Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 01:21

jas schreef:Door het getheologiseer wat ze doen, ontkrachten ze hun eigen leer. De geestelijke doodstaat van de mens wordt door hun juist ontkend. Immers, ze vinden toch dat ze zoveel licht hebben dat ze zich over deze dingen een oordeel kunnen aanmatigen? Waar hebben ze dan dat licht vandaan? Als ze echt geestelijk dood waren, zouden ze dat toch niet kunnen weten?

Hehe, dat weten ze weer omdat De Grote Lichten hen dat vertellen. Hoe je kunt weten wie De Grote Lichten zijn als je geestelijk dood bent is natuurlijk vraag 2, maar dat weet je omdat De Grote Lichten het je vertellen. :) Kortom: net zo'n leuke circelredenering als "de bijbel is waar want het staat in de bijbel".

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 01:32

Aragorn schreef:
jas schreef:Door het getheologiseer wat ze doen, ontkrachten ze hun eigen leer. De geestelijke doodstaat van de mens wordt door hun juist ontkend. Immers, ze vinden toch dat ze zoveel licht hebben dat ze zich over deze dingen een oordeel kunnen aanmatigen? Waar hebben ze dan dat licht vandaan? Als ze echt geestelijk dood waren, zouden ze dat toch niet kunnen weten?

Hehe, dat weten ze weer omdat De Grote Lichten hen dat vertellen.

Er is toch ook geloof nodig om te geloven dat je geestelijk dood bent? Maar als ze echt geloven dat ze geestelijk dood zijn, hebben ze een reden te meer om tot Christus te gaan. Het komt er dus eigenlijk op neer dat ze niet geloven dat ze geestelijk dood zijn en dat dus al dit redeneren hierover voortkomt uit geestelijk doden die denken dat ze leven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 12 jan 2005 06:42

jacobH schreef:Als je ECHT bekeerd wilt worden dan zal dat ook zeker gebeuren. Dus het loont weldegelijk om ondanks alle voorwaarden die je mist tot Christus te gaan. En als je dat niet doet is dat niet op de schuld van het uitblijven van Gods genade. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH DAT IS EIGENSCHULD. Ik verfoei zulke schijnbaar vrome uitspraken Caprice.

Voor de rest ben ik het met je eens,

maar waar denk je deze gedachte in mijn bericht te zien?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 jan 2005 08:01

caprice schreef:
jacobH schreef:Als je ECHT bekeerd wilt worden dan zal dat ook zeker gebeuren. Dus het loont weldegelijk om ondanks alle voorwaarden die je mist tot Christus te gaan. En als je dat niet doet is dat niet op de schuld van het uitblijven van Gods genade. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH DAT IS EIGENSCHULD. Ik verfoei zulke schijnbaar vrome uitspraken Caprice.

Voor de rest ben ik het met je eens,

maar waar denk je deze gedachte in mijn bericht te zien?

oh het is geen aanval op jou in het bijzonder.

Iemand die onbekeert is, en dat ook van zichzelf heel goed weet. Moet zijn mond houden dat de genade van God zo bijzonder is dat Hij geestelijk dode mensen opwekt. DAt is is mijn punt. Want een onbekeerde kan daar dan heerlijk mee verder gaan. (of wanhopig, dat kan helaas ook.) Je kan pas goed over Gods genade spreken als je die zelf ervaren hebt. Het is aanmatigend iets over de kwaliteit van wijn te zeggen als je een geheelonthouder bent. En dat is ook met God zo. Je snapt pas wat genade is als je dat ook daadwerkelijk heb ervaren. En dan pas kan je ook iets zinnigs zeggen over de uitverkieizing. Voor de bekering is het allemaal kletskoek. Daavoor heb je slechts de opdracht tot bekering. En ik zou maar zeggen, ben je al begonnen. De Hel komt elke dag weer dichter bij. Als iemand lijkt te verdrinken gaat de drenkeling ook niet zitten wachten of God zijn genade wel of niet wil schenken.

Maar je bent gelijk aan Judas en Ezau als je je verschuilt achter de uitverkiezing. Ga nou niet zeggen dat God voor deze mensen geen werk heeft verricht. Nee, ze minachten het evangelie. wees gewoon zo eerlijk mensen. En dat we dat met z'n alle doen in de gg hoor ik nog maar zeer zelden. Terwijl God nergens anders dan over zulke zonden het meest verbolgen is.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

try

Berichtdoor try » 12 jan 2005 09:41

Om aan te sluiten bij deze discussie, heb ik hieronder een citaat van ds. L. Huisman van de Gereformeerde Gemeenten.
Het komt uit een preek over Rom. 8:3-4, die in de bundel Wet en Evangelie is opgenomen. (http://www.dshuisman.nl):

"Hoe komt het toch, geliefden, dat velen onder ons week aan week zo trouw onder de prediking van het evangelie komen en toch nog ongelovige mensen zijn, vervreemd van de gerechtigheid, die redt van de dood? Velen zijn door onderwijs en prediking zo ver gebracht, dat ze toch begeren bekeerd te worden; begeren om zalig te mogen worde. Zo zijn er velen die leven met de bede in hun hart: Heere, opent U toch Uw Woord en open toch mijn hart, laat me niet verdwalen, grijp me toch vast, houdt me toch staande, bekeer me toch tot U!
Hoe komt het toch dat we jaar na jaar zo onder de prediking van het Woord komen en dan nog, tot op dit ogenblik, onbekeerd zijn? Ach geliefden, ik zal u niet lang ophouden, ik zal het u aanstonds zeggen. U begint altijd bij het verkeerde eind; u denkt namelijk zo: als u uw verlorenheid enigszins ziet en het Woord van God gelooft dat u zonder wedergeboorte het Koninkrijk der hemelen niet kan binnengaan, dan verontrust dat uw geweten. En met uw verontrust geweten staat u op in eigen kracht en u probeert uw leven te verbeteren; u probeert ernstiger te leven; u probeert meer de zonde tegen te staan; u probeert hartelijker te bidden; u neemt u voor indringender uw hart na te speuren om het kwade te weren en het goede te doen. En zo bent u jaar en dag bezig. Op het laatst wordt u er moedeloos van en zegt u: er komt toch niets van terecht, ik heb al zolang gebeden en ik heb al zo dikwijls geschreeuwd en ik heb de Heere al zo dikwijls gesmeekt om bekering, jaar en dag. God wil mij toch niet hebben. lk zal er wel niet bij horen; ik zal wel voor eeuwig verdoemd zijn. U laat de moed zinken, u houdt u nog wel een beetje aan de sleurdienst, u wilt nog niet breken voor uw vrouw en voor uw kind, voor uw man, maar diep in uw hart hebt u afscheid genomen van God.
En hoe komt dit nu? Waarom wandelt u op deze ellendige weg die naar de eeuwige duisternis leidt? Wel, het komt doordat u de zaken verkeerd ziet en u radikaal aan de verkeerde kant staat en dat u alles wat u doet met een verkeerd oogmerk doet. In plaats dat u, wanneer uw geweten u beschuldigt en wanneer u de verlorenheid van uw leven, de radicale mislukking van uw bestaan ziet, zoekt naar een gerechtigheid die hoger is dan de gerechtigheid van uw werken, zoekt naar de gemeenschap van de Heere Jezus Christus, uw eigen gerechtigheid zoekt op te richten door de werken van de wet. En nu kunt u daar natuurlijk goedkoop afkomen door te zeggen: ja, zo is een natuurlijk mens nu eenmaal. Nu, dan bent u er weer uit. We kunnen er ook goedkoop afkomen door te zeggen: ja, Jezus? Wat praat u mij van Jezus? Die is toch een verborgen Persoon voor onbekeerde mensen? Zo bent u er weer uit en zo kunt u toch weer rustig doorslapen en de schuld op God blijven werpen. Maar zo komt u niet klaar voor Gods aangezicht. U zou gelijk hebben als Jezus niet gekomen was. Jezus zegt: als Ik niet gekomen was en tot u gesproken had, dan zou u een verontschuldiging hebben voor uw ongeloof. Maar nu Ik gekomen ben, nu Ik mezelf aan u geopenbaard heb, nu Ik gezegd heb: Ik ben uw heil alleen! nu blijft er na de verwerping van Mij geen slachtoffer meer over voor de zonde. Onthoudt dat goed! Dan zult u straks te horen krijgen: dezen die niet gewild hebben dat Ik, Jezus, Koning over hen zij, werp ze uit in de buitenste duisternis. Omdat u niet gewild hebt, dat Ik dat deed, wat uzelf tot in eeuwigheid niet meer kunt. En daarom, buig uw hoofd, buig uw hart op deze dag en bid om de verlichting van Gods Geest, opdat u zich tot God bekeren mocht en eens bij het rechte eind zou mogen beginnen. Bij dat eind, waar Gods Geest zondaren brengt. Om daar te beginnen en daar de genade te mogen verkrijgen, die redt van de dood."

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 jan 2005 09:56

jacobH schreef:Het is aanmatigend iets over de kwaliteit van wijn te zeggen als je een geheelonthouder bent. En dat is ook met God zo.
:mrgreen: Amen!

Waarom zou je geheelonthouder blijven? Neem en drink, het kost niets! Het mag echt... nog sterker: het moet!

:arrow: Soms denk ik wel eens, had het maar wel wat gekost, dan hadden alle mensen wel willen betalen...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 jan 2005 22:13

mooi stukje van try. Ik denk dat de meeste mensen idd snel afhaken als het allemaal niet lukt. Als alles verkeerd gaat en God niet verhoord. (God verhoord altijd --> Als je niet verhoord wordt, is dat je eigen schuld, niet Gods schuld. Je wilt dan waarschijnlijk zelf niet)

Zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan! Gods beloften, om op te pleiten!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 13 jan 2005 15:32

frekje schreef:mooi stukje van try. Ik denk dat de meeste mensen idd snel afhaken als het allemaal niet lukt. Als alles verkeerd gaat en God niet verhoord. (God verhoord altijd --> Als je niet verhoord wordt, is dat je eigen schuld, niet Gods schuld. Je wilt dan waarschijnlijk zelf niet)

Zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan! Gods beloften, om op te pleiten!

God verhoort altijd? Dus God is aan ons gebonden? Als wij God iets vragen wat we echt willen, moet God het dus geven? God verhoort lang niet altijd, omdat Hij het zelf beter acht dat het niet verhoord wordt.

En de conclusie zoek Hem dan, want Hij is te vinden. Klopt, en er wordt opengedaan is geen belofte om op te pleiten! Daar kun je pas op pleiten als je echt daadwerkelijk bekeerd bent.

Maar het gaat me vooral om het eerste. Over de gebondenheid van God.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2005 15:38

God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord daarop mag je pleiten.
Wie zoekt die vindt staat er wie klopt zal opengedaan worden. ik zie er geen twijfel in dat God doet wat Hij belooft. Want wie zoekt en klopt heeft dat niet van zn eigen.

overigens schreef je zelf ook 1 x verhoort met een d. :wink:

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 13 jan 2005 15:42

Yael schreef:God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord daarop mag je pleiten.
Wie zoekt die vindt staat er wie klopt zal opengedaan worden. ik zie er geen twijfel in dat God doet wat Hij belooft. Want wie zoekt en klopt heeft dat niet van zn eigen.

Als het inderdaad niet uit jezelf komt, dat zoeken en dat kloppen, dan mag je pleiten. Maar God hoeft dan nog niet te verhoren als Hij vindt dat iets beter is voor je. Maar dat is trouwens het waarom van het Godsbesluit proberen te begrijpen. En dat kunnen we beter niet proberen.

(wordt verhoord, slimmerik :P )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2005 15:47

Absoluut schreef:Als het inderdaad niet uit jezelf komt, dat zoeken en dat kloppen, dan mag je pleiten. Maar God hoeft dan nog niet te verhoren als Hij vindt dat iets beter is voor je. Maar dat is trouwens het waarom van het Godsbesluit proberen te begrijpen. En dat kunnen we beter niet proberen.

(wordt verhoord, slimmerik :P )

ha ha ok :mrgreen: :oops: had ik nu maar niks gezegt :wink:

dat zoeken en kloppen komt nooit uit jezelf (er is niemand die God zoekt staat ergens in de psalmen). God verhoort dat wel omdat Hij dat simpelweg belooft heeft. 8) Waarom zou Hij Zijn eigen werk laten verdorren?
Maar in het normale leven zijn er idd dingen waarom je bidt maar die God niet verhoort of niet gelijk verhoort idd omdat dat beter voor je is, maar of dat in het geestelijke leven met beloften uit Gods Woord ook geldt is volgens mij een ander verhaal. Als je werkzaam gemaakt wordt met een belofte dan is het God voor leugenaar houden als je oook niet gelooft dat Hij het vervullen wil. In Jezus de Messias zijn Gods belofte ja en amen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 15:48

Absoluut schreef:
Yael schreef:God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord daarop mag je pleiten.

Als het inderdaad niet uit jezelf komt, dat zoeken en dat kloppen, dan mag je pleiten. Maar God hoeft dan nog niet te verhoren als Hij vindt dat iets beter is voor je. Maar dat is trouwens het waarom van het Godsbesluit proberen te begrijpen. En dat kunnen we beter niet proberen.

Waar staat dat, dat alleen bekeerden Zijn Woord moeten geloven?
En waar staat dat dat je niets uit jezelf mag doen? Er staat bekeert u
De bekering is iets wat de mens doet, de wedergeboorte is iets wat God doet. Dat is voluit de Bijbelse leer. En achteraf terugkijkend zul je zien dat God het geweest is die met alles begon.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2005 15:53

Klopt, en er wordt opengedaan is geen belofte om op te pleiten!

Geen belofte om op te pleiten, maar een oproep om tot God te gaan! Als jij tot God gaat, bij Hem aanklopt, dan ZAL Hij opendoen. God is geen man dat Hij liegen zou!

En Absoluut, als jij dan niet komt, dan is dat jouw probleem, aan God ligt het niet, want Hij heeft nog zo gezegd dat Hij ZAL opendoen als je komt.

Kun je niet komen? Of wil je niet komen? Waarom zou je sterven?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 15:57

TheKeimpe schreef:

Geen belofte om op te pleiten, maar een oproep om tot God te gaan! Als jij tot God gaat, bij Hem aanklopt, dan ZAL Hij opendoen. God is geen man dat Hij liegen zou!

En Absoluut, als jij dan niet komt, dan is dat jouw probleem, aan God ligt het niet, want Hij heeft nog zo gezegd dat Hij ZAL opendoen als je komt.

God eist niets wat wij niet kunnen. Daarom is de genade ook helemaal gratis. letterlijk. Pro Deo.

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 13 jan 2005 16:10

jas schreef:
TheKeimpe schreef:

God eist niets wat wij niet kunnen. Daarom is de genade ook helemaal gratis. letterlijk. Pro Deo.

Maar wel iets wat we gekund hebben. We konden ons aan Gods geboden houden, maar we wilden niet meer.

Terug naar “Archief”