Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 12:19

Ik ben voor helderheid voor alles. Gods Woord moet duidelijk en zonder omhaal van woorden verkondigd en uitgelegd worden. En dan niet de persoonlijke bevinding tot leer maken, dat is nl. rooms. Alleen dat gedeelte van de bevinding wat universeel en naar de Schrift is, is geschikt om de hoorders voor te houden. De bevinding van Jantje of Pietje levert mij niets op, net zomin als de olie van de wijze maagden tot nut was voor de dwaze maagden. Ik vind persoonlijk dat de Schrift tegenwoordig vanaf de kansel meer verduisterd wordt dan uitgelegd.
Dat och en ach geroep leidt niemand tot Christus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 jan 2005 18:54

jas schreef:Ik ben voor helderheid voor alles. Gods Woord moet duidelijk en zonder omhaal van woorden verkondigd en uitgelegd worden. En dan niet de persoonlijke bevinding tot leer maken, dat is nl. rooms. Alleen dat gedeelte van de bevinding wat universeel en naar de Schrift is, is geschikt om de hoorders voor te houden. De bevinding van Jantje of Pietje levert mij niets op, net zomin als de olie van de wijze maagden tot nut was voor de dwaze maagden. Ik vind persoonlijk dat de Schrift tegenwoordig vanaf de kansel meer verduisterd wordt dan uitgelegd.
Dat och en ach geroep leidt niemand tot Christus.

Dat vraag ik me ook altijd af. Alleen hoor ik gelukkig nooit zoveel kanseltaal. Tenminste, ik kan het gelukkig wel begrijpen en ik geloof dat iemand zonder kennis van de Bijbel ook een eind op weg kan komen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 19:10

Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?
Volgens mij dien je respect te hebben voor ambtsdragers...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

wh
Mineur
Mineur

Re: Kanseltaal

Berichtdoor wh » 11 jan 2005 19:13

jas schreef:
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?

Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?

Het gaat weer goed momenteel, lekker weer om je heen schoppen naar zoveel mogelijk dominee`s en kerken waarin je eens al een keer gezeten hebt.
Er zullen altijd mensen blijven waar geen 1 kerk goed genoeg voor is.
Misschien moet je een keer bij je zelf te raden gaan, wat er bij jezelf niet
klopt!!!

Ds Lamain had wel zeker iets zinnigs te vertellen, hij mocht preken Zijn Woord.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 19:20

Met een strop om je nek naar de hemel? :shock: Dat klinkt zelfs mij als doorgewinterde refo (de oudjes zouden zeggen: laot ut maar is euverwinteren en euverzeumeren 8) ) ietwat vreemd in de oren..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2005 20:02

Ach Aragorn... Je zit in het Walhalla der Anglicaanse Kerken... Verlos uzelf van de hele noten ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 11 jan 2005 20:17

Sabra schreef:Vooralsnog is de duivel gebonden

Denk je dat echt???????? :shock:
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:18

wh schreef:
jas schreef:
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Enz...

Het gaat weer goed momenteel, lekker weer om je heen schoppen naar zoveel mogelijk dominee`s en kerken waarin je eens al een keer gezeten hebt.
klopt!!!

Ik ken Ds. Lamain niet dus ik weet niet of Jas gelijk heeft. Misschien had hij het wat anders kunnen brengen... wat meer als opbouwende kritiek.... Want natuurlijk moet je respect hebben voor ambstdragers... maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen kritiek mag hebben, integendeel. Alleen moet je het dan wel goed brengen... liefdevol.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 21:42

Aragorn schreef:Met een strop om je nek naar de hemel? :shock: Dat klinkt zelfs mij als doorgewinterde refo (de oudjes zouden zeggen: laot ut maar is euverwinteren en euverzeumeren 8) ) ietwat vreemd in de oren..

Met het koord van veroordeling om de hals. Ken je dat niet?
Dit kan wellicht o.a. uit Jes. 52 vers 2 komen.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 jan 2005 22:06

Marnix schreef:[Ik ken Ds. Lamain niet dus ik weet niet of Jas gelijk heeft. Misschien had hij het wat anders kunnen brengen... wat meer als opbouwende kritiek.... Want natuurlijk moet je respect hebben voor ambstdragers... maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen kritiek mag hebben, integendeel. Alleen moet je het dan wel goed brengen... liefdevol.

En.....bij de juiste persoon. En dat is de Ds zelf. Niet het refoweb gebruiken om eens lekker te laten lezen hoe fout hij het deed.
Zeg het gewoon tegen de Ds zelf. Daar hoort het.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 22:17

jas schreef:

1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Enz...

Jongen, ik zou maar uitkijken. Het is wel een knecht des Heeren. En wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 22:48

caprice schreef:
Aragorn schreef:Met een strop om je nek naar de hemel? :shock: Dat klinkt zelfs mij als doorgewinterde refo (de oudjes zouden zeggen: laot ut maar is euverwinteren en euverzeumeren 8) ) ietwat vreemd in de oren..

Tja, hoe je het nu formuleert zou ik het weleens gehoord kunnen hebben, maar het lijkt me niet bepaald bijbels. Ik dacht altijd dat de hemel juist bevrijding van straf en schuld was.. Als het uit Jes. 52:2 komt is het wel een dermate vrije interpretatie dat de NBV er niets bij is. :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 22:53

Raido schreef:
Volgens mij dien je respect te hebben voor ambtsdragers...

Als het echt ambtsdragers zijn wel ja. Maar daarvan ben ik dus niet overtuigd, want dan zouden ze een zinvolle boodschap verkondigen.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 22:55

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Tja, hoe je het nu formuleert zou ik het weleens gehoord kunnen hebben, maar het lijkt me niet bepaald bijbels. Ik dacht altijd dat de hemel juist bevrijding van straf en schuld was.. Als het uit Jes. 52:2 komt is het wel een dermate vrije interpretatie dat de NBV er niets bij is. :P

Lees Jeremia 27 dan maar. Ik denk dat het daar vandaan komt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 22:55

wh schreef:
jas schreef:

1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Enz...

klopt!!!

Nou leuk, ik vind van niet. Ik heb alleen maar onzin van hem gehoord maar geen enkele schriftuurlijke uitleg.

Terug naar “Archief”