wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 14:42

Pivo schreef:
regenboog schreef:Het is allemaal zo massaal. Gaat het er niet meer om dat je God persoonlijk ontmoet en kun je dit niet beter in je 'binnenkamer' doen?

en een (reformatorische) kerk met meer dan 1000 man is niet massaal?

Hehe, die is scherp. :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2005 15:04

regenboog schreef:Het is allemaal zo massaal. Gaat het er niet meer om dat je God persoonlijk ontmoet en kun je dit niet beter in je 'binnenkamer' doen?

Wat een vooroordeel.... Denk je dat omdat er 30000 mensen op de EO-jongerendag komen of zo? Er zijn zoveel praiseavonden waarbij er een stuk of 100-200 mensen aanwezig zijn..... kortom, dat praise-avonden massaal zijn is niet waar... misschien denk je dat omdat je je er niet zo in verdiept... en alleen de grote bekende praiseavonden daarom kent?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 15 jan 2005 15:28

tuurlijk kan je ook in je eentje God ontmoeten maar in de bijbel staat ook dat als er meer mensen bij elkaar zijn en hem aanbidden dat hij dan in hun midden is, dus je kan zeker bidden tot God in je eentje maar dat wil nog niet zeggen dat massaal zo 'erg' is, hoe meer mensen God prijzen hoe beter :D als je het maar egt meent
JESUS loves you! love JESUS too!!

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 15 jan 2005 15:59

brammetje schreef:
Alexandra schreef:Ben nog nooit naar een 'officiële' praise-avond geweest. Wel ben ik een keer met jongeren uit de kerk bij iemand thuis wezen zingen, een gitaar erbij, liedbundels. Het was heel intiem omdat het niet met zo heel veel mensen was (20/25). Heel fijn.

Wat is een oficiele prais avond dan ?
:?:

Een officiële praise-avond is er een die georganiseerd is door een instantie of kerk. De sing-in waar ik geweest ben is gewoon een groepje jongeren uit de kerk die afspreken die en die avond te gaan zingen.

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer natuurlijk :mrgreen: Wat ik bedoel is dat ik nog nooit op een massale bijeenkomst ben geweest. Sfeermakerij heb ik dus niet echt meegemaakt: er is eerder een soort van eerbied aanwezig, en het gaat wat 'knulliger' aan toe, wat minder gesmeerd allemaal.

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 15 jan 2005 16:22

Alexandra schreef:
brammetje schreef:
Alexandra schreef:Ben nog nooit naar een 'officiële' praise-avond geweest. Wel ben ik een keer met jongeren uit de kerk bij iemand thuis wezen zingen, een gitaar erbij, liedbundels. Het was heel intiem omdat het niet met zo heel veel mensen was (20/25). Heel fijn.

Wat is een oficiele prais avond dan ?
:?:

Een officiële praise-avond is er een die georganiseerd is door een instantie of kerk. De sing-in waar ik geweest ben is gewoon een groepje jongeren uit de kerk die afspreken die en die avond te gaan zingen.

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer natuurlijk :mrgreen: Wat ik bedoel is dat ik nog nooit op een massale bijeenkomst ben geweest. Sfeermakerij heb ik dus niet echt meegemaakt: er is eerder een soort van eerbied aanwezig, en het gaat wat 'knulliger' aan toe, wat minder gesmeerd allemaal.

bij praiseavonden gaat het niet om de sfeermakerij maar ook om de eerbied, okee ze hebben dan wel lichten ensow maar om nou te zeggen dat het daarom draait -nee!- :? sommige mensen denken dat je daar gewoon zit mee te bleren met de rest en dat je gewoon maar wat zingt maar ik ervaar God daar ook :wink: ik bedoel maar dat het niet om de show gaat maar om je hart en opzich vind ik hier dus nix verkeerds aan :mrgreen: en op club ofsow zingen we ook wel eens en dat is ook mooi :mrgreen: het is voor God tog ik vind dat je dat op alle manieren mag uiten als je meer van rustig houdt dan kan je een avondje afspreken en liederen gaan zingen, en als je meer van dat massale houdt dan ga je naar de praiseavond :mrgreen:

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 17 jan 2005 13:25

Gisteren was ik op de sing-in (nu echt voor het laatst) en wat ik er vooral heel erg op tegen heb (en dat ervaar ik ook bij mezelf) dat mensen op zo'n moment door de muziek en de massa worden meegesleept en dat ze later als ze thuis zijn en alleen zijn met God het allemaal heel anders is.
Dan vertel je Hem ook dat je het soms allemaal niet zo geweldig vind gaan, dat je soms bang bent enz.
Als je daar in de massa staat kun je het niet maken om niet mee te zingen en daarom zingt iedereen maar. Ik vond het vaak heel erg teleurstellend.(voor mezelf dan) Ik kwam gisteravond thuis en dacht: wat had ik hier nou aan? Het is goed op God te loven, maar ik zeg Hem dat liever persoonlijk en op een andere manier.

Bovendien hou ik veel meer van psalmen Niet de wijs en het tempo, want die zijn afgrijselijk, maar wel van de tekst. Veel psalmen zijn lofpsalmen, dat weet ik, maar gek genoeg vind ik psalmen veel realistischer dan opwekkingsliederen, zeker in een wereld als waarin wij leven.
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

joris

Berichtdoor joris » 17 jan 2005 13:44

regenboog schreef:Gisteren was ik op de sing-in (nu echt voor het laatst) en wat ik er vooral heel erg op tegen heb (en dat ervaar ik ook bij mezelf) dat mensen op zo'n moment door de muziek en de massa worden meegesleept en dat ze later als ze thuis zijn en alleen zijn met God het allemaal heel anders is.
Dan vertel je Hem ook dat je het soms allemaal niet zo geweldig vind gaan, dat je soms bang bent enz.
Als je daar in de massa staat kun je het niet maken om niet mee te zingen en daarom zingt iedereen maar. Ik vond het vaak heel erg teleurstellend.(voor mezelf dan) Ik kwam gisteravond thuis en dacht: wat had ik hier nou aan? Het is goed op God te loven, maar ik zeg Hem dat liever persoonlijk en op een andere manier.

Bovendien hou ik veel meer van psalmen Niet de wijs en het tempo, want die zijn afgrijselijk, maar wel van de tekst. Veel psalmen zijn lofpsalmen, dat weet ik, maar gek genoeg vind ik psalmen veel realistischer dan opwekkingsliederen, zeker in een wereld als waarin wij leven.
wat is er mis mee om elkaar op te jutten om God weer te zoeken? daarom heeft God ons elkaar toch gegeven? Gebruik die drang om God te zoeken dan gewoon om het echt te doen?

Trouwens, wie bepaald of mensen alleen voor dat moment kiezen en thuis weer hun eigen gang gaan? hoe sta je er zelf in dan? Hoe doe jij dat?
Ga liever bidden voor de mensen dan lijkt me inplaats van op ze af te geven. ik ben blij met iedere poging die gedaan wordt om mensen te bereiken met GOds liefde.

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 17 jan 2005 13:55

regenboog schreef:Gisteren was ik op de sing-in (nu echt voor het laatst) en wat ik er vooral heel erg op tegen heb (en dat ervaar ik ook bij mezelf) dat mensen op zo'n moment door de muziek en de massa worden meegesleept en dat ze later als ze thuis zijn en alleen zijn met God het allemaal heel anders is.

waarom vind jij psalmen realistischer dan opwekkingsliederen dan, of dwaal ik nu van het onderwerp af :mrgreen: :lol: ik denk zeker dat psalmen ook wat te zeggen hebben maar dat wil nog niet zeggen dat opwekkingsliederen ons nix doen, ik denk dat als je die liederen zingt je Gods liefde nog meer ervaart :wink:

joris

Berichtdoor joris » 17 jan 2005 14:00

Moeit emet opwekkingsliederen blijf je houden zolang je niet gelooft dat d e Heilige Geest ook nu nog aan iedereen gegeven wordt en dat Hij nu nog spreekt door mensen heen en mensen door het leven leidt en aanwijzingen geeft.
Eerder neem je opwekkingsliederen niet serieus omdat ze niet zijn 'geinspireerd' omdat ze niet in de bijbel staan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 14:12

joris schreef:Moeit emet opwekkingsliederen blijf je houden zolang je niet gelooft dat d e Heilige Geest ook nu nog aan iedereen gegeven wordt en dat Hij nu nog spreekt door mensen heen en mensen door het leven leidt en aanwijzingen geeft.
Eerder neem je opwekkingsliederen niet serieus omdat ze niet zijn 'geinspireerd' omdat ze niet in de bijbel staan.

Nounou, dit zijn dingen die regenboog niet gezegd heeft. Nu lijkt het net alsof iedere ware gelovige wel van opwekking moet houden. :|

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 17 jan 2005 14:42

sweap schreef:Ik ben regelmatig op een praise-avond geweest, en dat bevalt mij steeds erg goed! Door het zingen van de liederen kan ik God aanbidden, en je merkt dat de heilige Geest aanwezig is! Wat de engelse liederen betreft, er worden meestal ook genoeg Nederlandse liederen gezongen. En anders kun je even aan iemand anders vragen wat het lied inhoudt.

Regenboog, wat bedoel je met de sing-in in Veenendaal dat een show wordt? Ik kom er ook bijna altijd, en vind het heerlijk! Ik ontmoet God er echt, en snap je opmerking niet echt. Kun je uitleggen?

Wat de vraag van Tobyfan betreft, ik zou niet weten wat er fout is aan een praise-avond. Iets waardoor je dichter bij God komt, kan niet fout zijn :roll: (btw, beetje opmerkelijke vraag van een toby fan? 8) )

haha vind je :mrgreen: nouwjah was als gewone vraag bedoeld :lol: wilde gewoon ff jullie meningen weten :lol: :P :mrgreen:

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 17 jan 2005 14:54

tobyfan schreef:
sweap schreef:Ik ben regelmatig op een praise-avond geweest, en dat bevalt mij steeds erg goed! Door het zingen van de liederen kan ik God aanbidden, en je merkt dat de heilige Geest aanwezig is! Wat de engelse liederen betreft, er worden meestal ook genoeg Nederlandse liederen gezongen. En anders kun je even aan iemand anders vragen wat het lied inhoudt.

Regenboog, wat bedoel je met de sing-in in Veenendaal dat een show wordt? Ik kom er ook bijna altijd, en vind het heerlijk! Ik ontmoet God er echt, en snap je opmerking niet echt. Kun je uitleggen?

Wat de vraag van Tobyfan betreft, ik zou niet weten wat er fout is aan een praise-avond. Iets waardoor je dichter bij God komt, kan niet fout zijn :roll: (btw, beetje opmerkelijke vraag van een toby fan? 8) )

ennum is niej zo raar hoor voor een tobyfan :lol: vind toby gewoon goewd maar houd ook van praise ensow :mrgreen: vind um gewoon lekker radicaal ensow :wink: maar praise is oowk mooooooi :P :-({|=

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 17 jan 2005 14:56

tobyfan schreef:
tobyfan schreef:

trouwuns vage comp :roll: staat telken wijzig rechtsboven :mrgreen:

joris

Berichtdoor joris » 17 jan 2005 15:02

Aragorn schreef:
joris schreef:Moeit emet opwekkingsliederen blijf je houden zolang je niet gelooft dat d e Heilige Geest ook nu nog aan iedereen gegeven wordt en dat Hij nu nog spreekt door mensen heen en mensen door het leven leidt en aanwijzingen geeft.

Nounou, dit zijn dingen die regenboog niet gezegd heeft. Nu lijkt het net alsof iedere ware gelovige wel van opwekking moet houden. :|
moet toch ook.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 15:04

Dit vind ik onzin. De Heilige Geest spreekt ZEKER NIET alleen d.m.v. opwekkingsliederen. Daarbij kan ik er goed inkomen dat mensen moeite hebben met deze 'gezangen', dat heeft op dat moment weinig te maken met het al dan niet gelovig zijn van die personen. Natuurlijk zijn er mooie opwekkingsliederen, gezangen en andere aanbiddingsnummers. Maar het overgrote deel is muzikale crap/rotzooi en bovendien qua inhoud wel erg simpel en niet diepgaand. (Ik generaliseer bewust.) Ik heb absoluut moeite met dit soort avonden, vanwege de sfeer die (kunstmatig) gecreerd wordt. Het vervelende pushen van vele aanbiddingsleiders ('geef je hart aan god', 'vraag god dit', 'doe zus en zo', etc.). Ik heb een hekel aan het kuddegedrag.
Mij niet gezien.
probleem is echter dat ik me ook niet thuisvoel in kerken... :S
PS: in psalmen zit vaak meer diepgang (muzikaal gezien zijn ze ongetwijfeld nogal verkracht i.v.m. de oorspronkelijke versies... David was muzikaal, dat zijn veel psalmen niet meer...

Terug naar “Archief”