Oorlog Irak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 feb 2003 20:03

Het gaat er vooral om denk ik dat de structuren die de macht vasthouden worden ontmanteld. Dus de geheimedienst en soortgelijke instanties. Alleen daarmee kan Sadam zijn macht uitoefenen. En dat geldt ook voor eventuele opvolgers. Als die basis weg is durven de burgers ook meer. Het is gewoon een big brother die het hele land in de gaten houd. Deze structuren had je ook in het Oost blok. En dat is uiteindelijk ook uiteen gevallen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 feb 2003 19:14

Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 20 feb 2003 09:41

Alle afwegingen zijn stuk voor stuk dilemma`s waar je niet uitkomt geloof ik.
(Enkele bovenstaande reacties waren voor mij overigens wel eye-openers, bedankt!)
Een practisch amper uitvoerbare opdracht om Saddam uit te schakelen, met al zijn dubbelgangers, verblijfplaatsen, bodyguards en sluwheid, lijkt mij. (Alle special forces ten spijt, Huib)
Een aanval op de staat Irak: dan zullen alleen de burgers getroffen worden, en echt Saddam niet. Die is sluw genoeg.
Ik ben blij dat ik de keuzes niet hoef te maken waar Amerika en de Veiligheidsraad voor staan, alleen hoop ik dat ze wijsheid zullen krijgen om de minst slechte beslissing te nemen. En welke dat is, weet ik niet.

Huib_87
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Huib_87 » 20 feb 2003 17:19

ehm marjolijn hoe bedoel je dat ten spijt van de special forces denk je dat ze dat niet aankunnen zonder veel burgerslachtoffers te maken. nou dan durf ik je te verzekeren dat ze dat wel kunnen.

er is trouwens wel heel erg hard bewijs nu er zijn schepen op zee van irak met massa vernietigingswapens. dus een heel goed bewijs beter kan eigenlijk niet.

maar marjolein als we saddam dus niet zouden kunnen pakken zoals jij zegt moeten we hem dan maar zijn gang laten gaan en geen oorlog beginnen dat denk ik niet want als we saddam zijn gang laten gaan dan gaat hij verder met het maken van massavernietigingswapens en zullen deze ook over een x aantal jaren worden afgeschoten op landen en ik weet bijna zeker dat er dan n og meer slachtoffers zijn.

huib,

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 feb 2003 20:10

Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 mar 2003 16:03

naburige landen hebben het aftreden van saddam gevraagd.

lees hierover
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=51659

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 04 mar 2003 12:22

Huib_87 schreef:ehm marjolijn hoe bedoel je dat ten spijt van de special forces denk je dat ze dat niet aankunnen zonder veel burgerslachtoffers te maken. nou dan durf ik je te verzekeren dat ze dat wel kunnen.
huib,

Weet ik niet. Saddam is hartstikke sluw en is toppie beveiligd. Je moet wel van heel goeden huize komen, wil je hem te grazen kunnen nemen.
Maar verder heb je gelijk hoor, ik ben ook niet meer 100% tegen. Maar ook niet voor. Ik weet het gewoon niet en zou blanco stemmen. Het is geen kwestie van partij kiezen, maar gewoon van niet kunnen kiezen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 mar 2003 17:44

Huib_87 schreef:ehm marjolijn hoe bedoel je dat ten spijt van de special forces denk je dat ze dat niet aankunnen zonder veel burgerslachtoffers te maken. nou dan durf ik je te verzekeren dat ze dat wel kunnen.

dan heb ik 1 vraag voor je: waarom gebruiken de amerikanen die niet? als het echt zo gemakkelijk is als jij het voorstelt, zou ik het wel weten als ik bush was...

ongetwijfeld zullen de navy seals en de mossad en weet ik wat er allemaal van dat soort troepen rondlopen ongelooflijk veel in hun mars hebben, maar onderschat ook de beveiliging van saddam niet. dat zijn ook elite-troepen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Huib_87
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Huib_87 » 06 mar 2003 17:44

ehm marjolein en napoleon jullie hebben wel gelijk van wat je zegt dat saddam elite troepen ook goed zijn zeker weten. maar het ging hier over burger slachtoffers als men de specialforces inzet dan zal daarmee zolang mogelijk gewacht worden ( een soort geheimwapen ) ze zullen ook hun handen vol hebben aan deie gasten van saddam maar ze kunnen ze wel aan.

huib,

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 mar 2003 15:25

Over het algemeen heb ik altijd overal wel een uitgesproken mening over, maar dit is een van de zeldzame gevallen waar ik geen mening over heb: de oorlog in Irak.
Ik zwits om de dag van voor naar tegen en weer terug.

Biddend om Vrede.

Shalom allen,
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 mar 2003 23:55

Er zijn nogal wat topics over de oorlog.

Dit is de meest actuele:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1464

Terug naar “Archief”