Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 21:59

Annemieke86 schreef:
fraternoster schreef:
Annemieke86 schreef: Maandag is de eerste dag van de week.

:shock: Zondag bedoel je...

Oh ja :oops: :oops: Ja maar God zegt: Hij rustte op de Zevende Dag. Is dat dan de Zaterdag?

In onze weekindeling is zaterdag de 7e dag en zondag de eerste dag van de week. Deze weekindeling is ook gebaseerd op de Bijbel, want voordat de christelijke tijdtelling in Europa werd ingevoerd kende men o.a. weken van 10 dagen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jan 2005 18:48

Annemieke86 schreef:
fraternoster schreef:Maandag is de eerste dag van de week.

:shock: Zondag bedoel je...

Oh ja :oops: :oops: Ja maar God zegt: Hij rustte op de Zevende Dag. Is dat dan de Zaterdag?[/quote]

In onze weekindeling is zaterdag de 7e dag en zondag de eerste dag van de week. Deze weekindeling is ook gebaseerd op de Bijbel, want voordat de christelijke tijdtelling in Europa werd ingevoerd kende men o.a. weken van 10 dagen.[/quote]

Dus eigenlijk is de rustdag op zaterdag. Waarom stelden wij dat bij naar zondag dan?
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2005 18:51

ze veronderstellen dat Jezus op de zondag is opgestaan.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 jan 2005 20:23

zou het niet zo wezen dat er na zes dagen arbeid een dag voor rust en bezinning bedoeld is en dat het eigenlijk niet uitmaakt welke dag dit is ?

zes dagen zult gij arbeiden !

in zes dagen schiep ... en ruste op de zevende !

:D :!:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 jan 2005 20:30

brammetje schreef:zou het niet zo wezen dat er na zes dagen arbeid een dag voor rust en bezinning bedoeld is en dat het eigenlijk niet uitmaakt welke dag dit is ?

Waarom zegende G-d Himself die dag (sjabbath) dan???? (Gen.2:2,3; Ex.20:11). Wie wil die dag bewust ontweiden die G-d Zelf zegende! Laat hem komen! en vertel mij waar staat dat Hij de zegen van die dag ophief! Wakker worden!

Sam

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 jan 2005 20:39

Divrei Shmuel schreef:
brammetje schreef:zou het niet zo wezen dat er na zes dagen arbeid een dag voor rust en bezinning bedoeld is en dat het eigenlijk niet uitmaakt welke dag dit is ?

Waarom zegende G-d Himself die dag (sjabbath) dan???? (Gen.2:2,3; Ex.20:11). Wie wil die dag bewust ontweiden die G-d Zelf zegende! Laat hem komen! en vertel mij waar staat dat Hij de zegen van die dag ophief! Wakker worden!

Sam

zo ken ik er wel meer uit het ot --- echter wakker ben ik . de schriftgeleerden zaten er met hun wetjes en regels toch wel behoorlijk naast . maar goed zaterdag ok . is de zaterdag wel de zaterdag gelijk aan de ot zaterdag ?
of was het de zevende dag die zaterdag . en heiligde ( zette Hij deze dag appart ) zodat er een rust dag was ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 jan 2005 20:42

brammetje schreef:zo ken ik er wel meer uit het ot --- echter wakker ben ik . de schriftgeleerden zaten er met hun wetjes en regels toch wel behoorlijk naast . maar goed zaterdag ok . is de zaterdag wel de zaterdag gelijk aan de ot zaterdag ?
of was het de zevende dag die zaterdag . en heiligde ( zette Hij deze dag appart ) zodat er een rust dag was ?
Dit zijn niet de wetten en regels opgesteld door de Schriftgeleerden, en de week is in het Jodendom niet gewijzigd!
Overigens was mijn rede net niet speciaal tegen jou bedoeld brammetje, meer in het algemeen. Wat je schreef zag ik wel als aanleiding. In het 1000 jarige rijk zullen ook de volken de sjabbath moeten houden (Jes.66:23), maar nu (nog) niet!

Sam

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 jan 2005 20:48

Divrei Shmuel schreef:
brammetje schreef:zo ken ik er wel meer uit het ot --- echter wakker ben ik . de schriftgeleerden zaten er met hun wetjes en regels toch wel behoorlijk naast . maar goed zaterdag ok . is de zaterdag wel de zaterdag gelijk aan de ot zaterdag ?
Dit zijn niet de wetten en regels opgesteld door de Schriftgeleerden, en de week is in het Jodendom niet gewijzigd!
Overigens was mijn rede net niet speciaal tegen jou bedoeld brammetje, meer in het algemeen. Wat je schreef zag ik wel als aanleiding. In het 1000 jarige rijk zullen ook de volken de sjabbath moeten houden (Jes.66:23), maar nu (nog) niet!

Sam

met het laatste ben ik het wel eens . Maar dan regeert Hij als Koning der joden
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 jan 2005 20:55

brammetje schreef:met het laatste ben ik het wel eens . Maar dan regeert Hij als Koning der joden
Als je een aantal bladzijden terug leest zie je dat ik dat altijd al heb beweert:
Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de gojiem zich tot G-d bekeren, niet beroere; maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed. . . . Toen heeft het de gezanten en de oudsten, met de gehele gemeente, goed gedacht, enige mannen uit zich te verkiezen, en met Paulos en Barnabas te zenden naar Antiochie: namelijk Joedas, die toegenaamd wordt Barsabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broeders.
En zij schreven door hen dit navolgende: De gezanten, en de oudsten, en de broeders wensen de broeders uit de gojiem, die in Antiochie, en Syrie, en Cilicie zijn, zaligheid. Nadat wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; welken wij dat niet bevolen hadden; Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, enige mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulus. Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor den Naam van onzen Heer Jesjoea Masjiach. Wij hebben dan Joedas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen. Want het heeft de Heiligen Geest en ons goed gedacht, u geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien u uzelven wacht, zo zult u weldoen. Vaart wel. (Hand.15:19,20,22-29)
Maar van de heidenen, die geloven, hebben wij geschreven en goed gevonden, dat zij niets dergelijks zouden onderhouden, dan dat zij zich wachten van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij. (Hand.21:25)

Dit is dus wat geboden is aan de volken de rest is mogelijk optioneel:
Want Mosjeh heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elke sjabbath in de synagogen gelezen. (Hand.15:21)

Dus die 4 dingen die men moet onderhouden genoemd hebbende: daar valt de sjabbath niet onder! Dat de gemeente der gojiem zich later i.p.v. Jiesrael is gaan stellen en toen zich van allerlei aan Jiesrael geboden geboden op de hals heeft gehaald en vervolgen ter benadrukking eigenlijk ook weer niet Jiesrael te zijn weer is gaan schuiven met dagen en data: Sjabbath -> zondag; Pessach van 14 nisan (aviev) naar zondag, etc.
Behoefte aan correctie van deze onjuistheden behoeft dus niet 1 maar 2 stappen:
1 zondag is geen sjabbath
2 sjabbath is niet aan de volken geboden
Dat men vanuit obtioneel en verbondenheid met G-d [en gezondheid] sjabbath gaat houden daar Hij Zelf immers ook op de 7e dag der schepping rustte is voor de gojiem een vrijwillige (verstandige) zaak! maar nog niet verplicht.

Sam

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 jan 2005 21:01

Divrei Shmuel schreef:
brammetje schreef:met het laatste ben ik het wel eens . Maar dan regeert Hij als Koning der joden
Als je een aantal bladzijden terug leest zie je dat ik dat altijd al heb beweert:[quote]

ok ik zeg niet dat het niet zo is ? wat niet wil zeggen dat ik het met de huidige zaterdag of zondag zo eens ben .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 jan 2005 11:47

Hij rustte op de zevende dag. Daar is iedereen het met mij eens. Raar eigenlijk: de Joden vieren de Sabbath op zaterdag. Wij op Zondag omdat Jezus op Zondag is opgestaan. Als de Joden geloven dat Jezus is opgestaan,waarom vieren zij het dan ook niet op Zondag? :?
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 10:11

Annemieke86 schreef:
Hij rustte op de zevende dag. Daar is iedereen het met mij eens. Raar eigenlijk: de Joden vieren de Sabbath op zaterdag. Wij op Zondag omdat Jezus op Zondag is opgestaan. Als de Joden geloven dat Jezus is opgestaan,waarom vieren zij het dan ook niet op Zondag? :?

Omdat God nergens opdracht geeft op de zondag als rustdag te nemen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2005 10:17

Laat de Joden zich aan het gebod van de Sabbath houden :wink: wie zijn wij om hen dat te verbieden? dat is een beetje christelijke hoogmoed. nu geloof je in Yeshua en nu moet je varkensvlees eten nee je moet net zo als ons worden. nope dus.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 14:49

Yael schreef:Laat de Joden zich aan het gebod van de Sabbath houden :wink: wie zijn wij om hen dat te verbieden? dat is een beetje christelijke hoogmoed. nu geloof je in Yeshua en nu moet je varkensvlees eten nee je moet net zo als ons worden. nope dus.

Eigenlijk heel logisch :lol: Maar goed, het is best een interessante discussie. Zondag een rustdag, de week had ook op woensdag kunnen beginnen, dan ging misschien iedereeen op woensdag naar de Kerk :D
Afbeelding

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 26 jan 2005 16:23

Annemieke86 schreef:omdat Jezus op Zondag is opgestaan.

Staat niet in de bijbel [-(
..

Terug naar “Archief”