Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 09:31

Hier valt niet tegen te praten.
Mijn God is en blijft een God van Liefde. En ik weiger uit angst voor het oordeel te geloven. Ik geloof omdat Hij van mij houdt en ik dat - o groot wonder -van Hem mag doen.

Johannes 3:16 wordt geheel vergeten. God zond Zijn Zoon naar deze wereld om ons te redden. Dát is het Evangelie, de Blijde Boodschap.

En Hij laat mij, als ik Hem probeer te volgen, óók zien, waar ik de fout inga. Liefdevol. Niet met een riem of een lat mij een pak ransel geven, maar Hij legt Zijn hand op mijn schouder en zegt - de stille stem van het hart - "Kind van me, ga je daar niet een verkeerde weg?"
En als ik volhard dan wijst Hij mij er nadrukkelijk op - en altijd weer mag ik bij Hem terugkomen.

Gistermorgen vierden wij de Maaltijd van de Heer. "Jij bent uitgenodigd" werd mij gezegd en ik mocht met dankbaarheid en vreugde brood en wijn ontvangen.

Het beeld van God dat ik heb is van een bevrijdende God - en binnen niet al te lange tijd gedenken we dat weer in de Lijdenstijd, Goede Vrijdag en Pasen.
Ik weiger alleen maar uit angst te leven (heb ik driekwart van mijn leven gedaan) of ik straks wel mag ingaan... Dat is geen leven en zeker niet zoals mijn God het bedoeld heeft.

En wat mij betreft mag hiermee dit topic weer gesloten worden.

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jan 2005 09:47

Ik snap Riska. Ook ik vind dat mensen nogal snel en gemakkelijk met het vingertje wijzen en te snel roepen dat iets een oordeel van God is.

Ik vind echter dat Riska ook doorslaat. God is liefde, maar God is volgens zijn eigen woord nog veel meer.

Ik zeg het zo: ik weet niet of de tsunami een oordeel geweest is, ik weet sowieso niet wanneer iets een oordeel van God is. 1 ding weet ik wel dat God ondanks zijn grote liefde absoluut ook een God is die kan oordelen. Alleen lijkt het mij zo oneerlijk om juist die mensen daar te oordelen. Daarom ga ik ook niet zomaar mee in Jas' betoog dat het hier om een Godsoordeel gaat. Ik denk niet dat God 160.000 (en waarschijnlijk nog veel meer) mensen de dood in jaagt en miljoenen de aardse verdoemenis in (dakloos, voedselloos, etc.) om ons westerlingen te waarschuwen dat we fout bezig zijn. Dat lijkt me heel onredelijk en liefdeloos. Nogmaals, daarom snap ik wat Riska bedoelt.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 13:14

Riska, dit mag dan wellicht voor jou gelden, maar er zijn ook miljoenen mensen die God niet dienen. God is een rechtvaardig God, en als er geen Christus in het leven van een mens is gekomen zal diegene de zonden zélf moeten dragen.

sela

Berichtdoor sela » 10 jan 2005 14:05

caprice schreef:Riska, dit mag dan wellicht voor jou gelden, maar er zijn ook miljoenen mensen die God niet dienen. God is een rechtvaardig God, en als er geen Christus in het leven van een mens is gekomen zal diegene de zonden zélf moeten dragen.

@ carpice
tja... hoe onrechtvaardig is het verdeeld in de wereld. 't is een zegen dat we in dat licht geboren zijn op het 'erf van het genadeverbond'...

@ riska
Ik zie die man voor mijn ogen verschijnen. Hij heeft vrouw en vier kinderen verloren, zijn ouders, zijn huis, zijn handeltje. Hij zei: "God zal mij moeten helpen"... Dát is het geloof van mij: dat God mij dragen wil ook door alle onbegrijpelijke zaken van dit leven heen, door alle pijn, paniek en wanhoop die ik heb ervaren - maar Hij blijft mij trouw en ik mag met Hem gaan, stil vertrouwend...

heb dit fragment ook gezien en was er ook door geraakt. jaren geleden is mijn vader overleden. dat was moeilijk. in het licht de tsunami is dat natuurlijk maar een microgebeurtenis, maar goed, mij deed het veel.

op dat moment begreep ik opeens hoe de wereld en God en de werking van godsdiensten in elkaar steekt... -voor mezelf persoonlijk dan.
geloof is niet zweverig, maar praktisch.

niet slechts bedoeld om een verklaring te geven voor de moeilijkste levensvragen maar een hulp van alledag.

ik heb toen in dat verdriet mijn geloof ervaren in dankbaarheid naar mijn Heiland. Juist daar geeft Hij kracht. Het draait niet om die zweverige bekering die ook echt waarlijk moet zijn want anders zwaait er wat... - als ik het in m'n eigen woorden zeg.. - maar om een God die ons ten hulpe is in de praktijk van alle dag. En waar verdienen wij dat aan... Natuurlijk komt hier ook een grote dosis psychologie bij kijken, maar daar heeft godsdienst mijns inziens dan ook zeker voor een x-aantal %-en mee te maken.

en daarom is het om het even of caprice of riska of noem iemand gelijk heeft. cultureel bepaald. en daarom: is het onrechtvaardig verdeeld in de wereld. of die andere godsdiensten vervullen eenzelfde functie... of God is groter dan wij denken... ik ben er niet uit hoe dat zit caprice...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2005 14:54

Riska ik merk een soort angst bij jou..

zou mijn liefdevolle God dit doen? zou mijn God dit doen die zegt dat hij aleen maar liefde is?

Mischien ben je bang om een andere kijk te hebben op God dan dat je nu hebt.

Maar jij kan het net zo goed niet verklaren, dat hoeft ook niet. Maar zeg niet dat God het niet heeft gedaan. En ook niet dat hij het wel heeft gedaan.

Dat weten wij niet, maar alle bij de gevalen heeft het ons wat te zeggen!

Ik geloof dat God dit zou kunnen doen, maar dan wel alleen uit zijn ongelovelijke liefde voor deze wereld!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 16:56

hijwel schreef:Riska ik merk een soort angst bij jou..

zou mijn liefdevolle God dit doen? zou mijn God dit doen die zegt dat hij aleen maar liefde is?

Maar jij kan het net zo goed niet verklaren, dat hoeft ook niet. Maar zeg niet dat God het niet heeft gedaan. En ook niet dat hij het wel heeft gedaan.

Ik geloof dat God dit zou kunnen doen, maar dan wel alleen uit zijn ongelovelijke liefde voor deze wereld!

O nee, ik ben niet bang dat God anders is dan ik denk.
Ik heb jaren en jaren en jaren geleefd uit de angst of ik er wel bij mocht horen, of ik niet reddeloos verloren was.
Het heeft me evenzoveel jaren en jaren gekost om te ontdekken dat ik niet bang hóef te zijn.
En nu zeg ik iets wat hier misschien verkeerd valt, maar zo bedoel ik het niet: af en toe steekt dat duveltje nog weer de kop op en ben ik ervan overtuigd dat ik volstrekt verloren ben en dat het allemaal niet voor mij is.
Een duveltje noem ik dat - want dan lees ik Psalm 121: De HEER is uw wachter, Hij laat uw voet niet wankelen, Hij is de schaduw aan uw rechterhand, de zon steekt je overdag niet, de maan doet je 's nachts geen kwaad... Hoezo, reddeloos verloren?
Als die rust verstoord wordt, als er twijfel komt, als al die oude prediking van hel en verdoemenis (en niets anders) weer boven komt, dan lees ik die Psalm, dan kijk ik naar Pasen en dan weet ik dat God zegt: "En toch..."! En dan mag ik mij, zoals gisteren, genodigd weten aan de Maaltijd van de Heer en brood en wijn ontvangen...

Riska

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2005 17:31

Riska schreef:
hijwel schreef:Riska ik merk een soort angst bij jou..

O nee, ik ben niet bang dat God anders is dan ik denk.
Ik heb jaren en jaren en jaren geleefd uit de angst of ik er wel bij mocht horen, of ik niet reddeloos verloren was.
Het heeft me evenzoveel jaren en jaren gekost om te ontdekken dat ik niet bang hóef te zijn.
En nu zeg ik iets wat hier misschien verkeerd valt, maar zo bedoel ik het niet: af en toe steekt dat duveltje nog weer de kop op en ben ik ervan overtuigd dat ik volstrekt verloren ben en dat het allemaal niet voor mij is.
Een duveltje noem ik dat - want dan lees ik Psalm 121: De HEER is uw wachter, Hij laat uw voet niet wankelen, Hij is de schaduw aan uw rechterhand, de zon steekt je overdag niet, de maan doet je 's nachts geen kwaad... Hoezo, reddeloos verloren?
Als die rust verstoord wordt, als er twijfel komt, als al die oude prediking van hel en verdoemenis (en niets anders) weer boven komt, dan lees ik die Psalm, dan kijk ik naar Pasen en dan weet ik dat God zegt: "En toch..."! En dan mag ik mij, zoals gisteren, genodigd weten aan de Maaltijd van de Heer en brood en wijn ontvangen...

Riska

ow.. maar dat bedoelde ik niet echt.
Ik bedoel dat jou visie op God niet persee de goeie hoeft te zijn.
en dat het van God of van de duivel kan komen. Dat God liefde IS is duidelijk. Maar hij kan die ramp ook hebben veroorzaakt uit liefde!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 17:36

Hijwel schreef:en dat het van God of van de duivel kan komen. Dat God liefde IS is duidelijk. Maar hij kan die ramp ook hebben veroorzaakt uit liefde!

Denk je echt? Ik kan er geen enkele blijk van liefde in vinden. Liefde is: tot heil van de ander... denk ik weer aan die vader... hoezo heil???
Ik denk dat we met zo'n ramp helemaal geen verklaringen moeten zoeken, maar het gewoon moeten laten staan zoals het is en doen wat we kunnen doen... al is het inderdaad alleen maar financieel en niet in de laatste plaats: gebed voor allen die het overleefden en zoveel verloren...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 17:40

Riska schreef:
Hijwel schreef:en dat het van God of van de duivel kan komen. Dat God liefde IS is duidelijk. Maar hij kan die ramp ook hebben veroorzaakt uit liefde!

Denk je echt? Ik kan er geen enkele blijk van liefde in vinden. Liefde is: tot heil van de ander... denk ik weer aan die vader... hoezo heil???
Ik denk dat we met zo'n ramp helemaal geen verklaringen moeten zoeken, maar het gewoon moeten laten staan zoals het is en doen wat we kunnen doen... al is het inderdaad alleen maar financieel en niet in de laatste plaats: gebed voor allen die het overleefden en zoveel verloren...

Riska

Liefde... Hij heeft nog geen lust in de dood van óns volk, maar waarschuwt nog. Wij kunnen nog bekeerd worden. En wat onderscheidt ons van die mensen in Azië?

Europa komt ook aan de beurt, hoor. Binnenkort.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 17:43

Laatst gewijzigd door caprice op 10 jan 2005 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 10 jan 2005 17:48

caprice schreef:Liefde... Hij heeft nog geen lust in de dood van óns volk, maar waarschuwt nog. Wij kunnen nog bekeerd worden. En wat onderscheidt ons van die mensen in Azië?

kijk en daar gaat het geloof volgens mij niet over...

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 17:52

sela schreef:
caprice schreef:Liefde... Hij heeft nog geen lust in de dood van óns volk, maar waarschuwt nog. Wij kunnen nog bekeerd worden. En wat onderscheidt ons van die mensen in Azië?

kijk en daar gaat het geloof volgens mij niet over...

Waar heb je het over?

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 18:00

Caprice,

De achterliggende gedachte dat ik me moet bekeren dat je dat artikel aangeeft?
Het spijt me voor jou, ik zal onbekeerlijk zijn op dit punt. Ik geloof er helemaal niks van...
Geloven is voor mij: De dood is voorgoed overwonnen met Pasen toen God sprak: "En toch...." en dat geeft mij een diepe innerlijke rust.
Kom ik terug waarmee ik dit topic begon: "Mijn God is een God van Liefde, onbaatzuchtige liefde, zo'n grote liefde dat Hij Zijn Zoon voor ons heil gaf. En Hij kan boos zijn, ook op mij, maar iedere dag zegt Hij weer tegen me: "Voor jou is mijn Zoon gekomen, jij mag bij Mij komen en alle avonden weet ik: ondanks alle lek en gebrek van mijn kant uit: het is goed... "It is well in my soul"...
Dat is mijn God, niks meer, niks minder...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 18:01

Als jij bekeerd bent...

Maar vele mensen zijn dat nog niet. En zouden we daarom onze mond maar moeten houden?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2005 18:03

Liefde... Hij heeft nog geen lust in de dood van óns volk, maar waarschuwt nog. Wij kunnen nog bekeerd worden. En wat onderscheidt ons van die mensen in Azië?

Caprice, ben jij een profeet? :?

Ik bedoel: je laatste opmerking is niet te onderbouwen vanuit de Bijbel.

Terug naar “Archief”