wat stralen christenen uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jan 2005 18:51

Marnix schreef:Kijk, dat moet je hebben ;)

Wees er maar dankbaar voor!

Dank je Marnix ! \:D/
Afbeelding

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 13 jan 2005 19:50

Het is zo erg jammer dat de kerken zo verdeeld zijn, en er zoveel verschillen zijn in opvattingen, normen en waarden. Dit maakt het erg moeilijk om als eenheid naar buiten te komen.

Een keer ging ik met een klasgenootje naar een allochtonenbuurthuis, om daar meer te weten te komen over de islam (opdracht van school). De moslims die we spraken vroegen ook erg veel over ons christelijke geloof. Maar het was jammer, want ik en mijn klasgenootje hadden veel verschil in opvattingen. Hier liepen wij echt op vast! Zodat we eigenlijk de kern van het evangelie niet konden laten zien...

Dat eenheid worden is juist zo moeilijk. Want we kunnen elkaar amper nog op onze levenswandel aanspreken.
Omdat we respect voor elkaar moeten hebben, een ander interpreteert de Bijbel nou eenmaal anders... Nou, dan ben je uitgepraat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2005 20:43

Misschien moet je die verschillen dan opzij leggen.... niet kijken naar waarin je verschilt... maar waarin je overeenkomt. En misschien is het goed om op zo'n moment samen te bidden/bijbel te lezen... en gewoon God aan het woord te laten... das dan beter dan eindeloos over verschillen blijven discussieren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 13 jan 2005 21:48

Bedankt voor idee, kan ik wat mee voor heel wat dingen.

Maar als ik nou met iemand de straat op ga (evangeliseren) en die blijkt niet in de godheid van de Heere Jezus te geloven, of in de leer van de alverzoening? Dat is toch wel een fundamenteel verschil?

En mensen die je spreekt over het geloof, zijn vaak ook nieuwsgierig naar je levenswandel. En als je dan verschilt in levenswandel is dat wat onbegrijpelijk voor die mensen. Dus krijg je daar dan ook veel vragen over.
We hebben als christenen juist de opdracht om naar alle geboden Gods te leven. Iedere christen geeft daar weer anders uiting aan. Kan dat eigenlijk wel?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jan 2005 22:11

Perpetua schreef:Bedankt voor idee, kan ik wat mee voor heel wat dingen.

Maar als ik nou met iemand de straat op ga (evangeliseren) en die blijkt niet in de godheid van de Heere Jezus te geloven, of in de leer van de alverzoening? Dat is toch wel een fundamenteel verschil?

En mensen die je spreekt over het geloof, zijn vaak ook nieuwsgierig naar je levenswandel. En als je dan verschilt in levenswandel is dat wat onbegrijpelijk voor die mensen. Dus krijg je daar dan ook veel vragen over.
We hebben als christenen juist de opdracht om naar alle geboden Gods te leven. Iedere christen geeft daar weer anders uiting aan. Kan dat eigenlijk wel?

Dat kan, denk maar aan het stukje van Paulus over het eten van offervlees ;) Iemand die niet gelooft dat Jezus God is en dat Hij gestorven is voor onze zonden opgestaan is uit de dood noem ik geen christen meer... maar wat is alverzoening?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2005 22:52

Als iemand niet in de Godheid van Jezus gelooft is het lastig.... volgens mij is dat namelijk de kern van het christelijke geloof.... dat Jezus God was en naar de aarde kwam en ook mens werd om voor ons te doen wat wij niet kunnen: De schuld bij God betalen.

Als iemand dat wel gelooft... kun je denk ik gaan evangeliseren met zo iemand.... je kan dan het evangelie van de redding van Christus Jezus brengen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 14 jan 2005 13:39

Ja, okee. Maar ik denk dat je wel meer steun hebt aan elkaar als je een beetje dezelfde achtergrond en opvattingen deelt, als je samen gaat evangeliseren. Dan kom je in een gesprek niet voor verrassingen te staan.

Lalage: alverzoening is dat gedachte dat Jezus voor iedereen is gestorven, en voor iedereen de zonden te betaald heeft. Je hoeft Hem alleen maar te erkennen als je persoonlijke Verlosser.
Vanuit deze gedachte benader je de mensen wel iets anders als je gaat evangeliseren.
Ikzelf deel deze gedachte zelf niet. Ik geloof namelijk dat de Heere Jezus alleen voor de uitverkorenen de zonden werkelijk heeft betaald. (Anders zou Hij voor vele mensen 'voor niks' betaald hebben)
Maar wij weten niet wie er uitverkoren zijn, dat is verborgen voor ons. Maar God zegt in Zijn Woord dat iedereen die in Christus gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven heeft. (geopenbaard)
Maar goed, het gaat denk ik te ver om hierover een hele discussie te beginnen. Is vast wel eens aan de orde geweest op dit forum.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2005 11:49

Perpetua, met zo'n visie zou ik niet goed kunnen evangeliseren. Dan is het zo van: Jezus is gestorven voor de zonden van sommige mensen, maar misschien niet voor die van jou, want misschien ben je wel niet uitverkoren.... Lekkere boodschap heb je dan. Ik vertel liever dat Jezus van elk mens houdt, omdat elk mens naar het beeld van God is geschapen.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 15 jan 2005 13:37

Wacht ff, zo bedoel ik dat niet...
Allereerst zou ik dat nooit kunnen zeggen, want met het feit dat er uitverkorenen zijn, kun je niet werken, want je weet simpelweg niet wie dat zijn. Verborgen voor ons.
Maar wat wel geopenbaard is voor ons, is de opdracht om ons te bekeren tot God. En God zegt Zelf: wie Mij zoekt, zal Mij vinden (Spreuken 8:17). En op talloze andere plekken in de Bijbel zegt God dat wie zich tot Hem wenden zal, behouden wordt.

Ik vertel liever dat Jezus van elk mens houdt, omdat elk mens naar het beeld van God is geschapen.

Ik denk dat je mensen de waarheid moet vertellen. Het is waar dat elk mens naar Gods Beeld is geschapen, maar dat Beeld zijn we kwijt geraakt door de zondeval.
De kern van de boodschap van het Evangelie is toch redding en behoud in Christus voor verloren zondaren?
Bij ons in de kerk wordt er vaak gewezen op drie hoofdstukken die deze kern heel goed weergeven. Dat zijn: Genesis 3, Johannes 3 en Romeinen 3. Als je deze hoofdstukken naleest zie je zo goed hoe groot de Liefde van God is, namelijk dat Hij mensen redden wil die eigenlijk midden in het verderf liggen. Die het helemaal niet waard zijn.

Aan de hand van die drie kernachtige hoofdstukken zou ik die boodschap aan mensen willen vertellen.

Die gezond zijn, hebben de Medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn. Kan zo snel even niet vinden waar dit staat...
Dus met andere woorden: als mensen niet weten dat ze midden in het verderf liggen, waarvoor zouden ze zich dan tot Jezus wenden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2005 15:11

En tot wie richtte Jezus zich toen Hij dat zei? Tot de Farizeeen die zeiden: U eet en drinkt en gaat om met hoeren en tollenaars. Daarop zei Jezus: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig maar wie ziek zijn. Die mensen die ziek zijn en een heelmeester nodig hebben, daarmee doelde Jezus juist op die mensen die midden in het vederf liggen. Als mensen dat niet, zeg het ze dan. Dat deed Jezus ook!

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 17 jan 2005 11:37

Bedankt voor de aanvulling!

Terug naar “Archief”