Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:01

Optimatus schreef:Ik kan Jas een vrij grote kennis aan vroeg-christelijke geschiedenis niet ontzeggen. Ik lees daarover op dit moment ook een en ander, best boeiend.

Wat ben je aan het lezen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2005 01:47

De Geschiedenis der Kerk (niet van Berkhout overigens)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 10:10

Optimatus schreef:
Afat82 schreef:
caprice schreef:
Die ramp is een waarschuwing dat de Heere nog geen lust heeft in onze dood. Dát is toch liefde, dat de Heere ons wéér een kans geeft?!

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je moet je niet afvragen ' waarom' kwam die tsunami, maar ' waartoe' ? En dan proef ik slechts de liefde van Christus!!

Jij proeft de liefde van Christus in 130.000 drijvende lijken op en in zee?
Pardon? Hoe morbide kun je zijn?

Inderdaad, hoe ontzettend de ramp ook is; wij zijn er nog! Wij hebben nog genadetijd, en door zo'n ramp wil God laten zien dat je hier op aarde niet het eeuwige leven hebt. Dat er nog genadetijd is! En als je dat werkelijk beseft, dan kun je inderdaad Gods liefde hier in zien.

En wat Sela schrijft:

[/quote]

beste caprice,
denk je nu echt dat God al die mensen dood heeft laten gaan als waarschuwing voor jou? doe niet mal. [/quote]

Het spreekt voor zich dat het een waarschuwing is voor alle mensen, en niet alleen voor Caprice.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2005 10:34

Riska, ik ga nu een cliche gebruiken. Niemand kent Gods wegen. Jij denkt te weten dat God zoiets niet doet, anderen hier denken te weten dat God zoiets wel doet. Dat lijkt me zeer onredelijk, je kunt het niet weten.

Ik vind het beeld dat jij (maar ook bijvoorbeeld Caprice) van God geeft erg eenzijdig. Jij zegt eigenlijk dat God enkel liefde is. Terwijl ik juist uit Caprices reacties weinig liefdevols ervaar. God is veel meer dan enkel liefde of enkel rechtvaardigheid. Verder lijkt het mij niet verstandig (Caprice) om de onheilsprofeet te spelen zonder goede onderbouwing.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2005 10:35

En Caprice, waarom die moeilijke taal?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2005 10:51

Kurtyo,

Ik zeg dat God enkel liefde is. Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat God niet zou straffen. Ik heb dat ook een aantal malen aangegeven.

Nee, ik weet niet wat God doet en niet doet. Ik weet alleen dat ik niet kan begrijpen dat aan God zulke wreedheden worden toegedicht als nu gebeurd zijn. En als ik naar sommige redenaties kijk dan zou God het dáár laten overstromen om óns te waarschuwen?
Hoe kan God liefde zijn als Hij zó onrechtvaardig zou zijn?

Overigens gaan we al heel lang in een herhaling van zetten gezien een ander topic.
Ik heb gemeend te moeten getuigen van een andere God, die mij óók tegemoetkomt uit de Bijbel. Ik kón niet meer zwijgen, maar - wenk/vraag naar de mod :
van mij mag dit topic nu gesloten worden

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 11:47

God is inderdaad liefde....

Maar het is niet zo dat iedereen daarom uiteindelijk wel in de hemel komt.... Was de vader in de gelijkenis van de verloren zoon liefde? Ja. Hoe uitte dat zich? Doordat hij zijn zoon niet vergat maar naar hem uitkeek om hem met open armen te ontvangen.

God is ook liefde. Hij wil dat we samen met Hem zijn.... Hij maakte dat ook mogelijk... Maar als die liefde niet beantwoord wordt is er geen relatie, want in een relatie is altijd liefde van 2 kanten. Hij staat op de uitkijk maar als de verloren zoon niet terug naar huis komt kan die vader nog zoveel van zijn zoon houden... maar zijn ze niet samen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 12:03

Riska schreef:Hoe kan God liefde zijn als Hij zó onrechtvaardig zou zijn?

Dit is dus een volslagen onbijbelse mening. Het is het excuus wat de atheïst gebruikt om niet in God te geloven. "als er een God zou zijn, dan zou Hij dit soort dingen niet doen, blablabla."
Maar beste Riska, het feit is dat er een God is, en dat Hij zulke dingen wel doet. Je kunt je daarom maar beter gaan afvragen waarom Hij deze dingen doet, dan je te vermoeien met de vraag of Hij het doet.
God zou onrechtvaardig zijn, als Hij onschuldigen zou straffen. Echter, aangezien niemand onschuldig is, ook de mensen in Azië niet, is God ook niet onrechtvaardig. Hetzelfde argument kan ik ook voor Zijn liefde gebruiken. God is liefde, voor degenen die in Hem geloven.
Het feit dat er mensen zijn die niet geloven, neemt niet weg dat God toch liefde is. Daarom is Hij zowel Liefde als ook Rechtvaardig.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 12:31

jas schreef:
Riska schreef:Hoe kan God liefde zijn als Hij zó onrechtvaardig zou zijn?

Dit is dus een volslagen onbijbelse mening. Het is het excuus wat de atheïst gebruikt om niet in God te geloven. "als er een God zou zijn, dan zou Hij dit soort dingen niet doen, blablabla."
Maar beste Riska, het feit is dat er een God is, en dat Hij zulke dingen wel doet. Je kunt je daarom maar beter gaan afvragen waarom Hij deze dingen doet, dan je te vermoeien met de vraag of Hij het doet.
God zou onrechtvaardig zijn, als Hij onschuldigen zou straffen. Echter, aangezien niemand onschuldig is, ook de mensen in Azië niet, is God ook niet onrechtvaardig. Hetzelfde argument kan ik ook voor Zijn liefde gebruiken. God is liefde, voor degenen die in Hem geloven.
Het feit dat er mensen zijn die niet geloven, neemt niet weg dat God toch liefde is. Daarom is Hij zowel Liefde als ook Rechtvaardig.

Helemaal mee eens!!! Fijn dat er toch meer zijn die er zo over denken!!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2005 12:33

Ik zie eerlijk gezegd weinig rechtvaardigs in het wegspoelen van een miljoen huizen van mensen die bij leven ook al niks te makken hadden. Als dat rechtvaardigheid is, wil ik niet eens weten wat onrechtvaardigheid is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 13:18

Optimatus schreef:Ik zie eerlijk gezegd weinig rechtvaardigs in het wegspoelen van een miljoen huizen van mensen die bij leven ook al niks te makken hadden. Als dat rechtvaardigheid is, wil ik niet eens weten wat onrechtvaardigheid is.

Beste Optimatus, wat houdt rechtvaardigheid volgens jou in?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2005 13:57

Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 14:14

Optimatus schreef:Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.

Maar Optimatus, dat is jouw overtuiging, maar is die in dit opzicht Bijbels? Want als je wilt gaan preken, moet je wel een Bijbelse overtuiging hebben.
"Wend u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer!
"De goddelozen zijn als een voortgedreven zee, want die kan niet rusten, en haar wateren werpen slijk en modder op. De goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede". jes. 57:20-21.
Goddeloos, dat zijn we allemaal, wij, en de mensen in Azië. Daarom is het niet onrechtvaardig wat er gebeurd is. Het is juist een groot en onverdiend wonder dat wij nog gespaard zijn. Want ook wij, de westerse wereld, zijn goddelozen, ja meer nog dan daar. Ook onze (schijn) vrede zal dus een keer ruw verstoord worden.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 14:21

Dus jij acht je wijzer en beter als God? Met andere woorden: je valt in dezelfde fout als Adam viel, en wel: we weten het wel even beter dan God, want Hij is onrechtvaardig, maar wij zouden het beter doen, of niet?

Misschien is het beter proberen te beseffen dat wij allemaal de dood verdiend hebben, en niet alleen die mensen in Azië, en hoe groot Gods liefde is dat wij er nog zijn, en Hij ons nog genadetijd schenkt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jan 2005 14:33

God wil toch het leven en niet de dood?

Terug naar “Archief”