They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 14:43

Ik ook niet ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 14:46

Gelukkig dan ben ik niet de enige :D :wink:
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jan 2005 16:30

reform schreef:Teksten die op t eerste gezicht enorm fout lijken te zijn, worden genuanceerd. Alleen vind ik dat die nuance soms te ver wordt doorgevoerd. Zulke teksten brengen echt wel wat te weeg.

Ik ben het met je eens dat teksten veel teweeg kunnen brengen. Maar dat D.A. Butler de nuance te ver doorvoert geloof ik niet. Geef eens een voorbeeld van een tekst waarin hij de nuance te ver doorvoert? (Als je wilt.)

Metalconcerten die uiteindelijk leiden tot enorme vechtparijden met enkele doden tot gevolg, komt niet alleen door de mensen die daar komen.

Als je doelt op de moshpit waarmee wel eens ongelukken gebeuren: dat is inderdaad een risico. Maar het is een manier van uiten. Een manier van omgaan met dingen en situaties. Als je doelt op standaard agressie: bij metalconcerten is over het algemeen juist verbroedering. Enkele zieke gebeurtenissen daar gelaten (veroorzaakt door zieke geesten). Ik durf zelfs te beweren dat bij hiphopfeesten/r&bfeesten en bij houseparties etc. meer geweld voorkomt (ook met dodelijke afloop). Alleen heeft metal de naam en de agressieve uitstraling (niet geheel ten onrechte want de teksten, uitstraling etc. zijn regelmatig echt agressief)

Ik geloof met jou dat Satan zeker metal gebruikt (en muziek an sich) om De angst kan ik me voorstellen, ik heb die angs zeker ook gehad en ik heb die angst nog steeds wel eens.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 07 jan 2005 17:15

kurtyo schreef:
reform schreef:Teksten die op t eerste gezicht enorm fout lijken te zijn, worden genuanceerd. Alleen vind ik dat die nuance soms te ver wordt doorgevoerd. Zulke teksten brengen echt wel wat te weeg.

Ik ben het met je eens dat teksten veel teweeg kunnen brengen. Maar dat D.A. Butler de nuance te ver doorvoert geloof ik niet. Geef eens een voorbeeld van een tekst waarin hij de nuance te ver doorvoert? (Als je wilt.)

Metalconcerten die uiteindelijk leiden tot enorme vechtparijden met enkele doden tot gevolg, komt niet alleen door de mensen die daar komen.

Als je doelt op de moshpit waarmee wel eens ongelukken gebeuren: dat is inderdaad een risico. Maar het is een manier van uiten. Een manier van omgaan met dingen en situaties. Als je doelt op standaard agressie: bij metalconcerten is over het algemeen juist verbroedering. Enkele zieke gebeurtenissen daar gelaten (veroorzaakt door zieke geesten). Ik durf zelfs te beweren dat bij hiphopfeesten/r&bfeesten en bij houseparties etc. meer geweld voorkomt (ook met dodelijke afloop). Alleen heeft metal de naam en de agressieve uitstraling (niet geheel ten onrechte want de teksten, uitstraling etc. zijn regelmatig echt agressief)

Ik geloof met jou dat Satan zeker metal gebruikt (en muziek an sich) om De angst kan ik me voorstellen, ik heb die angs zeker ook gehad en ik heb die angst nog steeds wel eens.

Ik vind het een goed stuk, waarschijnlijk laat ik dat te weinig blijken uit mijn reactie. Ik verdedig eigenlijk alleen het argument dat hij de nuance soms te ver doorvoert. Ik bedoel eigenlijk daarmee dat hij veel te veel teksten verzacht. Hij ziet het te gemakkelijk als een grap, verhaal of alleen maar om mensen te shockeren, want die bedoelingen schijnen deze groepen te hebben. Ik denk dat er meer in teksten zit, verkeerde inspiraties, wat aanzet tot verkeerde dingen. Zulke teksten verzin je niet zomaar? Waarom zou ik mensen willen shockeren??

Verder zou ik zeker niet durven zeggen dat zware Metal/rock 'slechter' dan bepaalde hip hop, house, trance of andere (oversexte) popmuziek is.
Wat jij al aangaf in sommige zware house partys vallen er net zo goed of misschien wel meer doden. Dat een muziekstijl beter is dan de andere vind ik ook onzin. Wat bedoel je precies met standaard agressie brewngt verbroedering. Vind ik erg paradoxaal klinken. Is dat dan wel de juiste verbroedering?
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 jan 2005 19:29

Ik had begrepen dat je het een goed stuk vond hoor. :)
Over de nuance, dat mag je vinden. Ik vind het persoonlijk nogal meevallen, hoewel ik zeker op bepaalde punten wel met je mee kan komen. Teksten schrijf je denk ik inderdaad niet zomaar. Maar het is wel een verschil of je ze schrijft om te shockeren of om daadwerkelijk Satan te eren o.i.d.
Mensen shockeren is overigens niet altijd fout. Aanzetten tot denken, aanzetten tot verandering etc. kan soms perfect bereikt worden door shockeren. Er zijn ook chr. black metalbands die er alles behalve braaf uitzien op een podium...

Standaard agressie: gemeent vechten, schieten, verbale conflicten etc. Ik gaf juist aan dat dit m.i. juist niet heel vaak voorkomt bij de meeste metalconcerten. Daar is juist vaak sprake van verbroedering. (Niet in elke scene en in alle gevallen, absoluut niet)...

Erg paradoxaal is het dus niet, :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 10:21

Het valt mij meestal op dat metal vaak het boze beestje is, ik bedoel te zeggen; ik had pas een msn gesprek met een gast die begint met; hey www.radio555.nl Dj Tiesto, ik reageer, ik vind Tiesto flut, direct waaah dat is goed man, jij vind rock toch leuk? ik zeg, ja inderdaad, en ook metal en klassiek. METAL? ik zeg ja? dus? Hij; dat is slechte muziek, agressief, vol vloeken enzo, van de duivel. Ok, wat is dan goeie muziek volgens JOU?

Hij: nou, Tiesto, Dj zus en zo, dat is goede muziek, niks geen gevloek. Ok, leve de lol, en de vooroordelen. Hiphop is volgens mij wel wat agressiever (of hiphop, de hiphopscene om het zo te zeggen).

kodeboswachter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodeboswachter » 10 jan 2005 12:31

Wat vinden jullie eigenlijk van het nummer 'Jesus he knows me' van genesis. Het nummer gaat in tegen tv dominees die het geloof misbruiken om er zelf financieel beter van te worden.
Ik denk dat er op zich niets mis mee is om deze misstanden aan de kaak te stellen en de tekst is objectief gezien best sterk. Vraag me alleen of dit een goede manier is. Voor een breder publiek denk ik van wel, vraag me alleen of ze de boodschap ook begrijpen en niet alle dominees over één kam scheren. Er zullen ongetwijfeld ook wel oprechte tv dominees bestaan......

You see the face on the tv screen
Coming at you every sunday
See that face on the billboard
That man is me

On the cover of the magazine
There’s no question why I’m smiling
You buy a piece of paradise
You buy a piece of me

I’ll get you everything you wanted
I’ll get you everything you need
Don’t need to believe in hereafter
Just believe in me

Cos jesus he knows me
And he knows I’m right
I’ve been talking to jesus all my life
Oh yes he knows me
And he knows I’m right
And he’s been telling me
Everything is alright

I believe in the family
With my ever loving wife beside me
But she don’t know about my girlfriend
Or the man I met last night

Do you believe in god
Cos that’s what I’m selling
And if you wanna get to heaven
I’ll see you right

You won’t even have to leave your house
Or get outta your chair
You don’t even have to touch that dial
Cos I’m everywhere

And jesus he knows me
And he knows I’m right
Oh yes he knows me
And he knows I’m right
Well he’s been telling me
Everything’s gonna be alright

Won’t find me practising what I’m preaching
Won’t find me making no sacrifice
But I can get you a pocketful of miracles
If you promise to be good, try to be nice
God will take good care of you
Just do as I say, don’t do as I do

I’m counting my blessings,
I’ve found true happiness
Cos I’m getting richer, day by day
You can find me in the phone book,
Just call my toll free number
You can do it anyway you want
Just do it right away

There’ll be no doubt in your mind
You’ll believe everything I’m saying
If you wanna get closer to him
Get on your knees and start paying

Cos jesus he knows me
And he knows I’m right
Oh yes he knows me
And he knows I’m right
Well he’s been telling me
Everything’s gonna be alright, alright

Jesus he knows me
Jesus he knows me, you know...
Laatst gewijzigd door kodeboswachter op 10 jan 2005 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 12:44

Vind het gewoon een goed nummer, waarom zou dit de/een verkeerde manier zijn?

O, ja tuurlijk, er zit gitaar in... dat is het probleem.

kodeboswachter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodeboswachter » 10 jan 2005 12:50

O, ja tuurlijk, er zit gitaar in... dat is het probleem

Een dergelijke reactie had ik natuurlijk kunnen verwachten. En nee, het gaat mij niet om een gitaar of de muziek. Dit nummer ook niet te vergelijken met nummers als 'highway to hell' en verwanten.

Voor mij gaat het erom of je de naam van Jezus in een dergelijk nummer mag gebruiken. Ik ben ook niet zo snel geneigd om niet naar dit nummer te luisteren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 12:54

Ja dat mag, aangezien het over tv dominees gaat die het over Jezus hebben, dan mag dat in mij.

ik was het :wink: vergeten...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2005 14:22

Ik verdedig eigenlijk alleen het argument dat hij de nuance soms te ver doorvoert. Ik bedoel eigenlijk daarmee dat hij veel te veel teksten verzacht. Hij ziet het te gemakkelijk als een grap, verhaal of alleen maar om mensen te shockeren, want die bedoelingen schijnen deze groepen te hebben.

Ik had meer de indruk dat hij die nuance vooral in de vorm van een vraag stelt: zou dat wat in de documentaire letterlijk genomen wordt niet ironisch of bewust provocerend bedoeld zijn? Ik geef toe dat je het ook anders kunt lezen, maar op deze manier is het zinnige kritiek.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2005 11:34

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 12:33

Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje met reform eens ben. Ik zit definitely meer op de lijn van de Butler dan in die van Schimmel (wat niemand zal verbazen denk ik zo :P ), maar soms komt het bij de Butler wel wat al te vergoeilijkend over. En het blijft een beetje de vraag, ook al zijn de nummers van bijv. AC/DC niet serieus bedoeld, of je ze dan wel kunt luisteren. Dat is opzich geen illegitieme vraag denk ik zo.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2005 13:30

Bijna alle vragen zijn legitiem... Ik snap je punt. Maar ik vind dat een band/songwriter heel erg ver mag gaan in zijn artistieke vrijheid. Zodra artistieke vrijheid gaat botsen met meningen van mensen ben ik toch geneigd om de kant van de band/artiest te kiezen.

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 11 jan 2005 16:26

D.A. Butler...zou hij familie zijn van Geezer Butler van Black Sabbath? ;)

Terug naar “Archief”