Is overgewicht zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Is overgewicht zonde?

Berichtdoor Korsiaan » 04 okt 2002 11:04

Is overgewicht zonde?

Ik heb het met nadruk NIET over overgewicht veroorzaakt door ziektes o.i.d., maar overgewicht door overdaad!

Kunnen mensen met overgewicht ambtsdrager zijn?
Kunnen mensen met overgewicht aan het Heilig Avondmaal?
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

The Menace
Mineur
Mineur

Re: Is overgewicht zonde?

Berichtdoor The Menace » 04 okt 2002 18:05

Korsiaan schreef:Is overgewicht zonde?

Ik heb het met nadruk NIET over overgewicht veroorzaakt door ziektes o.i.d., maar overgewicht door overdaad!

Kunnen mensen met overgewicht ambtsdrager zijn?
Kunnen mensen met overgewicht aan het Heilig Avondmaal?

Pfff... moeilijke kwestie. Ik denk zeker dat overgewicht door overdaad zonde is.
Overdaad is niet goed te praten en het is nog slecht voor je lichaam ook.

Het is wel heel moeilijk om een grens te trekken. Er zijn ook mensen die heel overvloedig eten en drinken maar geen grammetje aankomen.
En met hoeveel kilo spreken we van overgewicht?!?

Om nou gelijk te zeggen dat zulke mensen geen ambstdrager kunnen zijn of niet aan het Heilig Avondmaal mogen gaan vind ik wel heel moeilijk.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 04 okt 2002 18:36

Leg eerst maar eens goed uit wat overdaad is. Heb je iemand die overgewicht heeft wel eens horen zeggen dat hij overdaad gepleegd heeft?

Tis echt niet zo makkelijk volgens mij.....
Refoweb is van ons allemaal :p

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 okt 2002 18:30

Is iemand met overgewicht een groter zondaar dan iemand met een normaal gewicht, die toch evenveel eet als eerstgenoemde?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2002 20:56

Afgezien van het feit dat overgewicht door overdaad wat lastiger vast te stellen en te definiëren is, gata het om gedrag dat de gezondheid schade berokkent.

Als je vindt dat rokers om die reden geen ambtsdragers mogen zijn, moet je hier principeel dezelfde keuze maken. Slechts op praktische gronden kun je 'afzien van vervolging'.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 06 okt 2002 22:06

Ik denk dat je zo wel heel ver kunt gaan....waarom zouden ambtsa=dragers niet wat dikker mogen zijn??? T zijn ook "gewoon" mensen.... Zonde...mwah, als je elke dag een big mac naar binnen schrokt...ja. Maar je hebt ook mensen die er veel aanleg voor hebben...tsja, pech dan toch!

Maargoed, ik denk dat je zo heel ver kunt gaan. Dan kun je t ook van drinken en andere levensstijlen bedenken.... Niemand is perfect, ook een ambtsdrager niet!

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 07 okt 2002 21:28

Je moet jezelf ook niet afspiegelen tegen een ambstdrager. Je hebt van binnen ook nog stemmetjes hoor :wink:

Mary
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mary » 08 okt 2002 08:03

Liesl schreef:Je moet jezelf ook niet afspiegelen tegen een ambstdrager. Je hebt van binnen ook nog stemmetjes hoor :wink:

Ben ik het mee eens Liesl! Maar waarom wordt dit niet toegepast bij het topic 'is roken zonde?' :?:
thinking of you....

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 08 okt 2002 10:00

Daar geldt voor mij hetzelfde principe hoor Mary

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 okt 2002 10:57

Tja, ik denk dat je het zo moet zijn dat wat een ambtsdrager niet mag, dat je dat zelf ook niet mag. Of mag een 'gewoon' mens wel zondigen en een ambtsdrager niet?
Waarom lichten we juist een aspect van ons leven eruit om dat te beoordelen? Welke onderwerpen gaan er nog meer volgen?
Hiermee wil ik aangeven dat ik bang ben dat er na dit topic nog velen gaan volgen in deze trend. Zoals: mag je te hard rijden, en mag je dan nog ambtsdrager zijn etc.

We weten allemaal toch dat leven in overdaad niet goed is. Maar we moeten ook bedenken dat genieten een bijbels gegeven is! Lees ter info het boek Prediker.

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 08 okt 2002 14:07

Waar het om gaat is het volgende!
In Nederland zijn er veel mensen die zichzelf gewoon ziek eten.
Ik denk dat dit een vorm van overdaad is waartegen we moeten strijden!
Misschien kunnen we beter ietsje minder eten en het geld wat we daardoor overhouden aan arme landen schenken!

Overigens verbaast het me dat de reacties erg verschillen met de roken discussie.....terwijl ovcergewicht èèn van de grootste veroorzakers is van hart en vaatziekten en dus levensverkortend is, net als roken!

Misschien is dit een gevoeliger punt aangezien dit in reformatorische gezindten diep doorgedrongen is!

Of zie ik het helemaal verkeerd?
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 okt 2002 14:13

uuummm, nou dat vraag ik me sterk af!! Of er in de reformatorische gezinten meer mensen met overgewicht zijn?? Tis mij nooit opgevallen eigenlijk!!!
Zij er onderzoeken naar gedaan?? :D

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 okt 2002 14:17

of overgewicht zonde is weet ik niet. Maar matigheid is een deugd...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 08 okt 2002 15:38

korsiaan, wat bedoel jij met:
Misschien is dit een gevoeliger punt aangezien dit in reformatorische gezindten diep doorgedrongen is!

verder het volgende: ik ben ook wel een beetje bang dat er nu allerlei discussies gaan komen over allerlei zonden, zie reactie keimpe.
Ook denk ik dat het niet goed is om bij alles gelijk af te vragen: mag je dan wel ambstdrager zijn??? Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.

Wel denk ik dat een bourgondische levensstijl (of je daar nu dik van wordt of niet) zondig is. Later wellicht meer reactie hierover.

tweetie

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 08 okt 2002 15:46

Dat lijkt mij niet aan ons om over zulke dingen te oordelen.
Is roken ook niet overdaad? Mogen mensen die roken aan het avondmaal? En mensen met anorexia? Hoe zit dat dan? Moeten wij ineens gaan beslissen wie er wel en niet aan het avondmaal mogen? Het lijkt mij een kwestie tussen die persoon en God.

Ieder mens is zondig, misschien iedereen op een verschillende manier. Elke ambtsdrager is dus ook zondig...

Terug naar “Archief”