Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 jan 2005 19:54

TheKeimpe schreef:NIET WEER :!:

Bis repetita terrent! O tempora, o mores! :shock:

Ik krijg een beetje het idee dat beide kampen andere vijanden bevechten. Kamp KRAS is tegen het afkeuren van welke vorm van uitgaan dan ook en kamp JA is tegen het goedkeuren van slechte vormen van uitgaan (zoals het al slempend zich bedienen van godslasterlijke taal en anderszins onbetamelijke uitlatingen of bewegingen). Toch?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 20:50

TheKeimpe schreef:Hmm,
bovenstaande gaat behoorlijk offtopic, allemaal steunbetuigingen...

Volgens mij bestaat er een onoverbrugbare kloof tussen de beide partijen, maar laat dit nu niet (weer *ZUCHT*) uitmonden in de gebruikelijk mopper- en scheldpartijen.

Goed:
- Afat en Jas (en anderen) vinden uitgaan zondig
- Kurtyo en aanverwanten niet
- De toon lijkt grimmiger te worden, de argumenten worden opgeborgen, het persoonlijk venijn uit de kast gehaald.

Hoeveel topics verzanden zo?

NIET WEER :!:

En ik doe nog wel zo m'n best om het woest en redeloos gediert' niet gelijk te worden! :o :P

Maar je hebt gelijk, laten we de emoties, beschuldigingen en insinuaties eens achterwege laten..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2005 22:42

Aragorn schreef:
Alexandra schreef:
Aragorn schreef:Ik denk dat het belangrijk is om hier in gedachten te houden met welke instelling je naar de kroeg gaat. Zoals ondertussen duidelijk blijkt was het bij jou onderdeel van een heel leven dat niet is zoals je het nu zou willen. Daarom associeer je de kroeg met slechte intenties, zondige begeerten, etc. etc. Een beetje hetzelfde als Johan Vreugdenhil met de muziek. Maar het misschien verstandig om te beseffen dat dat voor andere mensen die er niet zo'n verleden op na houden wbt uitgaan weleens heel anders kan liggen..

Er zijn mensen die op zaterdagavond bij een houseparty gaan evangeliseren. Eerst proberen ze de mensen er vandaan te houden, daarna vangen ze ze op als ze eruit komen. Heel schokkend wat ze daar te horen krijgen, wat voor grip de duivel heeft op die mensen.
Dát is evangeliseren! Dat is even niet aan jezelf denken, maar aan je naasten en aan hun zaligheid! Zouden ze dan maar gewoon naar binnen moeten gaan, meehousen en drugs gebruiken, ondertussen mensen aanhouden en boven de herrie van de muziek uit proberen te komen om een gesprek over Christus te gaan beginnen?! Dat slaat toch nergens op!

Natuurlijk is een houseparty anders dan een kroeg. Maar ik denk niet dat je je slagingskans verhoogt als je voor de gezelligheid gaat, onder het mom dat Jezus overal zijn rekruten moet hebben.

Hm, misschien ben ik het vergeten te zeggen, maar het feit dat je in de kroeg ook over God kunt praten en genoeg mensen dat ook doen betekent niet dat evangelisatie je eerste doel is om er te komen. In dat geval zou je idd zo'n naar-house-team moeten joinen ofzo. Je komt er in de eerste plaats om te ontspannen, voor de gezelligheid, sociale contacten, etc. Ik heb willen betogen dat dat zeker niet uitsluit dat daar goede gesprekken ontstaan en het helemaal niet per definitie zo is dat het in de kroeg 1 groot Sodom is waar je als christen niet kunt komen.

Inderdaad... maar ontspannen en evangeliseren kan best samengaan.... hoewel dat niet mijn eerste reden is om naar de kroeg te gaan... want dan kan ik namelijk net zo goed voor de kroeg gaan staan of naar de Bijenkorf gaan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 23:53

Even los van of uitgaan wel of niet mag, vind ik een ander aspect wat in de hele discussie niet naar voren komt.
Dat is Gen. 3:15;
"Ik zal vijandschap zetten".
Twee k(K)ampen, twee k(K)oninkrijken, twee v(V)orsten. De hele mensheid is daarin verdeeld.
Waar rekenen wij ons bij?
Dat woord vijandschap is niet wat velen passend vinden bij de 'lieve' God, het past ook niet bij de alg. verzoeningsleer, en het past ook niet bij een levenswijze die identiek is aan die van de gemiddelde wereldburger.
Uit het zaad van welke v(V)ader zijn wij?
In welk kamp bevinden we ons in de bioscoop?
En in de kroeg?
En in de kerk?
En op het werk?
Waar blijft de strijd die besloten ligt in dat ene woord: Vijandschap!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jan 2005 03:32

Ik snap je punt van die twee kampen en kan me er wel in vinden. Ik denk echter dat je de grens daartussen niet kunt trekken tussen kerk en kroeg, die loopt er dwars doorheen. In de kerk is de duivel ook actief en in de kroeg God ook.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 08:09

Aragorn schreef:Ik snap je punt van die twee kampen en kan me er wel in vinden. Ik denk echter dat je de grens daartussen niet kunt trekken tussen kerk en kroeg, die loopt er dwars doorheen. In de kerk is de duivel ook actief en in de kroeg God ook.

Ok, maar dan hebben we tenminste iets zinnigs om over te praten. Idd wilde ik hiermee niet zeggen dat men zich in de kerk in het juiste kamp bevindt. Goed opgemerkt van jou. Je wordt nog eens recht in de leer. :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 08:25

Niet weer ... inderdaad; gewoon een slotje? Het schijnt dat de kampen van de kwade en goede machten het toch niet eensch zullen worden, waarom dan een discussie openhouden? Alleen om te zeggen "dit is mijn mening, en dit de mijne?"?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 11:11

Raido schreef:waarom dan een discussie openhouden? Alleen om te zeggen "dit is mijn mening, en dit de mijne?"?

nee, dat is alleen aan jou voorbehouden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 11:16

Ik denk gewoon dat we onze eigen mening niet moeten opdringen of de goed/kwaadheid van andermans mening beoordelen, het gaat erom hoe je er zelf mee omgaat. Ik kan naar een kroeg, ik kom er haast nooit, dat er mensen zijn die niet naar een kroeg kunnen of gaan, perfect, maar ik kan er wel naar toe...

Ik bedoel gewoon dat we onze meningen naast elkaar moeten laten leven, en dat discussie met betrekking tot dit onderwerp in mijn ogen enigszinds nutteloos, wat wil je met de discussie bereiken? De meningen zijn duidelijk wat wil je dan nog meer?

p.s. je is algemeen bedoel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 11:24

Raido schreef:Ik denk gewoon dat we onze eigen mening niet moeten opdringen of de goed/kwaadheid van andermans mening beoordelen, het gaat erom hoe je er zelf mee omgaat. Ik kan naar een kroeg, ik kom er haast nooit, dat er mensen zijn die niet naar een kroeg kunnen of gaan, perfect, maar ik kan er wel naar toe...

Ik bedoel gewoon dat we onze meningen naast elkaar moeten laten leven, en dat discussie met betrekking tot dit onderwerp in mijn ogen enigszinds nutteloos, wat wil je met de discussie bereiken? De meningen zijn duidelijk wat wil je dan nog meer?

p.s. je is algemeen bedoel.

Wel, het is helemaal niet belangrijk wat wij er zelf van vinden, maar wat de Heere er van vindt. En ik zou Hem in elk geval in de kroeg niet graag tegenkomen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 11:44

Inderdaad... alleen heb jij vast een ander beeld van kroeg dan ik ;-)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 12:14

Raido schreef:Inderdaad... alleen heb jij vast een ander beeld van kroeg dan ik ;-)

Dat weet ik niet. Ik ken niet één kroeg, ik ken er honderden. Maar daar is er in elk geval niet één bij waar ik nog naar toe zou willen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 12:17

Inderdaad, dat heeft te maken met wat voor gedachten je hebt bij wat je daar toen gedaan hebt. Ik heb dat persoonlijk niet, ik ben als zeg ik het zelf nog maar een keer in een echt fout café of kroeg geweest, ik heb geen verkeerde herinnering aan een kroeg, maar bijvoorbeeld wel aan een strand in de zomer, daar voel ik me dus niet thuis en daar kan ik God niet ontmoeten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jan 2005 12:23

jas schreef:
Aragorn schreef:Ik snap je punt van die twee kampen en kan me er wel in vinden. Ik denk echter dat je de grens daartussen niet kunt trekken tussen kerk en kroeg, die loopt er dwars doorheen. In de kerk is de duivel ook actief en in de kroeg God ook.

Ok, maar dan hebben we tenminste iets zinnigs om over te praten. Idd wilde ik hiermee niet zeggen dat men zich in de kerk in het juiste kamp bevindt. Goed opgemerkt van jou. Je wordt nog eens recht in de leer. :D

O-oh, recht in de leer? :o :mrgreen:

Maar laten we de consequentie dan ook gelijk iets verder trekken: de kerk is niet per definitie het goede kamp; de kroeg is niet per definitie het slechte kamp. Het gaat inderdaad om wat God er van vindt, en niet om de vraag of jas nog weleens in een kroeg zou willen terugkomen. :wink:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 jan 2005 13:06

Raido schreef:Inderdaad, dat heeft te maken met wat voor gedachten je hebt bij wat je daar toen gedaan hebt.

Precies. Zoals Paulus schrijft: "De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden." En: "Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein."

Terug naar “Archief”