ervaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerda
Verkenner
Verkenner

ervaring

Berichtdoor Gerda » 27 feb 2003 16:25

ik vraag me de laatste tijd af wat nou eigelijk ervaren van geloof in houdt. Ik hoor van alle kanten dat men het geloof kan ervaren. Maar mijn vraag aan jullie: wat is die ervaring?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 17:44

voorbeeldje: Als je een wandeling maakt in de vrije natuur en je verwondert je over al het moois dat God gemaakt heeft... dat vind ik wel een Godservaring.

of, soms ontmoet je iemand die zo vol liefde is dat je Gods liefde door diegene heen ziet.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 27 feb 2003 18:44

Ik ervaar het af en toe als een heel intens, maar onbeschrijfelijk gevoel van binnen.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 feb 2003 20:57

Ik durf niet te zeggen of iedereen die (mystieke) ervaringen heeft. Maar mijn gevoel zegt dat iedereen ze wel heeft, maar dat je ze pas gaat opmerken als er een plaats is voor God in je leven. Of het zo is(?), ik denk er enkel het mijne van.

Het was bij mij vaak totaal zonder aanleiding; een ervaring die ik voelde als "Ik heb niks meer te wensen nu, laat me me zo voelen heel mijn leven en ik ben happy op en top". Een soort staat van zijn ofzo, want het is genieten zonder dat ik ook ergens maar aan denk of naar kijk. Echt raar, maar heel gelukkig ook waar. Maar dat ebt dan helaas weer weg als je er wel over na gaat denken. Het geeft dan geen leegte, maar echt een soort kick dat ik er weer een hele tijd tegenaan kan. Een bewijs dat ik heb gekregen dat het prachtige leven na de dood bestaat misschien. Call me crazy :D , ben ik toch al :wink:
sol lucet omnibus

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 27 feb 2003 20:57

Je kunt ook je geloof ervaren als je iets moeilijks meemaakt en je merkt dat God je helpt.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 22:47

Borkdude schreef:Je kunt ook je geloof ervaren als je iets moeilijks meemaakt en je merkt dat God je helpt.

hoe merk je dat dan?

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 27 feb 2003 22:54

Doordat er dingen gebeuren die goed zijn voor je geloof en waarvoor je misschien gebeden hebt (terwijl je dat vaak pas achteraf in kunt zien).

En dan verwacht ik natuurlijk van jou weer de vraag: ja, maar noem eens een concreet voorbeeld dan?

Ok, dat kan ik ook nog wel. Ik heb God bijvoorbeeld wel eens gebeden voor iemand die het heel moeilijk had en waar het nu helemaal goed mee gekomen is. Ik kon pas achteraf inzien dat het zo moest gebeuren en op het moment zelf vond ik het helemaal niet zo tof. Maar nu wel ;). Concreter maak ik het niet hier op Refoweb. Dan moet je me maar ICQen of zo ;).
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 22:57

aaah, mooi voorbeeld, gebedsverhoring, da's een hele sterke!
Dat heb ik ook best wel vaak mee gemaakt, zowel in grote als kleine dingen.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 feb 2003 23:25

Om eerlijk te zijn is bidden zelf de grootste vrede en vreugde factor in mijn geloven. Altijd als ik oprecht mijn vragen, zorgen, vreugde en verdriet bij Hem neerleg is er altijd die ultieme rust. Heerlijk!!!
sol lucet omnibus

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Re: ervaring

Berichtdoor DenKTenk » 28 feb 2003 10:50

Gerda schreef:ik vraag me de laatste tijd af wat nou eigelijk ervaren van geloof in houdt. Ik hoor van alle kanten dat men het geloof kan ervaren. Maar mijn vraag aan jullie: wat is die ervaring?!

Hoi,
hoewel ik zeker van mening ben dat geloof ervaren kan worden, wil ik toch beginnen met op te merken dat ervaringen en geloof niet hetzelfde zijn. Geloof blijft, ook al ervaar je helemaal nix meer op een gegeven ogenblik.
Maar ervaringen (ook wel bevindingen genoemd) kunnen wel tot versterking van het geloof leiden.

Wanneer ik lees in de psalmen, dan "ervaar" ik soms dat wat die dichter meemaakte ook mijn ervaring is. Pas las ik psalm 31: "Mijn tijden zijn in Uw handen" terwijl ik diep in de put zat. Dat geeft zoveel troost dan, dat valt niet te beschrijven.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 28 feb 2003 13:43

dus als je de werken van God ziet dan kun je dat ervaren noemen? Moet je er niets bij 'voelen'?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 28 feb 2003 13:51

Gerda schreef:dus als je de werken van God ziet dan kun je dat ervaren noemen? Moet je er niets bij 'voelen'?

Bij het zien van Gods werk in jouw leven voel ik wel iets. Ik denk dat je niet zo het denken en voelen uit elkaar moet halen... doen volgens mij veel te veel mensen. Als je denkt voel je ten diepste en andersom. Deze twee dingen horen bij elkaar. Als ik denk over wat God doet... ervaar ik gelijk zijn almacht en liefde... probeer eens uit je tijdgeest te komen en het denken ook als voelen te ervaren :wink:
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 28 feb 2003 14:26

he, zo heb ik het nog niet bekeken! [/quote]

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 feb 2003 16:17

De wind en zon en regen en sneeuw op mijn gezicht, manestralen door de bomen, een weids landschap... daaraan kan je zien dat deze wereld voor iets moois bedoeld is en gemaakt is voor perfectie.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Ervaren

Berichtdoor TheEdge » 01 mar 2003 18:59

Ik lees hier niets over mensen die een 'stem uit de hemel' gehoord hebben, of in tongen kunnen spreken ofzo... zijn er mensen hier op refoweb die daar ervaring mee hebben? En die op die manier God ervaren?

Terug naar “Archief”