Een beroep aannemen - roeping?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hahaha
Verkenner
Verkenner

Een beroep aannemen - roeping?

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 21:55

Ik zit zelf in een kleine gemeente van de gergem, en ik twijfel wel eens heel erg sterk aan predikanten en/of gemeenten die beroepen aannemen of uitbrengen.
Neem nou Yerseke. Tig jaar een prediakant.
Ds heeft zijn hielen nog niet geligt of er staat al een nieuwe op de kansel.
Er zijn kerken die al jaren zonder een ds moeten doen.
hoe kunnen predikante die zelf roepen in kleine gemeenten roepen: de nood is groot!!!! terwijl ze zelf uitsluitend in kerken staan met 2000 leden of veel meer. Met een traktament van heb ik jou daar.
Ik denk persoonlijk dat de doorslag prediakant zijn eigen voorkeuren wat te zwaar laat wegen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:05

Absoluut onwaar, er zijn maar weinig Ger.Gems met meer dan 2000 (belijdende) leden. Ik woon zelf in Rijssen, 3 Ger.Gems, van meer dan 2000 leden en 1 van 600 ofzo, we hebben 2 dominees (Van Dieren/Schreuder) en 2 emeritus predikanten (Mol en Karels), en dan gaan ze in West (kleinste gemeente) ook nog een dominee beroepen, sorry maar we hebben er 4!

Ik denk dat we God zijn gang moeten laten gaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 jan 2005 22:09

Deels roeping, deels menselijk aspect meen ik. Zeker als een dominee verwend is met een superdeluxe pastorie en hoog traktement. Vind ik wel eens zielig voor die heel kleine gemeentes...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 22:12

Is het niet triest dat er dan kerekn zijn van het zelfde genootschap die in 40 jaar!!!!!! nog nooit een ds hebben gehad, en er bijzonder weinig preekbeuret door een ds worden vervuld??????????? :?:
Alsof rijsen betre is dan anderen. Ik zou me schamen om in zo'n kerk te moeten zitten met 4 dominees.
schamen naar andere gemeentes dan.....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:16

Waarom? Ik denk soms wel eens dat het beter zou zijn dat ze in andere gemeenten zouden staan ja, maar Rijssen is ook de akker van God waar vroeger veel groeide, misschien is het juist daarom, dat we nu zover afvallen dat God ons met allemacht wil trekken..

Ik vind altijd dat de mensen in kleine gemeenten dichter bij God staan, meer liefde geven of voelen. Een grote gemeente heeft wel meer aan een herder.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 jan 2005 22:21

ik kan me inderdaad voorstellen dat je als je in een gemeente als spijkenisse zit, en er komt al 40 jaar maximaal 8 keer per jaar een ds. langs, je weleens gefrustreerd raakt, zeker omdat grotere gemeenten (bijna) nooit vacant zijn. Er wordt veel over roeping georeerd, maar de praktijk lijkt toch te zijn dat het geld harder roept dan God. uitzonderingen uitgezonderd uiteraard, maar in de grote lijn kun je dit wel stellen denk ik. of zou het zo zijn dat God predikanten vooral naar grotere gemeenten roept?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 22:22

[quote="Raido"]Waarom? Ik denk soms wel eens dat het beter zou zijn dat ze in andere gemeenten zouden staan ja, maar Rijssen is ook de akker van God waar vroeger veel groeide, misschien is het juist daarom, dat we nu zover afvallen dat God ons met allemacht wil trekken..

Ik vind altijd dat de mensen in kleine gemeenten dichter bij God staan, meer liefde geven of voelen. Een grote gemeente heeft wel meer aan een herder.[/quote]

Ik ben het absoluut nioet met je eens dat een grote gemeent meer behoeft heeft aan een herder.
In een klein gemeent zitten ook mensen geschapen voor de eeuwigheid, waarom zouden mensen ui grote gemeenten meer behoeft hebben en meer recht op een ds?
In een kleine gemeent is het inderdaad zo dat men elkaar kent en dat er daarom ook veel naaste kiede KAN zijn :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 jan 2005 22:24

ik denk zelfs dat het voor een gemeente gezond is om niet (veel) groter te zijn dan ongeveer 300 mensen, maar dat is weer een andere discussie.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 jan 2005 22:25

Napoleon schreef:Er wordt veel over roeping georeerd, maar de praktijk lijkt toch te zijn dat het geld harder roept dan God. uitzonderingen uitgezonderd uiteraard, maar in de grote lijn kun je dit wel stellen denk ik.

... ik vrees dat je gelijk hebt :(
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:32

Neem bijvoorbeeld onze gemeente (2000 a 3000 leden), veel vergrijzing dus veel sterfgevallen (pakweg 60 per jaar), er trouwen veel mensen. Ik trek niet in twijfel dat 200 mensen een dominee nodig hebben, maar 2000 mensen hebben hem qua aantal denk ik meer nodig.

Een gemeente heeft geen dominee nodig, ze hebben God nodig hax3! En God werkt ook door een leesdienst, misschien wel net zo erg!

ps. hahaha, zou je misschien wat op je schrijfstijl willen letten? Het is een beetje moeilijk te lezen, maar vat het niet verkeerd op, als je dislectisch bent is het natuurlijk niet erg!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jan 2005 22:39

Is de gemeente van Veenendaal in de gg ook niet erg groot? die hebben geen dominee...

in de cgk waar ik lid van ben staan er op Urk wel 4 of 5 dominee's dat geeft bij mij een beetje een rare smaak want andere kleinere gemeentes zijn al jaren vacant.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 22:42

[quote="Napoleon"]ik kan me inderdaad voorstellen dat je als je in een gemeente als spijkenisse zit, en er komt al 40 jaar maximaal 8 keer per jaar een ds. langs, je weleens gefrustreerd raakt, zeker omdat grotere gemeenten (bijna) nooit vacant zijn. Er wordt veel over roeping georeerd, maar de praktijk lijkt toch te zijn dat het geld harder roept dan God. uitzonderingen uitgezonderd uiteraard, maar in de grote lijn kun je dit wel stellen denk ik. of zou het zo zijn dat God predikanten vooral naar grotere gemeenten roept?[/quote]

Nou 8x per jaar is wel erg weinig. maare ik snap wat je bedoelt.
Ik denk dat we niet hoeven twijfeleln aan een roeping voor het predikant worden. Maar als je ziet dat er kerken zijn die een eigen prediakant hebben, dan ook nog eens een andere predikant moeten laten preken op dankdag!?
Dat vind ik net zo asosjaal als ds-ruil, en een vacante gemeente maar met een leesdienst laten zitten.
Dan denk ik bij mijn eigen waarom zo ego, zowel als ds dan als preekbeurten regelaar :wink: :!:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:45

Dat is over het algmeen omdat de vaste dominee dan in een andere gemeente predikt!

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 22:47

Hoelang is veenendaal vacan, mischien een jaartje???
Dat is niet te vergelijken met 40 jaar natuurlijk :mrgreen:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jan 2005 22:48

ik ben geen gg mer dus pin me daar niet op vast :P :wink:

Terug naar “Archief”