Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 jan 2005 13:55

Waarom zou je niet mogen uitgaan.....waarom zouden wij, christenen, zoveel gebieden aan de satan overlaten i.p.v. 'terug te veroveren'.
Heeft G.d niet overal Zijn 'rekruten' nodig?
Waarom mensen afvallen die het blijkbaar wèl aankunnen om verantwoord op zulke posten te staan zoals scape.
Daar moeten we imo achterstaan en extra voor bidden, zodat de christen invloed overal merkbaar wordt.

Tja...k'ben nog een beetje idealistisch :|
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 14:38

Zeker wel, ik heb ook nergens gezegd dat wij de mensen in de kroegen maar aan hun lot over moeten laten.

Maar er zijn genoeg mogelijkheden in de vorm van evangelisatiecommissies, folderactiviteiten, etc.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 14:42

*gaap* maar! ach laat ook maar, het is tegen de bierkraai preken :?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 14:45

jas schreef:
kurtyo schreef:Blablabla, het stikt hier van de schriftgeleerden en fari... ik maak m'n zin maar niet af...

Nou ik ben echt niet wereldvreemd hoor. Mij kon je schilderen in de kroeg.
Vandaar dat ik het ook zo goed weet hoe het er aan toe gaat. Maak iedereen wijs dat er in de kroeg flink over God gepraat wordt, maar niet mij. Ja, Zijn Naam wordt idd wel erg vaak ge(mis)bruikt, dat wel.
In de kroeg is het zuipen, vloeken, vuile praat en onzin. Maar dat wordt allemaal goedgemaakt door dat ene goede gesprek wat elk in zijn leven wel eens in de kroeg voert.

Ik denk dat het belangrijk is om hier in gedachten te houden met welke instelling je naar de kroeg gaat. Zoals ondertussen duidelijk blijkt was het bij jou onderdeel van een heel leven dat niet is zoals je het nu zou willen. Daarom associeer je de kroeg met slechte intenties, zondige begeerten, etc. etc. Een beetje hetzelfde als Johan Vreugdenhil met de muziek. Maar het misschien verstandig om te beseffen dat dat voor andere mensen die er niet zo'n verleden op na houden wbt uitgaan weleens heel anders kan liggen..

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 14:50

kurtyo schreef:Blablabla, het stikt hier van de schriftgeleerden en fari... ik maak m'n zin maar niet af...

Klinkt als iemand die geen zinnig weerwoord meer heeft. Kurtyo (en anderen!), besef toch asjeblieft dat je niet zo onverschillig met ziel en zaligheid om moet springen!! Wat is nu een paar uurtjes lol in de kroeg vergeleken met de eeuwigheid!

Klinkt misschien als een cliche, maar ik meen het echt.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 14:52

Amen Ja Amen! :| :|

Als jij naar een café gaat ga je daar vast naartoe om je klem te zuipen, je te verlekkeren aan het vrouwelijk schoon en alle grove zonden te doen die je maar kunt bedenken. Helaas voor jou bekrompen geest zijn er mensen die naar een café gaan om daar wat rust en verpozen te zoeken, om gezellig bij te praten over school of werk onder genot van een potje bier...

En als jij dat verspilling van genadetijd vind, ik wil je toch waarschuwen, ga snel van je pc af, want het forummen op refoweb is dan een net zo gruwelijke godslastering en verspilling van je genadetijd...

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 14:59

Raido schreef:Amen Ja Amen! :| :|

Als jij naar een café gaat ga je daar vast naartoe om je klem te zuipen, je te verlekkeren aan het vrouwelijk schoon en alle grove zonden te doen die je maar kunt bedenken. Helaas voor jou bekrompen geest zijn er mensen die naar een café gaan om daar wat rust en verpozen te zoeken, om gezellig bij te praten over school of werk onder genot van een potje bier...

En als jij dat verspilling van genadetijd vind, ik wil je toch waarschuwen, ga snel van je pc af, want het forummen op refoweb is dan een net zo gruwelijke godslastering en verspilling van je genadetijd...

Raido, als je even iets beter leest en terugleest, zie je dat ik op zich geen problemen heb met het met een groepje gezellig wat drinken. Wat mijn punt is, is dat er mensen op zaterdagavond in afschuwelijke herrie, bij muziek die totaal niet tot Gods eer is, tot diep in de nacht gaan stappen, midden in de nacht thuiskomen, en op zondagochtend óf helemaal niet naar de kerk gaan omdat ze hun roes moeten uitslapen, óf met een duffe al dan niet zatte kop in de kerk zitten.

Zeg eens heel eerlijk, kun jij dat rijmen met een levend geloof????

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 15:09

Dat laatste inderdaad niet nee, maar daar ging het naar mijn weten dus ook totaal niet uit... De term uitgaan wordt hier gewoon onder de tafel geschoffeld

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 15:47

Aragorn schreef:
jas schreef:

Vandaar dat ik het ook zo goed weet hoe het er aan toe gaat. Maak iedereen wijs dat er in de kroeg flink over God gepraat wordt, maar niet mij. Ja, Zijn Naam wordt idd wel erg vaak ge(mis)bruikt, dat wel.
In de kroeg is het zuipen, vloeken, vuile praat en onzin. Maar dat wordt allemaal goedgemaakt door dat ene goede gesprek wat elk in zijn leven wel eens in de kroeg voert.

Ik denk dat het belangrijk is om hier in gedachten te houden met welke instelling je naar de kroeg gaat. Zoals ondertussen duidelijk blijkt was het bij jou onderdeel van een heel leven dat niet is zoals je het nu zou willen. Daarom associeer je de kroeg met slechte intenties, zondige begeerten, etc. etc. Een beetje hetzelfde als Johan Vreugdenhil met de muziek. Maar het misschien verstandig om te beseffen dat dat voor andere mensen die er niet zo'n verleden op na houden wbt uitgaan weleens heel anders kan liggen..

Maar het is wellicht voor die andere mensen ook verstandig om te weten dat zij niet beter zijn doordat ze niet zo losbandig leven als ik gedaan heb. Die weerhouding m.b.t. de uitleving is zelfs nog gevaarlijk omdat de mens zichzelf zo graag bedriegt en zich voorhoudt dat hij wat is. Ik ben in de kroeg nog nooit een mens tegengekomen die al drinkend en rokend, en moeite doend om boven de muziek en het geschal en gelach van anderen uit te komen, sprak over oprecht berouw van zijn zonden t.o.v. God, dat bij wijze van spreken de tranen van berouw in zijn glas bier rolden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 11 jan 2005 20:00

beste jas als het kroeg leven voor jou zo zwaar is moet je ook zeker niet gaan naar de kroeg, maar in mijn leven mag het ook van GOD omdat ik er over HEM getuig en ook HEM daar in groot maak omdat ik ten alletijd het over GOD wil hebben, maar een ding weet ik wel je moet je geloof niet opdringen aan mensen want dan gaat het averechts werken. IK heb de laaste tijd de beste gespreken over het geloof in de kroeg en nergens anders.

Dus jullie op jullie manier en ik op de zijne.
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 11 jan 2005 20:22

[/quote]
Ik denk dat het belangrijk is om hier in gedachten te houden met welke instelling je naar de kroeg gaat. Zoals ondertussen duidelijk blijkt was het bij jou onderdeel van een heel leven dat niet is zoals je het nu zou willen. Daarom associeer je de kroeg met slechte intenties, zondige begeerten, etc. etc. Een beetje hetzelfde als Johan Vreugdenhil met de muziek. Maar het misschien verstandig om te beseffen dat dat voor andere mensen die er niet zo'n verleden op na houden wbt uitgaan weleens heel anders kan liggen..[/quote]

Er zijn mensen die op zaterdagavond bij een houseparty gaan evangeliseren. Eerst proberen ze de mensen er vandaan te houden, daarna vangen ze ze op als ze eruit komen. Heel schokkend wat ze daar te horen krijgen, wat voor grip de duivel heeft op die mensen.
Dát is evangeliseren! Dat is even niet aan jezelf denken, maar aan je naasten en aan hun zaligheid! Zouden ze dan maar gewoon naar binnen moeten gaan, meehousen en drugs gebruiken, ondertussen mensen aanhouden en boven de herrie van de muziek uit proberen te komen om een gesprek over Christus te gaan beginnen?! Dat slaat toch nergens op!

Natuurlijk is een houseparty anders dan een kroeg. Maar ik denk niet dat je je slagingskans verhoogt als je voor de gezelligheid gaat, onder het mom dat Jezus overal zijn rekruten moet hebben.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 jan 2005 20:32

Met een knipoog,

Ik heb zo eens wat stukjes door gelezen. Jezus ging ook naar de lage kant van de samenleving. Dat deed Hij omdat daar de mensen zaten die nog gered moesten worden. Hij ging er niet voor zijn plezier erheen. Ik sta wat huiverig tegenover om op zaterdag te stappen naar een kroeg en laat staan een discotheek. Ik hiervoor gevoelsmatig zelfs waarschuwingen voor gehad en ik houd ook helemaal niet van donkere ruimtes met oorverdovende herrie. Doordeweeks is het meestal veel rustiger in een kroeg en is het heel ander publiek dan zaterdagsavonds. Dan komen ze er om plezier te maken en inderdaad om te zatten en te kijken"scoren"dat kan ook niet vind ik. Een cafe is geen kerk maar een plaats waar misschien de drempel tot, wat je noemd, de zonde een stuk lager. Je moet er dus wat beter op je tellen letten. Tja.. vroeger vond ik het er ook wel gezellig. Die discotheek niet. Daar hield ik niet van. Net zomin als van een donker klooster met wierrook. Nee, dat donker staat mij dus niet aan.

Groet,

Fly29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:45

jas schreef:

In de kroeg waar jij komt misschien? Ik ken genoeg hele gezellige en beschaafde kroegen. En als je een keer iemand Zijn naam hoort misbruiken.... wat overigens overal kan en gebeurt.... zeg er dan wat van.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:48

Afat82 schreef:
Raido schreef:Amen Ja Amen! :| :|

Raido, als je even iets beter leest en terugleest, zie je dat ik op zich geen problemen heb met het met een groepje gezellig wat drinken. Wat mijn punt is, is dat er mensen op zaterdagavond in afschuwelijke herrie, bij muziek die totaal niet tot Gods eer is, tot diep in de nacht gaan stappen, midden in de nacht thuiskomen, en op zondagochtend óf helemaal niet naar de kerk gaan omdat ze hun roes moeten uitslapen, óf met een duffe al dan niet zatte kop in de kerk zitten.

Zeg eens heel eerlijk, kun jij dat rijmen met een levend geloof????

Mee eens.... dat is inderdaad niet echt christelijk.... alleen vind ik het jammer dat er hier ook mensen zijn die vinden dat je als goed christen helemaal niet naar de kroeg mag gaan... dat vind ik wel erg jammer. Misschien moeten we wel wat meer naar de kroeg gaan... om te evangeliseren. Doe je mee?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 21:09

jas schreef:
Aragorn schreef:Waarom mag hij dat niet zelf weten? Hij gaat toch niet alleen om te evangeliseren naar het cafe? Nee, ook om sociale contacten te onderhouden, een biertje te drinken, mensen te ontmoeten, enz. enz. Eigenlijk wat Jezus bijna de hele dag deed tijdens Zijn rondwandeling.

Jezus was hier niet om sociale contacten de onderhouden hoor en ook niet om de hele dag bier te drinken. Jezus was hier om een gruwelijk zwaar werk te volvoeren, een genadeloos werk wel te verstaan. Wij kunnen ons hoofd laten rusten op Zijn genade, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij Zijn hoofd kan neerleggen. Voor Hem was er geen genade van God te verwachten. En ik vind het echt vreselijk dat er hier zo vanuit de mens geredeneerd wordt. Het zoeken van grenzen van wat wel en niet mag is een werk van de onwedergeboren mens. De mens die uit God is, zoekt ook de dingen die van God zijn en zal eerder ruime marges in acht nemen m.b.t. zijn dagelijkse wandel dan dat hij de grenzen gaat verkennen.
Het excuses zoeken in de Heilige Schrift om het vlees te kunnen behagen is een schrikkelijke bezigheid en heeft tenzij God het keert, de eeuwige dood tot gevolg.

De schrift zegt dat je mag genieten.... De schrift geeft aan dat je best wel af en toe wat mag drinken... en verbiedt nergens om dit in een kroeg te doen... wel roept de Bijbel op tot een heilig leven. Dat houdt in dat je niet zomaar overal heen kan, je klem zuipen, laat thuis komen en in de kerk verder slapen onder het motto: Ja maar je mag toch genieten? Heilig leven wil aan de andere kant niet zeggen dat je niet gezellig wat in een kroeg kan drinken, het ligt er aan hoe je het doet en waarom. Maar het beweren dat heilig leven niet samen kan gaan met het drinken van een biertje in een cafe vind ik ook onjuist omgaan met de bijbel... misschien dat dit voor jou persoonlijk geldt omdat je teveel in de kroeg bent geweest in het verleden (en zo te zien ook nog een erg foute kroeg) maar de bijbel verbiedt me dit niet.... en hoewel ik niet zal zeggen dat het tot de eeuwige dood leidt heb ik met die manier van bijbelgebruik ook wat problemen... Je probeert er dingen uit te halen die er helemaal niet staan... en legt op die manier jou persoonlijke gevoelens ook aan anderen op.

Terug naar “Archief”