Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Nee volgens mij ook niet, je bent in de wereld en niet van de wereld. En om dan wereldvreemde taal te gebruiken, nee dat kan niet de bedoeling zijn. Is het dan niet mogelijk om hedendaags nederlands te gebruiken in een preek? Ik kan me niet voorstellen dat God alleen spreek in taal van honderden jaren terug...
Aldus sprak dezen jongen man.
Sabra schreef:Door de hel naar de hemel: Moet je eerst naar de hel voordat je in de hemel komt; gelooft deze man in het vagevuur?
Je moet met een strop om je keel naar de hemel: hoe moet ik dat voor me zien? de gang naar de hemel is allesbehalve een moeilijke weg, ook al is het leven hard en moeilijk en vol twijfel, God staat je bij.
caprice schreef:Nooit de Christenreis gelezen? Ik vrees het ergste als God dienen zo gemakkelijk gaat, als er niets bestreden wordt.
Sabra schreef:caprice schreef:Nooit de Christenreis gelezen? Ik vrees het ergste als God dienen zo gemakkelijk gaat, als er niets bestreden wordt.
De Christenreis is slechts een metafoor. Ik heb het ooit gelezen, in het engels nog wel.
Maar jij kunt toch niet zeggen dat voordat je de hemel kunt binnengaan je eerst in de hel moet zijn geweest.
Het begint erop te lijken dat het vagevuur in de reformatorische hoek metaforisch gezien heel erg actueel is, en een wezenlijk onderdeel van het geloof.
Sabra schreef:Beste Caprice, hoezeer je ook hecht aan dit boek, het is slechts een metafoor en het moet ook als zodanig worden geïnterpreteerd.
Het is misschien indrukwekkend dat hoofdpersoon van deze roman door het Dal van de Schaduwen des Doods ging, dat wil niet zeggen dat iedereen hier door gaat of door moet gaan. Het is slechts een metafoor van.
Sabra schreef:Nu zul je misschien zeggen hou eens op met dat gemetafoor, maar zo is dat boek en zo moet je het interpreteren. Het is geen verplichte route voor iedereen naar de hemel. Het is een interpretatie in romanvorm van Spurgeon van het leven van de mens op weg naar God.
Optimatus schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:God is toch niet een God die het mensen onnodig moeilijk maakt?
Nee, het heeft altijd een doel.
Precies, anders zou onze God een verschrikkelijke sadist zijn geweest. Daar kan ik niet in geloven.
caprice schreef:Sabra schreef:Beste Caprice, hoezeer je ook hecht aan dit boek, het is slechts een metafoor en het moet ook als zodanig worden geïnterpreteerd.
Het is misschien indrukwekkend dat hoofdpersoon van deze roman door het Dal van de Schaduwen des Doods ging, dat wil niet zeggen dat iedereen hier door gaat of door moet gaan. Het is slechts een metafoor van.
Zijn er dan christen die hier niets van kennen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten