Praise en 'jeugdkerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 17:50

gelukkig, dank je wel. Ik zeg volgens jou dus wel eens iets zinnigs? :wink:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 feb 2003 17:55

Corne van 't Hof schreef:gelukkig, dank je wel. Ik zeg volgens jou dus wel eens iets zinnigs? :wink:

oh jawel, hoewel ik het niet altijd met je eens ben. het feit dat je alles van bepaalde personen afschrijft (in dit geval van Ruler) omdat die op een paar punten een afwijkende mening heeft t.o.v. jou, daar ben ik het niet mee eens. en ik raad je alsnog aan ultra-gereformeerd of vrijzinnig te lezen. hoewel hij volgens mij niet overal bij het rechte eind heeft, is het wel geschikt voor een gezond stuk zelf-reflectie. ook religie&politiek is de moeite waard.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 18:08

als ik een doctor of prof. beoordeel.
ben jij in de positie om zulke geleerde mensen te beoordelen?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 feb 2003 18:11

[quote="Corne van 't Hof"]jammer, want een preek is stichtelijker dan happie-kleppiezingen.[/quote]
Nu heb je ook weer verschillende gradaties in preken, niet iedere preek is even goed...
Ik vind toch dat een goed lied net zo veel kan zeggen als een goede preek....

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 18 feb 2003 18:14

er is niks mee met praise-avonden, beleven is goed en nodig. Ik denk dat we meer zouden moeten zingen en loven. Heel praktisch, heel gewoon, niks mis mee.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 feb 2003 18:18

[quote="*JAAP*"]er is niks mee met praise-avonden, beleven is goed en nodig. Ik denk dat we meer zouden moeten zingen en loven. Heel praktisch, heel gewoon, niks mis mee.[/quote]
AMEN

Wiggle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wiggle » 22 feb 2003 21:38

Soms vraag je je alleen af of ze op zulke avonden allemaal weten wat ze zingen. 'k was een keer bij zo'n avond en daar stonden ze nog te springen bij het refrein Holy Holy. Ik had toen wel het idee dat ze niet helemaal door hadden over wie ze zongen. Maar ik vind het wel onwijs gaaf om zo met elkaar God te aanbidden (bedoel dus niet dat ze niet door hebben over wie ze ze zingen maar het lofzingen opzich). Al is met psalmen of gezangen niets mis.
Als je op de verkeerde weg bent dan is de terugweg de kortste weg vooruit (Lewis)

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 feb 2003 11:31

OF je God nu het beste kunt loven door middel van psalmen (in welke berijming dan ook), gezangen, geestelijke liederen of praise, daar kom je toch niet uit, vrees ik, wel wil ik het volgende aanstippen.

In de Bijbel lezen we dat voor God terecht het beste niet goed genoeg is, denk maar aan de bouw van de tabernakel of de tempel, precieze aanwijzingen omtrent gebruik en kwaliteit van de materialen. God is dat waard.

Nu over de muzikale en tekstuele kwaliteit van veel praise-liederen. Muzikaal is het vaak bagger, dat heeft niets met beleving of geloof te maken, dat kun je gewoon meten aan objectieve maten als harmonieleer (o.a paralellen), contrapunct, melodisch verloop enz. Dat is jammer, vind ik. Wat betreft teksten, die zitten soms vol met clichés, weinigzeggende refreintjes enz. Vaak wordt dan gezegd, ze zingen zo lekker weg, idd simpele weinig om het lijf hebbende muziek, makkelijke oppervlakkige teksten veelal, het spreekt aan, je hoort het een keertje en je zingt het zo uit je hoofd mee.

Mijn vraag: het lekker wegzingen en die aansprekende simpele muziek, wie dienen we daar meer mee onszelf of God? Of moeten we wat meer moeite doen voor Zijn Naam die alle Eer moet ontvangen en ons maar wat inspannen om de psalmwoorden te begrijpen en wat minder aansprekende muziek te zingen?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 25 feb 2003 21:44

Deze discussie heb ik ook al op een ander forum gevoerd. Er zijn genoeg liederen bij die erg veel zeggen. Jij hebt blijkbaar erg weinig goede gospel gehoord... Ik heb het er niet zo op als je het bestempelt als bagger, want het gaat toch echt over dezelfde God en vader als in de psalmen en gezangen. Vaak is het ook zo dat, hoe simpel de tekst ook is, ze keihard de waarheid zeggen. En dat voel ik dan echt van binnen... Dus begin ook absoluut niet over de beleving.
Of wil je zeggen dat als op 14 juni het gelredome weer ontzettend vol staat, in verband met de EO jongerendag en het worship concert van Michael W. Smith, dat dat maar een beetje bagger is en het weinig met beleving te maken heeft?
Bovendien is God met het kleinste beetje al meer dan gelukkig. Als je hem maar looft en prijst, het gaat erom of je het meent, of het vanuit je hart komt..... Iedereen prijst de Heer op zijn of haar manier en ik weet zeker dat God dat op prijs stelt, als je het maar meent vanuit je hart, hetzij met een 'simpele' gospel, hetzij met een ingewikkelde psalm.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 26 feb 2003 11:38

Ik ontken toch ook nergens in mijn stukje dat er wel degelijk muziek in dat genre is die niet onder de categorie bagger valt, ik schrijf niet voor niets het woordje 'vaak', vaak is niet altijd. Dus de opmerking dat ik blijkbaar weinig goede gospel heb gehoord, laat ik voor jouw rekening. Wat mij bij gospel veelal wel opvalt is dat alles om de muziek heen erg seculiere trekken heeft, geen enkele gospelfan heeft me kunnen vertellen wat daar het nut van is.

Wanneer je God oprecht prijst is dat goed, bovendien kan ik niet in de harten van mensen kijken. Ik heb enkel wat kritische kanttekeningen geplaatst, gaan we met praise niet teveel uit van onze eigen behoeften ipv de behoeften van God, moeten we niet wat meer moeite doen met wat jij noemt ingewikkelde muziek? Mijn kritiek betreft dus puur de muziek en de tekst, die zijn er zoals ze zijn, dat laat zich wel beoordelen.

Over de EO-jongeren-dag, dat zou een discussie op zich worden, omdat daarbij andere factoren een rol spelen, vaak heb ik het idee dat het voor een aantal mensen een leuk dagje uit is, een soort van concert, waar overigens niets mis mee is, alleen laat de vlag dan de lading dekken.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 27 feb 2003 18:47

Ik krijg een beetje het idee dat jij er kanttekeningen bij plaatst omdat mensen die naar praise avonden gaan, hun geloof anders beleven dan dat jij het gewend bent..... Ik vind dat niet terecht.....

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 27 feb 2003 18:55

chickie schreef:Ik krijg een beetje het idee dat jij er kanttekeningen bij plaatst omdat mensen die naar praise avonden gaan, hun geloof anders beleven dan dat jij het gewend bent..... Ik vind dat niet terecht.....

Dan moet jij mijn laatste stukje nog maar eens goed lezen, ik heb zaakgerichte kritiek op de vorm en inhoud van de muziek, geen persoonsgerichte, daarom schreef ik o.a. dat ik niet ni de harten van mensen kan kijken. Wel blijf ik erbij dat er veel omheen hangt dat niet direkt met het prijzen van God te maken heeft o.a. commercie, dat heeft nietst met beleving of gewenning te maken. Jouw suggestie vind ik niet terecht.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 28 feb 2003 13:16

Pasgeleden ben ik gevraagd om de posters en flyers te maken voor een jeugdkerk in de buurt. Daar ben ik via een klasgenoot terecht gekomen. Eerlijk gezegd ben ik er nog nooit heen geweest. Maar morgen hangt wel al de tweede poster van mij op in allerlei scholen, kerken en andere gebouwen. Daar ben ik ook best wel een beetje trots op.

Volgens mij is het vooral de manier waarop ze het evangelie over willen brengen. Als je met die mensen omgaat merk je echt wel dat ze zich voor 100% inzetten. Ze geloven volgens mij ook echt in wat ze doen. De volgende maand moet ik toch maar een keer gaan, heb het steeds beloofd, maar kon ook steeds niet gaan. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe het is. En ik zal jullie op de hoogte houden.

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 04 mar 2003 17:06

Ik weet niet of jullie weten wat heartbeat is. Het zijn jeugddiensten. Ze noemen zich kerk. Het is geen kerk. Ze zeggen het zelf al het is evangeliesatie waarom noemen ze het dan kerk? Ik ben er niet alleen tegen door de naam maar ook de manier waarop. Ongelovige jongeren krijgen een verkeerd beeld van de kerk. Is dat de bedoeling?
:?:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 mar 2003 17:38

hanneke schreef:Ik weet niet of jullie weten wat heartbeat is. Het zijn jeugddiensten. Ze noemen zich kerk. Het is geen kerk. Ze zeggen het zelf al het is evangeliesatie waarom noemen ze het dan kerk? Ik ben er niet alleen tegen door de naam maar ook de manier waarop. Ongelovige jongeren krijgen een verkeerd beeld van de kerk. Is dat de bedoeling?
:?:

kun je iets meer uitweiden? wat is het dan wel als het geen kerk is? en op welke manier krijgen onkerkelijken een verkeerd beeld van de kerk? hier kan ik weinig mee, ik weet nu alleen dat jij tegen heartbeat bent.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”