder en Bestuurder van alle dingen en dat uitsluitend aan Hem goddelijke verering toekomt.
3. Wij geloven, dat er drie Personen in de Godheid zijn: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, ongedeeld in wezen en gelijk in macht en heerlijkheid.
4. Wij geloven, dat in de Persoon van Jezus Christus, de goddelijke en menselijke naturen verenigd zijn, zodat Hij waarachtig God en waarachtig mens is.
5. Wij geloven, dat onze eerste ouders geschapen zijn in een staat van onschuld, maar dat zij door hun ongehoorzaamheid hun reinheid en geluk verloren hebben en dat door hun val alle mensen zondaars geworden zijn, geheel en al verdorven en als zodanig rechtmatig aan Gods toorn blootgesteld.
6. Wij geloven, dat de Heer Jezus Christus door zijn lijden en dood verzoening bewerkt heeft voor de gehele wereld, zodat elk die wil gered kan worden.
7. Wij geloven, dat bekering tot God, geloof in de Heer Jezus Christus en wedergeboorte door de Heilige Geest noodzakelijk zijn tot ons behoud.
8. Wij geloven, dat wij uit genade gerechtvaardigd worden door het geloof in onze Heer Jezus Christus, en dat hij, die gelooft, daarvan het getuigenis in zich heeft.
9. Wij geloven, dat voortdurend gehoorzaam geloof in Christus nodig is om gered te blijven.
10. Wij geloven, dat alle gelovigen het voorrecht hebben geheel en al geheiligd te kunnen worden en dat geheel hun geest, ziel en lichaam onberispelijk bewaard kunnen worden tot de komst van onze Heer Jezus Christus (1 Thess. 5:23).
11. Wij geloven in de onsterfelijkheid van de ziel, in de wederopstanding van het lichaam, in het algemeen oordeel aan het einde van de wereld, de eeuwige gelukzaligheid van de rechtvaardigen en de eindeloze straf van de goddelozen.

Er wordt nadruk gelegd op de zgn. "heiligingsleer", je iedere dag opnieuw bekeren tot God en naar Hem toegroeien.
Er is een sterke sociale controle en je werd (in mijn tijd) geheid vermaand als je een dienst verzuimde.

Het Leger kent geen sacramenten. Dus geen Doop en Avondmaal. Een baby wordt opgedragen aan God.

De organisatie van het Leger is het beste te vergelijken met de RK.
De Paus = de Generaal
De Kardinalen: = De Kommandant
De bisschoppen = de divisie-officieren
de priesters/pastoors = de korpsoffcieren.

Ik heb niet meer bijgehouden wie de Generaal is (zetel: Londen), voorzover ik weet is Schurink de Kommandant. Maar daarvoor sta ik er inmiddels te ver af. Alle belangrike beleidsbeslissingen moeten goedgekeurd worden door het internationaal hoofdkwartier.

Beroemd is de International Staffband alsmede het Nationale Stafmuziekorps - allemaal amateurs maar met een zeer hoogstaand muzikaal gehalte.

Riska

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jan 2005 11:42

Sommigen mensen lijken te geloven dat je een betere christen bent als je in het zwart gehuld gaat, veel ellende kennis hebt en altijd remonstrantisme aanvalt dan wanneer je vol van goede werken bent, blij liederen zingt en verkeerde interpretatie van de uitverkiezing hebt. Dat je dat denkt is tot hier aan toe, maar dat je vervolgens ook nog die andere gelovigen gaat neer zetten als "niet van waarlijk geloof bij" is echt heel erg.

Afat82, ik ben blij dat je je niet verhard hebt in dat standpunt en zelf onderzocht hebt en uitgevonden hebt dat we niet zo beperkt van God moeten denken. En daar mag je zelf ook gerust blij om zijn.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 17 jan 2005 13:15

Riska schreef:De Krijgsartikelen (Geloofsbelijdenis) van het leger des Heils

1. Wij geloven, dat de Heilige Schrift, de boeken van het Oude en Nieuwe Testament, door goddelijke ingeving geschreven is en dat alleen hierin de goddelijke richtlijnen voor het christelijk geloof en leven te vinden zijn.
2. Wij geloven, dat er slechts één God is, geheel volmaakt, de Schepper, Onderhouder en Bestuurder van alle dingen en dat uitsluitend aan Hem goddelijke verering toekomt.
3. Wij geloven, dat er drie Personen in de Godheid zijn: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, ongedeeld in wezen en gelijk in macht en heerlijkheid.
4. Wij geloven, dat in de Persoon van Jezus Christus, de goddelijke en menselijke naturen verenigd zijn, zodat Hij waarachtig God en waarachtig mens is.
5. Wij geloven, dat onze eerste ouders geschapen zijn in een staat van onschuld, maar dat zij door hun ongehoorzaamheid hun reinheid en geluk verloren hebben en dat door hun val alle mensen zondaars geworden zijn, geheel en al verdorven en als zodanig rechtmatig aan Gods toorn blootgesteld.
6. Wij geloven, dat de Heer Jezus Christus door zijn lijden en dood verzoening bewerkt heeft voor de gehele wereld, zodat elk die wil gered kan worden.
7. Wij geloven, dat bekering tot God, geloof in de Heer Jezus Christus en wedergeboorte door de Heilige Geest noodzakelijk zijn tot ons behoud.
8. Wij geloven, dat wij uit genade gerechtvaardigd worden door het geloof in onze Heer Jezus Christus, en dat hij, die gelooft, daarvan het getuigenis in zich heeft.
9. Wij geloven, dat voortdurend gehoorzaam geloof in Christus nodig is om gered te blijven.
10. Wij geloven, dat alle gelovigen het voorrecht hebben geheel en al geheiligd te kunnen worden en dat geheel hun geest, ziel en lichaam onberispelijk bewaard kunnen worden tot de komst van onze Heer Jezus Christus (1 Thess. 5:23).
11. Wij geloven in de onsterfelijkheid van de ziel, in de wederopstanding van het lichaam, in het algemeen oordeel aan het einde van de wereld, de eeuwige gelukzaligheid van de rechtvaardigen en de eindeloze straf van de goddelozen.

Een vriend van mij loopt stage bij het leger. Hij vind het een goede organisatie ook al heeft hij zelf een andere geloofsopvatting.
W.b. hun belijdenis ben ik het met alle punten eens, behalve met punt 9 en 10.
punt 9: eens gered, altijd gered. Je redding hangt gelukkig niet af van je eigen gehoorzaamheid, maar van het feit dat Jezus voor je is gestorven. Al blijft gehoorzaamheid natuurlijk wel belangrijk!
punt 10: ik geloof dat de gelovigen nooit helemaal heilig en goed kunnen worden zolang Jezus nog niet teruggekomen is. Dit worden ze pas in de hemel. Dan is alles volmaakt, maar hier op aarde vallen ook gelovige mensen steeds weer in de zonde.

Ik heb gezegd.
the most important things in life are not things

Terug naar “Archief”