Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 18:48

Rene Z schreef: Ik geloof wel, maar niet in de hel zoals deze ons voorgehouden word. De hel is gehenna oftewel het dal van Ben Hinnom, gewoon een plaatsnaam. Het bestaat nog steeds en eens zal deze plek weer gebruikt worden zoals deze in de tijd van Jezus werd gebruikt, als afval verbranding en waar misdadigers werden verbrand. Alleen zullen er nu ongelovigen en zondaars worden verbrand als voorbeeld. Er zal altijd vuur zijn en de worm heeft eeuwig voedsel van de vele lijken. En je bent dus gewoon dood maar wel altijd van God gescheiden terwijl de gelovigen voor altijd bij God en Jezus mogen zijn in het Paradijs.

Geloof je dan ook dat de ongelovigen daar ook eeuwig pijn zullen lijden, of dat ze alleen verbrand worden en daarna nooit meer pijn hebben? Volgens mij is dit onbijbels, want de hel zal een poel van sulfer zijn waarin men eeuwig blijft. Ook de rijke man (van de arme Lazerus) smachte uit de hel. Dus leefde hij toch nog wel, alleen dan in de hel.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 09 jan 2005 13:37

frekje schreef:Geloof je dan ook dat de ongelovigen daar ook eeuwig pijn zullen lijden, of dat ze alleen verbrand worden en daarna nooit meer pijn hebben? Volgens mij is dit onbijbels, want de hel zal een poel van sulfer zijn waarin men eeuwig blijft. Ook de rijke man (van de arme Lazerus) smachte uit de hel. Dus leefde hij toch nog wel, alleen dan in de hel.

Ze gaan gewoon dood. De bijbel spreekt hier zelf over in Openbaring

Openbaring 21,1-8
8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Het verhaal over Lazarus is beeldspraak, lees het maar eens na.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 jan 2005 18:58

Rene Z schreef: Ze gaan gewoon dood. De bijbel spreekt hier zelf over in Openbaring

Openbaring 21,1-8
8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Het verhaal over Lazarus is beeldspraak, lees het maar eens na.

Waar zie je in die gedeelte staan dat ze dood gaan? De tweede dood, daarmee wordt bedoeld de helse dood. Deze mensen worden in een poel geworpen die brandt van vuur en zwavel. Waarom zou God mensen straffen en die gewoon weer laten doden? Wie voelt er dan de eeuwige helse pijn?

Als je het verhaal over Lazerus beeldspraak gaat noemen weet ik niet of je wel erg in de bijbel geloofd. Is niet 'Al de Schrift van Mij ingegeven?' Dit is Schriftkritiek en probeerd de Bijbel op sommige punten onjuist te maken. Maar wat ik lees is dat het verhaal van Lazerus gewoon gebeurde, en niet dat het nep was.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 jan 2005 19:08

Af en toe kan ik wel huilen bij wat ik lees over welke plannen er allemaal wel niet aan mij liefdevolle Vader worden toegeschreven.

Miljoenen voor eeuwig een helse dood laten ondergaan...... en dat als de Wil van God zien....waar gaat dit over ???
Zien jullie nou echt niet in tot welke trieste konklusies dit gefilosofeer zonder wijsheid leidt?

Mijn Vader is een God van Liefde, (zie mijn onderschrift) die niet zal toestaan dat ook maar één ziel verloren zal gaan, al was het alleen maar omdat Hij -mijn Vader- de sterkste is, en niet satan.

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 19:10

Kan jouw liefdevolle God dan met ongerechtigheid en zondige mensen leven?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 jan 2005 23:47

Als wij met elkaar kunnen leven,
denk je dan dat Hij -de volmaakte, onvoorwaardelijke Liefde- het dan niet met ons kan?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 05:39

Hij kan geen gemeenschap hebben met de zonden.

try

Berichtdoor try » 11 jan 2005 11:00

Het lijkt me, dat de kern van het christelijke geloof is, dat er geloof en vertrouwen is dat God ons, om Christus wil, niet zal verlaten.

Die innerlijke zekerheid (waar alles op aan komt en waar alles van af hangt) wordt ook niet verstoord door te spreken over de hel.

Zoals een kind zeker weet en verwacht, dat zijn vader hem zal helpen als het nodig is, zo is een christen in geloofsvertrouwen verbonden aan God.

Geen macht ter wereld kan hem ontrekken aan de liefde die God door Christus heeft voor hem.

Zelfs in het aangezicht van zonde, dood en hel, blijft dit geloof de steun en troost. Het is de liefde en genegenheid tot God, die een christen er zelfs toe zou willen brengen om de weg van God in de hel te volgen:

'bedde ik mij in de hel, Gij zijt daar'

Een christen gelooft niet in Christus of heeft God niet lief vanwege de vrees voor de hel. Dan zou hij niet door het geloof, maar door angst aan zijn Heer verbonden zijn. Nee, hij gelooft, omdat hij werd bemind.
De liefde is sterker dan de dood. En de hel...die is daardoor betekenisloos geworden.

C.S. Lewis beschrijft ergens de plek van de hel. Het is een nauwelijks terug te vinden plekje in het gras van een grote uitgestrekte hemelse weide. Een mooi beeld!

try

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 11 jan 2005 11:37

Openbaring 20,7-10
10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Alleen voor deze figuren wordt eeuwige pijn beloofd. Voor de anderen word er nergens in de bijbel gesproken over eeuwige pijniging gesproken.
Een pijnlijke "hel" is in het leven geroepen om mensen angst aan te jagen en om er voor te zorgen dat ze toch maar vooral naar de kerk kwamen en vooral flink betaalden.

Stel dat het wel waar zou zijn, wie gaat deze mensen dan pijnigen? De duivel? Dan word hij toch nog beloond door God terwijl openbaring daar toch echt anders over schrijft. Wat ik in de bijbel lees is dat er een liefde volle God bestaat, hij straft wel maar niet door eeuwige kwelling wel door een eeuwige dood, voor altijd van hem verwijdert. En met dit in je achterhoofd zul je als ongelovige wenen en knarsentanden in de buitenste duisternis als je ziet dat het koninkrijk God's is aangebroken (blijkt het toch waar te zijn). Want je zult sterven en nooit meer bij God kunnen zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 12:12

Rene Z schreef:Openbaring 20,7-10
10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Alleen voor deze figuren wordt eeuwige pijn beloofd. Voor de anderen word er nergens in de bijbel gesproken over eeuwige pijniging gesproken.
Een pijnlijke "hel" is in het leven geroepen om mensen angst aan te jagen en om er voor te zorgen dat ze toch maar vooral naar de kerk kwamen en vooral flink betaalden.

Hoe kom je er bij dat dit alleen voor de duivelen geldt? Ik lees in Openb. 20:15; "En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs". De ongelovigen dus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 11 jan 2005 18:26

[quote="jasHoe kom je er bij dat dit alleen voor de duivelen geldt? Ik lees in Openb. 20:15; "En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs". De ongelovigen dus.[/quote]

Omdat het daar expliciet bijgeschreven staat. Het vers wat jij aanhaalt spreekt alleen over de poel van vuur, en openbaring zelf zegt dat dit de tweede dood is.

Openbaring 20,11-15
14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs.

Openbaring 21,1-8

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 jan 2005 20:45

caprice schreef:Hij kan geen gemeenschap hebben met de zonden.

Dat is zo.
Maar wél met de ménsen.
Sterker nog: als God geen gemeenschap met ons, mensen, zou hebben,
ZichZelf dus terug zou trekken uit ons,
dan zoudn we ter plekke sterven.

je broer
Carl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 jan 2005 20:47

Dag Try,

met jouw reactie ben ik het helemaal eens.
Aanvullend:
1. het stukje Lewis wat jij aanhaalt komt uit 'De Grote Scheiding'. Een prachtig boekje voor wie eens na wil denken over hemel en hel.
2. in de Qur'an wordt over Allah gezegd: 'zijn toorn is nog geen atoom in vergelijking met de zee van zijn liefde' o.i.d.
Het is ongeveer dezelfde beeldspraak.

je broer
Carl

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 jan 2005 20:51

Johanne schreef:
Aragorn schreef:Ja, goede vraag.. aan de andere kant: als er geen hel zou zijn zou je ook nergens van verlost hoeven te worden. En zou je dus ook Jezus niet nodig hebben; zou Hij ook niks voor ons gedaan hebben en heb je dus veel minder reden om Hem lief te hebben.

Ja daar zit wel iets in ja idd.
Maar toch ik heb gewoon het gevoel dat ik iets fout doe. Gewoon het idee dat ik Hem zeg maar alleen maar lief heb om zelf later niet in de hel te komen. Dat ik zeg maar heel egoistisch voor mezelf geloof ofzo. *k kan niet zo duidelijk uitleggen*

Je bedoeld dat je de hemel en de hel als stok achter de deur gebruikt. Omdat God de macht heeft om je of naar de hemel of naar de hel te sturen, is voor jou eigelijk de drijfveer dat je geloofd. En niet omdat je graag voor God alleen zou geloven. Ik neem aan de je zonder die hemel en hel toch ook wel tot God komt en in Hem geloofd. Maar dat gevoel dat je gaf zag ik in deze woorden terug komen.

groet,
Fly29

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 jan 2005 21:06

Dag René en Jas,

beiden hebben jullie (m.i.) gelijk.
Jas omdat er wel degelijk mensen gepijnigd worden en zullen worden.
René omdat dit niet eindeloos, zonder enige begrenzing in de tijd, is. Onze Heer zegt ergens duidelijk 'niet eeuwig zal Hij twisten, niet eindeloos duurt Zijn toorn'.
Voor zover ik weet betekent het woordje aeon nl. niet een eindeloze tijd, maar een zeer lange tijdsduur.

Maar er is meer aan de hand.
Het 'eind der tijd' is een menselijke aanduiding van het beleven van de tijd als een lineaire lijn:
verleden--->heden--->toekomst.
Maar zo ziet het er niet voor God uit. Hij is tijdloos. Hij is de Alpha en tegelijkertijd ook de Omega.
Het bijna kansloze begin, maar tegelijkertijd ook het grootse einde.
Het Laatste Oordeel komt niet aan het einde van de tijd, om de simpele reden dat er geen einde van de tijd bestaat. Alles wat gebeurt, vindt nu eenmaal plaats in de tijd, en als iets plaats vindt in de tijd dan was er dus een voorgeschiedenis, en zal er ook een nageschiedenis zijn. Openbaringen noemt dat 'de nieuwe hemel en de nieuwe aarde'.
Als ik goed wil begrijpen wat er gebeurt, dan lijkt het erop alsof het Laatste Oordeel ieder moment plaats vindt. Ieder moment is het laatste moment. Ieder oordeel is het laatste Oordeel.
Hoe dichter wij bij God staan, hoe intenser we het Oordeel beleven, en hoe meer gesterkt we eruit komen.

jullie broer
Carl

Terug naar “Archief”