Gaven van de geest: Wonderen doen, tongentaal enzovoort...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 16:58

nee, je hebt niets hard gemaakt over 'tongentaal'.
Maar goed, niemand hoeft mijn mening over te nemen, daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik plaats wat kanttekeningen nav mijn inzicht in wat waarheid is. En dat is dat. Ga mij verder geen dingen aanpraten, want ik voel me uiterst relaxt.
Veel 'vanzelfsprekenheden' vervagen als je ze goed tegen het licht houd. Orthodox gereformeerde mensen hebben het bv. altijd over uitverkiezing, tongentaal is een stokpaardje van mensen met een evangelische achtergrond. Ik begrijp daarom best dat je wat fel reageert.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:03

surfer schreef:nee, je hebt niets hard gemaakt over 'tongentaal'.
Maar goed, niemand hoeft mijn mening over te nemen, daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik plaats wat kanttekeningen nav mijn inzicht in wat waarheid is. En dat is dat. Ga mij verder geen dingen aanpraten, want ik voel me uiterst relaxt.
Veel 'vanzelfsprekenheden' vervagen als je ze goed tegen het licht houd. Orthodox gereformeerde mensen hebben het bv. altijd over uitverkiezing, tongentaal is een stokpaardje van mensen met een evangelische achtergrond. Ik begrijp daarom best dat je wat fel reageert.

Ik denk dat je mijn achtergrond verkeerd inschat :mrgreen: . Waarom ik zo fel reageer is omdat ik het idee heb dat je iets wat in de bijbel staat gewoon weggooit, zo de prullenmand in. En dat vind ik buitengewoon spijtig. Door zo'n houding krijgen andere mensen, met andere gaven, mijns inziens veel te weinig ruimte omdat het door anderen niet wordt goedgekeurd. Vandaar ook mijn opmerking naar jou... volgens mij is dergelijke houding niet open.

Verder voor de discussie... tongentaal, of andere gaven, staan in de bijbel het is aan jou om hard te maken dat het niet gebruikt mag worden zoals het erin staat.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 17:07

'Beproef de geesten of ze uit God zijn'.
Deze test is tot nu toe bij mij wat betreft tongentaal negatief uitgevallen.

Uit de Bijbel (zie voorgaande stuk) wordt mij het nut van tongentaal niet duidelijk, zoals gezegd lijkt het veel meer om vreemde talen te gaan (evangelieverkondiging), een taal die door niemand verstaan wordt is voornamelijk voor prive-doeleinden, zegt Paulus en niet iets voor in de gemeente. Mij is het in ieder geval niet duidelijk wat de basis voor het verschijnsel tongentaal in evangelische gemeenten is.
En hiermee ben ik uitgediscussieerd of, zo je wilt, rond ik mijn bijdrage af.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 17:12

surfer schreef:Uit de Bijbel (zie voorgaande stuk) wordt mij het nut van tongentaal niet duidelijk, zoals gezegd lijkt het veel meer om vreemde talen te gaan (evangelieverkondiging), een taal die door niemand verstaan wordt is voornamelijk voor prive-doeleinden, zegt Paulus en niet iets voor in de gemeente.

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen...

Surfer ontkent niet dat tongentaal slecht is, maar dat je het alleen voor prive-gebruik mag gebruiken, tenzij er in de gemeente een uitlegger is.
Dude zegt dat tongentaal goed is.

Nou, dan zijn jullie het toch eens?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:12

'Beproef de geesten of ze uit God zijn'.
Deze test is tot nu toe bij mij wat betreft tongentaal negatief uitgevallen.

Hoe beproef je geesten? Niet te makkelijk teksten gebruiken!

Uit de Bijbel (zie voorgaande stuk) wordt mij het nut van tongentaal niet duidelijk, zoals gezegd lijkt het veel meer om vreemde talen te gaan (evangelieverkondiging), een taal die door niemand verstaan wordt is voornamelijk voor prive-doeleinden, zegt Paulus en niet iets voor in de gemeente. Mij is het in ieder geval niet duidelijk wat de basis voor het verschijnsel tongentaal in evangelische gemeenten is.

Het is een bijbels gegeven. Volgens de bijbel is het een gave die de Here Jezus aan zijn gemeente geeft. Dat jij die gave niet hebt en niet ziet hoe het zinvol kan zijn, betekent nog niet dat hij voor anderen niet zinvol is. Nogmaals ik ken specifieke situaties waarin er in tongen werd gesproken en uitgelegd, waarvan ik wist dat God tot mijn hart sprak. Het is voor mij dus tot opbouw geweest.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:19

TheEdge schreef:
surfer schreef:Uit de Bijbel (zie voorgaande stuk) wordt mij het nut van tongentaal niet duidelijk, zoals gezegd lijkt het veel meer om vreemde talen te gaan (evangelieverkondiging), een taal die door niemand verstaan wordt is voornamelijk voor prive-doeleinden, zegt Paulus en niet iets voor in de gemeente.

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen...

Surfer ontkent niet dat tongentaal slecht is, maar dat je het alleen voor prive-gebruik mag gebruiken, tenzij er in de gemeente een uitlegger is.
Dude zegt dat tongentaal goed is.

Nou, dan zijn jullie het toch eens?

Als dat zo is ja :!: :!: , wat kletsen we dan. Maar het kwam anders op mij over. Dus denk je er echt zo over?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 17:23

Nee, eigenlijk niet.
Ik vind dat je wat betreft dit verschijnsel erg terughoudend mag zijn.
Dat kan ik voor mezelf prima onderbouwen, maar ik laat iedereen graag zijn waarheid.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:27

surfer schreef:Nee, eigenlijk niet.
Ik vind dat je wat betreft dit verschijnsel erg terughoudend mag zijn.
Dat kan ik voor mezelf prima onderbouwen, maar ik laat iedereen graag zijn waarheid.

Wat nu als je in een gemeente zit waar mensen die waarheid aanhangen? Dan nog steeds... beetje te postmodern, niet?? :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 17:32

nee hoor, is niet postmodern. Of, postmodern is niet altijd negatief.

Je houding ten opzichte van wat je denkt dat de waarheid is, is misschien wel onderdeel van het wezen van de waarheid :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2003 09:29

Kijk voor mij is het ongeloofwaardig dat iemand dus in tongentaal spreekt. Wie zegt dat hij niet gewoon maar wat staat te wouwelen en iemnd die het uitlegt zij eigen verhaaltje staat te houden. Wie zegt dat het tongentaal is? Ik zou het dus gewoon niet geloven. Ik zou me belazerd voelen als het zou gebeuren, want ik kan niet controleren of het wel echte tongentaal is. Wie kan dat wel?
Laten we nu we gewoon met elkaar kunnen spreken dat dan ook maar in onze moerstaal doen. En de tongetaal is alleen maar stichtelijk als het uitgelegt wordt, en dan nog zou ik er zeer sceptisch tegnover staan. Voor mij zou het dus niet stichtelijk werken, eerder lachwekkend.
Daarom ben ik blij dat er bij ons andere gaven van de Geest de overhand hebben.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 09 mar 2003 19:25

surfer schreef:Nogmaals, ik kan er echt het nut niet van zien. Ik geloof ook niet dat God zich op zo'n manier openbaart.

Mijns inziens is dit vooral een soort menselijke traditie die zo gegroeid is.
Of andersom; dat het een traditie is alles wat van de Heilige Geest komt maar af te kappen, af te zwakken en buiten te sluiten. Het eindpunt van een kerkgemeente komt daardoor al heel snel in zicht. Alles wat mensenwerk is stort op een gegeven moment in elkaar of bloedt dood! Waarom? Omdat Gods Geest geen plaats krijgt in de kerk! Ze zeggen wel dat de Heilige Geest deel uitmaakt van hun gemeente, dat klopt idd, maar alleen binnen de perken. Jammer en weg is de Heilige Geest. Kerken zat waar Hij wel de ruimte krijgt.

thedudehimself: Ik ben niet gefrustreerd en veracht zeker de stem van God niet. Ik ben sterk tegen op allerlei randverschijnselen die door mensen aan God toegeschreven worden en die de plaats van veel belangrijkere dingen innemen.
Ik had gezien jouw reacties links en rechts het idee dat je open voor discussie stond, maar begin daar nu wel aan te twijfelen.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 09 mar 2003 19:28

joepie schreef:Kijk voor mij is het ongeloofwaardig dat iemand dus in tongentaal spreekt. Wie zegt dat hij niet gewoon maar wat staat te wouwelen en iemnd die het uitlegt zij eigen verhaaltje staat te houden. Wie zegt dat het tongentaal is? Ik zou het dus gewoon niet geloven. Ik zou me belazerd voelen als het zou gebeuren, want ik kan niet controleren of het wel echte tongentaal is. Wie kan dat wel?
Laten we nu we gewoon met elkaar kunnen spreken dat dan ook maar in onze moerstaal doen. En de tongetaal is alleen maar stichtelijk als het uitgelegt wordt, en dan nog zou ik er zeer sceptisch tegnover staan. Voor mij zou het dus niet stichtelijk werken, eerder lachwekkend.

Juist de mens kan het niet controleren. Ooit wel eens over overgave gehoord? Je openstellen voor de Heilige Geest? En lachwekkendis het niet. Gods Geest kan je wel vreugde geven, in overvloed. En dan ga je ook lachen, want Gods vreugde is over je.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2003 08:53

Nu er valt bij ons veel te lachen om goede gaven van de Geest. Waarom wrdt er eigenlijk zo de nadruk gelegt op tongetaal, alsof dat de enige gave van de Geest is. Er zijn zoveel meer gaven die de Geest geeft, en die bemerk ik heel duidelijk bij onze gemeente. Kijk dan "missen"wij misschien de tongetaal, maar er zijn duidelijk vele gaven van de Geest aanwezig, en dat verheugt ons hart, en versterkt ons geloof. Dus Gods vreugde kan zeker over je zijn Zonder dat er nu in tongentaal gesproken wordt. Want de Geest werkt op vele manieren, en nergens staat dat al de manieren aanwezig moeten zijn in je gemeente. Dus als tongetaal ontbreekt wil dat niet zeggen dat de Geest niet in die gemeente werkt.
Het gaat er bij tongetaal om dat het stichtelijk werkt, en niet dat de mensen zich af gaan vragen of die persoon soms niet bij zijn verstand is. En ik denk dat je daar tegenwoordig wel van kunt spreken. Het zal zeker geen mensen aantrekken eerder afstoten, dus is het ook niet meer stichtelijk.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 10 mar 2003 12:30

Tongentaal is niet te beredeneren, gewoon doen. Het is niet menselijk-logisch.
Het gaat er bij tongetaal om dat het stichtelijk werkt, en niet dat de mensen zich af gaan vragen of die persoon soms niet bij zijn verstand is. En ik denk dat je daar tegenwoordig wel van kunt spreken. Het zal zeker geen mensen aantrekken eerder afstoten, dus is het ook niet meer stichtelijk.

Stichtelijk voor jezelf in relatie met God.
Sja mensen he! Daar kan je je constant aan aanpassen als je jeergenst voor schaamt. Mensen zullen altijd kritiek blijven geven. De nadruk wordt door mij nu wel gelegd omdat het onderwerp tongentaal is.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 mar 2003 12:32

joepie schreef:Kijk voor mij is het ongeloofwaardig dat iemand dus in tongentaal spreekt. Wie zegt dat hij niet gewoon maar wat staat te wouwelen en iemnd die het uitlegt zij eigen verhaaltje staat te houden. Wie zegt dat het tongentaal is?

Wie zegt dat het niet zo is? Je sluit al iets bij voorbaat uit omdat je er niet in gelooft. Zo zou ik ook kunnen zeggen. Ik geloof niet in God... waarom niet... Hij heeft zich nog nooit aan mij laten zien.

Ik zou het dus gewoon niet geloven. Ik zou me belazerd voelen als het zou gebeuren, want ik kan niet controleren of het wel echte tongentaal is. Wie kan dat wel?

Uiteindelijk gaat het inderdaad om geloven... als je het niet gelooft zul je het ook niet zien. Het blijft een feit dat het in de bijbel staat en dat het volgens de bijbel tot opbouw voor de gelovigen is. Het enige wat wij moeten doen is zijn beloften geloven.

Het valt zeker niet te ontkennen dat we elkaar het beste stichten met het leren uit de bijbel en de profetie... (hoe staan jullie daar tegenover?). Maar daarmee worden de andere gaven van God nog niet tot onnut.

Volgens mij blijft het ongezond als er in de gemeente gaven ontbreken. We hebben ze niet voor niets gekregen. Het spreken in tongen heeft ook functie, je verheerlijkt er God mee op een wijze dat je dichter bij God komt. Je bidt namelijk dan door woorden die je zelf niet kunt begrijpen maar die de Heilige Geest door jou heen bidt. Op die manier kun je God lofprijzen op een wijze die alle verstand te boven gaat. En ik kan me voorstellen dat veel mensen die opgegroeid zijn in deze Verlichtingsmaatschappij hier erg veel moeite mee hebben (reken mij zelf er ook toe!). Veel kritiek op gaven in het algemeen komt voort uit een tijdsgeest... het is meestal geen bijbelse geest. Ik hoef bijvoorbeeld alleen het uitdrijven van demonen of de gave van profeteren te zeggen... en je krijgt nog meer felle reacties...

Terug naar “Archief”