wat stralen christenen uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 08:15

Je vergeet de schep zout Alexandra... maar wat ik probeer te zeggen is gewoon dat het niet om het uiterlijke zou moeten gaan, het gaat mij niet om mode of hoe iemand er uit ziet... Maar de vraag was, wat straald een christen uit. De christenen die ik ken, zeggen bijvoorbeeld je bent gelukkig bij Jezus, en hoe lopen ze er bij? OKay, je kunt zeker gelukkig zijn door in zwarte kleren te gaan lopen, je superstijf aan te kleden, maar je geluk mag toch ook voor andere mensen zichtbaar zijn? Zomaar gedachte van mij hoor...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2005 15:08

Inderdaad. Als mensen expres alleen maar zwart gaan dragen om iets te laten zien... zijn ze blijkbaar niet gelukkig... Natuurlijk hoef je niet met de laatste mode mee te doen om gelukkig te zijn... ik ken genoeg mensen die vage kleren dragen en de mode niks vinden... prima!

Zolang je maar niet bepaalde kleren gaat dragen die je eigenlijk niet wil dragen..... maar moet omdat dat door je kerkelijke groepering van je wordt verwacht... omdat het traditie is en nou eenmaal zo hoort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 07 jan 2005 15:40

Natuurlijk niet. Hou er vooral geen tradities op na, doe vooral geen dingen die horen, doe geen dingen die van je verwacht worden en doe lekker waar jezelf zin in hebt. Stel je voor zeg, tradities, dingen die horen. bllhhh. :roll: Je kunt ook de andere kant op overdrijven natuurlijk.

Wat christenen uitstralen? licht eraan. De ene keer straalt dat vrouwtje met die zwarte kleren bij ons uit de kerk meer uit dan dat blijde springhoofd van de buren. Omdat ze zo oprecht is :wink:
De andere keer straalt een blij springhoofd meer uit dan die schijnheilige .... kuch man die zo goed kan bidden en zoveel weet uit de bijbel. Maar ondertussen liegt en bedriegt dat t gedrukt staat. Nu ik er aan denk kan ik me weer zo boos maken. Zo schijnheilig, bah, bah, bah en die vent kan bidden, dan staan je haren recht overeind (dan ben ik ipv 1.60, 1.75 zo stijl staat dat haar dan). Je denkt op z'n minst dat die man heilig is als je m hoort praten. En ondertussen de boel flessen. grrr. Das dus geen uitstraling.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 jan 2005 14:49

Marnix schreef:Inderdaad. Als mensen expres alleen maar zwart gaan dragen om iets te laten zien... zijn ze blijkbaar niet gelukkig... Natuurlijk hoef je niet met de laatste mode mee te doen om gelukkig te zijn... ik ken genoeg mensen die vage kleren dragen en de mode niks vinden... prima!

Zolang je maar niet bepaalde kleren gaat dragen die je eigenlijk niet wil dragen..... maar moet omdat dat door je kerkelijke groepering van je wordt verwacht... omdat het traditie is en nou eenmaal zo hoort.

Maar gij geheel anders - zwart valt ook op en is geheel anders het straalt :D echt wel wat uit hoor .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2005 15:42

Ga dan op je handen lopen....

Dat valt pas écht op! ;)

Als je toch anders wil zijn.... :)

En Mini, je hebt gelijk..... het is een extreem voorbeeld.... maar hebben we er zelf niet ook wel een handje van? Vroom 2x naar de kerk op zondag..... er in nette kleren bijlopen..... En door de week God vergeten, gewoon meelachen om de schuine/afkrakende moppen en af en toe zelf er ook een vertellen.... Lekker je klem zuipen met vrienden.... en dan is het weer zondag... En over God praten door de week? Niet dus....

We kunnen zo hypocriet zijn... en misschien stralen we daar meer vanuit dan we denken.... Genoeg mensen vinden christenen maar hypocriet.... Hoe zou dat toch komen.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 09 jan 2005 15:48

omdat het misschien geen echte christenen zijn. Alleen in naam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2005 16:03

Misschien... maar hoeveel echte christenen kent nederland dan nog... :?
En ben ik dan wel een echt christen? Ik wil doen wat God van me vraagt... maar ga zo vaak te fout in... Ik lach ook wel mee om grappen die eigenlijk niet kunnen.... en heb veel kansen om te evangeliseren die ik onbenut laat.... Ik beloof God elke keer weer om het beter te doen.... maar ga onherroepelijk weer de fout in.

Moeilijk he....

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 09 jan 2005 16:54

Ik vind lachen om grappen die niet kunnen,kansen om te evangeliseren onbenut laten e.d. zaken niet in die zin hypocriet zoals doen alsof je heel godsdienstig bent en ondertussen liegen. Er is verschil in denk ik. Als je echt bewust liegt, mensen voor de gek houd of denkt dat je zelf beter bent, dan mag je je wel eens af gaan vragen of je een echte christen bent.
Verder oordeel ik niet over je christen-zijn. laat God dat maar doen.

André

Berichtdoor André » 09 jan 2005 16:58

mini schreef:omdat het misschien geen echte christenen zijn. Alleen in naam

Wil je mij misschien wel de definitie van een "echte Christen" vertellen?

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 09 jan 2005 17:27

Andre schreef:

wel... alsof ik alles weet, niet dus :wink: Ik wil het wel proberen hoor.

Een echte christen is iemand die een levend geloof heeft en weet dat Hij God als vader in de hemel heeft en Jezus als zijn persoonlijke Verlosser

De rest is naam christen en die zijn er (helaas te) veel

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 jan 2005 17:23

mini schreef:
Andre schreef:

wel... alsof ik alles weet, niet dus :wink: Ik wil het wel proberen hoor.

Een echte christen is iemand die een levend geloof heeft en weet dat Hij God als vader in de hemel heeft en Jezus als zijn persoonlijke Verlosser

De rest is naam christen en die zijn er (helaas te) veel

Ben ik mee eens. Overigens: overal waar ik op school heb gezeten hebben mensen een stempel op mij gedrukt dat ik Christen ben. Ze vroegen er niet naar, ze wisten het gewoon omdat ik dat "uitstraal". Echt opmerkelijk (raar wil ik het niet noemen). Dan denk ik bij mijzelf: Ja, ik heb waarschijnlijk toch wat, wat mij Christen maakt.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:35

Kijk, dat moet je hebben ;)

Wees er maar dankbaar voor!

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 12 jan 2005 20:38

als je een egte christen bent straal je denk ik wel uit dat je zorgt voor iedereen en egt je naaste helpt enzow :) maar ik denk wel dat we niet vaak laten zien dat we christenen zijn omdat we dat niet willen :? de mensen zien het meestal wel maar niet altijd aan gedrag enzow :|
JESUS loves you! love JESUS too!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2005 22:16

Daar kunnen we wel wat aan doen... en een beter christelijk milieu... begint bij.... God.... en door Hem mag je zelf ook veranderen.

We doen het zo vaak niet klopt... maar laten we proberen te veranderen. Door Hem kunnen wij dat!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2005 22:21

Je bent wel lekker bezig met je puntjes Marnix.... ;)

Ik heb gisteren me weer voorgenomen (en dat voornemen aan iemand anders verteld) om meer alert te zijn op kansen om over Jezus te vertellen. Ik heb er ook voor gebeden. En jahoor, vandaag tijdens m'n mondeling heb ik met de docent over geloof zitten praten :) Hij begon nota bene zelf over religie, omdat hij vond dat het hele boek (over filosofie van de wiskunde) daar eigenlijk over ging.
Natuurlijk gaat het ook om wat je uitstraalt, maar daarbij hoort ook dat je probeert om uit te leggen wat je gelooft. Uit de preek van zondag: 'Wees altijd voorbereid om verantwoording af te leggen van de hoop die in je leeft.' Dus mensen zien de hoop en de liefde die je uitstraalt en daardoor kan je ze 'verleiden' tot een gesprek over geloof.

Terug naar “Archief”