Gaven van de geest: Wonderen doen, tongentaal enzovoort...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Gaven van de geest: Wonderen doen, tongentaal enzovoort...

Berichtdoor TheEdge » 02 mar 2003 18:45

Naar aanleiding van een ander topic "God ervaren" dacht ik zojuist aan een aantal dingen die in de bijbel heel duidelijk genoemd worden, en waaraan je zichtbaar kunt zien dat het iets is wat van God komt.

Onder meer in 1 Corinthiers hoofdstuk 12 en 14 staan een aantal gaven (cadeautjes, zeg maar) van de Heilige Geest aan de gemeente. Dat zijn onder meer:

- Zieken genezen
- Geesten uitdrijven
- Kunnen spreken in tongentaal (tongentaal is wat de apostelen deden, toen ze met pinksteren de Heilige Geest kregen, en toen ineens in allerlei vreemde talen konden praten, zie ook Handelingen 2)

Hoe denken jullie daarover? Komt het voor bij jullie gemeente? Hoe gaan ze er bij jullie dan mee om? Of vinden jullie deze passages in de bijbel maar raar, moeilijk en iets van vroeger?

Ps.: Ik post dit berichtje op zondag, ik hoop dat jullie me dat niet al te zeer kwalijk nemen... als jullie daar boos over zijn, dan ga ik in de slow-chat daar nu ook even een topic over openen...[/i]

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 02 mar 2003 20:20

Ik weet hier niets over maar ben wel erg benieuwd. Zelf vind ik het heel apart als ik (op televisie) mensen in tongen zie spreken. En ook het genezen vind ik erg moeilijk.

Ik kan je dus niet verder helpen maar wil even laten weten dat ik hier ook mijn vragen bij heb!
Dag aan dag draagt Hij ons

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 02 mar 2003 21:08

Ik geloof in die gaven! Ze staan per slot van rekening in de bijbel. Ik denk daarnaast ook dat ze broodnodig zijn voor het goed functioneren van de gemeente.

Een stelling:

Het feit dat een select aantal gaven in veel gemeenten worden toebedeeld aan een select aantal mensen is er de oorzaak van dat veel mensen de kerk teleurgesteld verlaten.

Om de discussie een scherp kantje te geven.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 02 mar 2003 21:56

Thedudehimself schreef:A: Ik geloof in die gaven! Ze staan per slot van rekening in de bijbel. Ik denk daarnaast ook dat ze broodnodig zijn voor het goed functioneren van de gemeente.

B: Een stelling:

Het feit dat een select aantal gaven in veel gemeenten worden toebedeeld aan een select aantal mensen is er de oorzaak van dat veel mensen de kerk teleurgesteld verlaten.

Om de discussie een scherp kantje te geven.

Over A: Ik denk dat die gaven er niet zijn binnen onze gemeente. Dus hiermee wil jij zeggen dat wij geen goede gemeente hebben? Er zijn dus maar heel weinig 'goede' gemeenten omdat er binnen de (vrijgemaakt) gereformeerde kerk niet in tongen e.d. wordt gesproken?!

Over B: Daar ben ik het ook niet mee eens. God (de Heilige Geest) heeft zijn gaven al toebedeeld voordat wij leefden. De gaven staan dus vast en kan de mens of de kerk dus niets aan veranderen. Ik denk dat je geloof(sbeleving) niet moet afhangen van die bijzondere gaven, maar van je geloof in God, Jezus en de Heilige Geest (als Drieeenheid).
Dag aan dag draagt Hij ons

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 03 mar 2003 11:12

Gerda schreef:God (de Heilige Geest) heeft zijn gaven al toebedeeld voordat wij leefden. De gaven staan dus vast en kan de mens of de kerk dus niets aan veranderen. Ik denk dat je geloof(sbeleving) niet moet afhangen van die bijzondere gaven, maar van je geloof in God, Jezus en de Heilige Geest (als Drieeenheid).

Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook bidden om een (of meerdere) van die gaven. En ze dan ontvangen.

Dat er zo weinig mensen in gemeenten die gaven hebben, ligt volgens mij meer aan de onbekendheid van het stuk in de bijbel. En veel mensen in Nederland vinden zichzelf er waarschijnlijk ook te nuchter voor, om het serieus te nemen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 mar 2003 12:03

Over A: Ik denk dat die gaven er niet zijn binnen onze gemeente. Dus hiermee wil jij zeggen dat wij geen goede gemeente hebben? Er zijn dus maar heel weinig 'goede' gemeenten omdat er binnen de (vrijgemaakt) gereformeerde kerk niet in tongen e.d. wordt gesproken?!

Over B: Daar ben ik het ook niet mee eens. God (de Heilige Geest) heeft zijn gaven al toebedeeld voordat wij leefden. De gaven staan dus vast en kan de mens of de kerk dus niets aan veranderen. Ik denk dat je geloof(sbeleving) niet moet afhangen van die bijzondere gaven, maar van je geloof in God, Jezus en de Heilige Geest (als Drieeenheid).[/quote]

Over A: Wat betreft de kwalificatie 'een goede gemeente' dat zijn niet mijn woorden. Ik denk overigens ook dat iedereen 'gaven' heeft. Dat heeft God ons beloofd, dus dat doet Hij ook (zie Efeze 4 en de preek van Petrus op de pinksterdag). Daarnaast is het goed om te melden dat er meer gaven zijn dan alleen die nu genoemd zijn (ook erg weinig aandacht voor in de meeste gavendiscussies). Misschien zijn die wel aanwezig in jou gemeente?

Over B: Het moet er niet van afhangen, sterker nog het HANGT ervan af. De gaven zijn bedoeld om elkaar in liefde op te bouwen. Als mensen niet hun gaven inzetten in de gemeente... dan wordt er niet opgebouwd.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 03 mar 2003 15:38

Thedudehimself schreef:Ik denk overigens ook dat iedereen 'gaven' heeft. Dat heeft God ons beloofd, dus dat doet Hij ook (zie Efeze 4 en de preek van Petrus op de pinksterdag). Daarnaast is het goed om te melden dat er meer gaven zijn dan alleen die nu genoemd zijn (ook erg weinig aandacht voor in de meeste gavendiscussies). Misschien zijn die wel aanwezig in jouw gemeente?

Welke gaven zijn er dan allemaal, volgens jou?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 mar 2003 16:36

- Kunnen spreken in tongentaal (tongentaal is wat de apostelen deden, toen ze met pinksteren de Heilige Geest kregen, en toen ineens in allerlei vreemde talen konden praten, zie ook Handelingen 2)

Als eerste:

Er is een belangrijk verschil tussen het spreken in andere talen, zoals op de dag van de uitstorting van de Heilige Geest, én het spreken in tongen. Dit blijkt ook in de tekst van de Bijbel zelf, omdat in Handelingen twee het woordje 'andere' erbij staat, wat er in Korinthe niet bij staat (alleen ten onrechte tussengevoegd door de statenvertalers). Tongentaal is voor een 'buitenstaander' onverstaanbaar. Het spreken van de apostelen in Handelingen 2 was heel goed verstaanbaar. (ds. W. Pieters)

TONGENTAAL:
De Bijbel leert ons dat we er daar niet naar hoeven te staan. Paulus wijst ons in 1 Kor. 12-14 een weg die uitnemender is: de weg van de liefde. Het leven in waarachtige christelijke liefde tot God en je naaste is een uitnemender gave dan spreken in tongen (1 Kor 12:31). We moeten dus er vooral naar staan om de Heere lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf. De Bijbel leert dus nergens dat we moeten spreken in tongen of dat het een gave is waar we zo ons best voor moeten doen om die te verkrijgen. Het is een misvatting dat ons dat op een hoger niveau zou brengen als christen.
Dr. L. Floor geeft in zijn boek "De gaven van de Heilige Geest" aan dat Paulus heel duidelijk de gemeente van Korinthe corrigeert in de manier waarop zij met tongentaal omgingen. Tongentaal is met betrekking tot de opbouw van de gemeente duidelijk van mindere orde dan de gave van de profetie.
Tegelijk is tongentaal niet uit te sluiten, ook vandaag niet. Maar Paulus geeft wel heel nauwkeurig aan wanneer tongentaal ook werkelijk opbouwend is voor de gemeente. Er moet iemand aanwezig zijn die het kan uitleggen in de gemeente. Tongentaal mag nooit doel op zich worden, maar moet dienstbaar zijn aan de opbouw van de gemeente door de vertolking van het Woord.

Daar ligt vaak het grote probleem met hedendaagse tongentaal. Het wordt een doel op zichzelf en mensen worden geacht vanwege hun spreken in tongen. Maar zo spreekt Paulus er niet over. Wanneer Paulus, zo zegt dr. Floor, de Korinthische gelovigen al waarschuwt om niet eenzijdig deze gave te overaccentueren, hoe hebben wij dan niet op onze hoede te zijn.
Dus we hebben geen enkele reden om ons erg met de vraag bezig te houden of we in tongen moeten gaan spreken. Het voegt uiteindelijk geen echte diepe verdieping toe aan het ware geloof.

Persoonlijk ben ik zelf de gedachte toegedaan dat de Heere deze gave alleen geeft onder bijzondere omstandigheden. Bijvoorbeeld in de begintijd van de christelijke kerk toen er veel moest worden opgebouwd. Zo kan de nood van de tijden een reden zijn dat de Heere deze gave geeft om het getuigenis van Zijn Woord kracht bij te zetten.
De gemeenschap met God wordt niet meer bijzonder door tongentaal. De gemeenschap met God mag je ervaren door gebed, lezing van Gods Woord en opgaan onder de prediking. Zoek het niet in aparte gaven, maar zoek de gemeenschap met God in de weg die Hij heeft aangewezen en die Hij zeker zal zegenen, want dat heeft Hij beloofd.
We kunnen instemmen met wat Floor zegt over de Puriteinen. Deze mensen kenden een bijzonder krachtig geestelijk leven zonder de tongentaal te kennen. Zij leefden dichtbij God en kenden een innige omgang met God. Een krachtig geloofsleven is niet afhankelijk van wel of niet in tongentaal spreken. Innige en gevoelige gemeenschap met God in Christus is niet afhankelijk van deze aparte gave. God schenkt Zijn onverdiende gemeenschap met een zondaar in de weg van een aanhoudend gebed waarin wij een beroep doen op het volbrachte werk van Christus.

Overgenomen van ds. H. Polinder op de Refoweb-vragenlijst.
Het overwegen waard!

Wat is dan tongentaal, zoals in Korinthe? Het is een bijzondere gave van de Heilige Geest, waarover we na korte tijd amper meer iets lezen in de kerkgeschiedenis en ook niet in andere plaatsen dan in Korinthe. Het wordt dan ook door velen voor tijdelijk en uitzonderlijk gehouden. Niet bedoeld om in de eeuwen van de geschiedenis der kerk mee te gaan.
Hoewel we moeten erkennen dat nergens wordt vermeld dat het tijdelijk is.
Kan iemand in tongen spreken, laat hij er in de prive-sfeer gebruik van maken tot eer van God en nut van zijn eigen ziel. Maar drijf het niet, word niet mismoedig als je het niet kunt, en verplicht er niemand toe.
(ds. W. Pieters)

Hier ben ik het van harte mee eens en ik meen dat dit ook voldoende is om mijn mening volledig te vertolken en antwoord te geven op de vragen die er vandaag de dag bij vele christenen uit de niet-evangelische kerken leven omtrent tongentaal.

Wilko
Mineur
Mineur

Zieken genezen en duivelen uitwerpen

Berichtdoor Wilko » 03 mar 2003 16:54

Wat betreft zieken genezen en duivelen uitwerpen. Dit komt uit Markus 16:17 en 18:
Hier schijnt te staan dat alle gelovigen deze wonderen kunnen doen: "Die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken. Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden." Toch weten wij dat dit niet voor alle gelovigen gold. We zullen dan ook met de verklaarders moeten denken dat het hier gaat over een tijdelijke gaven voor vooral de apostelen "namelijk voorzoveel nodig zal zijn tot verbreiding en bevestiging van de leer van het Evangelie (zie 1 Kor. 12:28)."

Wanneer Jezus in Mattheüs 25 vermeldt wat Zijn 'schapen' hebben gedaan (en de 'bokken' hebben nagelaten), dan vermeldt Hij ook de houding ten opzichte van een zieke "minste broeder van Hem." Maar opmerkelijk is dan dat Hij niet zegt: jullie hebben de zieke (niet) genézen, maar dat Hij zegt: jullie hebben de zieke (niet) bezócht.
Paulus schrijft in II Timotheüs 4 vers 20: "Trofimus heb ik ziek te Milete gelaten." Deze man was een metgezel van Paulus. Moeten we dus veronderstellen dat Paulus hem wel wilde genezen, maar het niet kon, omdat die man niet 'genoeg' geloof had?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 mar 2003 17:19

tongentaal tot eer van God? Dat ontgaat mij een beetje. Ik heb het een paar keer gehoord, een groep mensen die door elkaar zit te brabbelen.
De toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij totaal.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 03 mar 2003 21:31

surfer schreef:tongentaal tot eer van God? Dat ontgaat mij een beetje. Ik heb het een paar keer gehoord, een groep mensen die door elkaar zit te brabbelen.
De toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij totaal.

Helemaal mee eens. Spreken over God en tot eer van God dient voor iedereen verstaanbaar te zijn!
Het ontgaat mij absoluut hoe God een middel zou kunnen gebruiken waar niemand, behalve de spreker zelf, iets mee kan. Hoe kan dit tot zegen zijn?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mar 2003 21:54

Elsa:
Spreken over God en tot eer van God dient voor iedereen verstaanbaar te zijn!

Waarom? Paulus ziet het spreken in tongen duidelijk als iets positiefs. Alleen wanneer het in de gemeente gebeurt en het wordt niet uitgelegd kun je het beter achterwege laten stelt hij. God is denk ik niet beperkt tot wat voor ons verstaanbaar of begrijpelijk is.

Elsa:
Het ontgaat mij absoluut hoe God een middel zou kunnen gebruiken waar niemand, behalve de spreker zelf, iets mee kan. Hoe kan dit tot zegen zijn?

Vraag het aan de mensen die die gave hebben. Zou God gaven geven die niet tot zegen zijn?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 03 mar 2003 22:54

Ik heb ooit eens ergens iets gelezen over spreken in tongentaal, deze mensen dachten dat ze door de Heilige Geest geinspireerd waren om te spreken in tongentaal. Maar ze spraken godonteerend in een chinees dialect. Een van de bezoekers kende dit dialect.
Daarom is het misschien wel goed om ons er verre van te houden, de duivel wil zoiets graag misbruiken.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 03 mar 2003 23:05

Tongetaal dient niet verplicht vertaald te worden. Het is er voor je opbouw in Jezus Christus. Verstandelijk verzet tegen tongentaal is rebellie tegen God. het is een geestelijk gebed, niet een verstandelijk gebed en tongentaal vindt de duivel niet prettig om te horen. 1 kor. 12:28 zegt: "Dit is een gelovige, die begiftigd is met een bediening van het spreken in allerlei tongen.
Mensen die zeggen, ach dat tongentaal ligt mij niet zo, dat gaat mij te ver, of wat dan ook voor reden;
WORDT HERVORMD IN UW DENKEN! En dat elke dag opnieuw. :) Het bewijs van de vervulling met de heilige gesst is het spreken iin tongen. (lees Hand. 10:44,45) Tongentaal is geestelijk bidden. Het geeft de heilige Geest de gelegenheid te geven met gezag op te treden tegen alle geestelijke boosheden in de lucht.

Tongentaal is een geestelijk wapen (1 v/d geestelijke wapenrusting)

Tongentaal is het uitspreken van geheimenissen tussen de nieuwe mens die Jezus in ons schiep bij onze wedergeboorte.
Vele christenen menen dat spreken in tongen het getuigen van Jezus aan een dove, afkerige, niet begrijpende wereld betekent. Dit is niet juist, de bijbel zegt:
"Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God" (1 Cor. 14:2)
Het is een geheimtaal tussen jou en God. Het komt uit God en keert tot God.
Het is een van de 9 geestesgaven uit 1 Cor. 12. Het is de enigste gave die tot persoonlijk nut is van de gelovige.

De satan is bijzonder angstig voor dit wapen en heeft in alle kringen van gelovigen deze waarheid dermate vertekend en Gods volk zo "tegengemaakt", hij heeft naar fouten gezocht en dit overgeaccentueerd, zodat het spreken in tongen in "nette kerkelijke" kringen taboe is en geweerd wordt. zijn taktiek is bijzonder doorzichtig, het is duidelijk dat hij dit wapen meer vreest dan wat dan ook. Tongentaal is om jezelf te stichten/bouwen in relatie met God. Een geheim taal tussen jou en God.
Het is ook een wapen.
1 der geestelijke wapenrusting (zie Efeze 6:10-20) Boze machten en demonen wijken voor dit wapen. Dit is waarheid! Het is een heel krachtig wapen.
Echter kan er ook een woord voor de gemeente in tongentaal uitgesproken worden door iemand en dan natuurlijk uitgelegd worden. Dit woord is altijd tot opbouw v/d gemeente. Profetien kunnen in liefde vemanend zijn, bemoedigend en ook tot opbouw v/d gemeente dienen.

tot slot: "Wie zijn wij, dat wij de dingen van het Koninkrijk kunnen aanvaarden en afwijzen, naar onze smaak? En in 1 Cor. 14:37-39 kan je er nog verder over lezen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mar 2003 23:24

007: Tongetaal dient niet verplicht vertaald te worden.

Wanneer het inhet openbaar gebeurt stelt Paulus dat het wel uitgelegd moet worden. En anders moet je je mond houden.

1 Kor 14:28: Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

007:
1 kor. 12:28 zegt: "Dit is een gelovige, die begiftigd is met een bediening van het spreken in allerlei tongen.

Kweenie welke vertaling jij gebruikt maar dat staat er bij mij in ieder geval niet.

1 Kor.12:28: En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.

007:
Tongentaal is een geestelijk wapen (1 v/d geestelijke wapenrusting)

In Efeze 6, waar het gaat over de geestelijke wapenrusting gaat het nergens over tongentaal.

007:
De satan is bijzonder angstig voor dit wapen

Waar staat dat?

Je hebt waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar je doet de waarheid wel kracht aan 007!

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”