Jezus de Messias?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Jezus de Messias?

Berichtdoor Snorbaarder » 14 jan 2005 15:28

Pas las ik in een boek voor mijn opleiding:

"Jezus noemde zichzelf geen Messias, maar is met terugwerkende kracht een Messias gemaakt".

Ik had dit nooit eerder gehoord en vroeg me af of het waar is dat Jezus zichzelf geen Messias noemde, iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jan 2005 15:37

Marcus 14:61b en 62a

Again the cohen hagadol (Hoge priester) questioned Him (Yeshua) are you the Mashiach,(Messias) Ben-HaM'vorakh? (zoon van God)
I AM answered Yeshua
(Jewish New Testament vert)

Lijkt me duidelijk 8)

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 14 jan 2005 16:15

Inderdaad, dat is het voorbeeld, waar Christus zegt dat Hij de Messias is. Dus, misschien inderdaad wat verduidelijking op zijn plaats, waarom dit gesteld wordt?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jan 2005 16:20

Volgens mij zijn er nog wel veeeel meer voorbeelden waarin Jezus als Messias genoemt wordt alleen hebben de St.Vert. er voor gekozen het meeste met Christus te vertalen en niet met Messias wat die (eerder aangehaalde) Engelse vertaling wel doet. (logisch is ook een Joodse vertaling 8) )

Maar door de eeuwen heen is altijd getracht te bewijzen dat Yeshua de Messias niet is. :?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 14 jan 2005 16:25

Mmm. Moest ineens aan dit Bijbelgedeelte denken:

Lukas 7 schreef:19 En Johannes, zekere twee van zijn discipelen tot zich geroepen hebbende, zond hen tot Jezus, zeggende: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
20 En als de mannen tot Hem gekomen waren, zeiden zij: Johannes de Doper heeft ons tot U afgezonden, zeggende: Zijt Gij, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
21 En in dezelfde ure genas Hij er velen van ziekten en kwalen, en boze geesten; en velen blinden gaf Hij het gezicht.
22 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weder de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, den armen het Evangelie verkondigd wordt.
23 En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Hier lijkt me het kortst samengevat hoe Jezus "te werk ging". Niet zoals velen voor Hem en velen na Hem gedaan hebben: zoveel mogelijk zeggen dat Hij de beloofde Messias is in de hoop dat de mensen het uiteindelijk zullen geloven, maar het uit Zijn werken laten blijken.

Mattheüs 16 schreef:15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Nog een voorbeeld. De ware gelovige ziet Christus ook echt als de Messias, ook in het eigen leven. Dit zien op Hem is het resultaat van de geestelijke ogen die Jezus opent.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2005 17:04

Retep schreef:
Nog een voorbeeld. De ware gelovige ziet Christus ook echt als de Messias, ook in het eigen leven. Dit zien op Hem is het resultaat van de geestelijke ogen die Jezus opent.

Christus is grieks voor gezalfde, Messias is hebreeuws voor gezalfde. Wat je hier zegt is dus een beetje dubbelop allemaal.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 14 jan 2005 23:17

Sabra schreef:
Retep schreef:

Christus is grieks voor gezalfde, Messias is hebreeuws voor gezalfde. Wat je hier zegt is dus een beetje dubbelop allemaal.

Idd, en dus nog maar wat voorbeelden:

Joh 4:25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.

Mat 16:20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

Joh 17:3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 15 jan 2005 11:48

Zie ook Lukas 24, waar de Opgestane Jezus Zichzelf bekend maakt aan de Emmausgangers. Daaruit blijkt ook duidelijk dat Hij de Messias is die komen zou.

Maar kheb ook wel eens zo'n verklaring gehoord, dat Jezus al heel vroeg studeerde in de Bijbel, en dat Hij toen dacht: 'het lijkt wel alsof er over Mij gesproken wordt'. En dat Hij Zich toen naar die profetiën ging gedragen. Ik denk dat dit ook wel bedoeld wordt als men het heeft over terugwerkende kracht.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 16 jan 2005 14:19

Sabra schreef:Christus is grieks voor gezalfde, Messias is hebreeuws voor gezalfde.
Slakken op zout noot: Christus (spreek uit Kriestoes) is Latijn. Christos (spreek uit Griestos) is Grieks. Messias is geen Hebreeuws maar een Griekse transliteratie naar de Hebreeuwse term Masjiach.

Sam
Laatst gewijzigd door Divrei Shmuel op 17 jan 2005 06:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 17:55

Net als Jezus eigenlijk Jozua heet, wat afkomstig is van Yeshua.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Jezus de Messias?

Berichtdoor groenrondballetje » 16 jan 2005 18:25

Snorbaarder schreef:Pas las ik in een boek voor mijn opleiding:
"Jezus noemde zichzelf geen Messias, maar is met terugwerkende kracht een Messias gemaakt".
Ik had dit nooit eerder gehoord en vroeg me af of het waar is dat Jezus zichzelf geen Messias noemde, iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?

Ik denk dat die opmerking een (verkeerde) doortrekking is van de voorzichtigheid waarmee Jezus zichzelf de Messias noemde. Jezus was echter voorzichtig met met de term, omdat Hij wist dat de Joden bij de Messias meestal dachten aan Messiah ben David, de glorie-rijke verlosser die als grote koning (gelijkende op David) zou regeren, terwijl Jezus wist dat Hij dit pas bij Zijn wederkomst zou zijn. De eerste komst van Jezus is Messias ben Ephraim, de lijdende Messias, zie ook http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg8.html
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 16 jan 2005 20:08

Sabra schreef:Net als Jezus eigenlijk Jozua heet, wat afkomstig is van Yeshua.
JESUS (spreek uit Jesoes) is de Latijnse schrijfwijze, JESOUS (uitspraak Jesoes) de Griekse. Prof. Dr. David Flusser zei dat in Galilea 1e eeuw de laatste klank van een woord vaak werk ingeslikt. Zo werd Jesjoea (afgeleid van Jehosjoea) Jesjoe, volgens hem. Dit hoeft echter niet zo te zijn, want in de Septoeagint en in Philo en Josephus zien we Jesoes ook al i.p.v. Jesjoea/J'hosjoea staan. Jesjoea werd na de Babylonische ballingschap vaak uitgesproken i.p.v. J'hosjoea. Aangezien de Grieken de Hebr. letter Sjien, de sj klank, niet kunnen transcriberen, kozen zij voor de Sigma (s) en gaven de gebruikelijke vervoeging bij een naam (een s aan het eind).

Sam

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 23:07

Divrei Shmuel schreef: Prof. Dr. David Flusser zei ........

Dat weet ik, ik heb 2 van zijn boeken in de kast staan. Waaronder: Jezus, een Joodse visie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 jan 2005 00:29

Divrei Shmuel schreef:
Sabra schreef:Net als Jezus eigenlijk Jozua heet, wat afkomstig is van Yeshua.
JESUS (spreek uit Jesoes) is de Latijnse schrijfwijze, JESOUS (uitspraak Jesoes) de Griekse. Prof. Dr. David Flusser zei dat in Galilea 1e eeuw de laatste klank van een woord vaak werk ingeslikt. Zo werd Jesjoea (afgeleid van Jehosjoea) Jesjoe, volgens hem. Dit hoeft echter niet zo te zijn, want in de Septoeagint en in Philo en Josephus zien we Jesoes ook al i.p.v. Jesjoea/J'hosjoea staan. Jesjoea werd na de Babylonische ballingschap vaak uitgesproken i.p.v. J'hosjoea. Aangezien de Grieken de Hebr. letter Sjien, de sj klank, niet kunnen transcriberen, kozen zij voor de Sigma (s) en gaven de gebruikelijke vervoeging bij een naam (een s aan het eind).

Zeg Sam, die taallessen van je en zoute slakken worden wel erg vermoeiend soms. Het duizelt me soms van al die namen, is dat nu echt nodig?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 21 jan 2005 20:46

Iedereen nog hartelijk bedankt voor de antwoorden die ik tot nu toe kreeg. Ik denk dat ze er in het door mij gelezen boek vanuit gaan dat de Evangelieschrijvers Jezus zelf hebben verheven tot Messias.
Maar ach, dat is een boek waarin ze de bijbel historisch/ wetenschappelijk willen uitleggen en daar kom ik wel meer voor een Christen vreemd aandoende beweringen in tegen.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Terug naar “Archief”