fraternoster schreef:Met het besef van die foute accentuering ben je er echter nog niet uit. Want de vrees voor schijngeloof zit er zo ingebakken dat je bijna niets meer durft toe te eigenen.
Tot nu toe heb ik me er vooral op toegelegd om duidelijk te maken wat een heel wezenlijk onderdeel van remonstrantisme is, en hoe je dat ook in het zg. hyper-calvinisme kan herkennen. Dat is inderdaad nog wat anders dan een pastorale oplossing daarvoor bieden.
Dat zie ik dan ook als een hele stap verder, waarvoor ook heel wat wijsheid nodig is. Ik ga er niet vanuit dat ik daarvoor zo even een oplossing kan bieden. Maar het nadenken over knelpunten kan ook interessant zijn.
Laatst moest ik eraan denken hoe God met concrete tekens werkt. God zegt niet 'zo en zo zit het', en vervolgens moet je het er dan maar mee doen. Nee, hij heeft zichtbare tekenen gegeven, zoals wij die kennen in de sacramenten. De doop is een heel belangrijke.
Maar dat niet alleen. Want ik moest daarbij ook denken aan Genesis 9. Daar sluit God een verbond met Noach, en met alle levende wezens. Hij geeft daarbij een duidelijk waarneembaar teken, een teken wat wij zelfs nog kunnen zien als de weersomstandigheden er naar zijn: de regenboog.
In Genesis 15:7 belooft God aan Abraham het land Kanaän, en Abraham vraagt direct om een bewijs. Vervolgens geeft God dat ook op een visuele manier.
In Genesis 17 sluit - of kan ik beter zeggen: bekrachtigt? - God een verbond met Abraham, en geeft daarbij ook een concreet teken: de besnijdenis.
Het boek Deuteronomium is een heus verbondsdocument. Dat blijkt zowel uit de inhoud, als uit de vorm van het boek. Het heeft namelijk de vorm van een verbondsdocument, zoals dat in die tijd gebruikelijk was, bijvoorbeeld in politiek opzicht.
Zondag 25, vr./antw. 66 is ook de moeite waard om te noemen:
Wat zijn sacramenten?
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele;
In wat leesbaarder Nederlands:
Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen.
Het viel me op dat God bepaald niet vaag is! Ik vind dat in zo schril contrast staan met de vaagheid die er te vinden is in reformatorische kring.
Het meer oog krijgen voor de heilshistorische lijnen in de Schrift zou wel eens een belangrijke bijdrage kunnen betekenen om meer zicht te krijgen op hoe het werkelijk is.
Dat voorbeeld wat jij noemt over Bartimeüs, die manier van preken daarover, is, als ik me niet vergis, ook wel eens gehekeld met de term: exemplarische prediking. Dat is een prediking die de grote lijnen van de Bijbel helemaal niet ziet, en zich concentreert op individuele personen en geschiedenissen.
Ik zeg hiermee geen oplossing gegeven te hebben, hoor. Het zijn zo eens wat gedachten van mij. Een aanzet tot een denkproces. Maar ik moet er wel bij zeggen: het onderwerp 'verbond' moet ik nog bestuderen. Daar weet ik bepaald het fijne niet van.
fraternoster schreef:Volgens mij is deze vorm van ultra-gereformeerdheid precies het negatief van Remonstrantisme. Dat blijkt uit het afzetten tegen alles wat maar naar remonstrantisme lijkt. Daar wordt niet een bijbels getuigenis tegenovergeplaatst, maar de precies tegenovergestelde eigen mening met een biblicistische onderbouwing.
Daar heb je wel gelijk in, ja.
Het is inderdaad vooral een zich afzetten tegen bepaalde dogmatische termen, volgens de wetten van de rationele logica. En dan trap je gegarandeerd in valkuilen. Het zou natuurlijk moeten zijn: een schriftuurlijk en gedegen antwoord formuleren, fundamenteel denkend vanuit de Bijbel.