Via de site van parsifal kwam ik bij een interessant artikel over dopen:
http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm
Moderator: Moderafo's
Lijkt interessant dat artikel, maar het klopt niet. Veel christenen papagaaien wat wetenschappers beweren, maar wie de materie goed kent weet dat deproselietendoop, als zijnde hebbende het doel iemand te doen overgaan een tijd na de doop van Jochanan (Johannes) en die van Jesjoea kwam. Ik zal niet uitweiden, de intresse is meestal laag voor historische en vroeg theologische details.Lalage schreef:Via de site van parsifal kwam ik bij een interessant artikel over dopen:
Divrei Shmuel schreef:Lijkt interessant dat artikel, maar het klopt niet. Veel christenen papagaaien wat wetenschappers beweren, maar wie de materie goed kent weet dat deproselietendoop, als zijnde hebbende het doel iemand te doen overgaan een tijd na de doop van Jochanan (Johannes) en die van Jesjoea kwam. Ik zal niet uitweiden, de intresse is meestal laag voor historische en vroeg theologische details.Lalage schreef:Via de site van parsifal kwam ik bij een interessant artikel over dopen:
Sam
Even voor degene die het niet weten wat thermen verklaren voor ik mijn betoog start, Parsifal,parsifal schreef:Over de proselietendoop is inderdaad nog discussie mogelijk. De tijd waarin deze dooppraktijk is ontstaan is niet 100% duidelijk. Al is het niet uit de lucht gegrepen dat deze doop al bekend was in de tijd van het Nieuwe Testament.
Zonder deze proselietendoop is het artikel trouwens nog steeds geen onzin.
fraternoster schreef:Marnix schreef: dat was een ander verbond Lees Hebreeen 8 tot 10 maar even.... over het nieuwe verbond door Christus Jezus.
Als het nog steeds hetzelfde verbond is, laat jij je dan ook besnijden? Dat hoorde bij dat verbond, evenals de offerwetten etc, tempelbezoek etc.
Onzin. Het verbond is hetzelfde, maar de beschikking is anders. De doop is (i.i.g. voor de heidenen) in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ergo: kinderdoop is Bijbels. En als het goed is is die doop wezenlijk hetzelfde als de volwassendoop.
waarnemer schreef:Jas geen omhaal van woorden, maar concreet, waar kan ik vinden dat er een verbond met de kerk cq met de gemeente is gesloten?
Marnix schreef:fraternoster schreef:Marnix schreef: dat was een ander verbond Lees Hebreeen 8 tot 10 maar even.... over het nieuwe verbond door Christus Jezus.
Als het nog steeds hetzelfde verbond is, laat jij je dan ook besnijden? Dat hoorde bij dat verbond, evenals de offerwetten etc, tempelbezoek etc.
Onzin. Het verbond is hetzelfde, maar de beschikking is anders. De doop is (i.i.g. voor de heidenen) in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ergo: kinderdoop is Bijbels. En als het goed is is die doop wezenlijk hetzelfde als de volwassendoop.
Hoezo? De doop heet ook wel het bad der wedergeboorte...
Marnix schreef:Zijn kinderen dan als ze gedoopt zijn al wedergeboren?
Marnix schreef:Zo ja, hoe kan het dan dat er gedoopte kinderen zijn die God later de rug toe keren?
Marnix schreef:En overigens lees ik nergens in de bijbel (nee ook niet in Kol: 2:11 (toch?) dat de doop de besnijdenis heeft vervangen.... Die tekst wijst juist dat het nu gaat om een besnijdenis van het hart en niet van het vlees...
Marnix schreef:Ik ben er nog niet over uit, de bijbel geeft er weinig duidelijkheid over... in ieder geval is het niet overduidelijk dat de kinderdoop bijbels is... anders was er niet zoveel discussie en onduidelijkheid en verschil in geweest.... mensen die voor volwassendoop zijn doen dat ook op bijbelse gronden hoor.
Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Zijn kinderen dan als ze gedoopt zijn al wedergeboren?
Speelt deze veronderstelling nog steeds in jullie kerk, Marnix?
Marnix schreef:Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Zijn kinderen dan als ze gedoopt zijn al wedergeboren?
Speelt deze veronderstelling nog steeds in jullie kerk, Marnix?
Nee.
Maar ik begrijp niet dat de doop wel "het bad van de wedergeboorte" wordt genoemd terwijl wordt verondersteld dat ze nog niet wedergeboren zijn... vanwaar dan al wel dat bad? En waarom is dat dan niet op het moment van wedergeboorte? Dat is een van de vragen die ik nog wel heb rond de doop.
...
5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;
12) door het bad
Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25,26,27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11.
Vraag 72: Is dat waterbad dan de afwassing van de zonden zelf?
Antwoord:
Nee, want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigen ons van alle zonden.
Vraag 73: Waarom noemt de Heilige Geest de doop dan het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden?
Antwoord:
God zegt dat niet zonder dringende reden.
Want Hij wil ons daarmee leren, dat onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, evenals de onreinheid van het lichaam door het water.
Maar vooral wil Hij ons door dit goddelijk pand en teken ervan verzekeren, dat wij even werkelijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als ons lichaam met het water gewassen wordt.
Vraag 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?
Antwoord:
Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd.
Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden. In het oude verbond gebeurde dat door de besnijdenis ; in het nieuwe verbond is in plaats daarvan de doop ingesteld.
Marnix schreef:"elbertMarnix schreef:Zijn kinderen dan als ze gedoopt zijn al wedergeboren?
Daar moeten we niet van uitgaan. Ze zijn wel geheiligd (1 Kor. 7:14), dat betekent dat ze door God apart zijn gezet. Dat betekent in de eerste plaats dat God zegt dat Hij hun God wil zijn. Dat betekent ook dat van hen gevraagd wordt dat ze zich bekeren en in Hem geloven.Marnix schreef:Zo ja, hoe kan het dan dat er gedoopte kinderen zijn die God later de rug toe keren?
Evenals bij de besnijdenis, is het gedoopt zijn geen garantie voor het zalig worden (dat geldt ook voor de volwassendoop trouwens). Het is een teken en zegel van Gods verbond en de beloften die hierbij horen. Er zijn helaas verbondskinderen die zich van deze beloften niets aantrekken en de zegeningen van het verbond aan zich voorbij laten gaan zonder het zich toe te eigenen.Marnix schreef:En overigens lees ik nergens in de bijbel (nee ook niet in Kol: 2:11 (toch?) dat de doop de besnijdenis heeft vervangen.... Die tekst wijst juist dat het nu gaat om een besnijdenis van het hart en niet van het vlees...
Er staat niet rechtstreeks in de bijbel dat de doop de besnijdenis heeft vervangen. Toch lezen we wel indirekt over het verbond dat vernieuwd is en waarbij ook een teken van dit verbond is gegeven, nl. de doop. Het gaat inderdaad om een besnijdenis van het hart en niet van het vlees. De doop wijst (net zoals bij de besnijdenis) dan ook niet naar de afwassing van het lichaam, maar naar een afwassing van onze zonden. Dus gaat het niet om het uiterlijke teken, maar om waar dat teken (de doop) naar wijst.Marnix schreef:Ik ben er nog niet over uit, de bijbel geeft er weinig duidelijkheid over... in ieder geval is het niet overduidelijk dat de kinderdoop bijbels is... anders was er niet zoveel discussie en onduidelijkheid en verschil in geweest.... mensen die voor volwassendoop zijn doen dat ook op bijbelse gronden hoor.
Het is inderdaad geen gemakkelijke kwestie en ik heb ook zeker respekt voor voorstanders van de geloofsdoop. Toch ben ik van mening dat de doop op basis van het verbond sterkere papieren heeft. :)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten