kerkgrootte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 jan 2005 19:08

Sabra schreef:Ik vind 700 mensen behoorlijk veel.

Ik ook. Zodra je zondags in de dienst niet meer in de gaten kunt hebben wie er is en wie ontbreekt, dan is de gemeente te groot. Dus is 200 kerkgangers volgens mij wel het maximum.
In mijn stads GB gemeente zitten we smorgens en savonds telkens met zo'n 40-50 mensen, das wel krap, ook door de weeks om iets op te zetten.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 jan 2005 19:15

Ik kom uit een GB gemeente waar plaats is voor 600 mensen maar waar elke zondag 200 mensen zitten. (De trouwe leden). Ook hebben we nog 400 mensen in de kaartenbak zitten. Maar ik vind het zelf wel fijner met een wat kleinere gemeente, je kent dan iedereen tenminste persoonlijk. Het zijn er wel minder geworden door de grote 1 mei scheuring.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

lrm00
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lrm00 » 14 jan 2005 20:03

Ik woon op dit moment in Houston (VS). Op een steenworp afstand van me wordt op dit moment een kerk met 16 000 zitplaatsen gebouwd (een sportstadion wordt omgebouwd tot kerk), deze gemeente heeft 30 000 leden (het wordt de grootste kerk in de VS).

Ik kan me zelf niet zo veel voorstellen bij zulke aantallen. Ik ga zelf naar een kerk met ongeveer 500 leden, met minder dan 200 kerkgangers in de diensten die ik bezoek (er zijn twee ochtenddiensten na elkaar met verschillende liturgieen).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 21:04

Maja de Bij schreef:
caprice schreef:Vergeet niet dat Spurgeon preekte in een eigen gebouw met 6000 plaatsen, en vaak ook in gehuurde ruimten met 9000 plaatsen.
En de Heere gaf veel vruchten op zijn prediking. Dat hoeft dus helemaal niet af te hangen aan de grootte van de gemeente.

Spurgeon heeft kennelijk een uitzonderlijk krachtige stem gehad. Ik ken niet veel hedendaagse predikanten die dit zonder elektronica zouden kunnen nadoen zonder een karrevracht Strepsils.

Maar Spurgeon was ook geroepen, dat scheelt. Als de Heere roept, geeft Hij ook de middelen en mogelijkheden, zo is Hij dan ook wel weer. Een geroepen knecht zal bij Hem nooit te kort komen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 21:06

Sabra schreef:
jas schreef:Begrijp ik het nou goed dat je zegt, dat het onderwijs van Jezus Zelf aan de discipelen van lager niveau is dan het onderwijs wat Paulus van de Farizeën ontving?

Ik zeg niet van een lager niveau, wel van een totaal ander niveau. Paulus was iemand een gedegen theologische opleiding heeft gevolgd. In de bijbel wordt ook gesproken over zijn leermeerster, Gamliël. Een vooraanstaand man.

Dus Jezus was niet de Theoloog der theologen in jouw ogen? (sorry voor het rijm)

Ik zie Jezus niet als theoloog. Jezus verkondigde ook niet iets anders dan dat de Joden leerden. Jezus heeft nooit iets afgedaan van de Joodse leer, sterker nog, dat is de basis van zijn leven.

Dat Jezus zich afzette van de Farizeeën zegt hier totaal niets over, omdat in die dagen veel mensen zich afzetten tegen de Farizeeën. Zij waren een bepaalde religieuze en politieke stroming die vooral bekend stonden om hun nogal hypocriete levenshouding. Zij kunnen echter niet worden gezien als dé vertegenwoordigers van het geloof.

Maar is de Christelijke theologie dan niet die van Jezus?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jan 2005 02:18

Jezus verkondigde voor de Joden geen dingen waar zij het niet mee eens waren, enkel met het feit dat Hij zei dat Hij de Gods zoon was. Een dergelijke uitspraak is voor de Joden onacceptabel omdat de Joden God zien als één persoon.

Hetzelfde geldt overigens voor de moslims die niets kunnen met de drie-eenheid waar wij als christenen vaak de nadruk op liggen. De Joden en Moslims hebben één God, dat hebben wij ook, maar wij leggen nogal vaak de nadruk op de drie-eenheid. Daarmee zou je kunnen opvatten dat God uit meerdere personen bestaat en dat is natuurlijk niet het geval.

Zie hiervoor ook Deuteronomium 6:4, iets wat Joden elke keer weer zeggen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2005 11:38

Maja de Bij schreef:
Sabra schreef:Ik vind 700 mensen behoorlijk veel.

Ik ook. Zodra je zondags in de dienst niet meer in de gaten kunt hebben wie er is en wie ontbreekt, dan is de gemeente te groot. Dus is 200 kerkgangers volgens mij wel het maximum.
In mijn stads GB gemeente zitten we smorgens en savonds telkens met zo'n 40-50 mensen, das wel krap, ook door de weeks om iets op te zetten.

Je kunt toch best samen zingen en bijbelstudie doen? Ik ben in Berlijn in een internationale kerk geweest die ook ongeveer zoveel leden had en daar hebben ze doordeweeks smallgroups, die ongeveer net zo worden ingevuld als een Ichthuskringavond: zingen, bijbelstudie en kringgebed. Dat is ontzettend waardevol, omdat je in een klein groepje vertrouwd met elkaar raarkt en ook persoonlijke dingen durft te zeggen. In het kringgebed kan je dan voor elkaar bidden, wat ook erg mooi is. Dus Maja de Bij, je kunt best de gemeente opdelen in een paar groepjes die regelmatig bij elkaar komen om te kringen! Dat kost echt niet heel veel voorbereiding: eentje is gastheer/vrouw en zorgt voor koekjes en koffie, een ander bereid de studie voor (kan heel simpel, door bijvoorbeeld manuscript-bijbelstudie) en gaan met die banaan.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Re: kerkgrootte

Berichtdoor hahaha » 15 jan 2005 21:37

[quote="Lalage"]Ik lees hier op refoweb regelmatig over kerken met 2000 mensen erin... Hoe kan je dan ooit een hechte gemeenschap vormen? Naar mijn mening is 300 wel het maximum, zodat je iedereen nog bij naam kunt kennen. Het liefst nog een kleinere groep, zodat je elkaar echt kunt kennen. Ik heb net nog iets gelezen over de eerste gemeente, die bestond ook uit 3000 man. Maar ze gingen wel bij elkaar eten en deelden alles enzo. Kan je dat niet beter in een kleinere groep doen? Bij Ichthus ken ik bijvoorbeeld iedereen redelijk tot goed, omdat we met 30 man zijn.
Of moet je een gemeente dan maar opdelen in kleinere eenheden die elkaar beter leren kennen ofzo?[/quote

Ik ben het helemaal met je eens lalage,
Ik zit zelf in een kerk met ruim 200 leden.
En ik ken elk lid bij naam, lijkt me iets beter voor de saamhorigheid.
Wel jammer dat dominees in de gergem het bij grote gemeentes houden.......[/quote]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:17

Absluut mee oneens wat je nu zegt! God stuurt zijn herders naar de plaatsen waar ze hem het hardst nodig hebben!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 jan 2005 22:32

het gevaar van grote kerken is denk ik dat mensen erg gemakkelijk zich kunnen "onttrekken" aan het kerkelijk leven, het valt totaal niet op als ze er zelden of nooit zijn. niet dat ik zo'n fan ben van sociale controle, maar wel van sociale contacten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jan 2005 23:23

Napoleon schreef:het gevaar van grote kerken is denk ik dat mensen erg gemakkelijk zich kunnen "onttrekken" aan het kerkelijk leven, het valt totaal niet op als ze er zelden of nooit zijn. niet dat ik zo'n fan ben van sociale controle, maar wel van sociale contacten.

Ik denk ook dat dit een reële angst is.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 jan 2005 23:46

of ze voelen zich verloren en niet geaccepteerd door de massa

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 jan 2005 00:05

Spons schreef:of ze voelen zich verloren en niet geaccepteerd door de massa

Ik hou helemaal niet van veel mensen om me heen. Maar qua kerk heb ik daar dan ook weinig last van. :)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 jan 2005 15:07

Napoleon schreef:het gevaar van grote kerken is denk ik dat mensen erg gemakkelijk zich kunnen "onttrekken" aan het kerkelijk leven, het valt totaal niet op als ze er zelden of nooit zijn. niet dat ik zo'n fan ben van sociale controle, maar wel van sociale contacten.

valt volgens mij wel mee hoor. Als ik kijk bij ons, toch 3000 leden (1gemeente, 1kerk) vind ik dat de controle best nog wel groot is! Best nog wel een ons-kent-ons sfeertje.
Vind zelf een grote gemeente niet prettig. Je bent sneller afgeleid, cath. groepen e.d. zijn veel te groot, maar soms is er nu eenmaal geen andere oplossing!

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 17 jan 2005 17:21

Jannoek zegt':
Best nog wel een ons-kjent-ons-sfeertje......

Mag ik dat ook zo noemen; iedereen-weet-alles-van-elkaar-sfeertje....mag ik nog verder gaan, daarvan krijg je 1 GROTE RODDEL aangelegenheid.
Ik denk dat, dat niet echt is aan te bevelen. :o

Terug naar “Archief”