Televisie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 15:22

D.Duck schreef:Vuiligheid en zonde komt niet van buitenaf maar zit binnenin ons. Als wij binnenin vuil zijn gebruiken wij de dingen die buiten zijn ook vuil.

goedkoop andwoord
is het niet beter dat jullie al die dingen weren
kun je ook niet zondigen

Dit is zeker niet goedkoop!! Het legt de verantwoordelijkheid bij jou. Het is veel goedkoper om wereldvreemd te zijn. God wil ons juist leren om goed om te gaan met Zijn schepping... de zonde zit in jezelf. Jij moet veranderd worden... en dus niet in de eerste plaats de wereld om je heen. Wij gaan niet meer verantwoordelijk om met Gods schepping... dat is de bron van problemen. Met het wegdoen van de uitwerking (de televisie) los je niets op. Het werkt eerder zonde in de hand: vroomheid. We moeten van binnenuit veranderd worden (lees ook Johannes 3)
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 15:30

Je kunt trouwens zelf de kanalen uitkiezen waarnaar je kijken wilt. Zelf heb ik alleen 1, 2 en 3, en die zijn kwalitatief best goed. De rommel komt vaak van commerciele zenders, die weinig mooie/nuttige programma's uitzenden.

Simson

Berichtdoor Simson » 27 feb 2003 18:57

Jaaaaaaaaaaaaaaaaah!
TV is leuk! Zeker de nacht programering!
Iedereen zecht geen verkeerde programma' s te kijken maar dat is lariekoek. Wees dan eerlijk over jezelf! Je mag het van me weten hoor, want iedereen kijkt wel eens iets wat niet mag.
Jullie zijn te positief over jezelf! Jullie zondigen ook nooit zeker!
Zo ken ik er nog wel een paar. Ja, zijn dat ook Christenen? Lekker tv kijken.
Waarom zie ik bij sommige "zware" mensen rijen Spurgeons in de kast en boven op zolder tv? Met een lekkere stoel of bank er voor?
Nee, ik ben niet nieuwsgierig maar moet er komen voor werk.
Maar dat valt weerop he! Ben cv-boer. Kom dus vaak aan cv ketel sleutelen.
Dus heb je nog een zwart klusje voor me geef maar bericht. Of is dit een stukje reclame?
Heb ik gelijk?

Mzzl,
Simson

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 27 feb 2003 20:20

Simson schreef:Jaaaaaaaaaaaaaaaaah!
TV is leuk! Zeker de nacht programering!
Iedereen zecht geen verkeerde programma' s te kijken maar dat is lariekoek. Wees dan eerlijk over jezelf! Je mag het van me weten hoor, want iedereen kijkt wel eens iets wat niet mag.
Jullie zijn te positief over jezelf! Jullie zondigen ook nooit zeker!
Zo ken ik er nog wel een paar. Ja, zijn dat ook Christenen? Lekker tv kijken.
Waarom zie ik bij sommige "zware" mensen rijen Spurgeons in de kast en boven op zolder tv? Met een lekkere stoel of bank er voor?
Nee, ik ben niet nieuwsgierig maar moet er komen voor werk.
Maar dat valt weerop he! Ben cv-boer. Kom dus vaak aan cv ketel sleutelen.
Dus heb je nog een zwart klusje voor me geef maar bericht. Of is dit een stukje reclame?
Heb ik gelijk?

Mzzl,
Simson

ik denk niet dat er veel christenen zijn die zeggen dat ze nooit zondigen...

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 28 feb 2003 13:04

Het_doet schreef:Ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger een keer een stukje (misschien vijf seconden) van een horrorfilm zag en dat dit kleine stukje film wel een half jaar of langer in mijn droom was terug te vinden.

Wanneer je een televisiegids hebt, en voor het kijken in de gids aanstreept wat je wilt zien, en op welke zenders dat is, dan weet je bij voorbaat dat je alleen daarmee geconfronteerd zult worden. Kun je dus selectief kijken. In de EO-gids staat zelfs bij de programma's aangegeven of er geweld, sex, occultisme of andere dingen in voorkomen die in galaten 5 worden afgekeurd.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Simson

Berichtdoor Simson » 28 feb 2003 17:15

Maar als je zapt?
Kom je dan ook niet het 1 en ander tegen waar je toch naar (blijf)
kijkt?

Mzzl,
Simson

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 feb 2003 17:39

Simson schreef:Maar als je zapt?
kijkt?

Mzzl,
Simson

Dus, als ik je goed probeer te begrijpen, pleit jij voor het niet hebben van een televisie in huis?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 feb 2003 18:49

Simson schreef:Maar als je zapt?
kijkt?

Nou, niet zappen dus, en je TV gids gebruiken.
Zappen doe je doorgaans omdat je je verveelt en niks beters te doen hebt. Met een TV-gids kijk je gericht, en alleen naar hetgeen je zelf van belang vindt. En verder verwijs ik graag naar mijn verhaaltje een stukje eerder bij dit onderwerp.

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 04 mar 2003 17:12

TV, moeilijk onderwerp. Zelf is er ook 1 in huis. 2 zelfs. Een TV kan je gebruiken als iets verkeerds. Het hoeft niet. Je kan hem uitzetten. Er zit vaak een mooie rooie knop op de afstandbediening. Het is helemaal wat je zelf denkt en doet. Het hoeft dus niet slecht te zijn. :D

Simson

Berichtdoor Simson » 04 mar 2003 22:11

Hoe kunnen jullie bidden: Leid ons niet in verzoeking?
Als je zelf die verzoeking niet of gedeeltelijk uit de weg gaat?
Is het zelfde als bidden voor behoud in verkeer en als een malloot gaan scheuren.
Heb ik het mis?

Zie ik wat over het hoofd?

Mzzl,
Simson

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 05 mar 2003 10:54

Simson schreef:Hoe kunnen jullie bidden: Leid ons niet in verzoeking?
Als je zelf die verzoeking niet of gedeeltelijk uit de weg gaat?
Is het zelfde als bidden voor behoud in verkeer en als een malloot gaan scheuren.
Heb ik het mis?

Zie ik wat over het hoofd?

Als een TV voor iemand een verzoeking is, moet 'ie er niet aan beginnen.
Er zijn echter genoeg mensen die weten hoe ze verantwoord met een televisie om moeten gaan (gericht kijken (dus niet zappen) naar programma's die je van tevoren al besloten hebt om te gaan zien en verder niks, of naar speciale zenders zoals Animal Planet, waarvan je weet dat er louter verantwoorde uitzendingen op te zien zijn).

Het is (wat de mate van verzoeking betreft) hetzelfde als met alcohol drinken: Wanneer je ermee om weet te gaan, kan het je plezier verschaffen, en het is nog goed voor je ook.

Overigens denk ik dat een TV voor mannen meer verzoekingen oplevert dan voor vrouwen.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 11:50

En als je met die man te maken hebt, als je er mee getrouwd ben?
Ben het absoluut met Simson eens. Leid ons niet in verzoeking, dus ook niet in huis halen! Al is dat weer betrekkelijk, want internet is net zo erg.
Ik ken een refo man, hoge positie, die mij vertrouwelijk toesprak: ik heb toch maar eens op die verboden pagina's gekeken. je moet toch weten waar je over praat nietwaar?? Kijk, zo makkelijk is dat, en hoe zit dat dat met die uitknop???
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2003 12:00

zijn goddelijke macht heeft ons alles gegeven wat nodig is voor een leven in dienst van God: kennis namelijk van hem die ons heeft geroepen door zijn eigen glorie en macht.....doe daarom uw uiterste best uw geloof te errijken met deugdzaamheid, deugdzaamheid met kennis, kennis met zelfbeheersing, zelfbeheersing met volharding, volharding met vroomheid, vroomheid met onderlinge vriendschap, vriendshcap met liefde. Als udeze gaven in toenemende mate bezit, zullen ze uw kennnis van de hEre Jezus Christus werkzaam en vruchtbaar maken. wie ze mist is kortzichtig, ja blind. hij is vergeten dat hij van zijn zonden van vroeger is gereinigd. 2 pert 1.

mooi he.

kennis van God moet je aanvullen met zelfbeheersing!!!!

Gd zal ons alles geven wat nodig is om geestleijk te leven. Een vleselijk mens kan alleen vleselijk leven. Een geestelijk mens kan vleselijk leven, maar ook geestelijk! En dat is elke dat weer dezelfde keuze die Eva moest maken! alleen kunnen wij het goede kiezen met behulp van Gods Geest.

tv afwijzen moet je zeker doen als je jezelf niet kunt beheersen. Ik heb bijvoorbeeld wel filternet op mijn komputer omdat ik niet ongevraagde sextoestanden over mijn scherm wil hebben omdat ik weet dat ik daar gevoelig voor ben.

om geen tv te kijken na 22.00 uur, daar zijn zoveel trucen voor! Trouwens, de simpelste manier is: spreek af met jezelf dat je alleen naar nederland 1,2, en 3 kijkt.

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 17 mar 2003 13:26

TV is gewoon iets waar je mee om moet kunnen gaan; net als met alles! Het is een grote verleiding om eens iets anders te kijken, iets dat je trekt en daarom zou het handig zijn als ik soms geen tv in huis zou hebben, maar ik heb er een en moet dan ook zien te proberen om die verleiding die ik soms heb in te dimmen! Dat lukt niet altijd...

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 14:45

Dan zou het toch beter zijn als je dat ding niet had! Zeker als je jezelf zo goed kent!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Terug naar “Archief”