Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 22:07

Marnix schreef: dat was een ander verbond Lees Hebreeen 8 tot 10 maar even.... over het nieuwe verbond door Christus Jezus.

Als het nog steeds hetzelfde verbond is, laat jij je dan ook besnijden? Dat hoorde bij dat verbond, evenals de offerwetten etc, tempelbezoek etc.

Onzin. Het verbond is hetzelfde, maar de beschikking is anders. De doop is (i.i.g. voor de heidenen) in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ergo: kinderdoop is Bijbels. En als het goed is is die doop wezenlijk hetzelfde als de volwassendoop.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 23:00

Handelingen 8 met de Moorman laat wat anders zien. eerst geloof dan doop. dat is mi. de Bijbelse volgorde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:09

Yael schreef:Handelingen 8 met de Moorman laat wat anders zien. eerst geloof dan doop. dat is mi. de Bijbelse volgorde.

Maar dat komt omdat de Moorman ook als volwassene tot geloof gekomen is. Je kunt van hem niet zeggen dat hij op het erf van het verbond geboren is. Er was dus geen andere mogelijkheid dan volwassendoop.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 23:14

Yael schreef:Handelingen 8 met de Moorman laat wat anders zien. eerst geloof dan doop. dat is mi. de Bijbelse volgorde.

35 Daarop begon Filippus met hem te spreken over het evangelie van Jezus, waarbij hij deze schrifttekst als uitgangspunt nam. 36 Onderweg kwamen ze bij een plaats waar water was, en de eunuch zei: ‘Kijk, water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’ 38 Hij liet de wagen stilhouden en beiden liepen het water in, zowel Filippus als de eunuch, waarna Filippus hem doopte. 39 Toen ze uit het water kwamen, greep de Geest van de Heer Filippus en nam hem mee, en de eunuch zag hem niet meer, maar vervolgde zijn weg vol vreugde. 40 Filippus kwam terecht in Azotus; van daar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie, tot hij in Caesarea aankwam.

1. Het is een bijzonder verhaal, 'in de vrije ruimte' (Van Eck, CNT) en daarom niet representatief voor de gewone gang van zaken.
2. Uiteraard vindt volwassendoop plaats in een zendings-/evangelisatiesituatie. Dan mag er ook geloof verondersteld worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 23:15

jas schreef:

Maar dat komt omdat de Moorman ook als volwassene tot geloof gekomen is. Je kunt van hem niet zeggen dat hij op het erf van het verbond geboren is. Er was dus geen andere mogelijkheid dan volwassendoop.

van welk verbond? 2 of 3 verbondenleer :roll: of een ander verbond?

nee het gaat mij erom dat hij werd gedoopt d m v de geloofsdoop. bij de kinderdoop wordt het kind gedoopt op grond van het geloof van de ouders. en wat dan als je kind later de wereld ingaat dan kun je dreigen met dat die gedoopt is en daardoor een ergere straf zal hebben in de hel :roll:
nee ik zie de doop (persoonlijk) uitsluiten voor gelovige die daar zelf voor kiezen nadat ze tot geloof in Jezus als hun Verlosser zijn gekomen.
Doop via onderdompeling.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 23:25

Yael schreef: bij de kinderdoop wordt het kind gedoopt op grond van het geloof van de ouders. en wat dan als je kind later de wereld ingaat dan kun je dreigen met dat die gedoopt is en daardoor een ergere straf zal hebben in de hel :roll:

Tja dat laatste is niet zo tactisch.. Maar bij de besnijdenis werd ook niet gevraagd of het kind het wilde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:25

Yael schreef:
jas schreef:

van welk verbond? 2 of 3 verbondenleer :roll: of een ander verbond?

nee het gaat mij erom dat hij werd gedoopt d m v de geloofsdoop. bij de kinderdoop wordt het kind gedoopt op grond van het geloof van de ouders. en wat dan als je kind later de wereld ingaat dan kun je dreigen met dat die gedoopt is en daardoor een ergere straf zal hebben in de hel :roll:
nee ik zie de doop (persoonlijk) uitsluiten voor gelovige die daar zelf voor kiezen nadat ze tot geloof in Jezus als hun Verlosser zijn gekomen.
Doop via onderdompeling.

Ik vind die visie een minachting van Gods trouw t.o.v. Zijn verbond.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 23:27

jas schreef:
Ik vind die visie een minachting van Gods trouw t.o.v. Zijn verbond.

Precies.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 00:24

jas schreef:Ik vind die visie een minachting van Gods trouw t.o.v. Zijn verbond.

Aangenomen dat er een bijzonder verbond is met kinderen van gelovige ouders..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 10:39

jas schreef:Ik vind die visie een minachting van Gods trouw t.o.v. Zijn verbond.

Dat kun je vinden, maar dat is niet bijbels gegrond. De bijbel geeft geen enkele aanwijzing omtrent het dopen van gelovigen. Er zijn enkel indirecte verwijzingen te vinden in de bijbel, en de meest sterke aanwijzingen gaan over de geloofsdoop.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jan 2005 10:53

welk verbond? :wink: dat vroeg ik al eerder.

Tja dat ik eerlijk een gedachte heb uitgesproken...:? wie hebben dat ook niet gedacht maar niet gezegt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 13:07

Yael schreef:

welk verbond? :wink: dat vroeg ik al eerder.

Tja dat ik eerlijk een gedachte heb uitgesproken...:? wie hebben dat ook niet gedacht maar niet gezegt?

Het genadeverbond. Het verbond met het geestelijk Israël. Ook onder de besnijdenis gold, 'het is niet alles Israël wat uit Israël is'. Toch moesten allen besneden worden.
Onder het genadeverbond geldt eveneens dat niet allen ware gelovigen zijn. Echter dat neemt niet weg dat een ieder die lid is van een kerk waar het genadeverbond verkondigd wordt en beleden, al is het dan uitwendig, gedoopt moet worden als men daar verstandelijk mee instemt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 13:11

Sabra schreef:

Dat kun je vinden, maar dat is niet bijbels gegrond. De bijbel geeft geen enkele aanwijzing omtrent het dopen van gelovigen. Er zijn enkel indirecte verwijzingen te vinden in de bijbel, en de meest sterke aanwijzingen gaan over de geloofsdoop.

Allen waaraan ook het woord van God verkondigd wordt, moeten gedoopt worden. In Matth. 28:19 staat; "Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb".
De enige voorwaarde die hier genoemd wordt is: ONDERWIJS. Geloof wordt door de Heere Jezus zelfs niet genoemd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jan 2005 17:06

Maar een baby'tje is nog niet onderwezen in de leer 8)

maar er staat wel ergens: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal zaligworden.
en de doop wordt ook wel het badwater der wedergeboorte genoemt meen ik me ter herinneren.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 jan 2005 17:27

Op dit punt slaat altijd de verwarring toe. Op dit forum zullen we er zeker niet uitkomen. Daar hebben we de dogmatiek voor nodig, gelijk weer een probleem. Ik zou van Jas wel eens willen weten (en dat meen ik serieus) Waar is er nu een verbond met de kerk gesloten? Waar kan ik dat vinden? Dan geen geestelijk Israël, dat vind ik een zeer verwarrende uitspraak die we ook niet in de bijbel kunnen vinden.
Jas geen omhaal van woorden, maar concreet, waar kan ik vinden dat er een verbond met de kerk cq met de gemeente is gesloten?

Terug naar “Archief”