Berichtdoor 007 » 04 mar 2003 20:08
Een beetje kerk heeft minimaal 1 uitlegger.
Er zijn vast wel meerdere "uitleggers" in de gemeente aanwezig. Het hoeft niet altijd a la minute uitgelegd te worden. Laten we alsjeblieft geen regels en voorwaarden gaan stellen waarbinnen het spreken in tongen alleen is toegestaan.
Geef Heilige Geest de ruimte, en geen strak harnas van regeltjes/wetten.
1 Korintiërs 14
1 Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke [gaven], maar meest, dat gij moogt profeteren.
2 Want die een [vreemde] taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat [het], doch met den geest spreekt hij verborgenheden.
3 Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting.
4 Die een [vreemde] taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente.
5 En ik wil [wel], dat gij allen in [vreemde] talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die [vreemde] talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen.
6 En nu, broeders, indien ik tot u kwam, en sprak [vreemde] talen, wat nuttigheid zou ik u doen, zo ik tot u niet sprak, of in openbaring, of in kennis, of in profetie of in lering?i/i]
[quote]1 Kor 14:28: [i]Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.
Het bewijs van de vervulling met de heilige geest is het spreken in tongen. (lees Hand. 10:44,45) Tongentaal is
geestelijk bidden. Het geeft de heilige Geest de gelegenheid te geven met gezag op te treden tegen alle geestelijke
boosheden in de lucht.
Tongentaal is het geestelijk bidden tot God.
De satan is bijzonder angstig voor dit wapen en heeft in alle kringen van gelovigen deze waarheid dermate vertekend en Gods volk zo "tegengemaakt", hij heeft naar fouten gezocht en dit overgeaccentueerd, zodat het spreken in tongen in "nette kerkelijke" kringen taboe is en geweerd wordt. zijn taktiek is bijzonder doorzichtig, het is duidelijk dat hij dit wapen meer vreest dan wat dan ook.
Het teken van het spreken in tongen bij de doop in de heilige Geest is nog niet altijd de gave. De gave van het spreken in tongen is: de door God gegeven bekwaamheid om in tongen te kunnen spreken en dat naar onze eigen wil.
Het overkomt je niet, het is een keuze!
Tsja of je nu redeneert dat het niet nodig is bij God, wil ik je toch wijzen op de tekst in 1 cor. 14:5. Ik wilde wel dat gij allen in tongen spreekt.
Paulus spreekt in deze brieven zichzelf niet tegen, maar er is telkens een
aanvulling. Als je bidt in tongen, bidt je geest, maar je verstand blijft onvruchtbaar.
Klinkt dom, maar je geest is je nieuwe ik , je nieuwe mens, de nieuwe schepping in jou, die je bij je wedergeboorte ontvangen hebt.
Een christen hoeft niet verstandig te zijn, maar te zijn als een kind.
Het dwaze Gods is wijzer dan de mensen. (1 cor:25)
De heilige Geest dringt je niet om te spreken in tongen.
Bidden in tongen is bidden in geest. Dus: je geest bidt, maar je verstand blijft onvruchtbaar.
Je geest is, in dit verband, je nieuwe ik (mens) of schepping die je bij je wedergeboorte hebt ontvangen. De tongentaal komt niet uit je verstand. Je geeft als het ware je eigen persoon/je verstand in de dood voor het Woord van Jezus.
Geestelijk gezien stap je, als je kinderlijk eenvoudig in nieuwe tongen gaat spreken, in het Koninkrijk der Hemelen. (zie ook Matth. 18:3)
Als je eerst bidt met je geest en daarna bidt met je verstand, dan wordt ook het bidden met het verstand door Gods Geest geleid en geïnspireerd. Daarom is het goed en nuttig om te doen zoals Paulus zegt: Eerst bidden met de geest en dan bidden met het verstand.(1 cor. 14:15)
Tongentaal is om jezelf te stichten/bouwen in relatie met God. Een geheim taal tussen jou en God.
Het is ook een wapen.
1 der geestelijke wapenrusting (zie Efeze 6:10-20) Boze machten en demonen wijken voor dit wapen. Dit is waarheid.
Het is een heel krachtig wapen.
Echter kan er ook een woord voor de gemeente in tongentaal uitgesproken worden door iemand en dan natuurlijk uitgelegd worden. Dit woord is altijd tot opbouw v/d gemeente.
Profetien kunnen in liefde vemanend zijn, bemoedigend en ook tot opbouw v/d gemeente dienen.
Als iedereen in de kerk op het zelfde moment in tongen bidt, dan is dat om zichzelf te stichten en als je een woord
ontvangt voor de gemeente dan kan dat vertaald worden door jezelf of iemand anders die ook dat woord heeft ontvangen.
De reguliere kerken praten wel over de heilige Geest, maar laten Hem niet werken. Jammer, maar zonder leiding van de Heilige Geest gebeurt er niks.
Het is maar hoe de ander in de kerk erop reageerd. Als je hardop in tongen bidt voor jezelf te stichten, dan hoeft het niet altijd te worden vertaald omdat die ander dat zou willen omdat het anders een zinloos iets zou zijn. Of op die manier van "kijk mij nou ik spreek in tongen!"
Kortom, het verschild per kerk of zoiets als normaal wordt beschouwd.
Bij ons in de kerk is het normaal als je in tongen spreekt/bidt. Je wordt niet aangekeken van : "Het moet nu snel vertaald worden anders is het niet goed".
Laat de heilige Geest z'n gang gaan en dwing niks af, relax!
Paulus is een ferm voorstander van tongentaal. Echter worden de misverstanden gemaakt door: mensen. Het soort mensen dat kritiek levert op de werken van de heilige Geest.
In tongen spreken is niet iets wat je moet doen, zeer zeker niet! Deze mensen zetten de deur niet open voor de vrije werking van de Heilige Geest.
De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Jammer is dus
dat er over dit onderwerp gediscussed is eigenlijk. 1 Cor. 14:2 "Want wie in een tong spreekt, spreek niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen".
Dus: als je in tongen bidt, sticht je jezelf in relatie met God.
1 Cor. 14:3 Maar wie profeteert spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. Wie in een tong spreekt sticht zichzelf, maar wie profeteert sticht de gemeente.
Dus: als je profeteert, sticht je de gemeente. Hoe sticht je de gemeente?
Door de in tongen ontvangen profetie te (laten) vertalen.
Ander heeft de gemeente er idd niks aan.
Toen ik vervuld werd met de heilige Geest moest ik ook lachen, zomaar. Pure vreugde Gods, heerlijk!
Dat is de vreugde van Gods Geest die in je komt. Laat het toe en blijf ontvangen wat God voor je heeft.
Als mensen genezen worden van psychische klachten, dan kan er
vanalles worden uitgegooid!
Letterlijk te zien aan houdingen, soms schreeuwen etc. en zeg maar figuurlijk doordat boze machten en demonen iemand moeten verlaten door de Naam van Jezus.
Je kan in gedachten tongen spreken of heel zachtjes of gewoon hardop in de m'n kerk of gewoon hardop waar het mogelijk is: thuis, op 't strand of in het bos of in de auto, op de scooter.Maakt niet uit.
Het is ook een wapen. demonen vluchten er voor weg met de staart tussen de benen.
Dus als je eens iets rottigs meemaakt, je wordt dudielijk aangevallen door de vijand (satan werkt door mensen heen) dan kan je dus stilletjes in tongen er tegen aan gaan! En demonen wijken, ze moeten er niks van hebben.
Flauw, maar tongentaal valt niet te beredeneren met ons petit menselijke verstand. Je kan ook zingen in tongen!